Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Toke

Sivuja: 1 2 [3] 4
61
Vapaa keskustelu / parhaat "patterit"
« : 19.10.03 - klo: 22.58 »
Viime perjantaina ajoin ensimmäisen kerran sitten pääsiäisen Botnia Track kilpailun. Ni-Mh akkuja olin tauon aikana lataillut ja purkanut, Ni-Cd akut oli ollut tyhjäksi purettuina useamman kuukauden.
Osan NI-Cd akuista latasin juuri ennen ajoon lähtöä, eikä niissä ollut mitään ongelmia. Ni-Mh:illä auto kulki kuin se kulkee viiden minuutin ajon jälkeen. Akut näyttävät hoidosta huolimatta olevan entiset.

62
Vapaa keskustelu / videot
« : 17.10.03 - klo: 13.15 »
Löytyisiköhän mistään kilpailuvideoita? Sähköautoista jos olis niin aina parempi. On pihasuditteluvideot niin samanlaisia että kun on yhden nähnyt on nähnyt kaiken.

63
Sähköautot / Akkulaturi
« : 17.10.03 - klo: 12.54 »
Mirage ei ole Ni-Mh laturi, kyllä sillä niitäkin lataa, mutta ennen pitkää sekä akku että laturi vaurioituu. Muuten kyllä vaikuttaa siltä että akussa on kenno hajalla.

64
Vapaa keskustelu / Re: Veneet
« : 08.10.03 - klo: 13.58 »
Lainaus käyttäjältä: "tomppa82"
kertokaas viisaammat, etä mitä tarvis tollaseen sähkömoottoriveneeseen? Servot, radiolaitteet (ohjain, kiteet yms.), moottori, akku, nopeudensäädin?, peräsin, potkuri, runko (=vene itsessään) ainakin. Muuta tarpeellista? :?:    :?


Ihan samat kamat mitä autossa on käy myös veneeseen. Säätimen ehkä kannattaa olla pakillinen, sillä muuten voi vauhdin hidastaminen olla hankalaa.

Lisälaitteiden kanssahan vene on tosi hauska. Löytyy valoja, äänilaitteita - niin sumutorvea kuin moottoria matkivaa, höyrykoneita, ym. Model Expossa oli taannoin sotalaiva jossa oli toimiva ohjuslavetti.

Pakko vielä sanoa, että pikaliipparit on lällärikamaa. Hinaaja jossa on em. lisäkamat on ehkä hidas, mutta sellaisessa on ASENNETTA :twisted:

65
Tulokset / Ensi vuoden kilpailu numerot?
« : 17.09.03 - klo: 13.02 »
Kisoissa voisi kiertää mukana jonkinlainen painokone, jolla ensimmäiseen sarjakilpailuunsa osallistuvat voisivat teettää sääntöjen mukaiset kilpailunumerot. Voi tuottaa pieniä hankaluuksia numeroiden teettäminen kotikonstein, jos numeronsa saa tietää vasta erälistojen julkistamisen yhteydessä.

Millä porukka muuten numeronsa männä kaudella teki?

66
Sähköautot / Kuoleeko C-12 luokka?
« : 17.09.03 - klo: 12.39 »
Akkusääntö oli aikanaan syy miksi harrastajat siirtyi touringiin. Siirtyminen tosin olisi voinut tapahtua jokatapauksessa.

Säästöä ei neljällä kennolla synny, koska akut myydään kuuden kennon paketissa. Kolme kilpailuun sopivaa akkua saa vain ostamalla kahdet valikoidut paketit, joiden arvot ovat lähes samat. Tähän käytetyllä summalla melkein ostaisi auton rungon.

Itselläni on viisi tai kuusi akkua joita käytän sekä kisoissa että kerhoilloissa. Uuden akun ostan silloin kun joku vanha simahtaa. Tästä johtuen akkujen välillä voi olla melkoisia tasoeroja. Jos kasaisin kahdesta paketista kolme akkua, niistä yksi olisi niin heikkolaatuinen, että sillä tuskin kannattaisi edes kerhoillassa ajaa.

Jos c-12:sta halutaan osallistujia kisat pitäisi järjestää touring-kisojen yhteydessä (ironista - muutama vuosi sitten tilanne oli päinvastainen :twisted: ). Kovin moni tuskin haluaa yön pimeinä tunteina juottaa akkuja uusiksi. Ja yksipäiväisissä kisoissa pystyisi osallistumaan vain toiseen luokkaan.

Kyllähän sitä kiinnostaisi kevätkaudella pari mattoautokisaa ajaa, mutta nykyisillä säännöillä ei innostus riitä.

67
Tulokset / WasaTrack 2003 -kilpailukutsu + Lisämääräys
« : 15.08.03 - klo: 20.55 »
Vaasa on siis ensimmäistä kertaa aikoihin saamassa kisat joiden PM arvo myös säilyy. Pohjoismaiden mestaruudestahan on ennenkin Vaasassa kisattu, mutta kisat ovat menettäneet arvonsa, kun ulkomaalaisia ei ilmaantunutkaan paikalle.

68
Yleinen keskustelu / Teidän autonne kautta aikojen?
« : 27.07.03 - klo: 22.28 »
Vuosien varrella käsieni kautta on kulkenut

Nikko, malli tuntematon noin vuodesta 87
Team Losi Junior2 95-00
Asso RC12LS 96-97
Asso RC12L3 97-
HPI RS4Pro n.99-  2 kpl
Asso RC10TC3 99 tai 00-

Lisäksi löytyy Corally SP12G, sekä Taiyo:n hydrokopteri

69
Tulokset / Mikä kilpailemisessa on pelottavaa?
« : 07.06.03 - klo: 13.33 »
Huoltajan ei tarvitse olla kilpailijan perheenjäsen, vaan huoltajana voi toimia vaikka joku täysi-ikäinen kilpailija. Useammalla kilpailijalla voi olla sama huoltaja.

Hyvä olisi jos oman isäpapan saa suostuteltua hankkimaan toimitsijalisenssin. Kaikkien kannalta on hyvä asia että esim. tuomaristoon saadaan riittävä määrä väkeä.

70
Sähköautot / laturi / virtalähde
« : 07.06.03 - klo: 12.42 »
Sähköinsinööri tuttavani kertoi että yksi syy auton ponnettomuuteen voi olla nimenomaan se että lyijyakusta ei laturi saa tarpeeksi virtaa ajoakun lataamiseen. Uudet laturit tarvii melko tehokkaan virtalähteen. Varmin vaihtoehto on rc-latureihin erityisesti suunniteltu virtalähde.

On kyllä aika törkeää, että ensin rakennetaan laturi jonka hinnaksi tulee kaikkine hienouksineen jopa yli 200€, ja sitten laturi ei anna täysiä tehoja ellei hanki toiset 200€ maksavaa virtalähdettä.

71
Sähköautot / korjausvinkkejä
« : 07.06.03 - klo: 12.30 »
Diffikoteloihin voi laittaa samanlaiset ruuvit mitä käytetään iskarin kiinnittämiseen alatukivarteen. Ruuvit on hieman diffikoteloon tarkoitettuja pidemmät ja ne pysyy paikallaan vaikka jengat olisikin menneet. Tosin ne myös painaa alumiiniruuveja enemmän.

72
Kilpailijoiden kanava / Tuomarointi
« : 30.05.03 - klo: 22.04 »
Lippumiehen paikkaan vaikuttaa varmasti se, että jokaisen kuljettajan on helppo seurata lähetystä ajajakorokkeelta. Häntäpään kuljettajilla olisi lähtö melkoista päänpyöritystä jos lippumies on paalupaikan vieressä.

On tainnut äänimerkin käyttö lähettämisessä vähentyä.
Muistan yhden lähetinlaitteen jota käytettiin parissa kisassa. Korvia vihlova ulvaisu aiheutti tuskan parahduksia pääsuoran varressa olleessa katsojajoukossa, mutta kuski pystyi seuraamaan autoaan koko lähdön ajan.

73
Vapaa keskustelu / Pitoaine reseptit
« : 28.05.03 - klo: 23.44 »
Aikanaan käytiin keskustelua pitoaineen koostumuksesta ja erityisesti sen mahdollisista haittavaikutuksista. Koostumusta ei muistaakseni saatu selville. Ainetta kuulemma olisi niin helppo valmistaa, että jos resepti tulisi julki jokainen alkaisi sekoittaa itse omia aineita. Tästä syystä reseptiä ei aikanaan julkistettu.

Aika omituinen syy kyllä olla kertomatta koostumusta, koska kovin moni tuskin ryhtyy valmistamaan aineita itse. Purkki tehdastuotetta kun maksaa suunnilleen vitosen ja riittää kahdeksi vuodeksi.

74
Vapaa keskustelu / Foorumin siirto ja uusi lookki
« : 18.05.03 - klo: 18.44 »
Ulkoasu on ihan hyvä, mutta käyttöä voisi vielä helpottaa.

Uusi aihe ja Vastaa -nappuloita ei tahdo erottaa toisistaan eikä logo oikein kerro että mitä napista tapahtuu. Voisiko tähän harkita selkeää tekstiä?

Vanhasta foorumista jäin kaipaamaan aiheen lopussa ollutta linkkiä takaisin aihevalikkoon. Lisäksi eri kanaville voisi olla sivun lopussa linkit, tämäkin oli vanhassa foorumissa.

75
Ei missään nimessä rahallista arvoa palkinnoille. Pokaaleja tai maljakoita vain viriluokassakin palkinnoksi, on ne muutaman vuoden päästä mukavampia muistoja kuin PRF purkit ja näyttävät hyllyssä paremmalta.

Tavarapalkintojen jako tuo kisoihin aina väkeä joka ajaa palkintojen vuoksi. Sellaiset tyypit taas huonontavat kilpailun tunnelmaa. Järjestäjä taas joutuu aina tekemään valinnan, hankkiiko vaatimattomampia pyttyjä joita kuitenkin riittää useammalle vai vain muutaman komean pokaalin.
Jos joku kilpailee palkintojen takia, hän kilpailee väärässä lajissa.

76
Tulokset / Mollat
« : 02.05.03 - klo: 22.01 »
Kyllä molla sellainen saisi olla että oikaisu ei kertakaikkiaan onnistu, ei edes osittainen yliajaminen. Ja molla saisi aiheuttaa mieluummin ilmalennon, sillä spinnannut auto saattaa jäädä ajolinjalle keula väärään suuntaan jolloin voi sattua tuhoisia nokkakolarieta perässä tulevien kanssa.

77
Kilpailijoiden kanava / Botnia Track 2003
« : 20.04.03 - klo: 14.13 »
Todella hyvät kisat. Toivottavasti jatkoa seuraa

+Varikolla pöydät ja tuolit, korokkeelle pääsi suoraan varikolta
+Rata oli hyvä, jouheva touring baana
+Messujen yhteyteen tälläiset kisat sopii loistavasti
+Selostus oli loistavaa. Katsojatkin tiesi mitä radalla tapahtui. Tälläisissä esittelytilaisuuksissa sitä tarvitaan.

-Tulospalvelu ei näyttänyt yksittäisiä kierroksia
-Ei oltu varauduttu osallistujiin jotka eivät olleet ajaneet FinTrackissä
-Radan pito. Joskus sitä oli liikaa joskus sitä ei ollut.
-Radiohäiriöt

Ensi vuonna uudestaan.

78
Tulokset / Kilpailukutsu: BotniaTrack 19.4.2003
« : 18.04.03 - klo: 17.30 »
Onkos paikalla mahdollisuutta numeroiden ja muiden pakollisten tarrojen tekoon? Kun ei ole FinTrackiin osallistunut niin ei ole mitään omasta takaa

79
Vapaa keskustelu / Koreissakin on eroja, vai onko?
« : 17.04.03 - klo: 23.08 »
Se mitä kellolla on mittailtu niin koria vaihtamalla voi kierrosajat parantua jopa parin sekunnin verran. Ja siipi on välttämätön jos haluaa perän pysyvän tiessä.

80
Tulokset / Mihin katoaa luokat?
« : 30.03.03 - klo: 01.17 »
Kyllähän kisoja varmasti järjestettäisiin jos olisi luokkiin osallistujia. Viiden osanottajan kilpailu ei ole hauska kuskienkaan mielestä. Lisäksi usea luokka päivässä venyttää aikataulua.

Mitä rahaan tulee, kisajärjestäjille luulisi olevan yks hailee mitä luokkia ajetaan kunhan osallistujia on yhteensä niin paljon että kisa kannattaa järjestää. Hallien viikonloppuvuokrat on pienelle seuralle aina korkeat, varsinkin sunnuntaivuokrat.

C-12:en ongelma taas on kertakaikkisen typerä akkusääntö, joka visionäärien puheista huolimatta ei palvele mitenkään harrastajien tarpeita. Nykyinen sääntö joka sallii kuusi kennoa 27-lankaisen koneen kanssa on naurettavaa tekohengitystä jolla koitetaan saada luokkaan edes pari muuta harrastajaa EM ja MM kisoja kiertävien lisäksi. Kukaan ei ole kertonut, miksi kuuteen kennoon ei voida vakioluokassa palata. Jossakin ei nyt pystytä myöntämään ja korjaamaan virheitä.

81
Vapaa keskustelu / ... and that`s the way it is
« : 23.03.03 - klo: 17.50 »
Jos puhuttaisiinkin tasoin sijasta sisällöstä? Eli mitä me käyttäjät haluamme foorumin pitävän sisällään. Kilpailijoiden kanava, vaikka syrjiikin pihasudittelijoita, on tuonut foorumiin takaisin keskustelut sääntöuudistuksista, kilpailemisesta yleensä ja koko rc-autoilun tilasta. Keskustelut on pysynyt aiheessa eikä viiden ensimmäisen viestin jälkeen olla vaihdettu puheenaihetta. Hymiöhyökkäyksetkin on pysynyt poissa.

Muitakaan osioita en väheksy vaan seuraan niitä edelleen ja mielelläni otan osaa keskusteluihin jos keksin sanottavaa, mutta olen kaivannut kilpailijoiden kanavan tyyppistä osiota foorumiin.

82
Sähköautot / Laturin sulakkeiden jatkuva kärähtely
« : 15.03.03 - klo: 19.10 »
Miragehan lataa 3,5 ampeerin virralla eli tyhjän akun ei ihan heti pitäisi täyttyä. Jos ylläpitolataus alkaa liian pian syy on todennäköisesti akussa.

Omassa laturissani sulake kärähti jos akun kytki väärin päin piuhoihin. Olin vaihtanut alkuperäisen liittimen hauenleukoihin.
Mirage on melkoisen vanha laturi, sitä käytettiin ennen Ni-MH -kennoja eikä paranneltua versiota tietääkseni ole. Sitä siis EI OLLA TARKOITETTU Ni-MH:den lataamiseen.

83
Vapaa keskustelu / AirSoft Vs. Pienoisautoilu
« : 09.03.03 - klo: 13.34 »
feenovi: Juuri näin. Valtion poikakoulua tänään jäljellä 215 aamua :evil:

84
Tulokset / Tuomarointi
« : 02.03.03 - klo: 17.02 »
Kilpailijana aina välillä unohtaa että tuomarikin on ihminen. Muistan tapauksia että on annettu tuomioita väärille autoille tai ei olla rankaistu kun kierroksella jäänyt on tunkenut ohittajan radalta ulos. On käynyt niinkin että kuljettaja on ymmärtänyt tuomarin viestin väärin ja sitten on selvitelty että kuka on syypää virheeseen.

Olisikohan mahdollista lisätä nostajien ja tuomareiden yhteistyötä. Nostajan tehtävänä on seurata pientä aluetta radasta ja jos jotain sattuu toimia tilanteen mukaan. Nostaja voisi sitten kertoa tuomarille mitä tapahtui. Tuskin ylimääräisistä silmäpareista tuomareiden apuna haittaakaan olisi.

VesaK: linjauksesi on varsin hyvä. Vielä kun kerrot kantasi NATO:sta ja opiskelijoiden tukipolitiikasta niin täytyy kai harkita ehdokkaan vaihtamista :mrgreen:

85
Vapaa keskustelu / charz on poissa...
« : 02.03.03 - klo: 00.31 »
Osanottoni.

86
Vapaa keskustelu / RC-autoilua kuinka kauan?
« : 10.01.03 - klo: 23.12 »
8 vuotta ainakin olen ajanut. Sitä ennen jo tuli kerhossa kuljettua, niin tarkkaan ei muista koska aloitti.

87
Sähköautot / Assot hyviä vai huonoja?
« : 06.01.03 - klo: 22.27 »
Olen edellisten kanssa samaa mieltä. Kun tuotteet on aika samanlaisia niin palvelun mukaan tehdään valintoja. Rc-Pisteen kotisivuissa on ehkä hieman parantamisen varaa, mutta sähköpostin kautta tilaaminen sentään toimii. Ja kuten PJEP totesi tuotteiden etsiminen on lähes kaikkien firmojen sivuilta hankalaa.

Muilla firmoilla olisi kyllä kilpailujen yhteydessä tapahtuvasta myynnistä opittavaa Pisteeltä. Piste on oikeastaan ainoa firma jolla on kunnon tiski jolla on esillä myös muihin autoihin sopivaa kamaa, renkaita ja akkuja yms. Muille firmoille on yleistä että esillä on heidän edustamansa auto ja sähkölaitteet. Muut tuotteet on piilossa auton takapaksissa ja koko tiski on yleensä keskellä varikkoa. Ymmärrän järjestelyn tarpeellisuuden jos myyjä myös kilpailee, mutta silti tälläisen firman kanssa on hankalampi asioida.

88
Kuviorenkaat on yleensä ollu sliksejä paksumpia, mutta nekään ei taida sentään sentin paksuisia olla. Solukumirenkaita varmasti olisi.

89
Sähköautot / mesi:
« : 30.12.02 - klo: 22.43 »
Mikäs Schumacherista muka tekee parhaan? Eiköhän autoa huoltamaan ,säätämään ja ajamaan edelleen tarvita ihminen jonka taidoista kaikki on kiinni.YLipäätään, parasta autoa, servoa, laturia tms. ei ole!!
Servossa pitää nopeuden lisäksi olla myös voimaa pitää renkaat asennossa. Auton käyttöympäristö vaikuttaa servon sopivuuteen, jos krossarin rengas on keskiötään myöten hiekassa niin tarvitaan riskimpi servo kuin touringia ajettaessa. Lisäksi laadukkaassa servossa on osat kestävämpiä.

27MHz:n AM radiolla pärjää aivan hyvin jopa viritetyssä luokassa. Haluaisin itsekin tietää mihin niitä mikroprosessoripohjaisia FM radioita tarvitaan.

90
Vapaa keskustelu / foorumin käyttäjien ikä?
« : 23.12.02 - klo: 13.55 »
19
Eikös rc-autoilija ole ikuinen pikkupoika.

Sivuja: 1 2 [3] 4