Kirjoittaja Aihe: Short Course -sääntökeskustelu  (Luettu 114765 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #330 : 14.02.10 - klo: 21.29 »
Tänäänkin huomattiin että simppeleillä säännöillä mentiin ja kaikilla oli (oletettavasti, en voi vastata toisten suoraan puolesta) kivaa, en ainakaan kuullut napinaa mistää asiasta. Nykyiset säännöt pelittää mainiosti ja kisaaminen on rennon vapaata, ilman pipan kiristelyä, korien mittaamisia ja kärvistelyä siitä kellä on rautalankalla korjattu ylätukivarsi ja kellä hipo osa.
Kylätason RC-kuski.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #331 : 14.02.10 - klo: 21.31 »
OLI!!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #332 : 14.02.10 - klo: 21.40 »
Tänäänkin huomattiin että simppeleillä säännöillä mentiin ja kaikilla oli (oletettavasti, en voi vastata toisten suoraan puolesta) kivaa, en ainakaan kuullut napinaa mistää asiasta. Nykyiset säännöt pelittää mainiosti ja kisaaminen on rennon vapaata, ilman pipan kiristelyä, korien mittaamisia ja kärvistelyä siitä kellä on rautalankalla korjattu ylätukivarsi ja kellä hipo osa.

Se on vaan niin helppoa täällä netissä puhua suoraan asioista mutta en naamatusten.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #333 : 14.02.10 - klo: 21.46 »
Kyllä siellä puhuttiin säännöistä ihan naamatustenkin. Ja kuten jo aiemminkin on kirjoitettu, niin kyllä näistä säännöistä on varsin yhtenäinen näkemys vaikka se ei ehkä ole tämän topikin kirjoittelusta pääteltävissä  :wink:
Old fart

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #334 : 14.02.10 - klo: 22.46 »
Kyllä siellä puhuttiin säännöistä ihan naamatustenkin. Ja kuten jo aiemminkin on kirjoitettu, niin kyllä näistä säännöistä on varsin yhtenäinen näkemys vaikka se ei ehkä ole tämän topikin kirjoittelusta pääteltävissä  :wink:

Mitä nyt ite ymmärtäny niin niillä kutka sillä sc autolla ajaa on yhtenäinen käsitys säännöistä...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #335 : 14.02.10 - klo: 23.52 »
Tässä topikissa oikeastaan ainoa asia miksi on mitään vääntöä ollut, on johtunut että minun pointtini on ymmärretty hyvinkin pieleen.
Liikaa tunteita ja turhan vähän ajatusta.

Kuten tänään muutama minulle tuntematon kasvo saattoi huomata taukopaikalla pikaisissa keskusteluissa niin hyvinkin samoilla linjoilla on porukka ollut...
Mutta ei silti täysin.
Koska nimenomaan jotku haluais edes jotenkin pitää kiinni alkuperäisestä ajatuksesta... ja taas toiset että koko homma on täysin vapaata.
Jos siis homma on täysin vapaata niin sillon sinne kopan alle saa rakentaa ihan mitä tahansa....
Aivan mitä tahansa.

Jos taas halutaan joku raja vetää niin mihin ihmeeseen se sitten vedetään niin että sitä on helppo valvoa, ja että se raja on järkevä????

Vain tästä olen jatkuvasti puhunut, mutta muutamat ovat hyökkineet niskaani lukematta kirjoituksiani oikeasti kokonaan, saati sitten tippaakaan ajatusta käyttäen.

Toin myös esiin niitä negatiivisia puolia mitä vapaus tuo...
No se nyt vaan on totta että niin tapahtuu.
Rakennetaan mitä huvittaa...
Joitain uusia harrastajia jättää pelit hankkimatta, koska eivät halua lähteä tähän rakentamis touhuun mukaan.
Se kun vaatii muutakin panostusta kuin ainoastaan sen ensimmäisen kaluston hankkiminen.

Jokainenhan sen älyää kun tosissaan ajattelee.

No mutta tottakai jää joillain alottamatta koko luokka jos ei saa itse rakentaa.
Ja jotku myös jättävät tämän luokan vaikka ovat jo aloittaneet... No he siirtyvät toiseen luokkaan tai ajavat sitten vain omaksi huvikseen.

Ja varsinkin kun tosiaan tässäkin sääntökeskustelussa esiin otettuja asioita todellakin mietitään kun sääntöjä tehdään.
Nähtiin tosiaan moottorikeskustelustakin.
Ensin oli hirveesti porukka sitä mieltä että joku raja koneisiin....
No hyvä että siitä alko netissä äänestys.
Sen varmasti moni tänäänkin kisoissa huomas että millä tahansa setillä voi pärjätä...

Mutta tosiaan jos se oltais rajattu niin äkkiä siitäkin olis tullu se panostuksen kohde... eli paras säädin... kirein kone... parhaat akut...
Ja taas joku katsoo että ei lähde tähän luokkaan mukaan, koska pitäis ostaa ne kalliit sähköt että olis tasaväkiset mahdollisuudet.

Just sama on auton rakentelunkin kanssa... varsinkin aina kun joku tekee jotain oikeesti toimivaa.

Joo... se on kivaa rakennella ja hakea parannuksia...
Kaikkea minäkin autoista shimmailen, säätelen, dremelöin ja nikkaroin.

Mut onks se just se mitä tän luokan säännöiks halutaan?
Jos on niin tuokaa se esiin ja varsinkin perustelkaa se hyvin.
Sääntöjen laatijat saattavat silloin myös näkevät sen mitä porukka haluaa ja hyvin perustellut asiat otetaan aina varmasti huomioon ja säännöt tehdään sen mukaan.

Herneily saa vaan just tän aikasiks mitä nytkin tuli.

Takatuuppi corri on erittäin näyttävä luokka ja porukalla hauskaa...
Rakentelukin on vain tasoittanut autojen suorituskykyjä...
Toistaiseksi...
Hyvä niin... hyvä nyt... onko se sitä vielä kuukauden tai kahden päästä... toivottavasti.

Poissa jaan

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.large-scale-finland.eu
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #336 : 15.02.10 - klo: 09.19 »
Nyt taitaa olla mennyt liian pitkälle koko touhu, kun on muuttunut tällaiseksi vääntämiseksi ja pätemiseksi.

Se mitä keskustelufoorumeilla luetaan, ei tarkoita maailmanloppua :laugh:

Ketjussa on tullut selväksi se, että muutamat haluavat selkeät säännöt luokkaan joita noudatetaan. Ja säännöt ei tule olemaan tiukat.

Kuten Mikko L ja ToniP viimeisissä viesteissään jo mainitsi sääntöjen laatimisesta. mm. näin.

 
Ja kuten jo aiemminkin on kirjoitettu, niin kyllä näistä säännöistä on varsin yhtenäinen näkemys vaikka se ei ehkä ole tämän topikin kirjoittelusta pääteltävissä  :wink:
 

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #337 : 15.02.10 - klo: 09.31 »
Hoke, kerro mitäs sinne kopan alle voi rakentaa mikä tuo niin ylivertaisen ylivoiman :huh: Hybriidi autoja suosin itse viivalle, esim jos tuo mvarin auto pääsee joskus viivalle se herättää varmasti paljon mielenkiintoa/kateelisuutta ja en usko että sillä just voitetaan kaikki kisat vaan varmasti itse rakentajalle tulee niin hyvät fiiliket että auto on viivalla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #338 : 15.02.10 - klo: 09.51 »
Ite kanssa mietin, että mitä voi esim tuupi SC autoon itse rakentaa, että siitä tulisi ylivertainen? Nytkin esim Aleksi vei muita kuin pässiä narussa 90% vakio assolla, vain RPM:n runkotuki oli lisänä ja oliko joitain muita RPM:n palikoita tukivarsia tms. Mutta ei kuitenkaan mitään diy-osia.

Itse näkisin, että on harrastajia jotka tykkä duunata osia itse, kehitellä autoa ja mahdollisesti käydä sitten ulkoiluttamassa luomuksiaan joissain kisoissa. Sitten on kisaajia, jotka hankkivat kilpailukykyisen kaluston, ajaa kilpaa ja todennäköisesti myös menestyy.

On melko harvinaista, että protoautoilla ikinä pärjätään missään kisoissa - ja tietenkin tehdastiimien protot on hieman eri asia.
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #339 : 15.02.10 - klo: 13.56 »
No johan tupakkapaikallakin höpistiin että tulee X6 mallinen corri asso mikäli rakentelu sallitaan.
Tiedän jipon jos useammankin millä pienillä muutoksilla assosta sais vielä nopeemman.
Slashia en ole hirveemmin sillä silmällä sen ripustuksia katsellut että tässä osaisin sanoa.
Tutkimalla varmaan sieltäkin löytyis viilauskohteita.

Ylivertaisesta en olekaan koskaan puhunut.
Paremmasta kyllä... siksihän just halutaan itse rakentaa... vai haluaako joku rakentaa huonomman kuin alkuperäinen???

Ylivertainen rupee olemaan siinä vaiheessa kun kuskina on rattimies ja hän on rakentanut itselleen auton joka on parempi kuin toisilla.
Ja siis sillonhan myös kyseiset rakenteet tulee halutuks muillekin.
Vai väittääkö joku että jos mä rakennan assoon jotain jolla auto tulee paremmaks ja saan sillä autoon lisävauhtia lähemmäs sekunnin per läppi, että kukaan ei haluais samanlaista???
Tottakai haluaa.
Johan nyt porukka haluaa autoonsa parhaat säädötkin.
Esim kokeilin isomman reimanin autoa.
Kerroin pari jippoa millä auton sais ainakin mun käsiin nopeemmaks ja varmaan myös hänen...
Pienet muutokset tehtiin... isompi reiman kokeili ja totes eron olevan huomattava prannus.
Sama muutos tehtiin sen jälkeen pienemmän reimanin autoon myös.

Eli ainahan jos joku tekee autoon jonkin parannuksen... olkoot sitten setuppi tai jokin uusi osa kokonaan niin tottakai kaverit haluaa sen kanssa.
Eihän kukaan halua ajaa toista huonommalla tietentahtoen.

Joillekin toki homma on se ja sama... mutta erittäin iso osa meistä suomalaisista on pohjimmiltaan kuitenkin niin kilpailunhaluisia että tottakai pitää saada.

Eli siis jos halutaan säännöt jotka olis mahdollisimman tasapuoliset kaikille niin se ei onnistu mikäli osien tekeminen sallitaan.
Tai jos sallitaan jonkinverran niin missä raja?
Järkevän rajan vetäminen todella vaikeaa... Tai varsinkaan niin että se kaikkia miellyttäis ja taaskaan olis kaikilta näkökanteilta katottuna tasaväkinen.

Äkkiseltään mietittynä ainoat vaihtoehdot siis on joko täysi vapautus sille mitä korin alta löytyy... tai sitten on vaan vedettävä se raja mistä aikaisemminkin on joidenkin kisajärjestäjien suunnalta puhuttu, eli vain nämä kaupalliset SC osat sallittuja.

Poissa kisaaja

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #340 : 15.02.10 - klo: 16.57 »
Ei me hoke haluta sekunnin nopeemmaks viilattua assoa, kun x-factory tulee joka tapauksessa ohi :tongue:
-Goldi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #341 : 15.02.10 - klo: 18.09 »
Joko semmonenkin on tehty?

No ja tästä päästiin taas aasinsillalla siihen että jos esim olen rakentanut autosta sekan nopeemman ja taas tulee joku auto ohi sen rakenteen takia niin mähän rakennan taas uuden... kopioiden sitä joka ohi tuli... ehkä vielä omat viritelmät päälle.

Siinä on just se oravanpyörä mikä ennemmin tai myöhemmin sitten alkaa... tai loppuu kun porukalla kiinnostus lopahtaa ainaiseen osien rakentamiseen.

Ja taas... tästä päästiin just siihen mitä sanoin jo aikasemminkin, eli monikos junnu tässävaiheessa katsoo että turha toivo, kun porukka alkaa mennä vielä kovempaa karkuun omatekosilla härveleillä.
Ei pysty panostamaan, eikä halua ajaa kalustolla joka ei ole edes lähtökohdiltaan tasaväkinen.

Näitten asioiden takia sääntöjä miettineet on rapsutelleet päitään että mikä nyt sit olis koko luokan hengelle ja luokan kasvulle parasta.

Mut tosiaan senhän näkee sitten jossain vaiheessa mitä sääntönikkarit asiasta päättävät.
Tällähetkellä homma näyttää hienolta ja hauskalta kun ei vielä kummosesti ole rakenneltuja vermeitä viivalla nähty.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #342 : 15.02.10 - klo: 18.19 »
Lieneekö jenkeissä homma moista? Miyä nyt itse ymmärsin niin roar säännöissä ei kielletä diy osia? Siellä kuitenkin ajettu jo vuosi pari?

IMO säännöissä voisi olla selkeä pohjankorkeus, kokonaiskorkeus (mihin autot myös ylttää ilman virityksiä), paino, motti, renkaat yms. Jos siellä on määritetty nuo niin miten ihmeessä joku voi tehdä jotain hassua diy härpäkettä millä pääsee muita kovempaa?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #343 : 15.02.10 - klo: 19.03 »
IMO säännöissä voisi olla selkeä pohjankorkeus, kokonaiskorkeus (mihin autot myös ylttää ilman virityksiä), paino, motti, renkaat yms. Jos siellä on määritetty nuo niin miten ihmeessä joku voi tehdä jotain hassua diy härpäkettä millä pääsee muita kovempaa?

Tässä ollaan menossa pahasti yksityyppiluokkaan ja se tuskin palvelee ketään, varsinkaan motti/renkaat. Jos motti määrätään niin sitten myös nopari, laitetaan varmuuden vuoksi servollekkin vääntö/nopeusraja niin loppuu siltäkin osilta spekulointi.

Hassu diy härpäke millä pääsee muita kovempaa? Tulette vielä näkemään vielä sellaisen, luonnos alkaa olla valmis ja auto perustuu siihen mitä Asso SC10:ssä ei ole, paitsi ylivertainen nopeus :cool:

Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #344 : 15.02.10 - klo: 19.14 »
Hassu diy härpäke millä pääsee muita kovempaa? Tulette vielä näkemään vielä sellaisen, luonnos alkaa olla valmis ja auto perustuu siihen mitä Asso SC10:ssä ei ole, paitsi ylivertainen nopeus :cool:

muutaks sä sen slashiksi?  :afro:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #345 : 15.02.10 - klo: 19.17 »
Kun kerran ruvetaan rakentamaan, miten olisi omavalmiste 4wd SCB44/10?
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #346 : 15.02.10 - klo: 19.29 »
Kun kerran ruvetaan rakentamaan, miten olisi omavalmiste 4wd SCB44/10?

ei muutakun tekeen vaa.. eihää tuo paha homma ole :D
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #347 : 15.02.10 - klo: 19.58 »
IMO säännöissä voisi olla selkeä pohjankorkeus, kokonaiskorkeus (mihin autot myös ylttää ilman virityksiä), paino, motti, renkaat yms. Jos siellä on määritetty nuo niin miten ihmeessä joku voi tehdä jotain hassua diy härpäkettä millä pääsee muita kovempaa?

Tässä ollaan menossa pahasti yksityyppiluokkaan ja se tuskin palvelee ketään, varsinkaan motti/renkaat. Jos motti määrätään niin sitten myös nopari, laitetaan varmuuden vuoksi servollekkin vääntö/nopeusraja niin loppuu siltäkin osilta spekulointi.

Hassu diy härpäke millä pääsee muita kovempaa? Tulette vielä näkemään vielä sellaisen, luonnos alkaa olla valmis ja auto perustuu siihen mitä Asso SC10:ssä ei ole, paitsi ylivertainen nopeus :cool:


Tarkotin 1/10 mottia en kv rajotusta :9. Noparin rajottamiselle en näe syytä... Renkaina sitä 2,2"/3". Toki jos siinä jossain nelkussa oli ne pienemmät uutena vakiona niin menee läpi, mutta ei sitä että slashissa oli ensimmäisessä erässä 2,2" kumit niin ne pitäs sallia... Ymmärrys luokaan ei myöskään mene servon rajottaminen. Eli joku järki pitäs säilyttää kun noita sääntöjä arpoo.

Kerro toki jos siellä paperilla alkaa olemaan killer SC tulossa vai onko se suurikin valtio salaisuus? Muutamaan otteeseen on saanut jo kuulla siitä luokan tappajasta :D. Edelleen sitä mieltä, että jos ne mittarajat yms. otetaan olemassa olevien autojen mitosita niin ei siinä ihmeitä pitäisi pystyä rakentamaan. Toki väitä edes tieväni paljoa näistä, että kai sieltä sitten voi taikoa jotain...

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #348 : 15.02.10 - klo: 20.02 »
Katsotaan nyt mihin maailma menee ja lähteekö diy härpätin työn alle, sitä prokkista en tule enempää käsittelemään tässä osiossa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #349 : 15.02.10 - klo: 20.09 »
Katsotaan nyt mihin maailma menee ja lähteekö diy härpätin työn alle, sitä prokkista en tule enempää käsittelemään tässä osiossa.

Juu no en sitä tarkottanutkaan, että tässä pitäisi alkaa käsittelemään. Asso lirpakkeeseen mahtuu jos asso toimii edes jonkunäkösenä pohjana tai alottaa kokonaan uuden...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #350 : 15.02.10 - klo: 20.31 »
Edelleen sitä mieltä, että jos ne mittarajat yms. otetaan olemassa olevien autojen mitosita niin ei siinä ihmeitä pitäisi pystyä rakentamaan. Toki väitä edes tieväni paljoa näistä, että kai sieltä sitten voi taikoa jotain...

Kuten olen muutamaan kertaan jo toistanut.
Kyllä todellakin pystyy taikomaan näistä nykyautoista parempia... ja väitän että jopa erittäin selkeesti parempia.
Nopeempia ja samalla myös kestävämpiä.

Kuten jo ties missä asti olen sanonut niin onhan Xray 808 autostakin taiottu täällä parempi.
Jopa niin että tehdas on tehnyt samat osat mitkä suomalaiset ovat alunperin suunnitelleet jne.

Jos maailmanluokan autosta saadaan parempi niin hei comoon...
Corri ei todellakaan ole suuri haaste saada nopeemmaksi.

Enhän mä nyt turhaan ole höpissyt.

Enkä edes minä ole puhunut mistään luokantappajasta...
Vaan olen puhunut siitä mihin täysin kaiken rakentelun sallivat säännöt voivat pahimmillaan johtaa kun sitä kehittelyä vaan jatketaan ja jatketaan.
Pahimmillaan tosiaan ajautuu siihen että tulee uusi evo muutaman kuukauden välein.
Ja tähänhän ei todellakaan ole mahdollisuus kuin joillain harvoilla.

Jos tosiaan halutaan sallia rakentelu täysin niin onko kaikkia näitä asioita mietitty ihan oikeesti...
Aina löytyy se joku neropatti joka tekee vielä paremman kuin "sinä"... ja "sinä".... tai "sinä"... tai "minä"...
Tai kukavaan joka edes sekunnin miettii että eihän siitä kukaan voi saada enää oikeesti parempaa.
Kyllä voi... ja siinä vaiheessa kun joku tehdas on jonkin värkin tehnyt joka on niin hyvä että taas tulee fiilis että tämä on täydellinen... tulee kohta taas uus joka on parempi.
Jo pelkästään RC tehtaat ovat tehneet uusia ja parempia härveleitä lähes vuoden välein jo kauan keksityistä konsepteista... ja jokakerta vaan parempi.

Poissa eSATA

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #351 : 15.02.10 - klo: 20.37 »
Eli on parempi ostaa tehdastekoinen superhyperturbo vähintään kerran kaudessa kuin yrittää itse parantaa olemassa olevaa?
Cannondale Scalpel Team Replica

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #352 : 15.02.10 - klo: 20.41 »
Vaikka Hoke puhut vaan teorian tasolla, niin maalaat mielestäni ihan liikaa piruja seinille. Olet moneen kertaan jo todennut, että rakentelun sallimisessa on riskinsä. Ketkä joskus säännöistä tulevat päättämään, ovat varmasti sen jo täältä lukenut.

Kun katsoo videota Nokian kisojen tuuppicorreista, niin aika jokkismeiningillä siellä mennää. Siitä on vielä pitkä matka siihen, että saadaan täysi A-finaali sellasia autoja, mitkä pysyy urassa.

Että ottasin nyt vaa optimistisen katseen ja koittasin tehdä säännöistä sellaiset, että mahdollisimman moni auton omistaja pääsee mukaan koittamaan ämpärien kolistelua.  :lol:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #353 : 15.02.10 - klo: 20.49 »
No se mun peruspointti onkin siinä että sen tehdastekosen superhyperturbon voi jokainen tasapuolisin mahdollisuuksin hankkia.
Se ei vaadi kuin saman määrän rahaa mitä kaverikin maksoi.

Ja kun se jo olemassa olevan virittely ei kaikilla jää pieneksi.
Aina löytyy se joku joka tuunaa vielä enemmän.
Näissä kaupallisesti saatavissa on se puoli sentään että sitä uutta tulee kuitenkin kohtuu harvoin.
Ja kun tosiaan sen voi silloin jokainen hankkia.

Kyllähän nyt varmasti iso osa tajuaa mitä tarkoitan tuolla tasapuolisuudella.

Ja siis... ei nyt taas aleta vääntämään tästä asiasta niinkuin minä olisin se joka suureen ääneen haluan juuri tällaiset säännöt, eikä muita mahdollisuuksia ole.

Se kun ei pidä paikkaansa.

olen niin moneen kertaan jo sanonut että aivan samahan se mulle on minkälaiset rajat sääntöihin tehdään.
Sen mukaan sitten mennään.

Mutta tosiaan jos rajoja vedetään niin mihin???
Missä menee se järjellisyyden raja???
Mihin kohtaan se raja on oikeesti järkevä vetää???

Ja taas...

Mikäli rajaa ei vedetä niin sillonhan nimenomaan katoaa se mistä alunperin koko homma lähti.
Rento luokka missä budjetti pysyy kohtuu pienenä.
Kaikkien mukava ajaa tasapuolisin mahdollisuuksin suht samanlaisilla autoilla.

Sitähän se ei enää ole mikäli omat rakennelmat sallitaan täysin.

Koko luokan henki muuttuu.

Sitäkö halutaan???

Kukaan ei ole noihin kysymyksiin suoraa vastausta antanut.

Moneen kertaan olen kysynyt että sitäkö tosissaan halutaan???

Vastatkaa siihen mielummin kuin taistelette siitä onko autoa mahdollista saada paremmaksi... Sen tietää jokainen sisimmissään että tottakai voi.
Kehitys ei ole loppunut tähän, eikä tule myöskään loppumaan.


Janne A

Sinultakin jäi täysin pois tuo seikka minkä ajatuksen pohjalta sääntöjä on koskaan lähdetty edes kehittämään.

Mikäli kaikki sallitaan niin koko lähtöidea joutaa sitten suoraan romukoppaan.

Onko kaikki alunperin tuon luokan hengen perään puhuneet kääntäneet takkinsa täysin???

Vai loppuuko heiltä koko touhu mikäli se henki unohdetaan?

Ja kuten sinäkin sanoit... Noissa ollaan vielä kaukana siitä uralla pysymisestä...
Aivan...... eli kehitettävää ja rakennettavaa on paljon... ja vielä enemmän.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #354 : 15.02.10 - klo: 21.01 »
Miksi näitä diy-hirmuja ei näy esim kymppikrossissa, missä kaikki on sallittua?

Mikä tästä luokasta tekisi erilaisen siinä suhteessa?

Milloin on sanottu, että tästä tehdään budjetti RTR -luokka?

Mihin katoaa rento fiilis jos joku tekee osan tai kaksi itse?

Annan nyt omia näkemyksiä noihin, eli mun mielestä kukaan ei ole halunnut tehdä tästä luokasta edullista aloittelija luokkaa. Tottakkai kilpailu kiristyy sitä mukaa mitä enemmän kuskeja ilmaantuu radalle ja taso kovenee, mutta se ei mielestäni muuta luokan henkeä mihinkään. Olkoon vaikka mikä "rento" tiukasti rajattu merkkiluokka tahansa niin kilpailu kärjessä on tiukkaa ja voitosta taistellaan kaikin keinoin - se on kilpailua.

Ja siis itse olen edelleen sitä mieltä, että kun luokassa on monia eri merkkejä joilla on jokaisella omia erilaisia teknisiä ratkaisuja niin ei pidä myöskään mennä kieltämään viri- tai diyosia - koska se vääjäämättä ajaa puolestaan siihen, että luokasta tulee 1-3 merkin luokka. Onko se sitten harrastajan kannalta edullista, että aina kun joltain valmistajalta tulee uusi nopeampi auto on se ostettava että pärjää, sen sijaan että vaihtaisi jonkin nykyisen auton osan tai viilaisi itse paremman?
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #355 : 15.02.10 - klo: 21.11 »
Miksi näitä diy-hirmuja ei näy esim kymppikrossissa, missä kaikki on sallittua?

Koska näitä härveleitä on kehitelty jo vuosikymmenet.

Silti... silti.

Väitänpä että ei olla kaukana siitä kun espoossa pyörähtää keskidiffillinen kymppikrossari missä on 3 öljytäytteistä diffiä.


Tästä luokasta erilaisen tekee juuri se että nämä autot ovat täysin uusia.
Autoja ei ole kehitetty vielä tippaakaan.
Kuten edellä olen maininnut niin eihän asso SC10 ole muuta kuin pidennetty trukki.
Joka taas on vain pidemmillä tukivarsilla oleva krossari.

Ei mitään kehitystä isompien renkaiden ja korin vaatimuksille.

Vähän sama kuin nelkkukrossarin päälle lätkästäis sedani kori ja sanottais että siinä on turisti... miten siitä muka vois saada paremman...

Osan tai kaks itse...
Ei vielä mihinkään...
kokonaisen rungon, tukivarret, tukivarsien kiinnitykset, laatikon... jne...
Ei ehkä vieläkään mihinkään jos kyseessä on pihasudittelija...
Mutta kun joku oikeesti osaava tekee nuo ja otetaan muutama kovempi kuski niitä tuuppaamaan...
Rento fiilis katoaa ainakin palkintopallisijoitusten ulkopuolelle... ja kauas.


Mikäli mitään tuohon suuntaankaan ei lähde tapahtumaan ja luokassa pysyy sama rentomielisyys kuin vielä nyt on (luokkahan vasta alko eikä mitään ole vielä ehtinyt tapahtumaan) niin hienoa.
Loistavaa... mahtavaa...

Mikäli käykin huonosti niin pahimmillaan homma lässähtää lähes yhtä nopeasti kuin alkoikin.

Mika R

  • Vieras
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #356 : 15.02.10 - klo: 21.31 »
Ei takuulla pyörähdä 2WD luokassa. AE ja Ultima tuntuvat ainakin ihan valmiilta konstruktioilta kyseiseen luokkaan.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #357 : 15.02.10 - klo: 21.41 »
Mitäs Hoke sanot tähän että rtr autoon X tulee päivitys sarja tehtaalta joka tekee autosta paljon parempi (ainakin tehtaan mukaan) niin saakos sen laittaa autoon kiinni :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #358 : 15.02.10 - klo: 22.09 »
Miksi näitä diy-hirmuja ei näy esim kymppikrossissa, missä kaikki on sallittua?

Mikä tästä luokasta tekisi erilaisen siinä suhteessa?

Milloin on sanottu, että tästä tehdään budjetti RTR -luokka?

Kyllähän noita näkyy, niillä jotka niitä osaa tehdä... ja yksi syy miksi niitä näkyy vain vähän on se, että kun on ihan tehdastekoisenakin tarjolla konversioita joilla tehdään esimerkiksi tuupeista keskimoottorisia. X-Factorylta löytyy B4:ään, Atomic Carbonilta Losiin ja pian saa "yksityiseltä" Kyoshoon moisia...

Esimerkki:

http://www.redrc.net/2010/02/euro-indoor-race-belgium-report/#more-28029

Nathan’s modified RB5-prototype, a mid motor conversion, designed by his friend Fabian Simonini, won the 1st, 2nd, 3rd and 5th final to take the overall


Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Short Course -sääntökeskustelu
« Vastaus #359 : 15.02.10 - klo: 23.15 »
Joko oot Hoke tilannut mainitsemasi "keskidiffillinen kymppikrossari missä on 3 öljytäytteistä diffiä"?
Näytti RcTechissä olleen juttua tuollaisesta autosta jo lokakuussa 2009. Jä näemmä jo rc10:ssäkin, muussa ketjussa kuin tämä.
« Viimeksi muokattu: 15.02.10 - klo: 23.20 kirjoittanut Kay Jay »