Kirjoittaja Aihe: Puukot tms. käsityöt  (Luettu 9063 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Puukot tms. käsityöt
« : 10.12.11 - klo: 21.37 »
Tekeekö täällä kukaan mitään käsitöitä kuten puukkoja. Itsellä on yksi teon alla sekä pitäisi vielä yksi terä ostaa, jos joku tietää niin ostanko hiiliteräksisen vai jonkun muun terän. Tekisin luultavasti lapinleukun sekä tällä hetkellä valmistumassa vuolupuukko.

Sekä mitä liimaa kannattaa käyttää liimauksissa? Sekä mitä hyviä nettisivuja on puukkoihin liittyen, esim. terien myyntipaikkoja sekä keskustelufoorumeja. Ite olen löytänyt puukkosivut.net foorumin mutta vaikuttaa todella hiljaiselta...
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #1 : 10.12.11 - klo: 23.29 »
Terän valinta riippuu käyttötarkoituksesta ja siitä haluaako puukosta mahdollisimman huoltovapaan ym. seikoista. Hiiliterästä suosittelisin itse vuolupuukkoon, leukuun varmaankin käy ruostumaton teräs ym. Tietenkin terän materiaalien valinnat ovat aina myös makuasioita. Hiiliteräs vaatii vähän enemmän huolta ruostumisen estämiseksi. Terän liimauksessa kannattaa käyttää epoxya. En ole alan asiantuntija joten paremmin tietävät korjaatkoon.

Terien ym. ostopaikkoja suomessa, ainakin nämä todettu hyviksi:

www.brisa.fi
www.lahjapajapuuhari.com/

Muitakin paikkoja on mutta nuo nyt nopeasti muistista kaivettuna. Esim. Lauri terät on ns. massatuotanto teriä jotka ovat halpoja mutta ihan hyviä käyttöpuukkoihin koska on turhaa ostaa monen kympin terää jos puukkoa käyttää paljon eikä vain koristeeba hyllyllä.

Puukonteko-ohjeita kannattaa etsiä myös kirjastosta. Ainakin puukkokirja on kattava opus jossa on kerrottu puukon historiaa, ym. puukko tietoutta. En harmikseni muista miten kattavia ohjeita kirjassa on (jos on). Kirjasta taitaa olla kaksi osaa.


Kunhan saan aikaiseksi niin voin tänne laitella kuvia joistain omista tekeleistä. Pariin vuoteen en ole ehtinyt yhtään väkertämään mutta viime aikoina olen suunnitellut jos tekisi hopeateräs teräisen vuolupuukon, noin 60mm. kunhan aikaa ja jaksamista riittää sitten joskus.

P.S. myös tuolta löytyy teriä ja taisi olla koko puukon teko "kit" eli kahva, lesta, nahka ja lankakin kuului kokonaisuuteen.  http://www.slojd-detaljer.com/
« Viimeksi muokattu: 11.12.11 - klo: 10.04 kirjoittanut jucca »

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #2 : 11.12.11 - klo: 09.59 »

Kaivelin kovalevyn sopukoista muutaman vanhan kuvan. Lähellekään kaikista ei ole kuvaa eikä montaa enää ole tallessa. Olen antanut puukkoja lahjaksi.

Ensimmäisessä kuvassa ihka ensimmäiset tekeleet. Viimeisessä sieniveitsi. Kaikissa puukoissa on käytetty valmisteriä vaikka mieli tekisi takoa joskus omiakin teriä kunhan joskus jossain on siihen mahdollisuus ja itsellä riittävästi aikaa.





















Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #3 : 11.12.11 - klo: 13.14 »
Hienoja puukkoja  :wink:! Minkäs merkkisen valmisterän ostaisin kun niitä on kymmeniä erilaisia? Sitten yksi nettisivu ois YP Taonta.fi jossa olis itse taottuja puukkoja halvalla. Sekä millähän sivulla olisi parhaat valikoimat puuta?
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #4 : 11.12.11 - klo: 21.27 »
Kiitoksia!

Teristä minulla ei ole kovin suurta otantaa laadun suhteen ja olen käyttänyt yleensä valmisteriä halpuuden ja tasalaatuisuuden takia. Valmisterissä on yleensä se hyvä puoli että ne ovat aika tasalaatuisia, eli kun tehdään suuria määriä kerralla, laatuheitot on pieniä. Valmisteristä ainakin Kauhavalaiset Lauri terät ja Norjalainen Brusletto on oman kokemuksen mukaan hintaansa nähden hyviä.

Tuo Yp taonta on minulle uusi tuttavuus mutta hinnat näyttivät olevan aika huokeat. En tarkemmin katsonut sivulta, mutta yleensä teristä ilmoitetaan kovuusarvo (HRC) esim. Yleensä vuolupuukolle arvo on siinä noin 60 paikkeilla (en muista aivan tarkkoja lukuja). Jos karkaisu on tehty huonosti tai muuten vain liian kovaksi, terä murtuu helpommin ja liian pehmeä taas vääntyy.

En tarkoita että seppien tekemät yksittäiset terät olisivat huonoja, huippuseppiä on suomessa ollut ja on nykyäänkin. Tunnettujen seppien terät ovat yleensä kalliimpia.

Kahva aihioita saa ainakin noista mainitsemistani Brisasta ja Puuharista. Jos kahvaksi kelpaa esim. tavallinen koivu, sen voi tehdä itsekin tavallisesta klapista. Työstää sopivan palan esim. 25cm pitkä (mielummin ylipitkä pala koska kuivattaessa päät halkeilevat) ja vaikka 4x4cm paksu ja pistää mikroon. palan saa puusepän kuivaksi (noin 6-10% kosteus) siten. Vaikka puu olisi ollut 10 vuotta jossain lautakasassa kuivumassa, se ei ole kuiva sisältä. Välillä kurkkaa että vesihöyryä tulee paljon ja uudelleen päälle. välillä voi vähän aikaa jäähdytellä. Muistaa vain että ei kuumenna liian kauan ettei puu ala hiiltymään ja lopulta palamaan sisältä päin. Kun höyryä alkaa tulla vähemmän kannattaa jo ottaa puu pois mikrosta. Tietenkin myös vaikka omenapuu, vaahtera ym. suomessa esintyvät puut kelpaa (ei havupuita mielellään) Jos haluaa jotain erikoispuisia kahvoja niin sitten esim. edellä mainitut kaupat tai puusepän firmoista voi käydä kysymässä. Sieltävoi ehkä saada ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan palan puuta ja yleensä se on valmiiksi kuivattu.

Myös värjäämällä (petsi) saa kahvasta erinäköisen. Puuksi käy silloin ihan perus koivukin. Periaatteessa kahvan ulkonäkö ei ole tärkeää käyttöpuukossa. Tärkeintä mielestäni on että kahva "istuu" käyttäjän käteen hyvin.


Niin, kun terä on kahvassa kiinni ja olet muotoillut kahvan, kannattaa sen jälkeen hioa kahva. Sitten kastellaan vedellä kahva (pinta riittää) ja kuivumisen jälkeen hioa vähän hienommalla paperilla ja sitten sama käsittely vielä hienommalla, jos kahvasta haluaa sileämmän. Joskus olen käyttänyt viimeiseksi jopa 2500 grid paperia mutta 600-800 paperi on jo tarpeeksi hieno. Lopuksi öljytään danish oililla tai vastaavalla. Lakkaa ei ehkä kannata käyttää.

Paremmin minua tietävät voivat korjata jos kerroin vääriä tietoja, en ole mitenkään ammattilainen tässä(kään) asiassa.

« Viimeksi muokattu: 11.12.11 - klo: 21.48 kirjoittanut jucca »

Poissa Viikate

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #5 : 11.12.11 - klo: 23.22 »
Morjesta!
Itse teen vaappuja käsityönä. Ole  tehnyt niitä 13 vuotiaasta saakka, eli noin parivuotta.
Tässäpä muutamat kuvat:





Eiköhän tämä tähän topikiin kuulunut.

Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #6 : 12.12.11 - klo: 06.45 »
Kuuluvat tottakai tänne topikkiin  :azn:. Hienoja ja varmaan hyviä, muutamat värit semmosia "tappo-uistimia" millä ite todennut kalaa tulevan  :cheesy:. Onko nuo ruiskulla maalattuja?
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer

Poissa Viikate

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #7 : 12.12.11 - klo: 16.12 »
Juu, ruiskullahan noi on tullut sotkettua. Jos viittis joskus panosataa niin voisi ostaa asiaankuuluvat maalit ja kokeilla vähän kyoshon koppaan. Ja toimivia on ollut. Kiitos kehuista. :)

Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #8 : 15.12.11 - klo: 13.40 »
Tänään aloitin terän takomisen, saas nähä mitä tulee. Sekä lahjapaja puuharista 210mm pituinen leukun terä sekä zeprano-visa- ja amerikan pähkinäpuuta...
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer

Poissa an7t1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #9 : 15.12.11 - klo: 18.29 »
Tekeekös näillä http://lahjapajapuuhari.com/index.php?cPath=21_123&osCsid=d91733b6f820ea68a03299e1a6e94e20 valmispaketeilla mitään,tarkoitus kokeilla puukon valmistusta..Vuolupuukko tarkoitus tehdä
Tamiya Pajero CC01 - Axial Wraith projekti

Poissa Pastirolli

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #10 : 15.12.11 - klo: 19.00 »
jucca: löytyykö puukkoja myyntiin asti? Tai pystytkö tekemään tilauksesta jonkunlaisen puukon?

Viikate: löytyykö vaappuja myyntiin asti? Tai pystytkö tekemään tilauksesta jonkunlaisen vaapun?
Kaikenlaisia projekteja talon täydeltä

Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #11 : 15.12.11 - klo: 19.51 »
Tekeekös näillä http://lahjapajapuuhari.com/index.php?cPath=21_123&osCsid=d91733b6f820ea68a03299e1a6e94e20 valmispaketeilla mitään,tarkoitus kokeilla puukon valmistusta..Vuolupuukko tarkoitus tehdä

Kyllä niillä tekee  :wink: Ite ostasin tän http://lahjapajapuuhari.com/product_info.php?cPath=21_123&products_id=588&osCsid=dd152dff12517c5bbdc310281a598b55 Koska jos epäonnistuu niin ei ole hirveästi rahaa heitettynä hukkaan...

Sekä se pikku näppärä-paketti vois olla parempi tarkkaan työhön koska on lyhyempi terä.
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #12 : 15.12.11 - klo: 20.08 »
Tekeekös näillä http://lahjapajapuuhari.com/index.php?cPath=21_123&osCsid=d91733b6f820ea68a03299e1a6e94e20 valmispaketeilla mitään,tarkoitus kokeilla puukon valmistusta..Vuolupuukko tarkoitus tehdä



Periaatteessa nuo on hyviä juurikin puukonteon kokeiluun ja/tai jos haluaa päästä vähän helpommalla. Mukana on suht kaikki tarvittava eikä tarvitse pähkäillä mitä kaikkea pitäisi ostaa. Hinta ei ole mitenkään järjetön eli jos puukonteko ei olekaan se juttu niin rahaa ei mene kauheasti harakoille. Jos haluaa päästä vielä halvemmalla niin voi ostaa pelkästään terän (kahvan tekoon voi käyttää tavan koivua ja ((epoxy liimaa jos ei halua/ole välineitä kahvan läpireiän tekemiseen)) jolloin hinnaksi taitaa jossain tulla alle 10€, tosin pari alle 20€ valmistuspakettia tuossa linkissä taisi olla joten ei nekään kalliita ole. En tiedä millaisia vuolupuukkoja muut käyttävät mutta itse suosin lyhyitä (noin 60mm) teriä. Linkin pakettien teriin en osaa sen kummemmin ottaa kantaa muuta kuin sen että, omasta mielestäni nuo noin 90mm terät ovat kömpelöitä jos ei sitten vuole halkoa mutta yleispuukkoina varmasti ihan hyvän kokoisia.


En tiedä tarkkaan mitä puukkoja minulla enää on joten en näin heti miten osaa sanoa löytyykö puukkoja myyntiin. Periaatteessa voin tehdä tilauksesta puukon mutta, koska en ole vähään aikaan niitä tehnyt, minulla ei ehkä ole kaikkia tarvittavia materiaaleja ym. pakissa ja tämän hetkisen elämäntilanteen takia (mukamas kiire ja viikonloppuisin pitäisi levätä) en ainakaan kovin nopealla aikataululla ehdi puukkoja valmistamaan. Yritän katsoa olisiko puukkoja tallessa jossain.



*Edit* Olikin tullut vastauksia ennen kuin ehdin omani laittaa. Tuosta pikku näppärästä piti sen verran laittaa (jos nyt katsoin oikein) että terän paksuus on 17mm eli aika ohut. Itse harkitsisin noita noin 23mm paksuisia teriä (joskus taas kapeampi terä saattaa olla kätevämpi). Kyllä normaalit isommatkin terät (yleensä taitaa olla siinä 75-80mm kieppeillä) soveltuu vuoluun, erityisesti jos niissä on suippeneva kärki jolloin ne ovat näppärämpiä kokoonsa nähden. Nämäkin ovat kai aika henk. koht. makuasioita.

Halvat terät ovatkin noin 5-6€, eli huokeampia kuin muistelin.

*Edit-2 * Taisin taas kirjoitella palturia. Eihän 17mm (1.7cm!!) paksuisilla terillä voisi kai vuolla mitään, heh. Eli siis tuo 3,25mm paksuus on ihan hyvä. Alle 2mm paksuiset terät ovat sitten jo aika ohuita mutta kuten todettu ehkä jossain tilanteessa paremmin soveltuvia.

Korjailkaa vapaasti jos löydätte edellä nähdyn tyylisiä kömmähdyksiä meikäläisen kirjoituksista.

« Viimeksi muokattu: 15.12.11 - klo: 21.04 kirjoittanut jucca »

Poissa an7t1

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #13 : 15.12.11 - klo: 21.07 »
Jeps,Kotoo löytyy http://lahjapajapuuhari.com/product_info.php?cPath=21_75_81&products_id=268&osCsid=bd74995df4a99b67b1b3d72cc345c6fd tämmöinen terä tai no koko puukko mutta uuden kahvan voisi tehdää..
Tamiya Pajero CC01 - Axial Wraith projekti

Poissa Viikate

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #14 : 15.12.11 - klo: 22.40 »
jucca: löytyykö puukkoja myyntiin asti? Tai pystytkö tekemään tilauksesta jonkunlaisen puukon?

Viikate: löytyykö vaappuja myyntiin asti? Tai pystytkö tekemään tilauksesta jonkunlaisen vaapun?

Onhan noita tullut myytä. Ja pystyn ainakin jonkinlaisia toive maalauksia vaappuun toteuttamaan. Jatketaan vaikka yv:llä?  :azn:

Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #15 : 08.01.12 - klo: 21.57 »
Itsellä on itse taottu terä enää teroitusta vailla ja tietysti kahvat ym. mutta terä jo melkein valmis. Itse taotusta terästä ei vielä kuvaa mutta liitteissä on puukalikat mitkä ostin kahvan ja tupen tekoon sekä leukun terä. Sanokaas mistä kalikasta teen vuolupuukkoon kahvan ja mistä teen pienen osan saman puukon tuppeen sekä mistä teen leukuun kahvan?

Ps. eikö täällä foorumilla muka muita käsityö-harrastajia ole?
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #16 : 08.01.12 - klo: 22.58 »
Olikos toi nyt toka vai kolmas puukko kun tein. Terä oli valmisterä muistaakseni Lauri leuku tms. Mm. terän kiillotus oli vielä kesken mutta otin sen itelle käyttöön tuollaisena. Nyt terä on ruostunut ja muutenkin puukko on vähän kolhiintunut mutta toimii edelleen. Jatkossa pitäis varsinkin teriin keskittyä.
Löylykauhan tein joskus koulussa reilu 20 vuotta sitten ja kun kuuppaosa oli enää ehjä, niin tein siitä tollasen savolaismallisen.
Lusikkaa veistelin ajankuluksi kun sattu olemaan sopiva pala tammea ja liikaa aikaa.
Pitäis aloittaa taas joku ikuisuusprojekti kunhan innostuu taas.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #17 : 08.01.12 - klo: 23.37 »
Kyllähän sitä on kaikenlaista tullu tehtyä, lähinnä isompaa tavaraa. Musiinkintoisto vehkeitä ja muuta kivaa. innostustaolis tehä vaikka mitä, mut resurssit ja oma pää ei riitä, eli en vaan keski mitään tehtävää.

Poissa lättyäijä

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #18 : 08.01.12 - klo: 23.37 »
Lusikkaa veistelin ajankuluksi kun sattu olemaan sopiva pala tammea ja liikaa aikaa.
Pitäis aloittaa taas joku ikuisuusprojekti kunhan innostuu taas.


Komeita on, varsinkin puukon kahva, mutta puuseppänä on pakko korjata. Toi lusikka on pyökkiä, mikä on kylläkin hyvä koska pyökki on paljon tasaisempaa, eikä maistu suolakurkulle  :smiley: eikä myöskään värjää käsiä liilaksi.
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

Poissa Iku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #19 : 08.01.12 - klo: 23.48 »
Lusikkaa veistelin ajankuluksi kun sattu olemaan sopiva pala tammea ja liikaa aikaa.
Pitäis aloittaa taas joku ikuisuusprojekti kunhan innostuu taas.


Komeita on, varsinkin puukon kahva, mutta puuseppänä on pakko korjata. Toi lusikka on pyökkiä, mikä on kylläkin hyvä koska pyökki on paljon tasaisempaa, eikä maistu suolakurkulle  :smiley: eikä myöskään värjää käsiä liilaksi.

Saattaa tosiaan olla pyökkiä. Toi kalikka tuli aikanas mulle erään valtion omistaman firman puuosastolta. Firmassa tehtiin pääasiassa viinaa ym. En ole aikaisemmin edes ajatellut, mitä se on, koska "tammena" se mulle tuotiin ja liekkö firman kaverit juoneet omasta kuormasta.
Lusikka on hyllyssä, eli ei sen väliä vaikka olis tammea. En ole puuseppäkään mutta veneenrakentaja olen. Tosin siitäkin on aikaa vajaa 15 vuotta. Ei saisi päästää taitoja ja tietoja unohtumaan.

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #20 : 09.01.12 - klo: 17.01 »
Itsellä on itse taottu terä enää teroitusta vailla ja tietysti kahvat ym. mutta terä jo melkein valmis. Itse taotusta terästä ei vielä kuvaa mutta liitteissä on puukalikat mitkä ostin kahvan ja tupen tekoon sekä leukun terä. Sanokaas mistä kalikasta teen vuolupuukkoon kahvan ja mistä teen pienen osan saman puukon tuppeen sekä mistä teen leukuun kahvan?

Jos aiot käyttää leukua ns. kirveenä eli mouraroit sillä puuta niin ehkä visakoivu on silloin hyvä valinta, kahvan ei pitäisi ainakaan haljeta. Jos leuku on enemmän koristeeksi ja kevyeen käyttöön niin silloin ehkä itse laittaisin vuolupuukkoon visan ja leukuun ehkä tuon pähkinän (onko tuo toinen pähkinä, tuo raidallinen ainakin vaikuttaisi zebranolle?) Tietysti voi tehdä vähän erinäköisen ja laittaa kahvaan kahta tai jopa kolmea eri puuta ja myös tuppeen voi käyttää montaa puuta, miten vain itsestä tuntuu. Paras valinta on yleensä se mistä tekijä itse tykkää.



Samaa tuumin kuin lättyäijä kun omalla puu(sepän)silmällä katsoin tuota lusikkaa että näytti pyökille. Pikkujuttuihin pyökki käy hyvin mutta omasta mielestäni huonekaluihin ymv. pyökki on liian laimea ja tasapaksun näköinen.

Hieno puukko Ikulla ja jimipeeltä odotetaan kuvia kunhan puukot valmistuvat.
Joskus on tuo veneenrakentajan koulutuskin ollut harkinnan alla (melkein kaikki muutkin puuhun liittyvät koulut) mutta en ainakaan ihan vielä hae kouluun.

Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Puukot tms. käsityöt
« Vastaus #21 : 09.01.12 - klo: 17.12 »
Laittelen kuvia kunhan valmistuu  :wink:
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer