Jaha, aika jakaa taas skeptisyyttä ja pessimismiä tähänkin topickiin :mrgreen:
Tuohon moottorisääntöön haluan kommentoida hieman. Pohjimmiltaan taitaa ajatuksena olla se, että tiimimodatut (eli siis tehtaalta tulon jälkeen viritetyt) padat jäisivät pois. Suomessa tuskin montaa kuljettajaa on, jolla on edes teorissa mahdollista saada tehdasmodifioituja moottoreita. Kuitenkin jokainen kaduntallaaja voi ostaa joidenkin yritysten "liukuhihnamoottoreita", esimerkkinä USAlainen RB Mods. Tietääkseni RB Mods ei tee moottoriin mitään ulkoisia merkkejä siitä, että moottoria on muokattu. RB Mods kaivertaa kyllä kampiakseliin oman puumerkkinsä, mutta moottoria purkamatta on mahdoton sanoa onko moottoria työstetty vai ei. Voisin olettaa että juuri esimerkkiyrityksenikin jättää puumerkkinsä raapustamatta sopivaa summaa vastaan, jolloin katsastuksen onkin täysin mahdotonta määritellä onko moottori tehtaan asussa vai ei. Jo viiden myytävän merkin valikoimassa on helposti 20 eri moottoria jota voidaan käyttää monsteriluokassa, joten verrokkimoottori on realistisesti ajateltuna suljettava pois.
Muutoinkaan moottorisääntö ei mielestäni nykymuodossaan ole järin looginen. Suomen markkinoilla on kaikki valtamerkit ja suurin osa "veri spezial" moottoreista edustettuna. Mielestäni jokin kuutiotilavuuteen viittaava sääntö voisi olla parempi. Tämä taas ei ole revokuskeille järin edukas vaihtoehto, eikä saman auton eri mallien välille viivojen vetämisessä olisi mitään järkeä (esim siis Savagen .21 .25 .28, MTA4 .21 .28 jne)
Jos itse saisin päättää, lukisi unlimitedin moottorisäännöissä kutakuinkin näin:
Moottori: Pakollinen
8)