Mielipiteeni on, että osallistumisrajoituksia ei tulisi kokonaan poistaa. Jos rajoitukset kokonaan poistetaan, voi jälleen kerran niillä "aidoilla" aloittelijoilla olla mukaan tulemisen kynnys liian korkealla. Mielestäni tämän luokan yksi tarkoitus on kuitenkin tarjota helppo mukaan pääsy sekä sähköturistiin, mutta myös koko rc-kilpailemiseen.
Se, onko nykyiset rajoitukset hyvät vai huonot, onkin jo vaikempi kysymys.
Selvää tietysti on, että tämä ainakin on edistysaskel aiemmasta ikärajallisesta versiosta, mikä sitten on seuraava oikea askel tässä kehityslinjassa?
Mielestäni stanun pitäisi tarjota mahdollisuuden kilpailuun lähinnä seuraaville ryhmille:
a) nuoret ja aloittelevat kuskit
b) "papat", joille ei aika ja kyvyt enää riitä riitä muuhun
c) muut, joiden halu/kyky kilpailla nopeammissa luokissa on rajoittunut.
Se, että sijoitus esim. polttiskrossissa parhaaseen kolmannekseen estää osallistumisen stanuun, ei nähdäkseni palvele tätä luokkaa. Omasta kokemuksesta voin tunnustaa, että polttiskrossiradalla hankitut kokemukset eivät käytännössä millään tavalla edesauttaneet turistiautolla ajamisen opettelua. Uskoakseni samaa pätee sähkökrossiin, paitsi siellä tietysti jo oppii puljaamaan pattereiden ja latureiden kanssa..
Jos stanuun osallistumista rajoitetaan esim. viri- ja poromenestyksen perusteella, on varmasti perusteltua, kenties jopa menestys C-12 ja TP-10 (ja LS-5)-luokissa, mene ja tiedä, ovathan ne kuitenkin rataluokkia ja siinä mielessä yhtymäkohtia on ainakin krossia enemmän.