TSS-10 -luokkaan kommentit:
-0-ennakot: ehdottomasti ok
-yksityyppimoottori: ehdottomasti ok
-yksityyppisäädin: ei ok!
-maksimivälitys: ei ok!
-Lisäksi vain yksi rengaskerta sallituksi myös ulkokisoissa!
Perustelut:
-Yksityyppisäädinten kanssa tulisi käymään niin, että niitä pitäisi ostaa repullinen ja testata yksilöerot. Näin kävisi, mikäli määrääväksi tekijäksi otettaisiin hinta. Halvoissa vehkeissä yksilöerot ovat suuria halpojen komponenttien epätasaisesta laadusta johtuen. Ei-ohjelmoitavat 0-ennakkosäätimet ilman tiettyä brändipakkoa olisi ehkä askel oikeaan suuntaan ja jotenkin hyväksyttävissä. Tosin useampaa säädintä tulisi varmasti kokeiltua ja kyllä niistäkin se nopein etsittäisiin... ;)
-Maksimivälitys veisi mahdollisuuden opetella yhden tärkeän säätöparametrin käyttöä. Täytyy kuljettajilla ja mekaanikoilla olla mahdollisuus polttaa kone ylivälittämällä, jos sellaisen riskin on valmis ottamaan.
-Maksimivälitys johtaisi akkujen merkityksen lisääntymiseen. Akkukulut ovat joka tapauksessa suuremmat jo nyt kuin koneista tai säätimesta aiheutuvat kulut.
Heitänpä oman lusikkani soppaan
- 0-ennakot: ehdottomasti ok
- yksityyppimoottori: ehdottomasti ok
- yksityyppisäädin: EHDOTTOMASTI OK
- maksimivälitys: EHDOTTOMASTI OK!
- Lisäksi vain yksi rengaskerta sallituksi myös ulkokisoissa - EHDOTTOMASTI OK
Yksityyppisäädin ja moottoriKoska auton kulkuun erittäin paljon vaikuttava tekijä lienee säädin - tulisi sen olla kaikille sama.
Laadukkaita säätimiä saa 49€ hintaan eikä niitä tarvitse olla vaihtamassa joka kisan jälkeen sillä tuo MAKSIMIVÄLITYS käytännössä estää säätimien ja koneiden polttamisen. Kokemuksesta voin sanoa että 45€ säätimellä ja 13.5 koneella ajetaan melkein samaa vauhtia kuin virikoneella ja 200€ säätimellä, kunhan puikoissa on osaava kuljettaja. Auton säätämiseen keskittyminen on paljon oleellisempaa kuin maksimaalisen suoranopeuden saavuttaminen.
Yksi rengaskertaToimii, kunhan on rengas, joka kestää läpi kisan. ETS kiertueella ajetaan samalla renkaalla (RIDE32) sisällä ja ulkona. Vain insertti on eri ulkona. Jopa viriluokassa huippukuskit ajoivat yhdellä setillä läpi kisan.
Suomessa voisi olla RIDE25 renkaat, jos tuntuu että 32 seos on liian kova.
AkuistaMielestäni akun eroa on aiemmin tässä viestiketjussa liioiteltu. Voisin melkein väittää että kiina-akun ja "pro"-akun ero aloittelevalla kuskilla kallistuu kiina-akun puolelle sillä mahdollinen "potku" aiheuttaa kuskille vain päänvaivaa mutkaosuudella missä ymmärtääkseni myös kisat ratkaistaan,
Lisäksi nykypäivänä hyvän akun saa 60€ hintaan.
Ehdottomasti siis moottori ja säädin vakioksi + maksimivälitys.
Jotta aloittelijan aloitus olisi mahdollisimman helppoa, voisivat kauppiaat lisäksi varautua autokohtaisesti riittävään määrään oikean kokoisia spurreja ja pinjoneita maksimivälityksen saavuttamiseksi. Ei tarttisi sitäkään sitten aloittelijan miettiä...
Hienoa olisi jos jokin taho (esim sponsori) voisi ostaa nipun säätimiä ja moottoreita ja myydä niitä lähes nollakatteella kisapaikalla stanukuskeille. Kauppiaat eivät tästä luonnollisestikaan pidä
Jos lajia halutaan oikeasti viedä eteenpäin tarvitaan lisää aloittelijoita mukaan kisoihin. Jos aloittaminen on tehty helpoksi ja edulliseksi on kynnys huomattavasti pienempi...
KustannuksetAlla vielä yhteenvetona kustannukset stanulaitteistolle Maksimivälityksellä, vakiosäätimellä ja moottorilla. Listassa alla vain Moottorin ja nopeudensäätimen kustannukset olisivat "subventoituja", muut OVH hintoja.
- Hyvä akku: 50€
- Moottori: n. 50€ ( ovh 70-80€ SP 17.5 tai LRP 17.5 )
- Nopeudensäädin: n 35€ (ovh 49€, esim SP Cirtix)
- Spurri: 7€
- Pinjoni: 7€
Yhteensä: noin 150€.
Nykyään jotkut sijoittavat "turhaan" yli 150€ pelkkään nopeudensäätimeen....