0-ennakko ja 21.5t lienee riittävän hidas
Itselleni on juuri tuo f104 pro malli tulossa.
Itselleni on juuri tuo f104 pro malli tulossa.
Varmaan joskus pääsee näkemään livenä?
Taitaa jo vakio hopeakannulla mennä stanuvauhtia, ensiviikolla sen totuuden vauhdista sitten näkee.
Formula Class
Chassis allowed:
- Tamiya F104 (Pro, X1, etc.)
- HPI Formula Ten chassis
- WRC F-ONE 180 kit-version
Car:
Maximum wide: 180mm
Tires:
Only RIDE tires and wheels are allowed:
Front: 24005 medium tyre with original inserts on 25009 black wheels
Rear: 24007 medium tyre with original inserts on 25010 black wheels
Additive:
Only non smelling additive is allowed.
Bodies:
Original Tamiya and HPI body sets only.
Must sport a race inspired design like a real Formula 1 car.
Tuning parts:
For Tamiya F104 chassis, all original Tamiya tuning parts are allowed.
For HPI Formula Ten chassis, all original HPI tuning parts are allowed.
Other chassis plates and tuning parts are strictly forbidden.
Motor:
Speedpassion Ultra Sportsman 21.5 V 3.0 brushless. No modifications allowed.
Rental of Motor:
The Speedpassion formula motor can be rented for €10 per race from ETS officials.
Speed Control for Formula:
Only Speedpassion Cirtix Stock Club race no. 12280 allowed. No modifications allowed. No modifications allowed however the wires can be changed, but they must be the same size as original.
If you use speedo without the supplied cooling fan, you are not allowed to start. If you race without fan, your heat/final will not be counted. Cirtix speedos can be bought for a special ETS-price of €49 per season.
Rental of Speed Control:
The Cirtix speedo can be rented for €10 per race from ETS officials.
Battery:
ETS will have it´s own 4200 / 45C LiPo battery with a length of 96 x 46 x 25mm.
ETS:n Formulasäännöt on seuraavat:Noista saakin hyvän suosituksen kun ottaa kaupalliset aspektit pois mitä ETS järjestäjillä on eli:
Tämä luokka voisi meikäläistä kovana formulafanina kiinnostaa mutta ihmettelen sitä että miksi näiden autojen pitäisi kuljea jotenkin erityisen hiljaa? Eihän toi auto voi kulkea mihinkään jos koneena on joku 21.5t. Vähän tiukemmilla koneilla tuo voisi kilpailla vaikka touringin kanssa harrastajista.
Tämä luokka voisi meikäläistä kovana formulafanina kiinnostaa mutta ihmettelen sitä että miksi näiden autojen pitäisi kuljea jotenkin erityisen hiljaa? Eihän toi auto voi kulkea mihinkään jos koneena on joku 21.5t. Vähän tiukemmilla koneilla tuo voisi kilpailla vaikka touringin kanssa harrastajista.
Minua kiinnostaa tämä luokka ja auton hankinta, tosin nyt ei ole rahaa tähän laittaa, kesällä varmaan onnistuu sit runko kaupat.
17,5 kone kuullostaa tähän luokkaan sopivalta, ei tehdä tästä turhan hidasta luokkaa.
Kun formulat menee sopivan lujaa vauhtia, niin säilyy mielenkiinto ajamisessa ja ajaminen on haastavaa.
Toni
Ei helvata mikä musa tosa videossa. Sopis hyvin johonkin 70-luvun hydraulipätkään.
Ei helvata mikä musa tosa videossa. Sopis hyvin johonkin 70-luvun hydraulipätkään.
Voiko muuta odottaa kun jerzi väsää videota :grin:
Joo, pro on jo "discountinued" eli ei valmistuksessa enää, mutta nettikaupat on pullollaan niitä.
Mites, onko X1 uudempi painos Pro:sta vai?
Onpas matala takasiipi, taitaa olla jo hiukkasen vanhojen sääntöjen mukainen kori.joo, kuulemma ei mitään vaikutusta tällä siivellä ajoon ole, kohta sen itse näkee miten asia on.
Hieman oma auto on päivittynyt, alumiininen moottoripukki on asennettuna ja moottori tilattu. 21.5 hobbywing tulee siis testiin justock säätimen kanssa piakkoin. Uskoisin että on riittävästi tehoa ja silti ajettavissa. Kohta senkin näkee sitten miten oikeasti toimii...Otamme samalla vähän extra 21.5t moottoreita varastoon jos on muita innokkaita.
Nokialla katselin tuollaisen Tamiyan menoa, mutta tässä oli 10.5T moottori eikä ollut yhtään liian nopea. Tuntui pysyvän paremmin omistajansa hanskassa kuin M04 jossa on paljon kesympi moottori.
Kyl vähintään 3S ja 4t kone jos Suomessa meinaa keretä vastaavalla, ei mee muuten Suomi-speksiin :wink:
Tämä (http://www.rcmart.com/3racing-kitsakurafgx-sakura-fgx110-formula-epcar-p-34453.html?cPath=420_1417) vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta laitokselta.
FGX F1 Radio Controlled Race Car POV @ Timezone II Hobbies Raceway LaCenter Washington (http://www.youtube.com/watch?v=1oh9NYoI-5Y#ws)
Saisko tuollaista formulaa esille model expon info-osastolle? Vaikka yhdeksikin päiväksi.Ilmeisesti Hoffa sulle jo soitti, luovutan siis Formulan messujen ajaksi esille.
onkohan näillä formuloilla luvassa näytösajoa kerhokisan ruokatauolla?
mutta imusta lähti kiihtymään vielä ja meni paikoin siis selvästi kovempaakin.
Noniin, ulosajossa oli menny kaikki 3 vastarille menevää johtoa oikariin noparin sisältä. Tilanne korjattu ja taas pelittää.
Huomanna tattiksella vtr ja vormulan merkeissä ainakin minä,kellonajasta en vielä tiedä.
Joo mekin tullaan ja indy on mukana.
Jerzi
Joo mekin tullaan ja indy on mukana.
Jerzi
Missä on JJ :cheesy: -olikos jyrkin indyauto vai kenen kuskaama?
Moottori:Miksi pitää laittaa kireempää moottoria? Kun vauhdit pidetään maltillisena niin varmasti on hauskinta kaikilla ja niitä kuuluisia uusia harrastajia saattaa jopa tulla mukaan.
- Mikä tahansa 17.5T harjatonmoottori
Eikö tolla moottorilla sitten tehot ole vielä kohtuu maltilliset?ETS pojat ajavat 21.5t:llä, luulis että heillä on hyvin kokemusta miten luokasta tehdään suosittu ja hyvä. Mutta Suomessa pitää jostian syystä laittaa tiukempi moottori.
Varsinkin nyt kesällä ulkoradoilla???
Jos noilla säännöillä ajetaan ETS kisoissa niin näyttää mun silmään hyvältä teholta kun katselee videoita.
Ja onhan noi F1 autoja, eikä mitään formula foortteja.
Eikö tolla moottorilla sitten tehot ole vielä kohtuu maltilliset?ETS pojat ajavat 21.5t:llä, luulis että heillä on hyvin kokemusta miten luokasta tehdään suosittu ja hyvä. Mutta Suomessa pitää jostian syystä laittaa tiukempi moottori.
Varsinkin nyt kesällä ulkoradoilla???
Jos noilla säännöillä ajetaan ETS kisoissa niin näyttää mun silmään hyvältä teholta kun katselee videoita.
Ja onhan noi F1 autoja, eikä mitään formula foortteja.
Moottori:Miksi pitää laittaa kireempää moottoria? Kun vauhdit pidetään maltillisena niin varmasti on hauskinta kaikilla ja niitä kuuluisia uusia harrastajia saattaa jopa tulla mukaan.
- Mikä tahansa 17.5T harjatonmoottori
Nämähän ei ole säännöt vaan ehdotus ja lähinnä keskustelun avaus aiheelle! Syy miksi laitoin ko. koneen ehdotukseen: 17.5T koneita käytetään jo mm. FWD ja VTR luokissa, niin monelta niitä löytyy pakista jo valmiiksi. Mulle on ihan sama onko se sitten 17.5T tai 21.5T, herneitä siitä ei kuitenkaan kannata goos:kaan nenäänsä vetää.Ei täällä herneitä ole otettu, tämä on vaan ilmiö minkä näkee melkeen aina kaikissa luokissa Suomessa, eikä sinänsä suoraan liity F1 luokkaan mitenkään.
-Henkka
Eikö tolla moottorilla sitten tehot ole vielä kohtuu maltilliset?ETS pojat ajavat 21.5t:llä, luulis että heillä on hyvin kokemusta miten luokasta tehdään suosittu ja hyvä. Mutta Suomessa pitää jostian syystä laittaa tiukempi moottori.
Varsinkin nyt kesällä ulkoradoilla???
Jos noilla säännöillä ajetaan ETS kisoissa niin näyttää mun silmään hyvältä teholta kun katselee videoita.
Ja onhan noi F1 autoja, eikä mitään formula foortteja.
Formula Class
Chassis allowed:
- Tamiya F104 (Pro, X1, etc.)
- HPI Formula Ten chassis
- WRC F-ONE 180 kit-version
Car:
Maximum wide: 180mm
Tires:
Only RIDE tires and wheels are allowed:
Front: 24005 medium tyre with original inserts on 25009 black wheels
Rear: 24007 medium tyre with original inserts on 25010 black wheels
Additive:
Only non smelling additive is allowed.
Bodies:
Original Tamiya and HPI body sets only.
Must sport a race inspired design like a real Formula 1 car.
Tuning parts:
For Tamiya F104 chassis, all original Tamiya tuning parts are allowed.
For HPI Formula Ten chassis, all original HPI tuning parts are allowed.
Other chassis plates and tuning parts are strictly forbidden.
Motor:
Speedpassion Ultra Sportsman 21.5 V 3.0 brushless. No modifications allowed.
Rental of Motor:
The Speedpassion formula motor can be rented for €10 per race from ETS officials.
Speed Control for Formula:
Only Speedpassion Cirtix Stock Club race no. 12280 allowed. No modifications allowed. No modifications allowed however the wires can be changed, but they must be the same size as original.
If you use speedo without the supplied cooling fan, you are not allowed to start. If you race without fan, your heat/final will not be counted. Cirtix speedos can be bought for a special ETS-price of €49 per season.
Rental of Speed Control:
The Cirtix speedo can be rented for €10 per race from ETS officials.
Battery:
ETS will have it´s own 4200 / 45C LiPo battery with a length of 96 x 46 x 25mm. This will allow you to place the receiver and speedo in front of the battery.
Käyhän ne ETS:n säännöt suoraan Suomeenkin, mutta hankalammaksi se harrastajan kannalta menee mielestäni:Tossa on monta sääntöä jotka palvelevat suoraan tiettyä maahantuojaa koska ne järjestää ETS kisat, ei kannata niitä sääntöjä kopioida. Eli säädin ja akku esim vaan mennään sillä mikä toimii jo Suomessa.
Yksityyppimoottorit, -renkaat, -säätimet, ei tarvike hop-up osia, jne...
Olen pitkän rc-tauon jälkeen taas kiinnostunut palaamaan autojen pariin ja tämä keskustelu pomppasi silmiini.
Itse olen myös kova formulafani ja aikoinaan tullut mattiksella ja minilläkin päästeltyä, joten ajattelin että voisi paluun suorittaa vormuloilla takaisin lajiin ;)
Mistä suomesta saa autoja/osia näihin, ollut sen verran kauan poissa että ei pysy kärryillä ketä myy nykyään mitäkin.
Itse ainakin kesällä valmis tulemaan tattarisuolle ajamaan, eikös rata sijaitse siinä karting-radan vieressä?
-Mixe
Eikö tästä kannata tehdä samanlaista luokkaa kuin aikoinaan oli Mini-luokka, tosin avoimilla säännöillä.
Tuntuu että nykyään jokaikinen luokka on täynnä pilkkuun asti viilattuja sääntöjä, jotka ymmärtää jos ajetaan suomenmestaruudesta tai korkeammasta tittelistä.
Eikös tässä nimenomaan koiteta luoda harraste-ja hupiajelu luokkaa eikä kehäkettujen yyber-hifistely ja hampaat irvessä vääntämis luokkaa?
Ja mielestäni se että saadaan autoja radalle, riippuen runkotyypistä(kuhan nyt f1 näyttäisi) niin olisi varmaan asia mistä kannattaa aloittaa ennen kuin edes sääntöjä täällä suunnitellaan, kun ei näitä taida olla radalla olla kahta autoa enempää kerralla näkynyt.
F104 tilattu, odotetaan että saadaan auto ja radalle!
Eli nyt on 3vormulaa tilattuna, eli kolme uutta naamaa tulossa kesällä radalle ajamaan.Hieno homma. -mitkä autot tuli tilattua, f104 x1,pro,ferrari,mclaren,3racing vai joku muu?
Eihän tästä tampereelta kestä ku pari tuntia sinne pk-seudulle, niin varmasti pari kertaa viikossa tullaan radalla olemaan sään salliessa, saapuisi nyt ne autot tänne suomen maalle :)
Tässä Californialaisen UF1 kerhon säännöt. (www.uf1series.com (http://www.uf1series.com)) Samaa linjaa noudattavat kaikki netistä löytämi säännöt.
Motor: 21.5
ESC : non boost setting... ROAR list
Tires : Rubber only, F1 scale
Body : F1 scale front & rear wing
Width: 190mm maximum
Battery: 2 cell lipo
Drive: 2 wheel Rear
ei varmaan tarvii kauheesti kommentoida? :)
eli koko neonpinkki kori ei ehkä täysin istu luokan henkeen.
:tongue: Hoke ei ole ainoa, usko pois jotka ajaa pinkeillä autoilla. Kaikki tervetulleita värityksestä riippumatta, kunhan esitin toivomuksen että olisi realistisen näköinen meininki ja itse aion näyttää esimerkkiä kun saan uuden kopan ensiviikolla värjättyä F104X1 mallin päälle. (kimikimi lotus)eli koko neonpinkki kori ei ehkä täysin istu luokan henkeen.
Onko tällä ehdotuksella tarkoitus pitää Hoke pois tästä luokasta?
Viitsi vitsi, haittaakse? :grin:
Eli nyt on 3vormulaa tilattuna, eli kolme uutta naamaa tulossa kesällä radalle ajamaan.Hieno homma. -mitkä autot tuli tilattua, f104 x1,pro,ferrari,mclaren,3racing vai joku muu?
Eihän tästä tampereelta kestä ku pari tuntia sinne pk-seudulle, niin varmasti pari kertaa viikossa tullaan radalla olemaan sään salliessa, saapuisi nyt ne autot tänne suomen maalle :)
Nyt siis varmuudella on ainakin 6 uutta suunnittelua omaavaa autoa(f104,jne..) radalle tulossa ,(ja jerry f103 kanssa.)
Taitaa tästä luokka vielä tulla pohjolaan. :laugh:
Eli nyt on 3vormulaa tilattuna, eli kolme uutta naamaa tulossa kesällä radalle ajamaan.Hieno homma. -mitkä autot tuli tilattua, f104 x1,pro,ferrari,mclaren,3racing vai joku muu?
Eihän tästä tampereelta kestä ku pari tuntia sinne pk-seudulle, niin varmasti pari kertaa viikossa tullaan radalla olemaan sään salliessa, saapuisi nyt ne autot tänne suomen maalle :)
Nyt siis varmuudella on ainakin 6 uutta suunnittelua omaavaa autoa(f104,jne..) radalle tulossa ,(ja jerry f103 kanssa.)
Taitaa tästä luokka vielä tulla pohjolaan. :laugh:
Tuli nuo f104 x1 hankittua,
Itse värjäämme kaikki korit "team" väreihin, musta/vihreellä ja sitten numerot kuten oikeissa vormuloissa.
Innolla odotan että päästään radalle koittamaan :)
Olisko ensi tiistaina jos kelit suosii niin tattiksella ajot :wink:
Jerzi
ma,ti,ke,to,pe,la,su mukana kelien salliessa. eli tiistai sopii myös, koita tälläkertaa tulla itsekin :tongue:Olisko ensi tiistaina jos kelit suosii niin tattiksella ajot :wink:
Jerzi
Hoke, jos mä tollasen joskus ostan niin tuskin ajan paljoa kisoja, tuukko mun talliin kisakuskuiski niin kun silloin Minillä aikoinaan? Tehdään se perhanan pinkki tiimi, tiedä vaikka isommat fykköset saisi siitä vaikutteita :grin:
Noniin, värityskin päätetty kun aikani tutkailin nykyautoja niin löytyi aika passeli :)Oranssimusta toimii aina...
Onko näissä aina kumi renkaat vai onko vaara että solukumisiakin käytetään.
Esim näistä (http://www.rc-f1.com/index.php?cPath=4) en löydä mainintaa kumpia ovat ja kuva ei tuo ainakaan minulle selvyyttä.
Saitilla on muuten mielenkiintoisia F1:siä
Sanookaahan viisaammat saako F104:seen tai F109:ään saddle packit asennettua? Olis niitä pakissa eikä viitsisi lähteä akkukauppaan.
Tässä Californialaisen UF1 kerhon säännöt. (www.uf1series.com (http://www.uf1series.com)) Samaa linjaa noudattavat kaikki netistä löytämi säännöt.
Motor: 21.5
ESC : non boost setting... ROAR list
Tires : Rubber only, F1 scale
Body : F1 scale front & rear wing
Width: 190mm maximum
Battery: 2 cell lipo
Drive: 2 wheel Rear
Rajaavat vain olellisimman. Auton tulee näyttää F1 autolta: kumirenkaat ja F1 kori. Kaikki merkit käyvät. Tai vaikka ihan oma tekemä. Eri keskuteluforumumeista esille nousee selkeästi yksi luokan suosion syy: autot ovat kaikkien tunnistettavissa 1:1 F1 kilpa-autoiksi. Sama syy kuin VTA luokassa.
Maksimi leveys ei juurikaan sulje mitään merkkejä/malleja pois. Tamiyan on omisssa malleissaan seurannut 1:1 F1 autojen kehitystä. Taka-akselien leveys on kaventunut 190=>180 mm. Tämä ei auton suorituskykyä välttämättä paranna. Keskuteluforumien perusteella näyttää hyvin suositulta rakentaa oma auto eri versioita yhdistämällä. Rakennetaan auto takaa maksimi leveyteen ja otetaan muut osta uusimmasta mallista.
Luokkaa hallitsee melko suvereenisti automerkki Tamiya. Muutama muu autovalmistaja on markkinoilla. Tuning osia löytyy netistä usealla tuotemerkillä. Kaikki muut ovat suunnitelleet omat autonsa Tamiyan luomiin epävirallisiin standardeihin ja mittoihin. Korit, renkaat, vanteet ovat vaihtokelpoisia eri valmistajien välillä. Jopa koko eturipustus sellaisenaan voidaan ottaa toisesta automerkistä.
Viime talvena 3racing julkaisi uuden yleisestä normistosta poikkeavan F1 auton Sakura FGX. Erillisripustus takana. Ei enää mattoautosta tuttua kiinteää taka-akselia. Taka-akselin leveys sääntöjen mukainen maks. 190 mm. Takavanteissa muista poikkeava offsetti. Ei niinkään keljuuttaan kuin puhtaasti saadakseen tilaa uudelle takaripustukselle. Omat etuvanteet. Turisteista tuttu rakenne. Laakerit ohjauspaloissa eikä enää vanteilla. Akselilla hexi. Kaikilla muilla mattoautoista tuttu etupään rakenne. Laakerit vanteessa.
UF1:n säännöt eivät rajaa autoa pois kisoista. Hyvä näin. Antaa kehityksen kehittyä.
Lähtökohtaiseti FGX häviää kiihdytyksessä perinteiselle autolle ja huippunopeus on hieman alempi. Energiaa kuuluu kolmiportaisen vaihteiston kitkaan. Samaa kertovat julkaistut testit. Toisaalta kaarteesssa autosta on mahdollista saada nopeampi. Tämä kaikki edellyttää, että harrastaja osaa ja viitsii kokeilla eri säätöjä.
Tässä muutamia hajatelmia maailmalta.
2012 Rule changes
Points System based on laps... Race 1 you complete 44 laps, race 2 you complete 45 laps and race 3 you finish with 45 laps… your score for the day is 134.
It doesn't matter if someone finished with a 44 lap 12:02.342 or a 44 lap 12:10.575, they both receive 44 points.
We are doing away with DNF … EVERY single lap of the entire series will count… If you break on lap 4 then you will be credited with 4 points…
Joutunee suomen pelin ohessa vähän ruuvaamaan :)
Eli postipate toi muutama minuutti sitten paketin, melkolailla ennätysajassa jopa:
onko noi tamiyan vakio taka kumit liukkaat kun kävin tänään kokeilees niin perä irtos niinku tosi helposti. tai sitten toi on tosi herkkä tosta taka diffistä toi auto kun se kyllä pikkasen krohisee et sen joutuu tehdä uusiks.
Joutunee suomen pelin ohessa vähän ruuvaamaan :)
Eli postipate toi muutama minuutti sitten paketin, melkolailla ennätysajassa jopa:
Kannattaa sitten varovasti kiristää ne 2 alumiinista m4x30 ruuvia, pyöristyy naurettavan helposti. (ja kyseiset ruuvit pitääkin kiristää vain löysät pois tyyliin, muuten voi mennä tweakkiin runko)
Lisäksi se valualumiininen palikka diffissä (osa # BA30) kannattaa oikeasti varovasti kiristää,katkeaa myös helposti.
Muuten pitäisi olla helppo kasaus ja tamiyamaiseen malliin yhtä juhlaa rakennus.
Ja mulla on BA30 tollasen näköinen
Pari iltaa on askarreltu - eilen tosin katsottiin enimmäkseen lätkää - ja oma ajokki alkaa muistuttamaan rc-autoa pikkuhiljaa....
No jos tuo FGX tulee hankittua niin voin hyvin toimia "testilaboratoriona", itsellä kun ei tavoitteet ole missään muualla kuin hauskan pidossa.
BB:llä on näköjään pyöreäreunanen lipo autossa...
Sopiiko autoon perus kantikkaat lipot, vai pitääkö olla pyöreäreunainen?
Hoi mestarit, mitäs käytännön eroa on 103 ja 104 vanteissa, etu/taka?
Auton leveydeksi onkin - tarkempien tutkimusten jälkeen - ilmoitettu 200mm monessa paikassa, joten täytynee yrittää oppia elämään tuon kanssa.. Saa nähdä antaako liikaa tasoitusta sitten etupidon merkeissä muille.
onko tietoa onko noissa koreissa pituus eroa, eli onko toi 2009 ferrari pidempi kuin joku muu kori. tuli kiinan korit ja niis on se etummainen reikä sentin lähempänä ohjaamoa ja korikin on sentin lyhyempi.
Auton leveydeksi onkin - tarkempien tutkimusten jälkeen - ilmoitettu 200mm monessa paikassa, joten täytynee yrittää oppia elämään tuon kanssa.. Saa nähdä antaako liikaa tasoitusta sitten etupidon merkeissä muille.
-maailmalla leveät pesee sata nolla kaposia autoja.
Taatusti on nopeampi leveänä.
Mielenkiinnolla katsotaan kun törmätään onko paljonkin vauhdissa eroa, todennäköisesti on selvästi nopeampi kuin 180mm "nykyautot" (tuo leveä mallihan on tarkoitettu 80 ja 90 luvun koreille)
Mutta jos 180mm kelpaa niin ei montaa taalaa maksa kapea etupää niin olisi sitten kaikkien autot saman levyisiä.(tai no fgx taisi olla 190mm, mutta kuitenkin lähempänä)
Ainakin jos hommaat uuden 2009 ferrarin tai mclarenin korin niin suosittelen kapeamman etupään hankintaa, näyttää muuten tosi härskiltä laitteelta.
Auton leveydeksi onkin - tarkempien tutkimusten jälkeen - ilmoitettu 200mm monessa paikassa, joten täytynee yrittää oppia elämään tuon kanssa.. Saa nähdä antaako liikaa tasoitusta sitten etupidon merkeissä muille.
-maailmalla leveät pesee sata nolla kaposia autoja.
Taatusti on nopeampi leveänä.
Mielenkiinnolla katsotaan kun törmätään onko paljonkin vauhdissa eroa, todennäköisesti on selvästi nopeampi kuin 180mm "nykyautot" (tuo leveä mallihan on tarkoitettu 80 ja 90 luvun koreille)
Mutta jos 180mm kelpaa niin ei montaa taalaa maksa kapea etupää niin olisi sitten kaikkien autot saman levyisiä.(tai no fgx taisi olla 190mm, mutta kuitenkin lähempänä)
Ainakin jos hommaat uuden 2009 ferrarin tai mclarenin korin niin suosittelen kapeamman etupään hankintaa, näyttää muuten tosi härskiltä laitteelta.
Aijjaa, luulin antavani tasoitusta tolla leveellä norsulla... Onko laittaa osanumeroa kapeempaan keulaan suoraan?
Mitenkäs muuten välitykset, mukana tulleella 25T pinjonilla olisivat 3.72 mutta löysin pari joskus erheessä tilaamaani pinjonia (28T ja 29T) ja ruuvasin noista pienemmän eli 28T:n paikalleen jolloin välitys 3.32 - onko alueellakaan??
Koneena siis 21.5 Novak.
ferrarin ohjekirjassa keulan osat #51381 ja mittasin keulan ni se on sen 180
ferrarin ohjekirjassa keulan osat #51381 ja mittasin keulan ni se on sen 180
Kiits, mutta eipä taida mulle käydä kun autossa 103-tyyppinen keularatkaisu... Vai olenko RangerWalker pahastikin metsässä????
BB:
ainakin medasec myy tota eksoottista kokoa, ja ei oo pahan hintasia http://www.rcm.fi/laakerit-rc-autoihin/laakerit-10x6x3-mr106-abec-7-10-kpl.html (http://www.rcm.fi/laakerit-rc-autoihin/laakerit-10x6x3-mr106-abec-7-10-kpl.html)
onko teidän kiteissä ollut ne 8x12 oikeen laakerit vai muovi puslat? siis ne mitkä tulee sinne diffin oikeelle puolelle sen hexin sisälle.
AJOA!!!!Kansa vaatii kuvia radalta!!!!
Akselista katosi pari satkua helposti, apuvälineinä akkupora ja 1200 hiomapaperi. Nyt mahtuu laakeritkin paikalleen rikkomatta :)
Toiseen päähän kun laittoi kutistesukan suojaksi, niin sai kiristettyä karankin melko hyvin rikkomatta aksilaa...
Onko F-1 kuskeja kuusaalle tulossa kisoihin, täältä olisi kolme kuskia menossa kuhan saadaan kaikki kalusto-asiat viimesen päälle ja kaveri töistä vapaata.
Olisi mahtavaa saadaa autoja kunnolla viivalle?
Minkä kokosista laakereista kyse?
Ja ainakaan omasta mielestäni ei kireämpiä koneita tarvita tähän luokkaan, välitykset oli 2.77 ja kone sekä nopari aivan kylmät vartin ajon jälkeen... -mitenhän kulkee 2.0 väleillä... :evil:
Todella paljon paremman näköinen RW kun maalasit nuo vanteet!JOKO TILASIT?
Sunnuntain näin ekan kerran livena kaitsu82:sen vormulan ja on se hieno kapistus!
Tulee hieno luokka,ja toivottavasti saatte ilmaa alle!
T:ehkä joskus vormulisti
Hyvännäköistä menoa. :tongue:
Oliko kaikissa autoissa hopeakannut koneina?
onko tää joku erikone mikä tulee 104 mukana?
Kuinka aktiivisesti epuarc:n miehet juoksuttavat formuloitaan ulkoradalla? Tekisi mieli tulla joskus kesän aikana katsomaan ja keräämään kuumetta... :cheesy:torstai ja sunnuntai on ylistarossa ajopäivät, tervetuloa vaan käymään.
Kestääkö auto hyvin tuollaiset pienet ajovirheet? Videoissa auto menee välillä pahan näköisesti ympäri mutta silti jatkaa matkaa kokonaisena.
Lisää tälläisiä in-car kuvauksia. Mahtavaa katsottavaa. Saako kameraa asennettua takasiiven taakse tai vierelle jotta autoa tulisi enemmän näkyviin?
Oli kyllä hauskaa ekoissa Formulakisoissa. Toivottavasti saadaan enempi porukkaa seuraavaan.
Mielenkiintoista oli se että oli eri koneet,kahta eri rengasmerkkiä ,välitykset,setupit ... -ja melkolailla samaa vauhtia mentiin.
Niin mikäs tän F1 sarjan tuomio on ajeleeko jengi näillä? Itsellä on perus F104 ja mietin et mikä olis hyvä servo tohon, jos saisi vinkkejä
Nyt alkaa vormula olemaan nipussa, matolla varmaan ensitestit tulee ajettua.
millä renkaalla ajatte matolla?
spurriadapteri+ normi 48p spurri
Olsikos antaa vinkkiä mistä saisi hyvän korin siipineen (Lotus tai Ferrari olis mieleinen).
Siinä terolle(ja miksei muillekin) hyvä starttipaketti http://www.rcmart.com/tamiya-93033-f104-version-chassis-dark-titan-edition-wbody-p-36264.html?cPath=420_1167 (http://www.rcmart.com/tamiya-93033-f104-version-chassis-dark-titan-edition-wbody-p-36264.html?cPath=420_1167)jos jonkun löydän ponsoroimaan tuollaisen, niin tilaan samantien :shocked:
jos jonkun löydän ponsoroimaan tuollaisen, niin tilaan samantien :shocked:
Tilasin juuri Tamiyan F104 auton :grin:
Kiinnostaisi kovasti tietää onko autolla miten iso nopeusero eri moottoreilla, eli...
-Vapaa 21.5t harjaton(pienimmällä ennakolla esim. X12)
-Tamiyan 540J -hopeakannu
-Tamiyan Sport Tuned
Millaisia välityksiä olette käyttäneet noilla moottoreilla?
Kaikenlaiset säätö ja kokoamisvinkit otetaan tietenkin vastaan :wink:
Onko paketissa tulevat renkaat ihan ok. asfaltti käyttöön ja mitä renkaita suosittelette hommaamaan seuraaviksi kumeiksi.
Löytyi aika kivannäköinen vintageformulan kori. Eli 60-luvun Lotus 49: http://www.vf1club.com/vf1.html (http://www.vf1club.com/vf1.html)
Kisojakin on tiedossa jos matka Kaliforniaan ei ole este. :)
Löytyi aika kivannäköinen vintageformulan kori. Eli 60-luvun Lotus 49: http://www.vf1club.com/vf1.html (http://www.vf1club.com/vf1.html)
Kisojakin on tiedossa jos matka Kaliforniaan ei ole este. :)
Jee. Alkaa näyttää uudelta luokalta: Vintage F1 eli VF1 .... Kerhokisoihin?
Häh?
:cool: Barbie :cool:
Nyt aloin kokoamaan tuota Tamiyan F104 autoa.
Millaiseksi kannattaisi maavara säätää edessä ja takana. Meidän RC-radan asfaltti on aika huonokuntoinen ja kuoppainen.
Miten etupyörien pystykallistus alussa kannattaisi säätää, autossahan tulee palikka jolla saa 0 tai 1 asteen kallistuksen ja mikä olisi aluksi sopiva toe in/out etupyörille?
Osat vaikuttaa ihan laadukkailta ja yhteensopivuus on tuttua Tamiya tasoa. Ensimmäin F1 autoni, joten perussäätövinkit on tarpeen :)
Talli määräystä ei tule enkä noudata,täysiä joka kisa!Viime kisassa tais olla hiukan McLarenilla ja Jordanilla "tallipeliä" :wink:
harkinnassa myös tehdä oman tallin väritys tai Gulf-väreihin koko kalustoMulla taitaa olla yksinoikeus tuon Gulffin värin kanssa..............
Ihmeellisen liimattuna kyllä tuo sun etusiivetön meni radalla. (suht samat läpit kun 17.5t etuvedolla joka samaan aikaan oli radalla. vormula tosin meni suoralla kovempaa)
Itse huomasin että takasiiven säätö jyrkemmäksi (pro mallin korin mukana tulleen) toimi liukkaalla tosi hyvin. -Ainoa ongelma oli että piti ajaa kovempaa että pysyy radalla! -eli aika skaalamaista rc f1 tuossakin suhteessa on.
Pitää vertailla siipiä ja vaikka tehdä pari omaa niin josko se täydellinen pito löytyisi.
Toki ensiviikon radan pesu auttaa varmasti pitoon kunnes siitepölykausi alkaa...
Sitten alkaa rengastestit taas...
-Pate
Näppäilyn suunnaton nopeus pudotti yhden tärkeimmän sanan(puuttuminen) tuosta mun kommentista,nyt se on sinne lisätty,ja oltiin ihan samaa mieltä tuosta D-forcesta.
Taisi sitten timollakin llla ridet :wink: niissä on kyllä uskomattoman huonot liimaukset tehtaan jäljiltä.
Joo, varmaan syksyllä viimeistään tulee homattua :)
Minkäs rungon hommasit?
Renkaista sen verran että PIT:n renkailla ajanut 2 sisäkisaa,2-4 treeniä ja koko kesän 20-30hiittiä.
Vieläkin pintaa reippaasti ja pito on pihalla hyvä.
Parduksen renkaat oli ehkä hiukka liian pehmeät,ainakin taka rengas saattaisi vatie tuhdimman insetin.Nyt kului vain reunoilta joten vääntyy kaarteessa,tai kylki antaa periksi.Muutoin ihan ok rengas.
Kulumisjälki renkaassa selvempi kuin PIT:ssä(tarkoitan suomupintaa),joka kielii siitäkin että mennään ihan murtopidolla.Tätä "suomua" näkyy PIT:ssä koko kulutuspinnalla ja Parduksella vain reunoissa.
Rideä en tullut kokeilleeksi ollenkaan jostain kumman syystä,vaikka ne parikertaa olikin jopa mukana :laugh:
Onko jollakin Sweep:stä kokemuksia?Tai pidottamisesta pihalla?
jotain säädettäviä osia näköjään... :wink:
lisäksi tuossa alla aika mielenkiintoinen kuva...
Jep, oli hienon näköistä kun ajelitte noilla todella upeilla formuloilla!
Tänään taisi olla viisi formulaa radalla Tikkurilassa!
CRC:n uusi WTF-1 on voittanut jenkeissä Snowbirdsin ja Las Vegasin IIC-kisat.
http://www.teamcrc.com/ (http://www.teamcrc.com/)
Sen saanee tänne Futuren kautta noin 2 viikossa.
Ajetaanko noita rubbereilla jenkeissä vai foameilla?
Ajetaanko formulaa kumi vai foami renkaalla?
Millaiset vanteenkiinnitykset?
Edessä varmaan laakerit vanteessa mutta miten takana (hexa?) ja saako etuvanteita samalla kiinnityksellä?
Pohdiskelussa ollut erillisjousitetun formulan rakentaminen.
--Esa
Yritin etsiä Suomen kerhokisoissa noudatettavia sääntöjä. Tämän keskustelusäikeen alussa oleva linkki vie 2012 päivättyihin sääntöihin, myöhemmissä viesteissä viitataan ETS sääntöihin. Nykyisissä ETS säännöissä ei ole rajattu sallittuja runkoja mutta pohjalevyn muoto, auton leveys, kori ja jousituksen kiinnityspisteet on säännelty.Mitään varsinaisia sääntöjä ei taida olla, kun ei oikeen ole kisojakaan. Kannattaa katsoa kisakutsuja ja katsoa millä ajettu viimeks. ETS säännöt taitaa olla kohtuu yleispäteviä euroopanlaajuisesti ja varmasti hyvä lähtökohta.
Millä säännöillä Suomessa mennään? Onko mahdollista rakentaa kisalaillinen auto itse esim. vanhaa mattoautoa aihiona käyttäen?
Säännöt: http://rc10.fi/index.php?topic=66527.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=66527.0)
Edit. Itse olen ainakin siinä uskossä, että näitä sääntöjä noudatettiin edellisissä kerhokisoissa.
Jokos me pikkuhiljaa alettais saada kokemuksia xrayn uudesta autosta? Täällä haaveillaan laittaa F1 jossain vaiheessa myös.
@AssoRacing
Kuinka kaukaa pitää etsiä että löytää renkaisiin tuollaia teippejä?
Tosi siisti auto ja myös kori. Se ansaitsisi mennä Model expoon näytille.
Onko nyt kesällä F1 autoille kisoja, jos niin mistä löytyy tietoa paikoista ja ajankohdista.
Onko talven kisoista ja ajankohdista jo tietoa.
Onko nyt kesällä F1 autoille kisoja, jos niin mistä löytyy tietoa paikoista ja ajankohdista.http://kerhokisat.fi (http://kerhokisat.fi)
Onko talven kisoista ja ajankohdista jo tietoa.