RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Heuli - 28.08.06 - klo: 11.05

Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Heuli - 28.08.06 - klo: 11.05
Viritetty luokka on siirtymässä ensi vuodeksi entistä enemmän hiilettömiin. Lisäksi Suomessa käytettäviä 17t moottoreita useammin "prostockia" ajetaan 19t koneilla maailmalla. Hiilettömiä löytyy esim. LRP:ltä ja Novakilta 8,5R käämillä, joiden tehot ovat n. 200 watin luokkaa.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: uni - 28.08.06 - klo: 11.43
Hiiletön FTW! Sorvaus on niin out.  8)
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Mr Cale - 28.08.06 - klo: 11.44
Pelkkien äänien lisäksi heittäkää TSP-kuskit myös sanallisia mielipiteitä ja mahdollisia testikokemuksia erilaisista moottoreista.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: jarkkom - 28.08.06 - klo: 12.30
Unohdetaan heti alkuun nämä 17T koneet vaikean saatavuuden ja kalliiden hintojen takia. Lisäksi nykyisillä akuilla koneet joutuvat tosi koville ja sorvilla on töitä jo 5min ajon jälkeen.

Ratkaisu pitäisi keksiä 19T konekäämittyjen (USA speksit) ja hiilettömien koneiden väliltä tai niiden yhteiselosta.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: TimoK - 28.08.06 - klo: 13.44
Vaikkakin 17T koneet ovat vaikeasti saatavia, niin kuskeilla on hyvin tiedossa  ne 17T koneet joilla kannattaa kisoja ajaa. Tämän vuoksi en kokisi, että siirtyminen 19T koneisiin toisi juurikaan mitään parempaa luokkaan. Eiköhön niitä 19T koneitakin joudu sorvaamaan melkein siinä missä 17T koneitakin ja hiilillä ja jousilla pitää kikkailla.

Mikäli moottorit vaihtuvat, niin sitten vaihdetaan ilmanmuuta hiilettömiin, ne ovat kuitenkin tulevaisuutta lajissa. Tietysti ne nostavat kauden alussa kustannuksia niiden osalta joilla ei moottoria vielä ole, mutta uskoisin hiilettömien moottoreiden maksavan itsensä nopeasti takaisin kun kauden aikana ei tarvitse ostaa useita ankkureita ja hiiliä. Nyt treenaaminenkin kisamoottorilla on järkevämpää kun ei tarvitse arvokkaampia kisa-ankkureita säästellä. Mikäli käytössä olisi muutaman valmistajan hiilettömät koneet vähentäisi se moottoreiden tuomia eroja kilpailuissa merkittävästi ja paino pysyisi enempi ajamisessa kuin moottoreiden tekniikassa ja siinä kuka jaksaa sorvailla moottoriaan eniten ja kuinka useat hiilet käyttää kisojen aikana.

Akkujen roolista aletaan mahdollisesti keskustelemaan enemmän, mutta eiköhän akuilla ole sama merkitys hiilellisillä ja hiilettömillä moottoreilla ajettaessa.

--
Timo
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Jani S - 28.08.06 - klo: 14.00
Harjattomat ehdottomasti pro stock!! Mielestäni ei missään tapauksessa harjattomia sekä harjallisia sekasin, tulee vain enempi kustannuksia kun pitää molempia testailla.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: jarkkom - 28.08.06 - klo: 14.09
Lainaus käyttäjältä: "TimoK"
Vaikkakin 17T koneet ovat vaikeasti saatavia, niin kuskeilla on hyvin tiedossa  ne 17T koneet joilla kannattaa kisoja ajaa. Tämän vuoksi en kokisi, että siirtyminen 19T koneisiin toisi juurikaan mitään parempaa luokkaan. Eiköhön niitä 19T koneitakin joudu sorvaamaan melkein siinä missä 17T koneitakin ja hiilillä ja jousilla pitää kikkailla.


Jos tavoitteena nimeomaan on laskea vauhteja ja alentaa kustannuksia, niin silloin 19T koneet sitä tekevät.

Olisikin mielenkiintoista päästä kokeilemaan vaikkapa tuota Checkpointin 19T "money"-moottoria ja katsoa miten eri tavalla se käyttäytyy.

Rohkea veto tosiaan olisi sallia vain hiilettömät koneet tietyllä käämillä. Eikä se tietty kustannuksia rajaa ensimmäiseen hankintaan, vaan kyllä noista tuntuu laukeevaan säätimet ja koneet aika samaa tahtia.  :wink:
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Cruisaaja - 28.08.06 - klo: 15.09
Ääni täältä hiilettömien puolesta. Tulee olemaan paljon huolettomampaa kun ei tarvii sorvuuttaa ankkuria joka hiitin jälkeen eikä tarvitse arpoa hiiliä millä ajaa.

Voi myös helpottaa treenejä silmälläpitäenkin... ajaa samalla koneella treenit ja kisatkin

En usko että noilla n. 200 w tehoilla tulee olemaan ongelmaa nopareiden ja koneiden kestävyyden suhteen edellyttäen että käyttää niitä valmistajan ohjeiden ja suositusten mukaisesti. Tulossa lie myös uudet koneet ainaskin lrp:n puolelta lähiaikoina?

Kertaostoksen hinnasta vielä. Aika monella prostockarilla lie jo aiemmin hankittu hiiletön yhdistelmä valmiina, joten ei tarvitse ostaa kun kone tuota luokkaa varten.

Itse aion hankkia hiilettömät myös lähiaikoina ja jätän hiilikoneet lepäämään... R.I.P:  :mrgreen:
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: TimoK - 28.08.06 - klo: 15.30
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"

Jos tavoitteena nimeomaan on laskea vauhteja ja alentaa kustannuksia, niin silloin 19T koneet sitä tekevät.


En jaksa uskoa, että 19T koneella ja 17T koneella on kovinkaan suurta nopeuseroa. Uskoisin, että kyseessä on muutaman km/h ero

Lainaus

Olisikin mielenkiintoista päästä kokeilemaan vaikkapa tuota Checkpointin 19T "money"-moottoria ja katsoa miten eri tavalla se käyttäytyy.


Mihinkäs sääntöön suo CheckPointin 19T asettuu? Cale kun toi esille sen faktan, että 19T koneilla on useampia eri sääntöjä. Ehdottomasti olisin itsekin tuon Checkpointin päädyn ja hopeahiilten kannalla. Mutta asettuisiko se niihin moottorisääntöihin joilla Suomessa ajettaisiin?

Toinen juttu onkin se, että miten nuo 19T koneet olisivat edullisempia käyttökuluiltaan kuin 17T moottorit?

Kolmas asia jonka tämä pieni vauhtien putoaminen toisi mukaan on mahdoolisesti vähentynyt renkaiden kuluminen. Viime kesänä ainakin Kuusankosken kisoissa eturenkaiden kuluminen oli useammalla kaverilla ongelma. Mietin tuotakin ongelmaa ja ajattelin, että jos Prostock kisoihin sallittaisiin kuudet renkaat, eli eturenkaat voisi vaihtaa kesken kisan uusiin. Olisi se edelleen edullisempaa kuin virissä, toisaalta jos kahdeksaan FT-kisaan hankkii kahdet eturenkaat, niin tuo se valmiiksiliimatuilla renkailla noin 116 euron lisäkustannukset. Mikäli autojen nopeudet kasvavat prostocissa, niin sisäkisoissakin voi VTEC R27 renkaiden kuluminen puhki kesken kisan olla mahdollista.

Lainaus

Rohkea veto tosiaan olisi sallia vain hiilettömät koneet tietyllä käämillä. Eikä se tietty kustannuksia rajaa ensimmäiseen hankintaan, vaan kyllä noista tuntuu laukeevaan säätimet ja koneet aika samaa tahtia.  :wink:


Onhan noita 4,5R koneita on paukahdellut, vaan miten on säätimet kestäneet 8.5R koneita ja miten itse koneet on kestäneet? Onko niitä paukkunut todellisuudessa juurikaan? Isompi kysymys lienee se ankkuri, niitähän ei kaiketi ole määritelty kaiketi kovin tarkkaan. Eli mitä tehdään jos nykyisin saatavilla olevat ankkurit vaihtuvat johonkin uuteen malliin kesken kauden? Teknisen yksinkertaisuutensa takia hiilettömien ankkurit ovat toki varmasti edullisempi kuin hiilellisten koneiden käsinkäämityt ankkurit.

--
Timo
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Mr Cale - 28.08.06 - klo: 15.37
Huomioikaa, että harkinnan alla olevat (Esim. ROAR Superstock) 19 t koneet ovat kiinteällä ennakolla, mikä siis pudottaa vauhtia nykyisistä 17 t koneista enemmän kuin pelkkä käämikierrosten lisääminen. Lisäksi kiinteä ennakko pidentää kollektorin ikää, koska koneita ei polteta liian suurilla ennakoilla.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: jarkkom - 28.08.06 - klo: 15.52
Lainaus käyttäjältä: "TimoK"

En jaksa uskoa, että 19T koneella ja 17T koneella on kovinkaan suurta nopeuseroa. Uskoisin, että kyseessä on muutaman km/h ero


No jos nyt vertaa näitä nykyisiä 17T ankkureita esim. Trinity Komodo Dragon:in promokuvaan, niin kyllä toi konekäämityn työjälki ja tasapainotus on jotain aivan muuta :

(http://www.teamtrinity.com/shop/motors/image-window/images/komodo_01-komodo_05_sel.gif)

Lainaus käyttäjältä: "TimoK"

Mihinkäs sääntöön suo CheckPointin 19T asettuu? Cale kun toi esille sen faktan, että 19T koneilla on useampia eri sääntöjä. Ehdottomasti olisin itsekin tuon Checkpointin päädyn ja hopeahiilten kannalla. Mutta asettuisiko se niihin moottorisääntöihin joilla Suomessa ajettaisiin?

Toinen juttu onkin se, että miten nuo 19T koneet olisivat edullisempia käyttökuluiltaan kuin 17T moottorit?


Enpä muuten tiedä onko CP sillä ROAR listalla, mutta se lista (säännöt) voisi olla hyvä lähtökohta sallituille moottoreille.

Ja meinaan sitä, että moottoreista ei tarvitse maksaa sitä päälle 80eur vaan kuten ROAR säännöissä on määriteltynä hinta jotakuinkin alle $50 'tunetettuna'. Saa korjata jos on tarkemmat tiedot.

Mutta kuten jo mainittu, helpompaa olisi unohtaa hiilivehkeet kokonaan..  :wink:
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: nihel - 28.08.06 - klo: 18.50
Täältä myös ääni hiilettömille.

Yksityyppi hiiletön olisi varmasti paras vaihtoehto.

Yhteisostona (n.30 kpl) laitteiden hinta varmastikin edullinen toimittajasta riippumatta. Ajaminen keskittyisi säätämiseen eikä koneen setuppeja hakemiseen.
Silloin voitaisiin aidosti puhua ns harrastaja luokasta.

Cruisaaja toi myös sen edun, että voitaisiin treenata ja ajaa kilpaa samalla koneella.

Kannatan ehdottomasti harjatonta, niillä me ajetaan joka tapauksessa 1-2 vuoden päästä, miksi ei jo nyt.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Yippo - 28.08.06 - klo: 19.46
Ääni hiilettömille vaikken olekaan ProStockia ajanut ja en ehkä aja, mutta jos ajaisin niin mielellään hiilettömällä koska samalla koneella voisi vetää koko kauden eikä sille tarvitsisi tehdä mitään. Sorvinkin myin pois vuosi sitten ja uuden hankkiminen ei kiinnostaisi. Viime kaudella jo todettiin että hiiletön on suht varma ratkaisu touriingissakin viriluokassa joten miksi ne eivät toimisi varmemmin TSP:ssä kun tehoja on vähemmän.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Thormax - 28.08.06 - klo: 21.47
Äänestin hiilettömiä. Ei minkään laista kokemusta ko. koneista/säätimistä. Kunhan vauhtia ja tiukkaa kisaa riittää, olen tyytyväinen. Kustannusten mahdollinen tippuminen on pelkkää plussaa.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: FrOZ - 28.08.06 - klo: 23.57
Kannoin oman korteni kekoon ja äänestin hiiletöntä.
Mielestäni näin saataisiin entistä tiukempia kisoja kun ei tarvitse murehtia koneista ja niinkuin cruisaaja toi esiin niin harjoituksia ja kisoja voisi ajaa samalla koneella.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: ALi - 29.08.06 - klo: 08.07
Kannatan yksityyppiharjatonta moottoria, tuossa olisi se etu yleiseen 8,5r sääntöön ettei tarvitse etsiä nopeinta moottoria..

Varmaan yhden valmistajan moottoreissakin on jonkun verran hajontaa mutta tuskin niin paljoa kuin monen valmistajan sopassa.

Tällöin voisi olla melko varma että homma ei ole ainakaan moottorista kiinni jos ei A-finaalipaikkaa onnistu saamaan :mrgreen:
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Jani S - 29.08.06 - klo: 15.38
Kannatan ehdottomasti Arin ideaa. Yksityyppi harjaton harrastaluokkaan edullisen ja muutenkin järkevin valinta. Vältytään mootoreiden testaukselta.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Jukka - 29.08.06 - klo: 19.05
Hiiletön kone Poroon niin muakin saattaa taas nähdä kisapaikalla.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: sv - 30.08.06 - klo: 09.35
Olen 17t koneiden kannalla, koska juuri kevättalvella harrastuksen aloittaneena ja kalliit hankinnat tehneenä (moottori, ankkurit, huippusäädin ja sorvi) ei nyt heti "huvittaisi" alkaa uusia kamoja hankkimaan. Ymmärrän kyllä harjattomien kannalla olevien mielipiteitä, pääseehän niillä vähemmällä huoltamisella. Olen kuitenkin sitä mieltä että vaikka tietty harjaton systeemi sallittaisiin niin silti pitäisi voida käyttää nykysäännön mukaisia koneita.
Miten sitten on säännön kanssa, jos valitaan yksi merkki ja malli (esim. LRP), kun samoja kamoja myydään jollain toisellakin tuotenimellä (vai onko näin, korjatkaa jos olen väärässä)?

Sami V.
Otsikko: moottori
Kirjoitti: mza2 - 30.08.06 - klo: 13.21
oliskos se taas ollenkaan mahdollista jos siirryttäisiin harjattomiin ja jos saisi ajaa vielä seuraavan kauden 17t koneilla? elikkä periaatteessa saisi ajaa kahdella koneella ja sitten vasta 2008 lopullisesti harjattomiin?
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: nihel - 30.08.06 - klo: 13.40
Lainaus
mza2 Lähetetty: 30.08.2006 12:21    Viestin aihe: moottori

--------------------------------------------------------------------------------
 
oliskos se taas ollenkaan mahdollista jos siirryttäisiin harjattomiin ja jos saisi ajaa vielä seuraavan kauden 17t koneilla? elikkä periaatteessa saisi ajaa kahdella koneella ja sitten vasta 2008 lopullisesti harjattomiin?
 


Tehoeroa varmaan on, suuntaan tai toiseen.
Uskon että tasapuolisuuden nimissä, pitäisi valita vain toinen vaihtoehto.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: CAi - 30.08.06 - klo: 15.04
Mäntsälän Kapinoissa ajetaan Prostock siten, että myös harjaton on sallittu.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Jukka - 30.08.06 - klo: 16.31
Lainaus käyttäjältä: "sv"

Miten sitten on säännön kanssa, jos valitaan yksi merkki ja malli (esim. LRP), kun samoja kamoja myydään jollain toisellakin tuotenimellä (vai onko näin, korjatkaa jos olen väärässä)?

Sami V.


Eipähän tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa. Nytkin saa ajaa sekä LRP:n että Nosramin VTEC 27 renkailla. Samaa tavaraahan ne on eri värisissä kuorissa.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: LasHi - 30.08.06 - klo: 21.43
Mielestäni halvin vaihtoehto olisi tuo Calen ensin puhuma
19 t SuperStock kone. Koneiden hinnat puolittuisi sekä
sorvauksen tarve ja käyttö ikä ainakin kaksin kertaistusi koska tuo
kiinteän ennakon 24 astetta on n.7,5mm. Tästä jos tehdään yksi
moottori luokka niin kaikilla olis vastaavat pelit eikä kenekään
tarvitsisi mennä säätimiä ostamaan uusiksi. Eikä alkaa mitään
kone testauksi joilla verrataan kaikki koneet.

Mutta näyttää suuri yleisö jo olevan noiden harjattomien kannalla
niin paljon että valinta taitaa olla selvä.
Muistuttaisin kuitenkin että varsinkin virissä kun on seurannut
niin juuri harjattomissa koneissa näyttää ne suurimmat
nopeus erot olevan (koneet päälisin puolin samanlaisia).

Joten mihinkä soppaan tällä ajetaan kisojen katsastus miehet ?
Varmaan joku fiksumpi osaa tähän kommentoida.

Minä en ainakaan erota päältä katsomalla mikä on yksi tähtinen
tai kolme tähtinen kone. (Päällä olevasta teipistä juu..)

Ilmeisesti nuo EFRA:n luokittelamat koneet on sellaisia
että Novakin säätimellä voi ajaa LRP:n konetta ja päinvastoin
ainkin liittimen johtopaikat pitäisi olla samat mutta
onko tätä joku oikein kokeillut ?

Yksi asia on vielä harrastajien vanhat koneet.
Voisko ylimeno kauden ajaa myös vanhoilla 17t koneilla
siten että laitetaan ennakoksi esim 6 mm (millä moni harrastaja
ajaa tälläkin hetkellä kisoja) jolloin esi katsastuksessa
päädyn ja kannun väliin tehtäis merkkaus vastaavalla tavalla
kuin renkaisiinkin. Näin päästäis vanhoista koneista
eroon kivuttomasti yhden vuoden ylimeno kaudella.


Ajetaanko Mäntsälässä niin että Novak ja LRP on sallittuja ?
Otsikko: Re: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: ALi - 31.08.06 - klo: 08.25
En oikein usko että 19t Superstock kone mitenkään vähentäisi sorvauksen tarvetta, mä ainakin olen ajanut 8mm ennakolla nykyisillä 17t koneilla ja kyllä ne kisassa saa sorvata melkeinpä joka erään. Nämä nykyiset akkukennot antaa niin hyvin virtaa ulos että kunnolla polkemalla saa ankkuriin sateenkaaren värit  :roll:

Uskoisin että noista harjattomista saadaan mitattua raja-arvot joilla voidaan todeta kannun laillisuus ko. luokkaan. Ja ainakin LRP / Novak moottorit ja säätimet toimii ristiin.

Ongelmalliseksi homma menee siinä että tällähetkellä esim. LRP:ltä on tulossa uudet X11 tyyppimerkintää kantava harjaton moottorisarja joka korvaa nykyiset ja suurin rundimäärä tuossa sarjassa näyttää olevan 7,5r samoin kuin Novakin uudemmissa moottoreissa.

Tässä vielä mietitään mitkä harjattomat Kapinoissa sallitaan vai sallitaanko lainkaan, koska ei välttämättä kannata sallia moottoreita joita tuskin kenelläkään tällähetkellä on eikä nyt kaupasta saatavia koneita välttämättä tule ensivuoden FT-sarjaan.. Jottei tulis kenellekään noita 'hukkaostoksia'  :|
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Heuli - 31.08.06 - klo: 09.22
ALi: LRP:n 1-star on juurikin tuo 8,5R ja tietääkseni uudet X11-moottorit ovat samoilla käämeillä kuin 1-4-starit (lisäksi tulee 5R ja 4,5R moottorit). Novakin 8,5R kone puolestaan kulkee SS5800 nimellä.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: sv - 31.08.06 - klo: 09.34
Täällä väitetään sivulla 23 toista:

http://rctech.net/forum/showthread.php?t=71293&page=23&pp=30

http://rctech.net/forum/attachment.php?attachmentid=163400

50650 - Vector 1-star (8.5)
50660 - Vector 2-star (7.5)
50670 - Vector 3-star (6.5)
50680 - Vector 4-star (5.5)

50661 - Vector X11 7.5turns
50671 - Vector X11 6.5turns
50681 - Vector X11 5.5turns
50686 - Vector X11 5turns
50691 - Vector X11 4.5turns

Mihin tässä pitäisi uskoa? Mielestäni koko äänestys on hieman hätäisesti laitettu liikkeelle koska kaikki asiat valmistajienkin puolelta tuntuvat olevan edelleen ilmassa.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Heuli - 31.08.06 - klo: 09.47
Jeps tuosta saa sen kuvan että LRP lopettaa 8,5R koneiden valmistuksen. Sinällään vähän outu juttu kun se on ollut esim. takavetocrossissa yksi suosituimmista hiilettömistä moottoreista. 7,5R koneet alkaa tehojensa puolesta lähenemään jo 12t koneita, joten vähän turhan kireäksi moottoriksi menee harrastajaluokkaan.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Mr Cale - 31.08.06 - klo: 09.50
Tämä äänestyshän ei ole mitään virallista. Heuli vaan laittoi sen, että saadaan vähän keskustelua asiasta aikaan.

Minun mielestäni on selvää, että kisaajat haluavat hiilettömän vaihtoehdon kisoihin. Mutta mielestäni olisi myös tärkeätä, että ainakin ensivuoden ajan rinnalla olisi jokin hiilellinenkin kone, jotta mukaan päästäkseen ei tarvisi ostaa kokonaan uutta moottori- ja säädinkalustoa.

Hiilettömien osalta tilanteen tekee kuitenkin hankalaksi vielä muutosten alla olevat kansainväliset moottorisäännöt ja toisaalta muutenkin nopeasti kehittyvät koneet. Yksityyppikoneet olisivat kilpailijan kannalta varmasti helpoin ratkaisu, mutta näin pienenä markkina-alueena ja muuttuvien sääntöjen keskellä emme voi mitenkään olla varmoja, että nyt valittavia moottoreita olisi saatavilla vielä vaikka ensi kesänä. Tässä mielessä taas sääntöjen kannalta olisi helpompaa, jos käytössä olisi jokin tietty käämirajoitus.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: TimoK - 31.08.06 - klo: 10.09
Lainaus käyttäjältä: "sv"
Mielestäni koko äänestys on hieman hätäisesti laitettu liikkeelle koska kaikki asiat valmistajienkin puolelta tuntuvat olevan edelleen ilmassa.


Totta on, että äänestys oli ehkä turhan aikaisessa vaiheessa, mutta keskustelu asiasta on hyvä aloittaa jo. Tuota voidaankin pitää alustavana äänestyksenä ja lopullinen äänestys tehdään kun nämä kysymyksen alla olevat asiat ovat selvillä paremmin.

Totta on myöskin se, että nuo 19T koneet sillä kiinteällä ennakolla ei taida vähentää sorvaustarvetta nykyisestä yhtään. Kuten ALi jo kertoi, niin 8mm ennakolla ankkuri on about joka erän jälkeen sorvauskunnossa. Suurin osa porukasta ajaa juuri tuolla 8mm ennakolla 17T koneita ja hopeahiilillä sitä pystyy ajamaan muutaman erän putkeen sorvaamatta tuolla ennakolla, kuparihiilillä sitten saakin ottaa paksumpaa lastua pois jos pari erää ajaa putkeen. V-päätyisillä koneilla tilanne on toki toinen.

Mikäli hiilikoneilla halutaan päästä prostockissa huoltovapaampaan kisaamiseen, niin sitten mielestäni voisi jo alkaa harkitsemaan jotain efran / roarin hyväksymiä virikoneita joita ajettaisiin about nolla ennakolla, tuo ennakko nyt olisi mielestäni melko helppoa katsastajien tarkistaan. Tuolloin olisi moottoreita helppo valvoa, sorvaustarve vähenisi ja vauhdit pysyisivät samassa. Mikäli sitten kauden aikana tulisi kerhokisoja joissa ajettaisiin poron sijasta viriä, niin kisat voisi ajaa suoraan samalla koneella, mutta tuolloin viri-ennakolla. Tietysti nykyisiä 17T koneitakin voitaisiin ajaa jollain ennakkorajalla, mutta noista 17T koneista taidettiin juuri siksi tahtoa eroon kun niiden valvonta on jota kuin mahdotonta.

Tuo 0-ennakolla ja viriankkurilla ajaminen ratkaisisi sekä huoltotarve ongelman sekä, uusien nopareiden hankkimisen. Mutta loppupelissä tuo sääntö voisi tehdä Prostockista vieläkin epätasaisemman moottorien suhteen ja edessä voisi olla väkisin moottoritestausta jne. Kuitenkin noissa virikoinessa on eroja. Yksi keino jolla tästä selvittäisiin, niin yksityyppi koneet. Esimerkiksi valittaisiin muutaman eri valmistajan 10T koneet joita saisi käyttää ja niitä saisi ajaa sillä 1mm ennakolla. Tuolloin moottoreiden valvonta pysyisi hanskassa, samoin sorvaustarve. Ainoa asia josta voisi syntyä sotaa, niin nuo sallitut moottorityypit.

Edelleen ottaisin harjattomat koneet prostockiin mielelläni, mutta ymmärrän hyvin niitä joita ei kiinnosta päivittää nopariaan tai peräti jo hankittua harjatonta moottoria sääntöjenmukaiseksi.

--
Timo
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: LasHi - 01.09.06 - klo: 10.06
Se on hienoa että tulee uusia koneita mutta kun tämä
ala taitaa olle niin kehityksen vaiheessa että joka vuosi tulee
uutta moottoria ja säädintä. Joten moni vuotista
sääntöä me Suomessa tuskin saadaan aikaiseksi.

Joten ehdottaisin että otetaan vaan nuo 8,5 koneet vaan
heti käyttöön ja ajetaan niillä myös ensi vuosi.

Ensi syksynä katsotaan mikä on taas tilanne. Jos silloin siirrytään
tuohon X11 sopivaan kokoon niin ei se varmaan mahdoton
muutos ole. Sehän tarkoittaa että hieman hitaampia koneita
vapautuu halvalla uusille harrastajille ja kärki porukalle
joka a-finaali paikoista ajaa yhden koneen uus hankinta
ei liene mikään ongelma (vaihtavat autonkin joka vuosi uuteen).
Säätimethän on silloin jo kärki porukalla harjattomat.

Tämä tietenkin alettais jo heti Mäntsälästä
niin päästää heti ajamaan kisaa niillä vehkeillä
millä ajetaan ensi vuonna kisaa.

Unohtamatta tietenkään että 17t koneilla sovitulla
ja merkatulla ennakolla saa ajaa vielä ensi vuoden.

ps.
Monivuotisista säännöistä tuli mieleen että
rengas sääntö ainakin vois olla monivuotinen.
Eli jatkettais samalla renkaalla.
(Karting puolella luokitus säännöt aina 3 vuotisia)


Lasse
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: sv - 01.09.06 - klo: 10.49
Onko kellään konkreettista kokemusta miten hyvä 17t kone vapaalla ennakolla pärjää 8,5r tai 7,5r koneille kierrosajoissa? Olisi hyvä jos joku kertoisi kokemuksistaan jos on näitä testannut? Paperillahan nuo ilmeisesti ovat aika samalla viivalla mutta miten käytännössä?

Jos ensikaudella ajetaan sekä hiilellisillä että hiilettömillä niin onko tarvetta asettaa 17t koneisiin mitään kiinteää rajaa ennakolle?
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: LasHi - 07.09.06 - klo: 10.57
Ei muilla sitten ole yhtään kokemuksia 8.5r koneista ?

No meillä oli eilen ensimmäiset ajot Turun matolla siten
että 2:ssa autossa oli 17t koneet ja meillä oli tuo 8.5 ensi ajossa.

Toisena 17t koneena oli DC ja ennakkona 6 mm jolloin näytti
siltä että 17t koneet olis ollut n 0,2 sekkaa nopeampia
kuin vastaava auto 8.5r harjattomalla koneella.
Toki asiaan vaikutti renkaat, säädöt ja muutkin asiat.
Mutta siinä miellessä oltiin samalla viivalla että
kaikki testi autot olivat saman merkkisiä ja mallisia autoja.
Joilla kaikilla on FTT sarjaa ajettu.

Asiaan vaikutta kyllä vielä se että 8.5 oli liiaan
pitkällä valityksella (Huomasin kotona kun otin Exceli auki).

Joten 8.5r ei mennyt vielä parastaan mutta ei mennyt
tuo DC konekkaan kun siinä oli ennakkona tuo 6mm.

Toki kun oltiin Runosmäessä niin autojen nopeudet
ei pääse yhtä kovaan vauhtiin kuin yleensä FTT radoilla johtuen
pienestä tilasta ja "liukkaista" matoista joten
nämä "voimasuhteet" voi olla toisin päin kun mennään
enemmän isoa kovaa.

Mutta tälläisiä tarinota Turuust 8.5r koneesta.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Cruisaaja - 12.10.06 - klo: 21.29
Onko tällä rintamalla kuulunut mitään uutta?
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Heuli - 12.10.06 - klo: 21.32
Ainakin sitä että LRP lopettaa 8,5R koneiden valmistuksen, uudet X11 sarjan koneet kun alkavat 7,5R:stä alaspäin...
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Mr Cale - 12.10.06 - klo: 21.43
Tulevan lauantain kerhokisoista ja seuraavan viikon kapinoista saadaan kilpailutilannekokemuksia. Meidän kerhossa nähdyn perusteella ainakin LRP:n vauhti riittää hienosti 17-lankasille.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: TimoK - 18.10.06 - klo: 15.45
Mikäs kuvio on nyt kun ainakin LRP:llä 8,5R koneet jää pois mallistosta. Novakin tulevaisuudesta ei ele tietoa. Mikäli Novakin moottori olisi ainoa myynnissä oleva 8,5R kone, olisi Prostockista tulossa melkein yksityyppiluokka.

Näin ollen, jos Prostockissa halutaan mennä harjattomiin, niin pitäisikö sallia pieni nopeuksien nousu ja sallia 7,5R koneet? Tuli sekin mieleen, että ensi kaudella saisi ajaa 17T hiilellisillä ja 8,5R hiilettömillä vaan ei sekään liene oikeudenmukaista jollei 8,5R hiilettömiä enää ensi kaudella myydä jolloin kaikilla sitä haluavilla ei olisi mahdollisuutta kyseisen moottorin hankkimiseen.

--
Timo
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Jani S - 18.10.06 - klo: 20.19
Eiks se olis ihan hyvä jos olis pro stockis ykstyyppi kone. Vähemmän testattavaa = halvempi luokka. Mulle kyl henk. kohtaisesti kävis oikein hyvin toi 7.5 LRP kone, mut mieluusti yks tyyppi koneena ettei tarvi alkaa mitään novak ym testailemaan. Tärkeintä olis saada pro stock mielestäni ykstyyppi kone ja mielellään harjaton, ei sil niin väliä mikä se on kunhan kaikille sama..
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Stonde - 22.10.06 - klo: 23.28
Annoin ääneni hiilettömille, koska:

Uusille kuskeille varmaankin huolettomin ja halvin kun ei tarvitse sorveja ostaa ja isoja kasoja hiiliä ja ankkureita yms.

Ja vielä ehkä vai vuodeksi! kun hiilettömät kuitenkin tulevat.

Varmaan hiilettömiäkin paukkuu mutta saahan noita :wink:
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Teppo - 23.10.06 - klo: 16.18
Kokeilin viikonloppuisissa Kapinoissa ajaa molemmilla.
17-lankaisella hiilikoneella ja 1* LRP hiilettömällä.

17-lankaisella ajelin Orionin V2 päädyllä ja sprint hiilillä.
Puheet kasallisista hiiliä per kisa voi kyllä unohtaa, ajoin
ensimmäisillä hiilillä syksyn treenit ja lauantain kilpailuissa.
Toisilla ajoin sunnuntaina ja ne ovat edelleen kuin uudet.
Tietysti pehmeempiä tai vanhan mallisia hiiliä voi kokeilla
myös, mutta tämä tuntui olevan ihan tarpeeksi tehokas kokonaisuus.
Sorvauksen tarve ei myöskään ollut kovin suuri, ainahan sorvattu
on parempi tietysti kuin hieman käytetty.

Kokeilin myös perinteisen V2 kannun lisäksi 4-magneettista, jossa
on huomattavasti vähemmän moottorijarrua, joka auttaa ihan
liukkaimmilla radoilla, jos ajaa onewayllä spoolin sijaan.
Orionin kannu tuntui nopeammalta, 4-magneettinen hieman
tehottomalta mutta helpommalta ajaa.

LRP hiilettömällä ei alku tuntunut vakuuttavalle. Radalle laitettu auto
jäi viivalle kun pinjoni oli "väärässä kohtaa", joten varikolla pinjoni
säädettiin kohdalleen ja siinä se pysyi taas kierroksen. Syy tähän outoon
siirtymään löytyi, kun moottori avattiin roottorin magneetti oli irronnut
akselilta ja vaikka auto liikkui vielä kitkan voimalla, niin akseli liikkui
niin, ettei pinjoni osunut isorattaaseen.

Moottori korjattiin ja radalle. Tuntuma vastasi enemmän 17-lankaista
4-magneettisella kannulla, jossa tuntuma on rauhallinen ja potku
pehmeä. Auto kuitenkin kulki tällä hieman varovasti vielä valitulla
välityksellä ihan muiden hiilikoneiden tahtiin vai selkeä potku ja raivo
oli poissa. Autolla ja hiilettömällä oli helppo ajaa varma 5 minuutin tulos
ja se vastasi aiemmin ajettua 4-magneettisen tulosta osuen samalle
sekunnille tuloksessa.
Moottori oli varustettu siilillä ja pienellä tuulettimella, joten suuremmalla
tuulettimella ja omalla moottorilla olisin ajanut pidemmällä välityksellä ja
hieman reippaammin joten tulos olisi voinut parantua vielä useamman sekunnin.

Lopuksi ajoin vielä Orionin kannulla joka siis on 2-magneettinen hieman
reippaammin ja 4-5 sekunttia kovemman tuloksen ja 0.2 kovemman
kierrosajan, mutten säästellyt taikka ajellut pehmeästi kuten lainatulla
hiilettömällä.

Hieman enempi testiä vaikka kotiradalla niin olisi helpompi tietää todelliset
rajat myös hiilettömälle, mutta tuntui siltä että tuolla 1*
pystyisi ajamaan samoihin kuin hiilellisellä koneella. Ongelmana tässä
taitaakin olla vielä se, ettei kyseistä moottoria enää ensivuonna
valmisteta, vaan sen korvaa uusi kireämpi versio, joka varmasti
pärjää kyllä 17-lankaiselle hiilikoneelle, mutta alkaa olla harrastajalle
jo hieman liian tehokas nykyisillä akuilla ajettaessa. Ajelin jo näillä
nykyisillä 17-lankaisilla noin viritetyn b-finaalin loppupään tuloksia ja ihan
vertailun kestäviä kierrosaikoja, joten tehoa on kuin hieman
heikommassa viritetyssä, vaikka rata oli pitävä ja nopea.

En tiedä auttaako tämä tulevissa valinnoissa, mutta näin pikaiset
kokemukset ovat kaikkien nähtävillä.
Kiitokset testistä Team Hiltusille.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: TimoK - 24.10.06 - klo: 16.44
Moro,

Kisoista kotiin ajellessani tuli sellainenkin vaihtoehto mieleen, että mikäli EFRA:n kokouksessa päätetään siirtyä siihen neljän kennon akkuun turisteissa, niin prostock luokassa olisi varmasti toimiva paketii 7,5R kone 4-kennolla. Teppo taisi kapinoissa jotain puhua, että 17T koneetkin ovat "harrastelija" luokkaan vähän liian nopeita ehkä, tuollainen 7,5R harjaton 4-kennolla voisi olla hieman nykyisiä moottori- ja akkupaketteja hitaampikin.

Harva sitä 4-kennon akkua turistiin kannattaa, mutta mikäli se EFRA:n kokousessa päätetään ottaa käytöön, niin eiköhän se kannattaisi hyödyntää niin hyvin kansallisissa kisoissa kun vain mahdollista. Olisi todella raju ja iso muutos jos jo ensi kaudella Prostock kisoissa ajettaisiin 7,5 koneella ja 4-kennon akulla. Siis mikäli muuallakin siihen mennään. Tämän ansioista autojen painoja voisi pudottaa joka tarkoittaisi sitä, että renkaille tuleva rasitus kaarteissa pienenee jolloin renkaiden repeily vanteelta vähenee ja renkaiden liimaustarve vähenee. Myös renkaiden kuluminen pienenee joka oli jo viime kaudella ulkokisoissa todellinen ongelma. Mikäli 7.5R kone 4-kennon akulla olisi vähän nykyisiä prostock kalustoja hitaampi yhdistelmä, vähentäisi se entisestään renkaiden kulumista ja repeilyä vanteelta. Tämä siis toisi jonkin verran säästöä myös rengaskuluissa. Käsittääkseni prostock-luokan pitäisi olla kohtuu edullinen ja nämä valinnat tuntuisivat maalaisjärjellä ajatellen laskevan kustannuksia ja helpottavan harrastamista kun renkaiden kulutus ja typerä liimaaminen vähenee.

Vielä eräs merkittävä säästö muodostuisi akuista, 4-kennon akkuun siirtymisellä prostock-kuskit saisivat 3 akkua entisen kahden akun hinnalla.

Olisi tästä se etu, että tällöin Prostock luokkaa ja C-12 luokkaa voisi ajaa samoilla akuilla. Toisaalta crossiin pitäisi olla eri akut jollei näidenkin akkusääntö muutu.

Joten eiköhän tässä kannata odottaa sinne EFRA:n kokoukseen asti ja katsoa mitä siellä päätetään ja miettiä asiaa sitten enempi. Kunhan halusin tuoda tällaisen näkökannan esille.

--
Timo
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: copter - 24.10.06 - klo: 19.27
Mitä tulee tuohon 4 kennoon siirtymisestä, niin tällä hetkellä autojen alustat ja niiden toimivuus on suunniteltu toimimaan 6 kennon tuoman painon kanssa, joten 4 kennoon siirtyminen näin nopealla aikavälillä on käytännössä mielestäni mahdotonta ja 6 kennoa ainut vaihtoehto TSP-10 luokan osalta ensi kaudelle. 2 "puuttuvan" kennon korvaaminen vastaavilla painoilla taikka kytkemättömillä kennoilla on tietysty mahdollista, mutta kuullostaa kovin keinotekoiselta ja jalostamattomalta ratkaisulta.

Eli käytännössä kun tältä osin näen 6 kennoa ainoana vaihtoehtona ainakin ensi kautta silmällä pitäen, niin sen pohjalta myöskin sitten muodostan mielipiteeni moottoreista ensi kaudelle. Kuten Teppo totesikin, niin Vector 1-star (225W) kone oli kilpailukykynsä puolesta about samoissa kuin mitä tappiin asti viritetyt 17T koneet. Novakin harjaton "8,5R" joka tunnetaan myöskin koodilla SS5800 (196W) kone, joka myöskin oli kapinoissa sallittu mutta käsitykseni mukaan sitä ei kukaan kokeillut, on tehoiltaan hieman miedompi yhdistettynä LRP:n säätimeen. Eli käytännössä siis harjattomia vaihtoehtoja on nämä kaksi ja näiden kummankin valmistus lienee jo tällä hetkellä loppunut. Käytännössä siis 1-star koneella päästään samoihin tehoihin kuin mitä 17T lankasella ja Novakilla sitten hieman hiljempaa. Mikäli joku tälläisen 1-star koneen jo omistaa, niin hänelle koituisi pieni etulyöntiasema sen suhteen, koska kaikilla kanssakilpailijoilla ei välttämättä ole mahdollisuutta samaa konetta enää hankkia.

Kuten ylempänä mainittu, niin kyseisten moottorien saatavuus on erittäin huono ja mikäli laitteita olisikin tällä hetkellä saatavilla, niin niitä ei todennäköisesti ole ensi kauden puolessa välissä. Vaikka kaikki kerkeisivät omansa ostaakin, niin laitteiden rikkoutuessa korvaavan moottorin löytyminen saattaa olla haasteellista. Ainakin itse olen laittanut merkille että harjattomia moottoreita sekä säätimiä on hajonnut kauden aikana merkittävä määrä ja tämän takia laitteiden keston varaan ei mielestäni kannata laskea.

Tehokkaampien harjattomien salliminen taas ei enää ole luokan tarkoituksen mukaista, joten en näe mitään mahdollisuutta miten TSP-10 luokkaa voitaisiin ajaa harjattomilla ensi kaudella.

Tästä sitten päästäänkin 17T ja 19T moottoreiden väliseen keskusteluun. 17T moottoreita on väitetty vaikeiksi saada, kalliiksi ajaa sekä liian nopeiksi. Tässä varmasti onkin jotain totuutta pohjalla, koska kyllähän se ankkuri yleensä 5 min jälkeen näyttää aika värikkäältä ja sen myötä sorvaaminen tapahtuu jokaisen hiitin jälkeen lähes poikkeuksetta. Mikäli tässä samassa yhteydessä vielä vaihtaa hiilet, niin toki sitten yhdelle hiitille tulee hintaakin. Kuten Teppo totesikin, niin hiilien kuluminen on vältettävissä ja näin ollen en hiiliä näe kustannuksena joista pitäisi olla huolissaan. Jos katsotaan tältä kaudelta muutamaa todella nopeaa kuljettajaa (Mustonen & Södergård), niin käsitykseni mukaan heistä ensimmäinen ajoi useammat kisat samoilla hiilillä (hopeisilla) ja toinen taas sitten erään nimeltä mainitsemattoman valmistajan päädyllä, jossa hiilet tulevat 45 asteen kulmassa kulumisen estämiseksi ja näin ollen on syytä uskoa että hiiliä ei paljoa kulunut.

Mitä tulee taas itse koneiden hintoihin. "Nopea" 17T lankanen kone maksaa saman mitä nopea 7T moottorikin. Mikäli siirryttäisiin 19T koneihiin, niin ei ole mitään takeita että niiden hinnat olisivat yhtään sen halvempia. 19T koneita toki on maailmalla enemmän vastaavissa luokissa käytössä, mutta se ei kuitenkaan sinänsä vielä ole tae siitä että hinnat tulisivat olemaan Suomessa halvempia suhteessa pienempien tilauserien myötä. 19T moottorin kuluminen tulisi mitä todennäköisimmin olemaan ihan samaa luokkaa kuin mitä 17T moottorinkin mikäli ennakko ei olisi kiinteä ja näin ollen 19T koneisiin siirtymisessä en näe kustannussäästöä. Sen sijaan toki kaikkien kuskien tulisi ostaa uudet 19T koneet sekä tietysti testata mikä olisi nopea kombinaatio ensi kaudelle, johon ei kuitenkaan hirveästi ole aikaa tällä hetkellä. Käytännössä siis päätös tästä olisi jo pitänyt tehdä aikasemmin, jotta jälleenmyyjät olisivat voineet varautua tilanteeseen ja moottorit näin ollen olisivat jo saatavilla kuljettajille.

17T koneiden saatavuus mielestäni ei ole missään vaiheessa ollut ongelma. Kilpailukykyisiä koneita on ollut saatavilla useammalta jälleenmyyjältä jatkuvasti ja itse en ainakaan ole vielä törmännyt tilanteeseen missä olisi pitänyt "arpoa" millä koneella ajan seuraavissa kilpailuissa saatavuudesta johtua. Jos taas mietitään 19T koneiden saatavuutta, niin tullaan samaan asiaan kuin mitä ylempänä sanoinkin. Tämän päätöksen kanssa ollaan pahasti myöhässä mikäli ensi kaudella meinataan 19T koneilla ajaa. Koneiden saatavuus taitaa olla aika pitkältikin nolla tällä hetkellä mikäli jotain 20 euron pilipalikoneita ei lasketa. Tietysti koneita saadaan tilaamalla varmaan suhteellisen nopeasti tietyiltä valmistajilta, jotka ovat koneita tuottaneet jenkkeihin tms muihin maihin missä 19T koneilla ajetaan kilpaa.

Kun kaksi vuotta sitten muutettiin sääntöjä siten että TSP-10 luokka luotiin ja yli 18 vuotiaat siirrätettiin vakioluokasta pois, niin päätös tehtiin todella hyvissä ajoin. Muistaakseni kauden 2004 viimeisestä kilpailusta ei ollut kulunut muutamaa viikkoa pidempää kuin asiasta tiedotettiin. Näin ollen jo Kapinoissa ajettiin TSP-10 luokka. Tällöin kuljettajilla oli hyvin aikaa valmistautua kaluston osalta seuraavaan kauteen ja uuteen luokkaan. Jos nyt tässä vaiheessa aletaan sääntöjä muokkaamaan, niin aikaa jää 2 kuukautta valmistautua, joka mielestäni ei ole tarvittava määrä.

17T koneiden nopeudesta vielä. En itse koe että 17T kone olisi liian nopea. Toisaalta koneen ominaisuudet antavat hieman anteeksi mikäli käytössä ei olekaan ihan tuoreimmat akut. En ole testannut 19T koneita, mutta mitä olen keskustellut ulkomaalaisten kanssa, niin 19T koneilla ajettaessa akkujen merkitys on huomattavasti suurempi hitaamman kiihtyvyyden ja näin ollen tuskaisen mutkasta lähtemisen suhteen. Tämän perusteella pelkäänkin, että 19T koneisiin siirtyminen aiheuttaa "paineita" kuljettajille akkujen puolelle ja näin ollen kustannukset lisääntyvät akkupuolella. Sama koskee sinänsä harjattomia, koska jos (esimerkiksi) 1-star ja Novak 8,5R koneet sallitaan ja näistä ilmeisesti 1-star on silloin se kone jolla kaikki päätyvät ajamaan (mikäli jostain saavat), niin kaikki ovat moottorin puolesta samalla viivalla ja tehojen suhteen erot tehdään akuilla. Toki akuilla on tälläkin hetkellä merkitystä, mutta ei vastaavissa määrin jotta paineita akkujen jatkuvaan uusimiseen olisi.

Tässäpä siis muutamia mietteitä asian suhteen..
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: copter - 24.10.06 - klo: 19.47
Harjattomista vielä sen verran, että kuten aikaisemmassa viestissäni annoinkin ehkä jossain sivulauseessa ymmärtää, niin harjattoman säätimelläkin on eroa. Mikäli vain tietyt harjattomat koneet sallitaan, niin tietysti tässä tapauksessa säätimelläkin pystytään tekemään eroa. Jos vaikka verrataan Sphere ja Sphere Competition säätimien eroja, niin voidaan huomata että ensin mainitulla jännitteen tippuminen on 0.035V per vaihe ja toisella taas 0.018V per vaihe. Eli siis tämän perusteella koneen ollessa vakio tehdään eroja sitten taas muulla elektroniikalla. Vaikka ero onkin hyvin marginaalinen näiden kahden välillä, niin tuotekehitys on jatkuvaa ja ensi kaudella varmastikin tullaan jossain vaiheessa näkemään taas uusi säädin missä speksit ovat parantuneet ja näin ollen erot säätimien välillä kasvavat.

Kuten sanoinkin niin ero on marginaalinen, mutta kun koneiden kanssa ollaan tässä tapauksessa samalla viivalla niin toki silloin varsinkin isoilla baanoilla ero voi konkretisoitua suoralla uudemman säätimen eduksi. Tämä taas syö pohjan niiltä kustannussäästöiltä joita harjattoman pitäisi tuoda, koska jos ero on konkreettinen, niin silloin on selvää että tietyissä olosuhteissa kilpailukykyisenä pysyminen vaatii harjattomuudesta ja samasta moottorista huolimatta taloudellisia panostuksia.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: CAi - 24.10.06 - klo: 19.52
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Harjattomista vielä sen verran, että kuten aikaisemmassa viestissäni annoinkin ehkä jossain sivulauseessa ymmärtää, niin harjattoman säätimelläkin on eroa. Mikäli vain tietyt harjattomat koneet sallitaan, niin tietysti tässä tapauksessa säätimelläkin pystytään tekemään eroa. Jos vaikka verrataan Sphere ja Sphere Competition säätimien eroja, niin voidaan huomata että ensin mainitulla jännitteen tippuminen on 0.035V per vaihe ja toisella taas 0.018V per vaihe. Eli siis tämän perusteella koneen ollessa vakio tehdään eroja sitten taas muulla elektroniikalla. Vaikka ero onkin hyvin marginaalinen näiden kahden välillä, niin tuotekehitys on jatkuvaa ja ensi kaudella varmastikin tullaan jossain vaiheessa näkemään taas uusi säädin missä speksit ovat parantuneet ja näin ollen erot säätimien välillä kasvavat.

Kuten sanoinkin niin ero on marginaalinen, mutta kun koneiden kanssa ollaan tässä tapauksessa samalla viivalla niin toki silloin varsinkin isoilla baanoilla ero voi konkretisoitua suoralla uudemman säätimen eduksi. Tämä taas syö pohjan niiltä kustannussäästöiltä joita harjattoman pitäisi tuoda, koska jos ero on konkreettinen, niin silloin on selvää että tietyissä olosuhteissa kilpailukykyisenä pysyminen vaatii harjattomuudesta ja samasta moottorista huolimatta taloudellisia panostuksia.


Ajatelkaas kun ajellaan viriä 4 kennolla. Voi sitä prototyyppi säätimien määrää normaali kuoriin asennettuna..... Puhumattakaan miten tiimit moottorien kanssa nysvää....
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Mr Cale - 24.10.06 - klo: 20.22
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Harjattomista vielä sen verran, että kuten aikaisemmassa viestissäni annoinkin ehkä jossain sivulauseessa ymmärtää, niin harjattoman säätimelläkin on eroa. Mikäli vain tietyt harjattomat koneet sallitaan, niin tietysti tässä tapauksessa säätimelläkin pystytään tekemään eroa. Jos vaikka verrataan Sphere ja Sphere Competition säätimien eroja, niin voidaan huomata että ensin mainitulla jännitteen tippuminen on 0.035V per vaihe ja toisella taas 0.018V per vaihe. Eli siis tämän perusteella koneen ollessa vakio tehdään eroja sitten taas muulla elektroniikalla. Vaikka ero onkin hyvin marginaalinen näiden kahden välillä, niin tuotekehitys on jatkuvaa ja ensi kaudella varmastikin tullaan jossain vaiheessa näkemään taas uusi säädin missä speksit ovat parantuneet ja näin ollen erot säätimien välillä kasvavat.

Kuten sanoinkin niin ero on marginaalinen, mutta kun koneiden kanssa ollaan tässä tapauksessa samalla viivalla niin toki silloin varsinkin isoilla baanoilla ero voi konkretisoitua suoralla uudemman säätimen eduksi. Tämä taas syö pohjan niiltä kustannussäästöiltä joita harjattoman pitäisi tuoda, koska jos ero on konkreettinen, niin silloin on selvää että tietyissä olosuhteissa kilpailukykyisenä pysyminen vaatii harjattomuudesta ja samasta moottorista huolimatta taloudellisia panostuksia.
Aina on mahdollista panostaa johonkin.

Yksityypittämällä suorituskyvyn kannalta isoja asioita, kuten esim. renkaat tai vaikka moottorit, saadaan siirrettyä panostamismahdollisuutta sellaisiin seikkoihin, mistä "rahalla tehtävät" erot ovat pienempiä. Esimerkkinä voi käyttää vaikka juuri renkaita. Kun yksityypitettiin renkaat, jäi vielä mahdollisuus panostaa vanteisiin ja insertteihin. Erilaisten vanteiden ja inserttien merkitys suorituskykyyn on kuitenkin pienempi kuin erilaisten renkaiden.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: CAi - 24.10.06 - klo: 20.31
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
[Aina on mahdollista panostaa johonkin.

Yksityypittämällä suorituskyvyn kannalta isoja asioita, kuten esim. renkaat tai vaikka moottorit, saadaan siirrettyä panostamismahdollisuutta sellaisiin seikkoihin, mistä "rahalla tehtävät" erot ovat pienempiä. .


Parhaita kisavehkeitä ei rahalla saa. Jos koneet esim. koneet tai akut yksityypitetään, niin aina harrastajan asema heikkenee.

IB 4200 kennoa on nyt kolmas tyyppisarja samoissa sukissa menossa. Monesko on myynnissä. Ajatelkaa jos ei kaikilla olisi riittävästi koneessa tehoa....
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Mr Cale - 24.10.06 - klo: 20.34
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
[Aina on mahdollista panostaa johonkin.

Yksityypittämällä suorituskyvyn kannalta isoja asioita, kuten esim. renkaat tai vaikka moottorit, saadaan siirrettyä panostamismahdollisuutta sellaisiin seikkoihin, mistä "rahalla tehtävät" erot ovat pienempiä. .


Parhaita kisavehkeitä ei rahalla saa. Jos koneet esim. koneet tai akut yksityypitetään, niin aina harrastajan asema heikkenee.

IB 4200 kennoa on nyt kolmas tyyppisarja samoissa sukissa menossa. Monesko on myynnissä. Ajatelkaa jos ei kaikilla olisi riittävästi koneessa tehoa....
Kyseessä on siis TSP-10. Missä ei pitäis olla hirveesti näitä "parhaita kisavehkeitä".
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: CAi - 24.10.06 - klo: 20.38
Ok Kalle..vähän lipsuin :mrgreen:
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: copter - 24.10.06 - klo: 21.01
Olen siinä kyllä ihan samaa mieltä että "yksityypittämisessä" on hyvätkin puolensa ja tuon viimeisen viestini tarkoitus lähinnä olikin todistaa se pointti että aina on jotain mihin panostaa. Kuten sanoin niin säätimen merkitys on marginaalinen, mutta akkujen ei. Akut tässä moottorin yksityypittämisessä onkin se suurempi ongelma ehdottomasti mielestäni, koska ne siirtyvät suurempaan rooliin.

Kaudet 2005 ja 2006 ajoin itse kisat siten, että uusin akkupaketit kahdesti vuodessa. Eli siis uudet akut (3 kpl) sisälle ja toinen satsi sitten ulos. Olen ajanut 6 akulla siis FT kisat ja sitten syksyksi tietysti hankkinut taas akkuja treenejä / Kapinoita varten, mutta ne nyt eivät tietenkään liity suoranaisesti asiaan.

Eli siis kustannus akkujen osalta on ollut 6 * ~ 75 EUR (kuvitteellinen hinta) = 450 EUR. Nyt jos sitten panostus siirtyy akkuihin, niin on odotettavissa että uusiminen on tarpeellista tehdä ehkäpä jopa 2 kisan välein, joka tarkottaa siis kustannusten tuplaantumista akkujen osalta. Tähän päälle kun vielä sitten lasketaan se että joutuu hankkimaan harjattoman setin (mikäli sellaista ei entuudestaan omaa), niin kustannusten nousu on päälle 700 EUR kautta kohden.

Tietysti ei mikään ole ilmaista tässä elämässä, mutta puhutaan kuitenkin harrastajaluokasta ja käsitykseni mukaan sääntömuutosten tarkoitus olisi tässä tapauksessa alentaa kustannuksia eikä nostaa niitä.

17T koneiden vauhdista on puhuttu kovasti ja onhan se totta että kun ennakkoa ja punchia säätimestä on säädetty tarpeeksi, niin ne kulkevat sen 5 min aika hyvää kyytiä sillä tuloksella että kollektori on tosiaan aika kärsineen näköinen ja parempi kuski (Teppo) hätyyttelee virin aikoja koneella jonka tarkoituksena on olla harrastajaluokan peli.

Koska olen ollut aika laiska treeneissä ainaiseen sorvaamiseen, niin olenkin ajanut usein 12T taikka 10T ankkurilla ja lähes nolla ennakolla. Vauhti on aika pitkäli samaa. Myöskin "vapaissa harjoituksissa" olen tähän syyllistynyt muutamaan otteeseen ja vauhdin suhteen siellä huomannut saman, kuten muutama muukin jotka eivät aina 17T treeniankkuria ole jaksanut autoon sijoittaa.

Koska monen mielestä ennakko, kustannukset sekä moottorin kuluminen kulkeva käsi kädessä, niin mielestäni ratkaisua voitaisiin etsiä myöskin ennakkoa rajoittamalla. Koska virissä on menty vapaan käämityksen puolelle, niin mielestäni ei olisi mitenkään mahdotonta että ProStockia ajetattaisiin 12T ankkurilla sekä kiinteällä ennakolla. Ongelmaksi tässä tosin muodostuu se, että sopivalla ennakolla olevia päätyjä ei taida olla pahemmin saatavilla. En sitten tietä olisiko ennakkoa mahdollista rajoittaa säännöillä siten, että ennakot tarkistettaisiin moottoreista ja näin ollen ennakon pysyminen sääntöjen rajoissa olisi kilpailijan vastuulla. Tähän on varmaan kilpailun järjestäjilla jotain sanottavaa. Tosin eipä tällä kaudella noita 17T koneitakaan pahemmin taidettu purkaa / mitata laitteiston puutteen takia.

Kuitenkin jos kuviteltaisiin että meillä olisi vaikkapa 12T ankkuri, kiinteä ennakko joka olisi 0 taikka vaikkapa 1mm, niin päästäisiin melko sopiviin vauhteihin, hiilien ja kollektorin kuluminen olisi todella minimalistista, 12T ankkureiden sekä moottoreiden saatavuus on erittäin hyvä ja hinnoittelun puolesta laitteita löytyisi kyllä joka lähtöön. Kun ennakko on ajettu noin minimiin, niin silloin konetta ei myöskään koskaan olisi mahdollista viedä niin äärirajoille. Tällöin voitaisiin unohtaa kaikki föönit jotka ovat viimaikoina olleet kova trendi pimppauksen suhteen. Samoin myöskin koneiden väliset erot olisivat pienempiä ja näin ollen 20 EUR "Peak Jaguar" koneellakin olisi mahdollista ajaa kilpaa ilman että tarvitsee ekassa mutkassa katsoa ankkurin palavan. :)

Yllä olevassa skenariossa voisi myöskin olla mahdollista esim. katsastuksessa kilpailun alussa sinetöidä kone renkaiden tapaan. Eli siis koneen saisi sorvata tms huoltaa ennen kisaa ja kisan aikana pelkästään hiilien vaihtaminen ja kollektorin putsaus tikulla olisi sallittu (ei sorvilla joka menee kanavasta). Jos lasketaan normaali FT kisa eli 4 alkurää ja 2/3 finaalia -> 6/7 erää. Tuolla ennakolla ei pitäisi tuottaa ongelmaa ajaa 7 erää samalla sorvauksella. Tällöin myöskin kisan aikana se hyöty harjattomuudesta saataisiin tuotua harjallistenkin puolelle, eli ei sorvauksia enää kisan aikana.

Nämä nyt oli vain tälläisiä heittoja kuitenkin eikä mitään jalostettuja ideoita. Varmasti kuitenkin näiden pohjalta herää mielipiteitä.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: CAi - 24.10.06 - klo: 21.13
Copterin kirjoituksessa on järkee.

Mutta, jos EFRAssa päätetään ajaa 4 kennolla? Kannattaisi miettiä miten se estetään. Nimittäin 17t luokkakin on 1:10 luokka, jota mahdollinen esitetty muutos koskee.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Cruisaaja - 24.10.06 - klo: 21.15
Menee jutut välineurheilun puolelle? Mites ajotaito... on varmaan edelleen olemassa ne kuskien väliset erot ja ajotaitoahan ei voi ostaa rahalla... IMHO
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Mr Cale - 24.10.06 - klo: 21.29
Akkujahan voi ostaa joka kisaan vaikka koneet ovat vapaatkin. Ensikaudeksi hiilikoneiden säännöt TSP:ssä ei muutu. Ainoastaan katsotaan "maailman" harjattomien säännöt, mitkä selviää 4.11. ja tämän jälkeen yritetään valita sopiva harjaton kone tai koneet siihen rinnalle.

Voimakkaasti muuttuvan akku- ja moottorisääntötilanteen takia ensi kausi tulee olemaan TSP:ssä väkisin vähän tuollainen välikausi. Kaudelle 2008 voidaan tehdä sitten pidempään ja tarkemmin harkitut muutokset. Harjatonta vaihtoehtoa kuitenkin niin monet haluavat, että mielestäni sellainen on järkevää ottaa jo ensi kaudelle.

Tuo 4 kennoa keskustelu ei tähän topicciin suoraa kuulu, mutta ei me Suomessa vielä ensi kaudella 4:llä kennolla ajeta vaikka EFRA niin päättäisi. Aivan liian iso muutos näin pienellä varoitusajalla. 4 kennoa sarja- ja arvokisoihin tulisi käytöön 2008.

Ja Cruisaajalta hyvä huomio. Ihmiset näitä autoja ajaa. (http://www.opel6070club.com/forum/images/smiles/smile.gif)
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Stonde - 24.10.06 - klo: 22.12
Eikös tämä TSP juuri olekin harjoittelijoiden/aloittavien aikuisten luokka?  Ei tonne stanujen sekaankaan voi viiskymppinen kaveri mennä.

Itse en ainakaan ryhdy hankkimaan mitään sorvia ja harjallisia koneita yms. mikä liittyy noihin harjallisiin ja mistä en tuon taivaallista tajua esim. joku helvetin kannu,v2 pääty, 45 asteen hiilet ja kaikkea muuta lisäksi, ei PRKL  :evil: .
Kuinka kauaksi aikaa oikein? vuodeksi"ehkä"  

Aloitin juuri lajin ja tietysti hiilettömällä helppouden takia ja kilpailukin kiinnostaisi joten ylimääräisten hankintojen/helppouden takia oisi hienoa sallia jonkinlainen hiiletön ja aivan sama millä ennakoilla/jollain säännöllä.
Otsikko: TSP-10 luokan akut kaudella 2007
Kirjoitti: sv - 24.10.06 - klo: 22.30
Tämäkään aihe ei varsinaisesti tähän keskusteluaiheeseen liity mutta kun Mr Cale otti puheeksi nuo akut niin esitänkin kysymyksen että sallitaanko ensi kaudella TSP-10 luokassa 4200 ja 4300 mAH akut?
Otsikko: Re: TSP-10 luokan akut kaudella 2007
Kirjoitti: Mr Cale - 24.10.06 - klo: 23.09
Lainaus käyttäjältä: "sv"
Tämäkään aihe ei varsinaisesti tähän keskusteluaiheeseen liity mutta kun Mr Cale otti puheeksi nuo akut niin esitänkin kysymyksen että sallitaanko ensi kaudella TSP-10 luokassa 4200 ja 4300 mAH akut?
Kyllä sallitaan.

Kaikkissa sähköluokissa vuoden vaihteen jälkeen on käytössä seuraava akkulista.

http://www.efra.se/news/download/2006_EFRA_Batteries_06up130806_PR.pdf

Kesäkaudeksi SM-luokat sekä M4-10 vaihtavat jälleen uuden listan mukaisiin kennoihin.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: copter - 24.10.06 - klo: 23.17
Lainaus
Akkujahan voi ostaa joka kisaan vaikka koneet ovat vapaatkin.

Kyllä ja sen takia tuossa juuri sanoinkin aikaisemmin kirjoituksessani että 17T kone antaa ominaisuuksiensa perusteella hieman "anteeksi" tuossa suhteessa, että akkujen uusiminen ei ole niin kriittistä kuin siinä tilanteessa jos mentäisiin 19T koneisiin (johon siis ei olla menossa) taikka harjattomiin, mikäli harjaton vaihtoehto on tehoiltaan mitoitettu siten, että se on kaikille pakkovalinta.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: copter - 24.10.06 - klo: 23.19
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
Menee jutut välineurheilun puolelle? Mites ajotaito... on varmaan edelleen olemassa ne kuskien väliset erot ja ajotaitoahan ei voi ostaa rahalla... IMHO

Toki näinkin, mutta onhan sillä kalustollakin merkitystä sen lisäksi kuten varmasti tiedät. Olethan sinäkin aina valinnut autoosi markkinoilta sen koneen jonka kulku on testatusti ollut nopeinta ja akut joilla hyviä tuloksia on ollut mahdollista saada. :mrgreen:
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: copter - 24.10.06 - klo: 23.43
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Voimakkaasti muuttuvan akku- ja moottorisääntötilanteen takia ensi kausi tulee olemaan TSP:ssä väkisin vähän tuollainen välikausi. Kaudelle 2008 voidaan tehdä sitten pidempään ja tarkemmin harkitut muutokset. Harjatonta vaihtoehtoa kuitenkin niin monet haluavat, että mielestäni sellainen on järkevää ottaa jo ensi kaudelle.

On toki selvää että epäselvässä / avoimessa tilanteessa on vaikeata suunnitella asioita pidemmälle, mutta jos nyt ensi kausi on joka tapauksessa välivuosi ja kaudelle 2008 tulee suurempia muutoksia johtuen näistä spekulaatioista 4 kennon jne suhteen, niin eikö olisi järkeä mennä sillä mitä meillä nyt on ja osallistujamääristä päätellen myöskin kyseinen formaatti toimii nykyiselläänkin?

Minulla ei ole mitään harjattomia vastaan, mutta mielestäni tälläiset päätökset pitäisi saada tehtyä aikaisemmin. Varsinkin jos nyt odotetaan EFRA kokouksen antia jolla ei ole suoranaista vaikutusta TSP-10 luokkaan, ainoastaan jotain suuntaa antavaa sen suhteen mitä vaikutuksia sillä on viriin. Harjattomat koneet joita voidaan harkita TSP-10 luokkaan ovat niitä jotka on markinoille tuotu joskus vuonna 2005 taikka aikaisemmin, joten tuotteet ovat kyllä tiedossa. En siis ymmärrä miksi päätöstä ei ole voitu tehdä aikaisemmin.

Mitä taas sitten tulee harjattomiin moottoreihin tosiaan noiden tehojen puolesta, niin Novakin SS5800 ja LRP 1-star ovat ne koneet jotka Kapinoissakin oli ja kuten aiemmin totesin, niin ovat tehojen kanssa siinä kastissa että voitaisiin ottaa käyttöön TSP-10 luokassa. Jokainen sitte itse voi tehdä päätöksensä toki millä ajaa. Kuten kuitenkin aiemmin todettu, niin kyseisten tuotteiden saatavuus ei ole sitä mitä mielestäni niiden tulisi olla kun puhutaan ainoista harjattomista vaihtoehdoista ja käytännössä yhdestä kilpailukysyisestä. Vielä kun ottaa huomioon valmistuksen mahdollisen loppumisen, niin tulee väkisinkin mieleen miksi siirryttiin pois Take-Offin renkaista (valmistus päättyi) ja mielestäni sama asia pätee tässäkin. Kaiketi jos ihan tarkkoja ollaan niin käsitin että renkaiden koostumus muuttui, mutta käytännössä kuitenkin kyseisen tuotteen valmistus päättyi ja tilalle tuli korvaava tuote samalla nimellä. Ja tosiaan olihan tässä puhe siitäkin että nykyisiä 17T koneitakin olisi vaikea saada, mutta mielestäni totuus on kuitenkin se että kilpailukykyisen 17T koneen saa helpommin kuin kilpailukykyisen harjattoman koneen.

Novakin harjattomista SS5800 mallia uudemmat mallit ovat kaikki Velociti-sarjaa ja niiden tehot TSP-10 luokkaan liian suuria. Sama pätee mielestäni LRP 2-star taikka nopeampiin star-sarjan koneisiin.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Mr Cale - 25.10.06 - klo: 09.42
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Minulla ei ole mitään harjattomia vastaan, mutta mielestäni tälläiset päätökset pitäisi saada tehtyä aikaisemmin. Varsinkin jos nyt odotetaan EFRA kokouksen antia jolla ei ole suoranaista vaikutusta TSP-10 luokkaan, ainoastaan jotain suuntaa antavaa sen suhteen mitä vaikutuksia sillä on viriin. Harjattomat koneet joita voidaan harkita TSP-10 luokkaan ovat niitä jotka on markinoille tuotu joskus vuonna 2005 taikka aikaisemmin, joten tuotteet ovat kyllä tiedossa. En siis ymmärrä miksi päätöstä ei ole voitu tehdä aikaisemmin.
Syy EFRA-kokouksen odottamiseen oli se, että viime vuoden kokouksessa lupailtiin "täysin uusia harjattomien sääntöjä" käsiteltväksi tämän vuoden kokoukseen. Ennen kuin nämä säännöt oli tehty ja hyväksytty , ei voitu olla varmoja saako nykyisen tyyppisiä koneita enää kaupasta kaudella 2007.

Nyt kun esityslistat kokoukseen on saatu, löytyy listalta pari kohtaa, mitkä vaikuttaa meidän sääntöihin. Ensinnäkin roottorin magneetin valmistustavan vapauttaminen ja toisaalta delta-käämitysten salliminen.

Ideaalitilanteessa olisimme voineet EFRA-päätösten jälkeen suomessa valita markkinoilta sopivan moottorin tai sopivat speksit moottoreille. On ollut kuitenkin ikävä huomata, että moottorivalmistajilta ei ole uusiin konesarjoihin tulossa tällä tietoa tehoiltaan sopivaa moottoria. Tämä voisi puoltaa copterin esittämää näkemystä, että jatketaan ilman harjattomia myös ensi kausi. Minulle on kuitenkin tullut kisaajilta niin paljon kannanottoja harjattomien puolesta, ettei sitä sovi mielestäni sivuuttaa.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: CAi - 25.10.06 - klo: 10.09
Onko esim. 1 star ja 2 star moottorit muuten merkitty, kuin ulkopuolisella tarralla?
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Mr Cale - 25.10.06 - klo: 10.38
Itselläni ei ole tietoa, mutta eipä sillä ole hirveästi merkitystäkään, koska moottoreiden valmistus lopetetaan :wink:.  Novakin moottoriesta löytyy merkinnät käämipakasta.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: copter - 25.10.06 - klo: 11.24
Ymmärrän kyllä hyvin tuon pointin että useat harrastajat haluavat ajaa harjattomilla, onhan niissä kiistatta omat hyvät puolensa.

Heitän taas nyt tästä vain jotain ilmaan kun en ole mitään oikeen vielä loppuun asti asti kerennyt miettimään, mutta hieman noita aikaisempia pointtejani myötäillen.

Eli siis mielestäni jos harjaton sallitaan TSP-10 luokkaan nykyisten 17T koneiden rinnalle ensi kaudelle, niin näiden sallittujen harjattomien koneiden pitäisi pystyä olemaan mukana kilpailussa siten, että laitteella on mahdollista ajaa kilpailukykyisesti, mutta ei kuitenkaan ylivoimaisesti. Tämän lisäksi kyseisten harjattomien moottoreiden saatavuus tulisi olla sitä luokkaa, että niitä olisi mahdollisuus itse kunkin ostaa vaivattomasti.

En suoraan sanottuna ole viritetyn puolella seurannut mihin harjattomat siellä ovat menossa, mutta jos nyt en ihan väärin ole käsittänyt niin siellä on paljon kehitystä tapahtumassa kokoajan ja esim. laajalti suositut 4-star koneet sekä muut samassa teholuokassa olevat Novakit ovat vanhentumassa. Ainakin niitä tuntuu olevan kovin paljon myynnissä kisakuskeilla jatkuvasti. Olisiko mitenkään mahdollista, että tämän teholuokan koneita voitaisiin hyödyntää TSP-10 luokassa?

Nyt mennään taas ehkäpä hieman sitä vastaan mitä kirjoitin aikaisemmin, mutta mikäli näillä 3-star / 4-star / Velociti tms vastaavan teholuokan koneilla päästäisiin 17T konetta vastaaviin vauhteihin esim. 4 taikka 5 kennolla ajettaessa, niin silloin meillä olisi harjaton vaihtoehto joidenka saatavuus olisi taattu (käsitykseni mukaan) ja myöskin virikuskeilta vanhat vehkeet voitaisiin "kierrättää" TSP-10 luokkaan, joka alentaisi hankintakustannuksia niiden henkilöiden osalta jotka käytettynä ovat laitteita kiinnostuneita hankkimaan.

Eli siis tämä vaatisi testausta. Muistan kesällä että jotkut ajoivat sähkökrossia harjattomilla 5 kennolla, jotta auton paino saatiin paremmin balanssiin. Eli siis laitteiden pitäisi kyllä toimia tällä konfiguraatiolla ongelmitta kun tietysti mattopuolella 4 kennolla onkin ajettu enemmän. Tämä vaatisi tietenkin testausta asian tiimoilta, mutta mielestäni ihan testaamisen arvoinen asia kuitenkin.

17T koneet siis menisivät nykyisillä säännöillään 6 kennolla ja sitten harjattomat 4 taikka 5 kennolla. Luin tuolta toisesta ketjusta Juhon kirjoittamia kommentteja että 4 kennolla harjaton menee hitaammin kuin 19T kone, joten sen osalta ehkäpä tuo 4 kennoa on poissuljettu vaihtoehto, mutta 5 kennolla olisi mahdollista että tehot olisivat aika tasoissa.

Kuullostaako ihan mahdottomalta? Onhan C-12 luokassakin saanut ajaa 6 kennolla mikäli käytössä on ollut 27T ankkuri ja sitten 4 kennolla muuten. Eli siis kennojen lukumäärän vaihteleminen moottorityypin mukaan ei ole mitään uutta.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: TommyW - 25.10.06 - klo: 13.26
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Kuullostaako ihan mahdottomalta? Onhan C-12 luokassakin saanut ajaa 6 kennolla mikäli käytössä on ollut 27T ankkuri ja sitten 4 kennolla muuten. Eli siis kennojen lukumäärän vaihteleminen moottorityypin mukaan ei ole mitään uutta.


Tämähän olisi minulle ihan tilaustyönä tehty juttu: Talvella FTT TSP10:ä ja keväällä koko tekniikka sellaisenaan takavetokrossariin... ...viime kesänäkin  B4 + harjaton + 5 kennoa oli itselleni ja ajotaidoilleni loistava kombinaatio :) Ei tarvitsisi laittaa "kuudensia" kennoja kesäksi uinumaan...
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Stilo - 25.10.06 - klo: 16.42
5 kennoa on tietty luonnollinen vaihtoehto ainakin IB kennoja käyttäville! Sillä yleensähän 2-3 latauksen jälkeen on jo se kuudes kenno poissa pelistä.  :mrgreen:
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Thormax - 27.10.06 - klo: 17.29
Ajoin kapinoissa Nosramin 1* setillä, mikä on siis aivan sama kuin LRP:n vastaava. En jäänyt läpeissä paljoa jälkeen kärjen vauhtia, vaikka ajoin vuoden vanhoilla 3700 akuilla.

 Turun suunnalta ja muualtakin olisi tulossa lisää kilpailijoita luokkaan, jos harjattomat sallitaan nykyisten rinnalle. Tämä on omasta mielestäni ehkä se "huomioitavin" seikka kyseiseen keskusteluun. Eli lisää harrastajia

Eiköhän nuo säätimet ja moottorit riitä meidän pienelle porukalle koko ensi vuodeksi. Onhan valmistajiakin kolme.
(Hobbylinnasta saa Nosramia ihan hyllystä)
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: camshaft6 - 03.11.06 - klo: 12.26
Tarkoitus olisi ensikaudella tulla ajamaan ko.sarjaa ,nosramin 1star hiilettömällä .Ja koska olen täysin harrastus mielellä, niin huoltovapaampi ja loppupeleissä halvempi(69€ hobbis)harjaton saa minun ääneni.
Mikäli 8.5R koneita ei sallita, niin jää kilpailut minun osaltani väliin.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: jarkkom - 03.11.06 - klo: 12.45
Lainaus käyttäjältä: "camshaft6"

Mikäli 8.5R koneita ei sallita, niin jää kilpailut minun osaltani väliin.


Ei nyt ehkä ihan noin tiukkaa asennetta kannata ottaa, mutta olisipa todella hyvä jos LRP/Nosramilta saisi varmistettua koneiden saatavuus koko kaudeksi (ja varsinkin tohon hintaan). Kannattaa myös muistaa, että nuo 17T ankkurit ovat olleet tilaustavaraa, joten ei niidenkään saatavuus ole välttämättä taattu.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: camshaft6 - 04.11.06 - klo: 08.21
Lähinnä tarkoitin sitä,että kun jo harjattoman koneen omistan,niin en enää harjallisia koneita ala hankkimaan.
Ja jos 1star hiilettömät sallitaan hiilikoneiden rinnalle ,niin eiköhän kaikki saa
mieleisensä koneen.Oli se sitten vähän hitaampi ja jo vanhentunut 1star kone
tai nykyiset hiilikoneet .
Ei pitäisi ainakaan olla ylivoimaisia noi hiilettömät ja kilpailun aloittaminen olisi helpompaa,kun ei ne aloittelijat muutenkaan ihan voitosta taistele.
Saatavuudesta en lähde kommentoimaan muuta kuin että,eihän kaikki noita 1star koneita osta jos rinnalla on hieman tehokkaampi hiilikone.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Stonde - 05.11.06 - klo: 20.44
Nonnii!
Nyt kun EFRA on päätöksensä tehnyt että siirrytään viiteen kennoon(ainakin näillä näkymin) niin eikö voitaisi sallia nuo uudet hiilettömät(7.5)viiden kennon kanssa ja vaihtoehtoisesti 1-star kuuden.

Vai onko mitään järkeä,hä :roll:
Otsikko: 1star
Kirjoitti: mza2 - 06.11.06 - klo: 09.51
voi olla että kuudella kennolla auto kulkisi kuitenkin kovempaa vaikka ssin olisi 1star kone.

itse kannatan viittä kennoa ja uutta 7.5r konetta (varsinkin kun ib kennoista on yksi paketista pimeänä :D)
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: camshaft6 - 06.11.06 - klo: 11.19
Lajiryhmä on päättänyt että vain viriä saa ajaa kesäkaudella 5kennolla,katsokaa vaikka sitä efra keskustelua.
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: sv - 06.11.06 - klo: 11.32
Onko tietoa milloin saadaan päätös tähän ensikauden Pro-Stock moottoriasiaan?
Otsikko: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
Kirjoitti: Mr Cale - 06.11.06 - klo: 15.04
Tällä viikolla.