Kisoista.
Perjantai saatiin ajaa hyvässä säässä. Baana oli ihan ookoo. Neloshyndä oli jostain kumman syystä hankala ja pysyi semmoisena läpi kisan omalta osaltani. Periaatteessa ei olisi pitänyt olla mikään paha paikka. Ei vaan osunut. Pitoa oli turhankin runsaasti tässä vaiheessaa.
Kaksi treeniä. Niissä yritettiin ajaa kolme mahdollisimman hyvää kierrosta putkeen. Sen kolmen kierroksen tuloksen perusteella heput jaettaisiin alkueriin. Touhu oli aikamoista hakemista. Nelosessa lähes jatkuvasti nurin. Sijoitus abaut 30. Suomalaiset levällään pitkin listaa.
Lauantai saatii aloittaa sateessa. Sama tahti jatkui läpi päivän. Mitään monsuunia ei kuitenkaan tullut. Ekan hiitin ajoin GRP:n pannulla tihkusateessa.
Ennen tokaa hiittiä tuli reippaampi kuuro ja radalle tuli paikoitellen lätäköitä. Pannu irti ja kulahtanut Hobaon pannu tilalle. Homma suju kohtuudella tihkussa, kunnes pannu sammui. Kulahtanut pannu hukkasi tyhjäkäyntinsä lämpöjen noustua.
Kolmanteen hiittiin Turun kisoissa ajettu Hobao kiinni. Puristuksia on joten koneen pitäisi käydä. Lämmittely meni hyvin. Pannu tosin oli turhan rikkaalla joten käskin mekaanikon kääntämään piikimmälle. Katin kontit! Heti varikolta lähtiessä huomasin pannun olevan entistä rikkaammalla. Ajanotto oli juuri alkamassa, joten säätämään ei enään kerinnyt. Mekaanikon manasin alimpaan hel*****in. Homma sujui vähän niin ja näin. Nelonen oli nyt sen takia vaikea, ettei auto jaksanut lentää nelosen ekan hypyn yli muuten, kuin bankin huipulta vauhtia hakemalla. Tämäkään ei riittänyt vikoilla kierroksilla vanteisiin kerätyn saven takia. Erän jälkeen tosin osoittautui neulan kääntyneen oikeaan suuntaan. Tulpalle vain tuli samalla hetkellä tunnit täyteen. Se hehkui, joskin heikosti.
Vika erä ajettiin samalla pannulla. Ajoittaiset sateen rippeet saivat pitämään paremmat koneet pakissa. Liian rikkaalla röpöteltiin tämäkin erä, vaikka säätää yritettiin. Lisäksi kuski teroili tässäkin erässä. Sateen pehmentämä baana alkoi saada röykkyjä alkuerien aikana.
Lopputulema alkueristä oli 1/16 finaali. Sijoitusta en muista. Ei mennyt ihan odotuksien mukaan. Kuitenkin kämmitkin poistamalla olisi kierroajasta pitänyt pystyä viilaamaan pari sekuntia.
No ei paniikkia. Sunnantaina oli taas poutaa. Kireämpi pannu kiinni ja finaaleihin. Muutama eka finaali pitäisi mennä helposti. Näin ainakin kuvittelin.
Finaalin lähtö meni perinteisen kaavan mukaan. Lähtöpaikka oli muistaakseni numero viisi. Eka mutka on neulansilmä vasemmalle. Kärki hidastaa mutkaan ja niin minäkin. Seuraava heppu ei hidasta vaan ajaa hanuriin. Keula kiinni sisäreunan putkeen ja toinen jamppa siiven ja takarenkaan välissä. Siitä lähdetään viimeisenä jatkamaan. Ei paniikkia tässä vaiheessa. Olen tosin ihemissäni sen kanssa miten radalla pitäisi ajaa. Liukasta ja isoja laineita. Hmma menee mummoiluksi ja lisäksi osallistun turhan moneen vekotinläjään. Myös lautaseinää nelosen vieressä tulee testattua liian usein. Puolessa välissä finaalia on nousupaikka kaukana. Silloin on pakko avata ajolinjaa ja alkaa roimimaan reippaammin. Auto pysyy yllättäen pyörillään ja porukkaa alkaa tulemaan perä edellä vastaan. Lisäksi muutamalla hepulla lieneen tekniikkamurheita. Lopputulos on kakkossija. Joten lopulta ei mennyt edes tiukalle.
Seuraavana 1/8 finaali. Lähtöpaikka on 9. Lähtö onnistuu hyvin. Kärki menee menojaan ja seuraavat tekee läjän. Perästä tulevan on helppo ohittaa kasa. Sijoitus ekan läpin jälkeen 3-5. Homma olisi muuten hanskassa, mutta nelonen ei suju. Vähän väliä auto rämise pitkin lautaseinää tai putoaa sisäreunan putken ohi. Ei ymmärrä. Mitään paniikkia ei ole, mutta ei vaan osu. Edellisessä finaalissa se ei vielä niin haitannut, mutta täällä haittaa. Siinä sitten väännetään nousupaikan tuntumassa aina, kun on päässyt jostain ohi niin tulee taas teroiltua hypyssä. Vaantö on hetkittäin tosi tiukkaa, mutta kohtuullisen siistiä. Yhden kerran iskee mehdoton kiusaus niitata kilpakumppani radan vasemmassa reunassa olevien tiukkojen mutkien jälkeen seinään.
Hyvä osuma kylkeen mutta heppu ei valitettavasti jää seinään kiinni. Sen sijaan hän kiittää ja vetää hanuriin heti portaan alastulon jälkeen.
Sitten ajettiinkin taas ihan söpösti. Toivottavasti ei ollut finski kyseessä. Vikan viiden minuutin alkaessa olen neljäntenä. Nousu ei ole kaukana. Hyppäämisen pitäisi vain kokea ihmeparannus näillä hetkillä. Niin ei kuitenkaan käy vaan lisäriesana ohjausservosta menee ilmeisesti hampaat. Alkuun alkaa ohjaus pikkusen hidastua. Se nyt ei vielä ole kovin vakavaa. Tulee vaan turhia spinnauksia. Vikat pari kierrosta on jo toivottomia ja auto pitää pysäyttää mutkiin renkaiden kääntämisen ajaksi. Muutama jamppa pyhkäisee vielä ohi ennen finaalin päättymistä ja peli on sitten sillä selvä.
Nyt oli aikaa keskittyä seuraamaan muiden ajoja. Muutamia havaintoja. Valtaosa finskeistä putosi finaaleissa kämmien takia. Monella jampalla olisi riittänyt ajonopeus vielä jatkoon. Nelonen rokotti muitakin ja lisäksi vielä oli havaittavissa pahaa taipumusta osua kaikkeen mikä liikkuu tai on hetkellisesti liikkumatta. Muutaman kämmin jälkeen sorruttiin yliyrittämiseen ja lähdettiin ohittamaan toivottomissa paikoissa.
Lopulta oli finaalissa vain Jose. Vauhdin puolesta olisi voinut olla useampi mies.
Jose näytti jatkavan muiden suomalaisten viitoittamaa linjaa finaalin alussa ja kolisteli muiden kanssa.
Alussa kärjessä heiluivat Svensson, Gustafsson ja Thern. Ekaan tankkaukseensa mennessä Jose oli kuitenkin hoitanut itsensä jo kärkeen. Ruottalaiset olivat kämmänneet muutaman kerran ja lisäksi yhdellä heistä sammui kone. Olisiko ollut Thern? Muilla ei ollut jakoa kärkikamppailussa.
Lopun kaikki jo varmaan tietääkin. Neljän nopeimman särkiessä vehkeensä, Palsson pompotteli voittoon. Ei ollut mitenkään erikoisen näköistä menoa. Tasaista ja varmaa kuitenkin.