Nurkissa oli pyrinyt jo parivuotta tuommonen neliveto hbx katuauto, jonka olin ostanut leluksi hintaan 70/80e uutena. sillä tuli ajettua parikertaa mutta huonon akun takia jäi sitten unholaan. Siitä noin puolivuotta eteenpäin päätettiin kaverin kanssa sovittaa autoon isommat (100mm) renkaat, joilla koppero ei jaksanut enää oikein liikkua. auto jäi unholaan kunnes 1,5 vuotta myöhemmin pikkuveljeni aloitti rc harrastuksen ja kaivoin itsekkin hbx:n esille. autosta oli kori hävinnyt jonnekkin ja renkaita ei ollut vieläkään sopivia. Kipinä kuitenkin syttyi ja päätin että tästä tulee kamera-auto joka kestää.
Auto todettiin pikaisen tarkistuksen jälkeen toimivaksi ja kävin kerran sitä sisäradalla kokeilemassa, jonka seurauksena renkaat erkanivat autosta lopullisesti. Joutihan nuo. Pari viikkoa tuli kuljettua radalla mukana ja kyseltyä renkaita muilta kuskeilta, kunnes löytyi käytetyt buggyn renkaat joltain joensuulaiselta kuskilta, josta iso kiitos (nimeä en tiedä).
Kotiin tultua alkoi renkaiden sovittaminen paikalleen joka oli hieman haasteelista koska autohan oli turisti ollut eikä hubien päälle voinut vanne juuri mennä kuten bugeissa. Etuvanteissakin oli vain iso pyöreä reikä. Homma alkoi kääntämällä takavanteet väärinpäin ja tekemällä vanteeseen uusi lovi tapille. Nyt takarenkaat sai jo paikalleen, joskin leveyttä oli aikalailla tullut lisää. Etusten kanssa oli vähän vaikeampaa, koska halusin auton olevan jatkossakin neliveto, eikä n.10mm reikä mennyt 5mm vetariin kovin hyvin. mietinnän jälkeen päätyin tunkemaan kumiletkua vanteen läpi ja liimaamaan epoksilla kiinni. liima sai kuivua uunissa n150c asteessa puolituntia jonka jälkeen puukolla kaiversin ylimääräiset liimat ja letkut pois ja tein urat tapeille. Nyt edessäkin oli renkaat, mutta leveyttä 2cm vähemmän kuin takana
Silmiin osui kaapista vanha akkuporakone ja heti tuli mieleen josko sen moottori menisi hbx:ään. Yllätykseksi motti oli muilta mitoiltaan sama mutta kannu oli vain pitempi. Tilaa nyt kuitenkin oli koska renkaat tuli käännettyä, joten pakko oli kokeilla miten toimisi tuolla moottorilla. akselilta vanhan rattaan joutui irrottamaan kuumentamalla ja akseliin viilaamaan loven että pinjoni menee paikalleen, muuten kone meni suoraan. Vääntöä tuli lisää ja sitä haettiinkin eli motti sai jäädä.
Sitten tuli aika verhota laitteisto, eli korin tekeminen. Olin päättänyt tehdä putkirunko kopan eli roll cagen. kupari tangosta muotoilemalla sain jotain aikaan ja katteiksi lisäsin ilmastointi teippiä. Koriin tein myös paikan kameralle ja lisäsin kaaren joka suojaa kameraa ja auttaa autoa takaisin renkailleen kaaduttaessa. Myös spoikka tuli tehtyä karkkirasian kannesta.
Sähköpuolelle tuli konkka noparille ja häiriön poistot moottoriin, sekä paikka tuulettimelle. Ja tein vielä ajovalot ja peruutusvalon ledeillä.
Autoa oli nyt laitettu yksi yö ja yksi päivä ja lopputulos alkoi tyydyttää. kori kestää ja moottori vääntää. Oli aika lähteä radalle. 28.3 kerhoiltana menin veljeni mukana kokeilemaan rata-ajoa ja herätin uteliaisuutta muissa kuskeissa. Ajoltaan auto oli hyvä eikä vaurioita tullut vaikka runko oli hieman halki, eikä autoa säälitty. kori muotoutui hieman mutta muuten auto kesti.
Nyt tein pohjapanssaria alumiinista suojaamaan moottoria ja akkua sekä tukemaan runkoa.