Kirjoittaja Aihe: HBX touring projekti  (Luettu 2824 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lcr

  • JoeUa RC
    • Profiili
HBX touring projekti
« : 29.03.12 - klo: 15.46 »
Nurkissa oli pyrinyt jo parivuotta tuommonen neliveto hbx katuauto, jonka olin ostanut leluksi hintaan 70/80e uutena. sillä tuli ajettua parikertaa mutta huonon akun takia jäi sitten unholaan. Siitä noin puolivuotta eteenpäin päätettiin kaverin kanssa sovittaa autoon isommat (100mm) renkaat, joilla koppero ei jaksanut enää  oikein liikkua. auto jäi unholaan kunnes 1,5 vuotta myöhemmin pikkuveljeni aloitti rc harrastuksen ja kaivoin itsekkin hbx:n esille. autosta oli kori hävinnyt jonnekkin ja renkaita ei ollut vieläkään sopivia. Kipinä kuitenkin syttyi ja päätin että tästä tulee kamera-auto joka kestää.

Auto todettiin pikaisen tarkistuksen jälkeen toimivaksi ja kävin kerran sitä sisäradalla kokeilemassa, jonka seurauksena renkaat erkanivat autosta lopullisesti. Joutihan nuo. Pari viikkoa tuli kuljettua radalla mukana ja kyseltyä renkaita muilta kuskeilta, kunnes löytyi käytetyt buggyn renkaat joltain joensuulaiselta kuskilta, josta iso kiitos (nimeä en tiedä).

Kotiin tultua alkoi renkaiden sovittaminen paikalleen joka oli hieman haasteelista koska autohan oli turisti ollut eikä hubien päälle voinut vanne juuri mennä kuten bugeissa. Etuvanteissakin oli vain iso pyöreä reikä. Homma alkoi kääntämällä takavanteet väärinpäin ja tekemällä vanteeseen uusi lovi tapille. Nyt takarenkaat sai jo paikalleen, joskin leveyttä oli aikalailla tullut lisää. Etusten kanssa oli vähän vaikeampaa, koska halusin auton olevan jatkossakin neliveto, eikä n.10mm reikä mennyt 5mm vetariin kovin hyvin. mietinnän jälkeen päätyin tunkemaan kumiletkua vanteen läpi ja liimaamaan epoksilla kiinni. liima sai kuivua uunissa n150c asteessa puolituntia jonka jälkeen puukolla kaiversin ylimääräiset liimat ja letkut pois ja tein urat tapeille. Nyt edessäkin oli renkaat, mutta leveyttä 2cm vähemmän kuin takana

Silmiin osui kaapista vanha akkuporakone ja heti tuli mieleen josko sen moottori menisi hbx:ään. Yllätykseksi motti oli muilta mitoiltaan sama mutta kannu oli vain pitempi. Tilaa nyt kuitenkin oli koska renkaat tuli käännettyä, joten pakko oli kokeilla miten toimisi tuolla moottorilla. akselilta vanhan rattaan joutui irrottamaan kuumentamalla ja akseliin viilaamaan loven että pinjoni menee paikalleen, muuten kone meni suoraan. Vääntöä tuli lisää ja sitä haettiinkin eli motti sai jäädä.

Sitten tuli aika verhota laitteisto, eli korin tekeminen. Olin päättänyt tehdä putkirunko kopan eli roll cagen. kupari tangosta muotoilemalla sain jotain aikaan ja katteiksi lisäsin ilmastointi teippiä. Koriin tein myös paikan kameralle ja lisäsin kaaren joka suojaa kameraa ja auttaa autoa takaisin renkailleen kaaduttaessa. Myös spoikka tuli tehtyä karkkirasian kannesta.

Sähköpuolelle tuli konkka noparille ja häiriön poistot moottoriin, sekä paikka tuulettimelle. Ja tein vielä ajovalot ja peruutusvalon ledeillä.

Autoa oli nyt laitettu yksi yö ja yksi päivä ja  lopputulos alkoi tyydyttää. kori kestää ja moottori vääntää. Oli aika lähteä radalle. 28.3 kerhoiltana menin veljeni mukana kokeilemaan rata-ajoa ja herätin uteliaisuutta muissa kuskeissa. Ajoltaan auto oli hyvä eikä vaurioita tullut vaikka runko oli hieman halki, eikä autoa säälitty. kori muotoutui hieman mutta muuten auto kesti.

Nyt tein pohjapanssaria alumiinista suojaamaan moottoria ja akkua sekä tukemaan runkoa.

Poissa lcr

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HBX touring projekti
« Vastaus #1 : 29.03.12 - klo: 15.51 »
kuvia yritän saada laitettua kunhan  saan muutettua pienempään kokoon.

Poissa lcr

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HBX touring projekti
« Vastaus #2 : 09.04.12 - klo: 02.59 »
Yksin puheluksi taitaa mennä, mutta päivitetään silti. Putkirungolla on parikertaa tullut ajettua ja alkoi olla jo senn näköinen että korin voisi vaihtaa. Onneksi sattuin löytymään tuo alkuperainen mitsun koppa. Tuli hankittua myös tehokkaampi motti ja todettua että tämä auto ei hyppää kuin katolleen. Siis putkirungosta eroon ja mitsun koppa paikalleen. Vähän joutu lokareita leikkaamaan että mahtui päälle ja eteen eksyi nelikko krossarin pyörät että saatiin leveyttä siihenkin päähän. Pitää ottaa kuvia nykykuosista ja laittaa esille kun aika sallii.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: HBX touring projekti
« Vastaus #3 : 09.04.12 - klo: 11.20 »
Kuvia kehiin!
Hyvä että on rohkeutta tehdä jotakin erilaista.  :cool:

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HBX touring projekti
« Vastaus #4 : 05.05.12 - klo: 18.34 »
Onkos tästä mitään enää jäljellä?  :roll:
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa lcr

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HBX touring projekti
« Vastaus #5 : 20.06.12 - klo: 23.06 »
Noh. vetareita ootellessa. Tällä hetkellä on jo muita ajoautoja, joten  ei niin kirettä jatkaa. Kuitenkin suunnitelmissa rungon katkaisu ja pohjalevyn tekeminen, jotta saadaan lisää tilaa kaiutin asennuksille.

Poissa lcr

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: HBX touring projekti
« Vastaus #6 : 16.01.13 - klo: 10.08 »
Pitkän hiljaiselon jälkeen tämäkin projekti on saanut uuden suunnan. Rungosta leikkasin pois kaiken paitsi voimansiirron, tarkoituksena tehdä crawleri, mutta huomasin pian ettei siinä ole mitään järkeä koska muutoksia joutuisi tekemmän liikaa. Tästä projektista säilyi eteenpäin, säädin, vetarin ulostulot, sekä pari ruuvia.

Uusin ajatus on napamoottoreilla toteutettu nelipyöräohjattava mini crawleri sohvan valloitukseen. Oheessa kuva puolivalmiista, josta puuttuu vielä takapää, jousitus sekä sähköjen telineet.