Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - romulus1

Sivuja: [1]
1
Kiitokset vatauksista! Toi hobbykingin esc voisi olla kyllä kokeilemisen arvoinen, hinta onkyllä hieman epäilyttävän alhainen mut eiköhän se pelitä.
Näitä vehkeitä saa ollakyllä jatkuvasti korjaamassa, mukulat rallaa siihen malliin, päivän aikana menny jo lisäksi yksi tukivarsi, servo... argh. Onneksi on hätäapuna toinen raato mistä saa osia.
Laparenkailla on kyllä ihan hauska vedellä talvella.

2
Moi,

E-revo VXL:stä hajosi ESC (se sininen vakio esc). Heikosti tuntuu löytyvän suomen verkkokaupoista ja hinta yli satasen. Olisko vinkkiä mistä kannattaa tilata, myös ulkomaat käy.
Toki voi myös ehdottaa tilalle jotain muuta kun Traxxasin ESCiä, mutta vesitiivis pitäis olla.

Meillä on kaksi autoa, siten olen pystynyt toteamaan että ESC on nimenomaan rikki. Tais ylikuumentua kun ajettiin 2x 3s rinnan lumella, hieman liian kovalla innolla...
ESC pätkii nyt, kun painaa kaasua niin auto hieman nykii vaan eteenpäin, ja samalla ESC kuumenee ihan sikana.

Kiitos!
ja sori kun en ehdi/jaksa selata kaikkia vanhoja viestejä läpi :(

EDIT:
Onko kukaan onnistunut korjaamaan ESCiä? Siellä lienee 1 tai useampia FETtejä rikki, mutta päältä pitäisi saada jäähdytys siili ensin irti jotta pääsee käsiksi. Ehkä kokeilen tuotakin vaihtoehtoa kun tuo elektroniikkapuoli on ihan hallussa.

3
Sattuisko jollain olla myynnissä 1/16 E REVO VXL, olis tarvetta toisellekin autolle?

Tai onko hyviä linkkejä edullisiin ulkomaisiin verkkokauppoihin? Eu alueelta tarvinnee tilata jos uutta harkitsee ettei tulleja tarvi maksella.

4
Tänään tuli kokeiltua 2 kpl 3S rinnan ja kyllä se antoi kyytiä versus yksi 3s. Meni tuo tekniikkalegoista rakennettu keulintatuki myös hajalle, johan se kestikin monta kuukautta, Ihan mahoton kone keulimaan 2x3S:lla huh huh.

5
Ärsyttää kun mulla hajos servosta 1 ratas ja oli pakko ostaa kokonaan uus servo, koska missään ei myydä tohon pikkuservoon ratas sarjaa. No mut onneks ei ollu kallis :roll:

2080 servoon saa kyllä ratassarjaa suomesta:
http://www.rcm.fi/traxxas-2082-gear-set-for-2080-micro-waterproof-servo.html

Rahat kannattaa tosin käyttää parempaan servoon kun ei noi muovirattaat kauaa kestä...

6
Sähköautot / Vs: LiPo akut/viritys Right Knight 1/18
« : 22.03.14 - klo: 21.17 »
Noniin LiPoa tuli kokeiltua tänään ja ei mitään ongelmia ilmaantunut, ainakaan vielä. Poislukien hajonnut alatukivarsi :) Kiihtyvyys parani kyllä selvästi Lipolla.

7
Sähköautot / LiPo akut/viritys Right Knight 1/18
« : 21.03.14 - klo: 22.45 »
Kyseinen peli alkaa käymään alitehoiseksi pojalle. Manuaali suosittelee käyttämään pakkauksen NiMh akkua. Nähdäänkö iso riski hajoamiselle jos laitan 7.4V LiPo akun? Lähinnä nämä tulee mieleen:
- ESC linee suunniteltu harjalliselle moottorille sekä nikkeliakulle. ESCin kytkimet (FETit) ylikuumenee LiPon virrasta? FETit lienee mitoitettu nikkeliakulle, tämä lienee suurin riski.
- Harjallinen motti RC370 ei kestä LiPon isompaa virtaa
- Jännite ei ole ongelma LiPo vs NiMh, eli virrasta tässä on kyse. Toki jos on muita vinkkejä viritykselle niin otetaan vastaan. Servo on jo vaihdettu Turngyn metallirattaiseen...

Vai onko nämä riskit olematomia, ja LiPoa vaan kehiin niin saadaan lisää potkua koneeseen?

Auto oli tämä: http://www.rcm.fi/right-1-18-knight-ep-truck-4wd-2-4g.html




8
Tuo kuulemma ollu hyvä servo ja sopii heittämällä paikalle: https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11627__TGY_390DMH_High_Performance_MG_Digital_Servo_Extra_Strong_5_4kg_11sec_22_5g.html

Toivottavasti Turnigyn metallirattaat toimivat paremmin... Eikös muuten vakioservon varsi mene tuohon Turnigyyn?

Asensin TGY 390 servon E-revo miniin, ja vakioservon varsi sopii Turnigyyn, hieman tosi oli välystä, laitoin putkimiehen teippiä hieman väliin. Vaihtotyö meni kohtuu helpolla muutenkin, tarkkana saa tosin olla sen vastaanottimen kannen ja tiivisteen kanssa että vesitiiveys säilyy. Kävi niin että ohjaus toimi päinvastaiseen suuntaan, mutta Traxxasin manuaalista löytyi ohje miten ohjaimen Set napilla saa käännettyä suunnan. Voi olla että meni eri kanavaan tuo liitin mitä alkuperäinen, saattoi johtua siitäkin, en ole ihan varma, mutta nyt pelitää hyvin.

Kuinkahan moni on sattunut lukemaan Traxxasin koko manuaalin, siellä oli hyvä vinkki miten renkaiden sisään kertyneen veden saa pois. Lumella/kosteassa ajellessa noista vanteiden ilmarei'istä mene vettä sisään, ja vesi tekee painoa = syö tehoja. No ohje oli semmonen että tekee 4mm poralla 2kpl reikiä joka renkaaseen, vastapuolille, keskelle rengasta. Sitten ajon lopuksi auto käteen ja kaasu pohjaan ja vesi lentää rei'istä ulos. Varsin kätevää, tein reiät ja kyllähän se vesi lentää ulos  :smiley:

9
@romulus1: 5 vk HobbyKingistä? Aikas kummaa, normaalisti tulleet about kahdessa. Viikko rupeaa oleen aikas vakio rajalle, mut sen jälkeen viikko Suomessa tullissa / postissa. :police:

@miorgog: Tosta roiskeenkestävyydestä: mietin, jos Youtubesta löytyneen ohjeen mukaan tekisi ja heittäisi veneessä käyttämääni GrimRacerin vaseliinia (Speed Grease) rattaisiin ja ohut silikoni saumoihin? Tuo vaseliini ei ole kovin tiukkaa tavaraa, joten tuskin vaikuttaa servon toimintaan sen kummemmin?

Olen kolme eri tilausta tehnyt parin kuukauden sisään HobbyKingistä (Hongkongista, ei Saksasta) ja nopein oli 3vk, seuraava 6vk ja sitten 5vk, nämä ajat ilman tullausta. Kuljetuksena se halvin "registered mail service". NOpeammat kuljetustavat olleet suolaisesti hinnoiteltuja, niitä en ole käyttänyt. 
Tarttee miettiä jos silikonilla tai edes teipillä saumoja tiivistäisi kosteudelta Turnigyssa.

10
Lainaus
Lähti tuo Turnigy tilaukseen, kun katosi autosta tänään ohjaus.  :shocked: Palstoja kun lueskeli, niin vakioservo (TRX2080) sai melkoisen murskaavia kommentteja.

Kyseinen servo perillä, 5vk toimitusaika Hobbykingistä, eli kauan saapi odotella. Onneks alkuperäinen raksutti vielä jotenkin tähän päivään asti. Turnigy luulis olevan melko high end servo kun hongkongissa 20 euroa mikä on paljon :) Mutta onkos tämä vedenpitävä täysin, kokemuksia? Uskaltaako laittaa näillä vesikleillä alle? Vai pitääkö modata jotta kestää vettä?

11
Lainaus
HobbyKingistäkö tilasit? Mä oon tuolta veneeseen ja Mini E-Revoon lipot tilannut. Mulla on nyt ajossa Turnigyn 2S nano-tech 2200 mAh (40-80C), mut molemmat yksilöt ovat turvonneet ikävästi. LVC on päällä ja toimii. Autossa vakiomoottori ja ei mitään ylisuuria renkaita tms. Mutta silti nuo akut tuntuvat menevän piloille. Ovat nuo Turnigyt vain niin huonolaatuisia?

Just näitä tuli. Ite olen positiivista vain kuullut kyseisistä akuista, mutta täytyy seurailla alkaako turpoamaan. Kone kyllä kiertää todella ihan eri lukemilla tällä 7.4V Lipolla vs 7.2V NiMh, purkuvirrassa oleellinen ero, nanotechissä pitäis olla vielä erityisen pieni ulostuloresistanssi.

12
Posti toi 2S nano-tech LiPoja eilen postissa ja huh huh notta heräs eloo tuo motti. "Hilpeää menoa" vois sanoa.  Olikos hyviä ehdotuksia laparenkaiksi e-revoon? Hobbby king ei tunnu löytyvän ja hieman heikosti muualtakin. 

13
Tuli hommattua uusi e-revo 1/16 VXL ja yhtä asiaa ihmetellyt tässä. Onkohan tuossa jotain vialla vaihteistossa tai tasauspyörästöissä kun autoa hiljaa käsin lattialla työntäen yhdessä tietyssä kohtaa tuntuu enemmän vastusta ja kuuluu rutinaa. Rutinaa kuuluu aina 1 kerta per renkaan pyörähdys. TÄstä olen päätellyt että ääni ei varmaan voi tulla vaihteistosta tai kardaanista koska ne pyörii nopeammin kuin kerta per renkaan pyörähdys. On vaan tosi vaikea paikallistaa mistä tuo ääni kuuluu. Jos renkaita pyöritttää yksittäin, ei ääntä kuulu, vain jos molempia renkaita kerrallaan, eli aina kun kardaani ja vaihteistokin pyörii.
Ajaessa normaalisti tuo ääni ei kuulu ja rattaat ei hypi, mutta kuuluuko pitää tuommosta lievää rutinaa, ja kun vastuskin lisääntyy, käsin työnnettäessä? Jos autoa pitää ilmassa ja vain hieman antaa kaasua, tuon rutinan voi kuulla, sekä tuo vastuksen lisääntyminen hieman näkyy renkaan pyörimisessä, mutta ei kun maassa ajaa kunnolla.
Olenko vain vainoharhainen/liian tarkka, kovaa ajoa vain?? Vai pitäiskö jotain paikkaa tutkia tarkemmin tai säätää, vai jopa kysellä takuusta korjausta?
Kiitos vastauksista jo etukäteen. Olen uusi harrastaja joten hieman pihalla näistä vielä.

Onnistuin paikallistamaan tuon oudon rahinan ja vastuksen lähteen. Ongelma poistuu poistamalla takadiffin alla oleva suojalevy, katso kuva. Tämä suojalevy ilmeisesti puristaa hieman liian voimakkaasti noi diffin suojaposket (sekä diffin komponentit) toisiaan vasten ja alkaa rahista aina tietyssä kohtaa. No ilman tuota suojaosaa ei ole järkevää ajella. Yritin sitä jo hieman hioa mutta ei auttanut. Osa on melko ahtaan oloinen, ja rahinaa alkaa tulla jo kun vain painaa osan kiinni, ilman ruuveja. Tarttee tutkailla ja muokata tuota osaa hieman lisää jottei "purista liikaa". Rattaat lienee siis ehjät, mutta liian ahtaalla.
Tajusin myös äsken että Training mode ei poistu automaattisesti kun ESCin sammuttaa, vaan tarvii ohjelmoida se Sport mode, tullu vissiin ajeltua harjoitusmodella, välillä ihmetelly että hieman vaisusti kulkee :)

14
Veikkaisin että sieltä on kohta menossa taka diffin ring gear tai diffin pikkurattaat. Toki voi olla edestäkin menossa mutta usein nuo hajoaa takaalta ennen. Onko auto ihan uusi, suoraan kaupasta ? Jos on niin voit toki kysellä jos saisit takuuseen uudet diffin rattaat/ring gearin.
Itse en lähtis purkamaan ja tarkkailemaan vaan ajaisin niin kauan kuin kärsii ajaa :wink:

Jep auto on ihan uusi. En uskoisi rattaiden kulumiseen vielä, kun vasta muutaman kerran ajettu, ehkä enemmänkin joku lievä valmistusvika. No seuraillaan tilannetta, jos pahenee niin tarttee kysellä sitten vara-osia. Toi diffis on osakaavion mukaan kokonainen paketti, en tiedä voiko edes purkaa osiin. Traxxas myy sitä sivuillaan myös "assemblyna" eli koko paketti.

Jos tulee muilla ideoita mieleen, jos tuon ratinan saa jotenkin poistettua, niin toki kiinnostaa edelleen!

15
Tuli hommattua uusi e-revo 1/16 VXL ja yhtä asiaa ihmetellyt tässä. Onkohan tuossa jotain vialla vaihteistossa tai tasauspyörästöissä kun autoa hiljaa käsin lattialla työntäen yhdessä tietyssä kohtaa tuntuu enemmän vastusta ja kuuluu rutinaa. Rutinaa kuuluu aina 1 kerta per renkaan pyörähdys. TÄstä olen päätellyt että ääni ei varmaan voi tulla vaihteistosta tai kardaanista koska ne pyörii nopeammin kuin kerta per renkaan pyörähdys. On vaan tosi vaikea paikallistaa mistä tuo ääni kuuluu. Jos renkaita pyöritttää yksittäin, ei ääntä kuulu, vain jos molempia renkaita kerrallaan, eli aina kun kardaani ja vaihteistokin pyörii.
Ajaessa normaalisti tuo ääni ei kuulu ja rattaat ei hypi, mutta kuuluuko pitää tuommosta lievää rutinaa, ja kun vastuskin lisääntyy, käsin työnnettäessä? Jos autoa pitää ilmassa ja vain hieman antaa kaasua, tuon rutinan voi kuulla, sekä tuo vastuksen lisääntyminen hieman näkyy renkaan pyörimisessä, mutta ei kun maassa ajaa kunnolla.
Olenko vain vainoharhainen/liian tarkka, kovaa ajoa vain?? Vai pitäiskö jotain paikkaa tutkia tarkemmin tai säätää, vai jopa kysellä takuusta korjausta?
Kiitos vastauksista jo etukäteen. Olen uusi harrastaja joten hieman pihalla näistä vielä.

Sivuja: [1]