Tässä vertailussa on nyt mukana PM kisa 2018 missä on aina enemmän porukkaa mukana kun perus SM kisoissa.
....
Ei ole PM:stä tuossa mitään. Vähä vois ittekki tutkia asioita eikä vaan heitellä tuulesta temmattua "faktoja".
...
Jos porukka on sitä mieltä että nostamalla saadaan lisää kilpailijoita niin nostetaan vaikka 100€ kisa / luokka.
...
Selailin vähä keskustelua taaksepäin enkä kyllä huomannut että kukaan olisi väittänyt että korotuksella olisi suoraan haettu lisää osallistujia kisoihin.
...
Joku bittinikkari vois etsiä maastosarjan kisojen osallistuja määrät?onko siellä lisääntynyt porukka?
Mastosarjan osalta tiedot löytyy helposti
finRC:stä.
Alla Vantaan kisojen osallistuja määriä (en jaksanu tähän kirjottaa enempää, jokainen voi käydä ite kattelemassa tuolta finRC:stä loput)
2012: 83
2013: 63
2014: 83
2015: 98
2016: 52
2017: 66
2018: 52
Suht suuria heittoja vuosien välillä mut kyllä tuossa laskua on nähtävissä.
Nyt kun tuli tänne kirjoteltua ja selailtua keskustelua uudestaan niin kiinnitin huomiota siihen että kuinka moni haluaa jotain lisää... Mitä jos ensin yritettäisiin säilyttää se mitä nyt on?
Seurat (omalta osaltani puhun tietty fullspeedin näkökulmasta) tekee ihan ympärivuotista duunia pienoisautoilun eteen. SM-kisat on osa sitä duunia ja niiden tulot kattaa osan vuoden kuluista.
Seurojen kulut taasen nousevat kokoajan eikä kulujen nousua loputtomiin voi kattaa nostamatta harrastajien maksuja. Mun mielestä aika luonnollinen tapa ja siten maailmassa lähes kaikki muukin toimii.
Mielestäni kisojen laadulla,
tietyn pisteen jälkeen, ja niiden hinnalla on melko pieni vaikutus kokonais harrastajamäärään.
Harrastustiloilla ja muulla seuran toiminnalla on suurempi merkitys, varsinkin uusien harrastajien hankinnassa.
Tietysti kilpailujen laatua halutaan/pyritään nostamaan. Rahalla saa tiloja/ratoja/fasiliteettejä. Enemmällä rahaa parempia, vähemmällä ei välttämättä oleenkaan...
Fasiliteettit on vasta osa kilpailun laatua, lopun tekee harrastajat.
Enemmän rahaa -> paremmat tilat -> enemmän toimintaa (muutakin kuin kilpailuja) -> enemmän harrastajia -> enemmän harrastajia tekemässä laadukkaampia kisoja/tapahtumia yms. -> jne.
Tuossa tuo resepti ehkä himan yksinkertaistettuna, joka kohta vaatii duunia harrastajilta!
Nyt korotus iski tuohon enemmän rahaa kohtaan, uskon että se auttaa seuroja pitämään tiloja yllä ja toivon että se riittää tilojen laadun parantamiseen ja siitä sitten taas porras kerrallaan eteenpäin.
Sponssorien/tukien/rahan hankkiminen lajin ulkopuolelta on ainakin pääkaupunkiseudulla todella haastavaa.
Kaupungilta ei kovinkaan paljoa tukea saa, päin vastoin kuluihin on korotuspaineita.
Lajin ulkopuolisille sponssoreille näkyvyys on liian pientä, eikä harrastajia riittävästi hakemaan sponsoreita.
Lajinsisäisiä sponsseja saa jonkinverran mutta nekin on käytännössä loppupeleissä harrastajien omista taskuista kun liikkeistä ostavat.
Jotta sponsori vaikuttaisi SM maksuihin niin sen täytyisi kattaa koko sarja. Sponssin saanti yksittäiseen kisaan on aina epävarma eikä varsinkaan tiedossa silloin kun osallistumismaksuista päätetään. Koko sarjan kattava sponsori esim sarja palkinnoille voisi sitten tiputtaa osallistumaksua niiden sarjapalkintojen verran.
Ja sen vieläpä pitäisi tosiaan olla harrastuksen ulkopuolelta tullu sponssi että se ei käytännössä olis harrastajien taskusta tullutta rahaa.
Mutta sponsit olisi hyvä keino helpottaa harrastajien maksutaakkaa. Vaati paljon duunia harrastajilta, joskus nappaa helpommin joskus ei ollenkaan. Sponssien hankinnasta on ketjussa aiemmin muutamien kokemuksia.
Sitten kiinnitin huomioita termeihin joita keskustelussa on käytetty. On puhuttu seurasta, kilpailunjärjestäjistä, kilpailijoista, harrastajista jne. En ymmärrä miten porukka aattelee että tää homma pyörii. Seura = sen jäsenet. Kilpailunjärjestäjät = seura = seuran jäsenet = harrastajat = koko paletti. Ei ole erikseen seuraa joka rahastaa kilpailuilla harrastajia. Seura = harrastajat ja ne harrastajat järjestää kilpailuja toisilleen.
Niemis a.k.a. Jani Niemenmaa
Fullspeed RC ry hallituksen jäsen