Eeh?! Tuota, toivottavasti sinulla on halpoja moottoreita joilla harjoittelet?
Ensinnäkin 210 °C on AIVAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN PALJON LIIKAA mille tahansa koneelle. Tuosta voisi jo melkein sanoa että kone on entinen.
En minä millään kovin arvokkailla moottoreilla viitsi ajellakaan. Olen muutenkin aika kyyninen ja ajattelen, että huippumoottoreissa joutuu maksamaan enemmän pelkästä nimestä. Vaikka tuo GXR-15 moottori on aina tykännyt käydä melko kuumana, niin ei alkuaikoina kannen lämpötila ole varmasti kertaakaan noussut lähellekään kahtasataa astetta. Silloin moottori sentään kävi vakaata tyhjäkäyntiä ja se sammui harvoin muun kuin polttoaineen loppumisen takia. Tuo moottori oli lisäksi siitä erikoinen, että se käynnistyi ja kävi yhtä hyvin talvella kuin kesällä.
Ja toiseksi se että lähdet alasimella hakkaamaan mäntää leveämmäksi varmistaa että tuo on entinen kone. (Ainut kotikonstein tehtävä koneen puristusten palautus on sylinteriputken puristaminen kasaan ja siinäkin on tiedettävä mitä tekee. Suurimmassa osassa tapauksista sylinteriputki puristuu liikaa tai epätasaisesti ja kone on entinen)
No ei tuo moottori männän litistämisestä rikki mennyt. Ei tosin parantunutkaan. Sylinteriputken kasaan puristaminen on todella vaikeaa kotikonstein verrattuna männän levittämiseen, koska sylinteriä täytyy puristaa tasaisesti joka puolelta. Mäntää ei tietenkään pidä takoa kuin jotain puukkoja valmistettaessa, vaan pieni kopautus riittää. Näin varmistetaan, ettei mäntä levene liikaa. Ainoa asia, joka voi mennä pieleen, on se, ettei mäntä leviä tasaisesti. Minulle on ehkä käynyt näin, jolloin sylinteri voi tuntua kireältä, mutta jostain kohtaa sovite vuotaa. Jos vaihtoehtoina on ostaa heti uusi mäntä ja sylinteri tai sitten kokeilla korjata vanhat osat, niin helpompi vaihtoehto ei missään tapauksessa ole halvempi ja joskus se saattaa olla jopa kalliimpi (ei kuitenkaan tällä kertaa). En tietenkään aio ostaa uusia osia korjatakseni moottorini, koska vikaa saattaa olla muuallakin kuin männässä ja sylinterissä.
Suosittelisin hankkimaan uuden koneen ja luovuttamaan tuon rikki hakatun ja poltetun koneen suhteen. Uuden koneen kanssa kannattaa aloittaa jonkun koneeneen harrastajan kanssa jolloin koneen säädöt tulevat varmasti kohdilleen niin jää nuo männän hakkaamisetkin pois.
Täytyy nyt vielä todeta, että olen puuhaillut erilaisten polttomoottorien parissa vuodesta 2004 lähtien ja monet kaverinikin ovat minulta kysyneet apua, joten eiköhän tässä pärjätä ilmankin "kokeneita" harrastajia.
Moottorin säädöt ovat olleet kohdallaan moneen kertaan, mutta se nyt vain näyttää olevan niin loppuun ajettu, etteivät lämmöt pysy kurissa, vaikka seos on selvästi rikkaalla. En halua väheksyä neuvojasi, vaan alan heti katsella uutta moottoria. Haluan kuitenkin vielä muistuttaa eräästä asiasta, josta on tällä foorumilla puhuttu paljon. Tälläkään kertaa vika ei ole välttämättä käyttäjässä, vaan siinä, että moottorini valmistaja on Kyosho.