Kirjoittaja Aihe: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön  (Luettu 15357 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Onko kukaan testannut tai onko mutua, paljonko tulpan lämpöarvo vaikuttaa moottorin toimintalämpötilaan ?

Siis jos ajan kuumalla tulpalla versus kylmällä tulpalla (olettaen että molemmilla kone toimii), niin paljonko on oletettavasti eroa moottorin lämpötilassa ?

Ja riippuukohan tämä lisäksi moottorin koosta ?


Poissa severa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #1 : 13.10.07 - klo: 09.56 »
mitä kylmempi tulppa niin sitä kylmempi kone. päättele siitä!

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #2 : 13.10.07 - klo: 12.03 »
mitä kylmempi tulppa niin sitä kylmempi kone. päättele siitä!

Just toisinpäin. Jos tulppa on liian kylmä, pitää seosta laihentaa jotta seos saadaan syttymään kylmällä tulpalla. Tämä vuorostaan aiheuttaa kuumenemista. Sama toimii toisin päin eli jos on kuuma tulppa joka polttaa rikkaammankin seoksen helpommin, käy kone viileempänä.

Eli kylmällä ilmalla kuumempaa tulppaa...

Poissa ropsan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #3 : 13.10.07 - klo: 12.45 »
Jos seos on sama ja ulkolämpötila sama, niin tulpalla voit säätää syttymishetkeä. Lämpimällä tulpalla aikaistaa ja kylmällä tulpalla myöhästyttää.Sama toiminta ja tehtävä mikä on virranjakajalla autonmoottorissa, eli sytytysennakon säätö. (noin suurinpiirtein)Nitromoottorissa kun on muitakin tekijöitä joilla saat sytytyshetken tarkkaan kohdilleen, niin nämä kaikki kun hallitset sinusta tulee HOKE. Lycka till!!!
Luotettu R/C-laakeri- ja ilmansuodatinkauppa.
JP-NitroRacing

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #4 : 13.10.07 - klo: 14.18 »
Allekirjoitan ropsanin kirjoituksen. Noin se menee.

Tulpan lämpöarvolla nimenomaan säädetään moottorin sytytysennakkoa. Kuumempi tulppa = aikaisempi sytytyshetki = lisää tehoa yläkierroksilla = vähemmän vääntöä alakierroksilla. Ja toisinpäin.

Optimi sytytyshetki haetaan seuraavasti:
Mitataan lämmöt pakokäyrän sylinterin päästä heti siitä suoralta osalta jossa putki on normaalipaksuinen. Kokeillaan monia eri lämpöarvon tulppia skaalan koko laidasta laitaan mitä moottoriin on tarjolla. Haetaan joka tulpalle erikseen aina samanlaiset käyntiominaisuudet (=käy puhtaasti, ei rikkaalla, ei laihalla) TÄYSKAASULLA pukilla ja mitataan pakolämpö ko. paikasta, piirretään kartta tai kuvaaja lämmöistä ja katsotaan sieltä kohta missä pakolämpö selkeästi on noussut nopeammin verrattuna edelliseen lämpöarvoon kun tarkastellaan kaikkia tulppien lämpöarvoja vierekkäin. Tällöin lämpöarvot pitää olla merkattuna suunnassa kuumasta tulpasta kylmään. Ja joka kerta kun pakokäyrän lämpö mitataan itse moottorin lämpö kannesta mitattuna pitäisi olla mahdollisimman pitkälle sama joka kerralla, eli sylinterikannen lämpö esim. aina 110 astetta -> mittaus pakokäyrästä.
Ja luonnollisesti koko mittaussession ajan pitää käyttää samaa polttoainetta. Tosin sitten kun nostetaan nitron määrää polttoaineessa niin tilanne muuttuu taas kerran, eli tee tää touhu sillä löpöllä millä ajat muutenkin.

Tällöin juuri se tulppa joka on juuri ennen tuota nopeinta lämpötilan nousua on optimi tulppa koneeseesi sytytysennakon kautta. Antaa suurimman mahdollisen sytysennakon ennenkuin palotapahtuma alkaa siirtyä pakokäyrään.

Toinen keino on maalata kiiltävällä spraymaalilla alkukäyrä ja käydä ajamassa kaasu pohjassa tankillinen ja katsoa onko maali kärtsännyt alkukäyrästä pois tai mataksi. Jos on, niin silloin sulla on liian kylmä tulppa. Tämän jälkeen toistat maalauksen ja kokeilet kuumemmalla tulpalla, jos maali ei ole kärtsännyt ollenkaan niin sulla on liian kuuma tulppa, joka sytyttää aivan liian aikaisin ja täten myös estää kierrosten nousua alakierroksilla. Ylhäällä toimii kuitenkin. Maali EI saa olla lämmönkestomaalia, vaan sen on oltava tavallista.
Mm. bensakäyttöisten 2-tahtisten koneiden pakokaasun lämpötila on optimissaan noin 500-550 asteista kaasua. Nitro 2T on toki hieman eri sitten, pakolämmöt pyörii suunnilleen 200-250 asteen paikkeilla.

Sitten kun haetaan viimeisetkin ominaisuudet, niin tällöin kikkaillaan vielä hieman lämpöarvolla siten että saadaan jollekkin tietylle radalle sopiva parhaan väännön ja tehon kierrosrekisteri, koska hyvin harvoin sitä kuitenkaan ajetaan kauaakaan kaasu pohjassa täysillä kierroksilla.

Eli tulpan lämpöarvolla on suuri merkitys moottorin käyttöjouheuden kannalta.
« Viimeksi muokattu: 13.10.07 - klo: 18.01 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #5 : 13.10.07 - klo: 14.55 »
Ja vielä yks juttu: moottorin puristussuhde

Eli jos jo osaat säätää seoksen kohdilleen ja moottoristasi menee tulppa pimeeksi usein = liian paljon puristuksia. Jos tulppa kestää hemmetin kauan = voit nostaa ruttua poistamalla shimmejä

Nitrokoneen voima muodostuu 3 asiasta yhteensä:
-nitrometaanin määrä polttoaineessa
-staattisesta puristussuhteesta
-sytytysennakosta

Kaikki muu on hienosäätöä, kuten seosporttien määrä ja virtaukset imu- sekä pakopuolella. Niillä vain säädellään moottorin toimintaa. Noista kolmesta perusasiasta jos yksikin puuttuu niin ei tuu hommasta mitään. Ja tähän joku voi sanoa, että ajaa 0%nitroa sisältävällä polttoaineella, eli metanolin ja rissan seoksella. Ihan siitä vaan, mutta siitä moottorista ei kyllä potkua irtoa OLLENKAAN samaan malliin kuin nitrometaanilla terästettynä.
« Viimeksi muokattu: 13.10.07 - klo: 15.06 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #6 : 13.10.07 - klo: 20.27 »
Mitenkäs tilanne muuttuu (vai muuttuuko), jos nitrokoneeseen ymppää ahtimen, esimerkin vuoksi vaikkapa tuomonen mekaaninen kampiakselilta käyttövoimansa ottava ahdin? Vaikuttaako tulpan valintaan ja/tai sen kestoon?

Sen verran uskaltaisin lisätä tuohon Jarin kolmen kohdan listaan, että kyllä kait poltettavan polttoaineen määrä vaikuttaa koneesta ulos tulevaan tehoon?

Loppupelissä näinhän käy kun ahtimella työnnetään lisää ilmaa (palamisen kannalta happea) koneeseen. Olettaen, että seossuhteet ei muutu, on myös palavan aineen määrä oltava suurempi?
Flying Calacucco

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #7 : 13.10.07 - klo: 20.52 »
Tottakai polttoaineen määrä vaikuttaa tehoon mutta oletukseni olikin kirjoitettuna "Eli jos jo osaat säätää seoksen kohdilleen". Tämä lause koskee nimenomaan tuota polttoaineen määrää.

Ja kyllähän ahtimella vaikutusta on nimenomaan hehkusytytteisissä moottoreissa mitä nää nitromotit on. Eli suurempi sylinteritäytös = tulppa alkaa hehkumaan aikaisemmin. Eli ahtimien kanssa on mentävä kylmemmän tulpan suuntaan kun verrataan vapaastihengittävään moottoriin.

Vinkkinä: Mulla tuossa 20cc Ossissa on tehdassuositustulppana OS:n Type F. Ja hyvin toimii. Sanoisin, että on melkoisen varma valinta sullekkin.
Just joo.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #8 : 13.10.07 - klo: 21.01 »
Kiitos vinkistä, pidetään mielessä.
Flying Calacucco

Poissa jjtp

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #9 : 13.10.07 - klo: 23.28 »
tossa vähän vertailu taulukkoa, itse käytän mccoy tulppaa on ainakin mun käytössä kolminkerroin kestävämpi kun os tulpat(huom säätäjästä kiinni, vetelen surutta "piikille" moottorin ;) ).
http://www.scootworks.com/rdrc/gloplugs.html
« Viimeksi muokattu: 13.10.07 - klo: 23.31 kirjoittanut jjtp »

Poissa mäxä

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #10 : 16.10.07 - klo: 22.48 »
Jos vaihtaa 12sen konehen tilalle 15 niin pitääkö tuluppa vaihtaa kans, ja kuumempi vaiko kylymempi. Uus kone (se 15) ei käy ku pari senkuntia ja sammuu, voisko onglema olla väärä tuluppa? Kone on T2M:n kone ja vanha oli samanlaanen vain 12nen ja se kävi ihan hyvin.

T:Silloontällöön harrastaja.
Harrastusmieles

Poissa LittleDemon

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tulpan lämpöarvon vaikutus moottorin lämpöön
« Vastaus #11 : 17.10.07 - klo: 10.23 »
1:1 autoissa ainakin menee niinpäin et ennakolla tulee vääntöä, ja kun laittaa syttyn myöhäselle niin ottaa kierroksia mut alapää heikkenee.  :wink:
Kuva Asso TC5 - Asso L4 - Jconcepts BJ4 - Tamiya TT01D - Tamiya TT01 - HoBao Hyper 8.5