minkä laista muovia toi on? että jos putoaa lattialle
Nämä ilmeisesti 2-kanavaiset? Mistä edulliset 3-kanva radiot?LRP:eeltä. On ollut toimivat 40 mhz radioina ainakin mut tuolta saa gigaset... http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1286_1290&products_id=80463 (http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1286_1290&products_id=80463)
Juu, ei noi vastarit kyllä mitään puolen auton kokoisia ole. Itellä 3pm ja tämä 2pl gigasina versioina. Loistavia radioita.
(http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/Futaba/DSC05684.jpg) | (http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/Futaba/DSC05690.jpg) | (http://i302.photobucket.com/albums/nn102/Tepanaattori/projekti/Futaba/DSC05692.jpg) |
Mites nämä nyt asennetaan savage fluxiin? Onnistuin ne koodaamaan kyllä toisilleen, ja ohjaus toimii kun laittaa sen kiinni auton piuhoihin, mutta kaasu ei toimi, ja noparissa vilkkuu vain keltainen valo?
Nopeita neuvoja kun tuli hommattua tämmönen kapula tolla vastarilla tietysti ja tämä uusi Traxxas Slash 4x4 P.E. niin sellainen ongelma eli kun ei kaasuttele, se vaan tärrää paikoillaan, miksi? Eka kerta 2.4ghz radio ja ei ole myöskään hirveesti kokemuksia noiden yhdistämisestä/kalibroimisesta, kiitos jo etukäteen :)Eli jos kaasu on neutraalilla, niin kone "tärrää"? Jos näin, niin ratin vasemmalla puolella on pieni namiska josta saa kaasutrimmiä säädettyä. Kun naputat namiskaa ylös tai alas, niin näytöllä lukee kuinka paljon säätää, maximi on 25. Itselläni ohjain ja vastari yhdisti itsestään, eli mun ei tarvinnut painaa vastarista sitä painiketta. Toivottavasti saa jotain selkoa..
Gigaradiot on ollu hankintalistalla. Pitkään piti arpoa seuraavien välillä:
- Futaba 2PL
- Ansmann W3
- Acoms Technisport
Spektrumilta on tullut myös hyvä kilpailija n100€ joukkoon, DX3E.
Lopulta päädyin 2PL:ään. Ajo on lähinnä monttubashausta, joten enemmillä säädöillä tuskin teen mitään :smiley: Valintaa puolsi myös 4xAA patterivaatimus. Luvatulla kantomatkallakaan (80m) ei ollut eroa verrattuna kalliimpaan Futabaan.
Radiot lähti juuri tilaukseen Suomesta, ehkä tiistaina jo asennushommiin :cool:
Joten pistätkö käyttökokemuksia, kun saat radiot kiinni?Voin ainakin itse suositella kyseistä laitetta. Ei ole kertaakaan ollut häiriöitä 6kk aikana. Kantamaa tosin en ole koittanut. Plussaa saa erityisesti vähäisestä virrankulutuksesta AM radioihin verrattuna. Hieman pitäisi omaa kapulaa parantaa vain kahvasta, laittaa jotain pehmikettä. Varsinkin kisoissa kädet hikoili ja kapula rupesi lipsumaan :grin:
Onko tuossa mahdollista säätää kanavien vastekäyriä kalliimman Futaban tapaan?
No perskuta. Sen ominaisuuden takia olisin voinut vaihtaa Acomsin tuohon Futabaan.Onko tuossa mahdollista säätää kanavien vastekäyriä kalliimman Futaban tapaan?Ei.
EDIT: Tuosta lähettimen jännite/patterimäärästä vielä. Se oli ehkä lopussa suurin syy, että tuli otettua tuo Futaba. Low voltage 2.4GHz vehkeitä ja piirisarjoja on jokapaikka täynnä, joten ihmettelen suuresti, miksi esim. Acoms ja Ansmann käyttää lähettimessä 8 AA paristoa?!Koska P=UI.
No perskuta. Sen ominaisuuden takia olisin voinut vaihtaa Acomsin tuohon Futabaan.Onko tuossa mahdollista säätää kanavien vastekäyriä kalliimman Futaban tapaan?Ei.
Toivottavasti Futaba tajuaa hinnoitella tuon mallin vastarit todella aggressiivisesti, perinteisestihän Futaban vastarit eivät ole olleet edullisimmasta päästä, jos kiltisti sanotaan. Kun Acomsin vastaavaan hilavitkuttimeen saa lisävastareita ~35 eurolla ja värkeissä on ilmeisesti sitten tasan samat ominaisuudet niin en oikein näe mitä asiakaskuntaa Futaba tuolla uutukaisella kosiskelee. Kannattaa muistaa, että matalammalla jännitteellä toimiva lähetin tarvii enemmän virtaa saadakseen saman tehon pihalle...yleensä se tarkoittaa kalliimpaa elektroniikkaa mitä tuskin tässä halpisluokassa edes Futaba voi käyttää.
Varmasti toimiva radio kuten kaikki Futabat, mutta pärjääkö se jo nykyisessä porukassa jää nähtäväksi.
Koska P=UI.
Ettei tämä nyt menisi pelkäksi viisasteluksi mistä ei ole kenellekään mitään hyötyä niin käytännössä korkeampi jännite tarkoittaa sitä, että voidaan käyttää vanhempia komponentteja mitkä ovat tuntuvasti halvempia, ja niissä myös pätee tuo perussääntö.
Mistä johtuu että pakki ei toimi fluxissa heti jarrutuksen jälkeen vaan joutuu usemman kerran työntämään pakkia päälle ohjaimesta?
Noparina mulla on hobbywingi.
Noparin asetuksiin en ole vielä koskenut.
Kuuluuko ohjaimesta olla päällä NOR. vai REV.???
NORMAALILLA mulla ei auto kyllä tottele eli on päin vastoin mutta kun laitan REV. päälle niin toimii.
Niin olikos tässä mallissa latauspistoketta?Löytyy näytön alapuolelta. Lukee "4.8V only".
Toimi suoraan ilman kalibrointia. Enpä vaan saanut käännettyä näin kyllä nuo nimet mutta ei onistunut.
Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.
Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.
Niistä ratin ympärillä olevista napeista toisella säädetään tuo ohjaus suoraksi kun et ole valikossa... muistaakseni se päällä oleva.
Joo toi autto. Mutta nyt on ongelma ilmeisesti "vapaa" tilan epassa. Eli kun auton laittaa päälle niin etu renkaat kääntyvät jonkun verran vasemmalle. Sitten ongelmaa kaasun epassa, eli auto kulkee n. puolta vauhtia normaalista. Vika ei ole noparin asetuksissa.
Niistä ratin ympärillä olevista napeista toisella säädetään tuo ohjaus suoraksi kun et ole valikossa... muistaakseni se päällä oleva.
Kyse ei ole sillon EPAsta
EPA = End Poin Adjustment
Epalla siis säädetään ainoastaan liikeradan maksimi asento.
Trimmit on erikseen millä säädetään ohjauksen ja kaasun keskitys.
Ja ne on nimenomaan ne ratin ympärillä olevat trim nappulat.
ratin yläpuolella ohjaus... ratin vasemmalla puolella kaasu.
moro, käykö tamä akku? futaba 2pl 2,4 ghz radio-ohjaimeen.
http://cgi.ebay.com/RC-Transmitter-Lipo-Battery-futaba-3PM-6EXA-3FR-2PL-/290411540002?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item439de06e22#ht_935wt_911
moro, käykö tamä akku? futaba 2pl 2,4 ghz radio-ohjaimeen.
http://cgi.ebay.com/RC-Transmitter-Lipo-Battery-futaba-3PM-6EXA-3FR-2PL-/290411540002?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item439de06e22#ht_935wt_911
Jossei ole isompi kuin 4 akkua / sormiparistoa niin sopii.
Oho, en huomannut, että on 11,1 volttinen.moro, käykö tamä akku? futaba 2pl 2,4 ghz radio-ohjaimeen.
http://cgi.ebay.com/RC-Transmitter-Lipo-Battery-futaba-3PM-6EXA-3FR-2PL-/290411540002?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item439de06e22#ht_935wt_911
Jossei ole isompi kuin 4 akkua / sormiparistoa niin sopii.
Mutta osaako joku sanoa, toimiiko 2PL analogisten hitec- servojen kanssa?
Tuskin käy, koska tuo akku on 11.1V ja ainakin oma 2.4GHz 2PL on 4 paristolla toimiva, eli n. 6V...
Antennin tilalla on kahvassa kumitulppa ja vastarissa se kymmensenttinen koksijohdon pätkä jonka olen inferno ve:ssä jättänyt sinne vastarilaatikkoon rullalle ja hyvin on toiminut.
Itsellä toiminut hyvin Kyoshon rtr ja Hpin rtr servoilla jotka tuskin on digiä nähnytkään.
Ei ole ulkoista antennia ei, hyvä radio mutta lisä vastarit arvokkaita n. 60e muistaakseni.
Laita jarru ja kaasu EPA:t suurimpaan arvoon eli 120% ja kalibroi nopari. Siihen loppuu ne ongelmat...
Eikä niihin epoihinkaan ole pakko koskea, kunhan kalibroi noparin uudelleen, kun olet radion vaihtanut. Tähän ei vaikuta se että minkä radion siihen vaihdat, vaan se nopari pitää kalibroida uudestaan vaikka laittaisit just samanlaisen radion kuin aiempikin on ollut.
Oliko sulla siinä mini e-revossa futaban 2pl 2,4 radiot ? mulla on sen vastari rikkonut 3kpl servoja. Mites sulla toimiko se ihan onlgelmitta?
Serial numeron ylä puolella on CE tarra. Joka löyty ohjaimen taka puolelta.Kappas.. Niin olikin. Kumma kun ei siihen silmät osunut :)
Mä en kyllä vieläkään nää sitä. Serial numeron päällä olevassa tarrassa lukee mulla vaanSerial numeron ylä puolella on CE tarra. Joka löyty ohjaimen taka puolelta.Kappas.. Niin olikin. Kumma kun ei siihen silmät osunut :)
Mutta se on ihan sama laite. Voinko kisata sillä, vaikkei siinä ole merkintää, koska ostin USA:sta?
Itsekkin ajattelin kyseisen ration ostaa. Niin, että meneekö niitä servoja rikki jos EPA:t kunnolla säädetty :huh: . Entä onko aivan pakko kaliproida noparia? Mitä se kaliprointi oikeen tarkoittaa? Onko se sama kuin uudelleen ohjelmointi? Että tälläistä.
Saako tällä radiolla kytkettyä pakkia pois?
Jos on ohje hukassa niin löytyy tuosta hieman ylempää jo linkitettynä.Ei, ohje on tuossa vieressä, mutta jotenkin olin ihan varma, että siellä sanottiin 4.8V. No, iskin nyt laitteeseen 4 täyteen ladattua NIMH akkua ja se näyttää 5.5V, joten hyvinhän se noilla toimii.
Olisko kellään vinkkiä tuohon lähettimen ja vastarin "yhteyden" löytämiseksi. Oon koittanyt saada virtaa
siihen vastariin noparin kautta, mutta ei sano mitään. vai tartteeko se oman akun että saadaan yhteys.
Onko joku kokeillut noita abs jarruja käytännössä? Hyödyttääkö mitään? Nyt olis semmoset servotkin jotka pysyvät perässä nopeallakin syklillä.Omassa sähkössäni talvella kokeilin. Ihan ok , vähentävät mielestäni merkittävästi luisumista ainakin liukkaalla. Muulloin (siis kesällä) jarrutus teho on pienempi/ jarrutusmatka pidempi. :sad:
Ihan hyvin kestää paristotkin. Eilen jäi servojen säätelyn jälkeen virrat radioon päälle ja 22 tunnin jälkeen alkoi piipitys kuulua. Ja on muuten melko ärsyttävä ääni, varmaan ihan syystäkin. Paristot olivat merkkiä halpis, ja 6.0 volttia tais olla tasan jännitettä jäljellä, kun eilen säätelin.Minullakin paristot kesti käyttöä kuukausitolkulla, varsinkin sitten kun laitoin sinne vielä viidennen akun sisälle. Pari viikkoa sitten sain kuitenkin tällaisen postissa:
Ja vähän erikoinenkin, kun antenni on sisäänrakennettu. Ja ainakin tässä 2PL mallissa kantama ei ole hirmuinen? Mitä täällä topiccissa luki, n. 100m?Tuossa testissä 3PL Pääsee yli kolmen sadan metrin (ja voittaa jonkun Spektrumin radion):
No huhu! Kuvasta sai kivan osviitan kantavuudesta. Ja tuo 3PL kantaa enemmänkin, mitä kuvassa näytettiin.
Hyvät pisteethän se sai vertailussa ja sijoittuikin 2. sijalle. Hyvältä kuulostaa ja, kun saisin sen vielä 95e.. ..hmm :roll:
Voikos saman vastarin ottaa polttiksesta ja lykätä sähköautoon, jos tekee uuden muistipaikan sille? Tarkotus olis myös säilyttää ne polttiskan asetukset siellä.Joo, just tuota varten ne automuistipaikat on. Juuri muuten tänään juteltiin siitä, että Sanwalla muistipaikkaan paritetaan tietty vastari, mutta Futaballa vastarit paritetaan ohjaimeen ja kaikki paritetut vastarit toimivat kaikilla muistipaikoilla.
Käykös tuohon futaba 2 pl 2.4 GHz ohjaimeen jokin muu vastari kuin tämä Futaba R603FG ?Käy siihen. Nuo uudet S-FHSS vastarit osaavat olla myös FHSS tilassa. Minulla on käytössä näitä:
Eilen Kiimingin kisoissa koettua:
Viimeiseen finaalilähtöön valmistautuessa autoon virtoja laittaessa huomasin, että 2-kanavan toinen suunta ei toiminut, tässä tapauksessa kaasu. Jarru toimi normaalisti. Toinen auto toisella vastarilla teki saman tempun, eli auton sähköissä vika ei voinut olla. Parin radion uudelleenkäynnistyksen jälkeen näyttöön tuli teksti "ERR" ja kaikki muistit radiosta sileeksi. Toiveikkaana sitten koitin kalibroida resetoituneet radiot säätimen kanssa mutten saanut kumpaakaan autoa kalibroitua, kaasu kun ei edelleenkään toiminut.
Tänään sitten koitin vielä kerran kalibrointia, niin kaikki toimi niin kuin ei mitään vikaa olisi koskaan ollutkaan :shocked: Ei muuta kuin ohjaus-epat ja muut setupit takaisin ja kovaa ajoa.
Onko kellään ollu vastaavaa temppuilua?