Allekirjoitan ropsanin kirjoituksen. Noin se menee.
Tulpan lämpöarvolla nimenomaan säädetään moottorin sytytysennakkoa. Kuumempi tulppa = aikaisempi sytytyshetki = lisää tehoa yläkierroksilla = vähemmän vääntöä alakierroksilla. Ja toisinpäin.
Optimi sytytyshetki haetaan seuraavasti:
Mitataan lämmöt pakokäyrän sylinterin päästä heti siitä suoralta osalta jossa putki on normaalipaksuinen. Kokeillaan monia eri lämpöarvon tulppia skaalan koko laidasta laitaan mitä moottoriin on tarjolla. Haetaan joka tulpalle erikseen aina samanlaiset käyntiominaisuudet (=käy puhtaasti, ei rikkaalla, ei laihalla) TÄYSKAASULLA pukilla ja mitataan pakolämpö ko. paikasta, piirretään kartta tai kuvaaja lämmöistä ja katsotaan sieltä kohta missä pakolämpö selkeästi on noussut nopeammin verrattuna edelliseen lämpöarvoon kun tarkastellaan kaikkia tulppien lämpöarvoja vierekkäin. Tällöin lämpöarvot pitää olla merkattuna suunnassa kuumasta tulpasta kylmään. Ja joka kerta kun pakokäyrän lämpö mitataan itse moottorin lämpö kannesta mitattuna pitäisi olla mahdollisimman pitkälle sama joka kerralla, eli sylinterikannen lämpö esim. aina 110 astetta -> mittaus pakokäyrästä.
Ja luonnollisesti koko mittaussession ajan pitää käyttää samaa polttoainetta. Tosin sitten kun nostetaan nitron määrää polttoaineessa niin tilanne muuttuu taas kerran, eli tee tää touhu sillä löpöllä millä ajat muutenkin.
Tällöin juuri se tulppa joka on juuri ennen tuota nopeinta lämpötilan nousua on optimi tulppa koneeseesi sytytysennakon kautta. Antaa suurimman mahdollisen sytysennakon ennenkuin palotapahtuma alkaa siirtyä pakokäyrään.
Toinen keino on maalata kiiltävällä spraymaalilla alkukäyrä ja käydä ajamassa kaasu pohjassa tankillinen ja katsoa onko maali kärtsännyt alkukäyrästä pois tai mataksi. Jos on, niin silloin sulla on liian kylmä tulppa. Tämän jälkeen toistat maalauksen ja kokeilet kuumemmalla tulpalla, jos maali ei ole kärtsännyt ollenkaan niin sulla on liian kuuma tulppa, joka sytyttää aivan liian aikaisin ja täten myös estää kierrosten nousua alakierroksilla. Ylhäällä toimii kuitenkin. Maali EI saa olla lämmönkestomaalia, vaan sen on oltava tavallista.
Mm. bensakäyttöisten 2-tahtisten koneiden pakokaasun lämpötila on optimissaan noin 500-550 asteista kaasua. Nitro 2T on toki hieman eri sitten, pakolämmöt pyörii suunnilleen 200-250 asteen paikkeilla.
Sitten kun haetaan viimeisetkin ominaisuudet, niin tällöin kikkaillaan vielä hieman lämpöarvolla siten että saadaan jollekkin tietylle radalle sopiva parhaan väännön ja tehon kierrosrekisteri, koska hyvin harvoin sitä kuitenkaan ajetaan kauaakaan kaasu pohjassa täysillä kierroksilla.
Eli tulpan lämpöarvolla on suuri merkitys moottorin käyttöjouheuden kannalta.