Tähän kohtaan minunkin on pakko vastata koska itselläni kuluneella kaudella kertyi M8 (SM + HobaoCup + PM) kisojen lisäksi myös kaksi TP-10 SM kisaa.
Sanoisin että molemmissa luokissa on omat vahvuutensa. M8 on kuitenkin ykköseni ja TP-10:ä ajettiin jos oli aikaa.
M8 luokan ehdoton vahvuus on rento fiilis vaikka joskus ylilyöntejäkin tapahtuu, tosin se on aivan inhimmillistä. TP-10 luokassa ajaa enemmän kuskeja joilla on jopa yli 20 vuoden kokemus.
M8:
- Moottoreita voi mennä kaudessa useampi, pöly on pahin vihollinen.
- Kolareita tapahtuu ja yleensä jotain menee rikki, jollei niin viimeistään kulumalla tai ihan perinteisesti putoamalla.
- Paljon kisaajia, taso aivan laidasta laitaan.
- Rengas kulut kohtuullisia ellei jopa maltilliset
- Voi pärjätä vaikka auto olisi edes jotenkin säädetty, (4 rengasta ja moottori ;) )
TP-10
- Yhdellä moottorilla pärjää helposti kauden tai kaksi tai ehkä jopa useamman.
- Pillejä voi ruttaantua useampi kaudessa
- Renkaita kuluu, riippuu tietysti paljon radasta
- Koreja kuluu, yksi mälli = kori solmuun
- Pahassa kolarissa voi auto mennä aivan romuksi, nähty radiohäiriön toimesta.
- Autojen rakenne on hankalampi
- Vaikeampi säätää, pieleen säädetty auto ihan toivoton ajettava.
- Luokassa kisaajia vähemmän, samana päivänä useampi luokka (sähköluokat, vitoset)
Molemmat luokat ovat haastellisia ja antavat paljon, M8 kehittyy nopeammin (isot harrastajamäärät), hinnat kurinalaiset (kilpailu).
Molemmat ovat aivan älyttömän mukavia ajaa mutta M8 luokassa on mukana myös Z, x:n ja y:n lisäksi, TP-10:ssä jos ottaa Z:taa niin yleensä sattuu :)
Oma valintani olisi ehdottomasti M8, itse ajattelin TP-10 luokan jopa jättää pois ihan vain sen vuoksi koska treenipaikkaa ei ole kovin lähellä. Buggyllä kun voi pärrätä tarvittaessa muuallakin kuin radalla, tosin krossirata löytyy 7km päästä joten omalla kohdalla siihen ei juuri ole tarvetta.
M8 luokkaa aiemmin viestiketjussa puolustaneiden teksteihin on helppo yhtyä. Mukaan vaan... ...oli se luokka sitten mikä hyvänsä...