Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Lassi

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 28
151
Yleinen keskustelu / Vs: KYSY RC-TOHTORI HOKELTA
« : 25.04.12 - klo: 09.15 »
Kerroppas herra tohtori että mikä on pikku e-revon noparissa (Velineon 3M)  vikana kun parin akun jälkeen zippaa, ei minkäänlaista toimintaa. Luin foorumeilta että kun akku on ollut pitkän aikaa autossa kiinni konkat saattaa ladata ihtensä liian täyteen -> menevät rikki. Tuli nopari avattua ja ainakin päällisinpuolin konkat näyttivät ehjiltä  :huh:

Enpä ole koskaan pyöreen 20 vuoden harrasteluaikanani tuollaiseen törmännyt että konkat ylilatautuu... Vaikka olen kyllä unohtanut piuhat kiinni joskus reilusti pidemmäksikin aikaa kuin pari tuntia.

Kisoissa vaihdan hiitin jälkeen autoon tuoreen akun valmiiksi ja kytken johdotkin paikoilleen, vaikka seuraava erä alkaisi reilun tunnin päästä.

Minkäs takia esim telkkarin tai vahvarin konkat eivät pauku vaikka töpseli on seinässä ilman että laitteita edes käyttäisi...?

Jos konkat tollasesta savuaa niin sanoisinko että aika susi tuote kyseessä.

Jonkinsortin ylikuumenemiselta tuo kuulostaa jos jonkun ajan ajelun jälkeen pimenee ja taas ajan päästä toimii.

Ps: itse ajelen tällähetkellä nelivetokrossia ilman säätimen kondensaattoreita ja täysin ongelmitta.

Ei konkat tosiaan mitenkään "liian" täyteen lataudu koskaan, eri asia jos sinne syötetään ylijännitettä vr. speksattuihin arvoihin mistä tässä ei ole kyse. Pääasiassa tuolla MMM topicissa käyty sitä läpi että jos konkat on entiset, niin voivat vissiin mennä oikosulkuun jos ovat pitkään käyttöjännitteessä kiinni, mutta eipä tämä ongelma siltä vaikuta silloin yleensä menevät vissiin sen verran kunnolla oikosulkuun että savu kyllä kertoo asian.

Kyllähän fyysisesti konkat joutuu yleensä aika koville näitten kyydissä ja toisekseen konkathan ei vissiin tykkää yhtään tässä alkupiikistä mikä ainakin näillä isommilla akuilla (6s tms) tulee esille eli aina kun pistää akun kiinni niin kunnon sinistä reilua kipinää lyö aina kun pistää johdot kiinni, kun konkat latautuu samaan jännitteeseen mitä akun jännite on. Tätähän muistaakseni MGM compro ohjeissaan jopa kehottaa estämään tekemällä erillisen hyppypiuhan missä on vastus sarjassa ja sillä voidaan ensiksi ladata konkat jännitteeseen ja sitten vasta yhdistetään "oikea" akun plus piuha ja irroitetaan tai ollaan irrottamatta tuo vastus hässäkkä. Luulen vaan että aika vähissä on ihmiset ketkä jaksaa noin menetellä :)

Tuota monet sanovat syyksi miksi varsinkin 6s ja isompia jännitetteitä käyttävistä säätimistä konkat meinaa lahota joskus nopeastikkin. RC akku kun tunnetusti tarjoo melkosesti virtaa tuohon konkkien lataukseen. Jos ei tuo konkan "kuivaminen" tms aiheuta tuota pitkään akut kiinni olevaa oikosulkua noparissa, mistä kuviakin MMM topicissa, niin vaikee kyll arvailla mikä muu säätimessä sais "standby" tilassa tuollaisen oikosulun aikaan että esim. akulta tuleva piuha sulaa irti piirilevyltä.

Tässä nyt tuskin on kyse mistään tollasesta lipo-cut, lämpöongelmat ja vastari tulee tosiaan ekoina mieleen, niinkun Hope mainitsikin. Lipo.cut on aika yleinen ongelma ollut mitä vastaavia ongelmia tullut vastaan, mutta tässä tuskin siitä kyse jos akkuna 2s ja vielä jos on heti koittanut uudella akulla kun laite on "himmentynyt". Kalibrointi toki kans kaasulle uusiks, niinkun juttua oli.

Sen jälkeen se melkein on nopari entinen, monestihan näissä on tärinän yms takia pettäneitä tinauksia tai peräti irti kokonaan jotain komponentteja. Ikävän monestihan tälläset ongelmat on lämpötilan vaihteluista johtuvia kylmäjuotosten pettämisiä yms. Eli laitteet pelaa hyvin yleensä kylmänä ja kuumana sitten alkaa jotkut ongelmat. Samat ongelmathan on ihan virivahvareissa yms. muissakin paikallaan olevissa sähkölaitteissa mitkä kuumenee vielä erikoisen paljon.

Ilman noita pääkonkkiakin nopari luultavasti toimii niinkun HOKE kertoili, konkathan on pääasiassa tehty auttamaan/suojelemaan akkua ja noparia ajossa. Konkilla saadaan tasattua jännitettä mitä akusta otetaan, tuo akku ei taida kuitenkaan yleensä pystyä antamaan niin nopeasti virtaa kun hakkuri sitä hakkaa. Näin ollen kun hakataan nopeasti virtaa moottorille niin saadaan tasaisempi jännite mistä sitä hakataan kun konkat pystyy antamaan virtaa, jos akku ei kerkeä sitä hakkurin tahdissa koko aika antamaan.

Vastaanottimessa on ainakin selvä ero itsellä Savoxin servon kanssa onko siellä vastarin käyttöjännitteen kanssa rinnan konkka vai ei. Oskilloskoopilla tilannetta kattelin konkkia tais olla 10kpl erilaisii ja beccejäkin testattiin muistaakseni 4kpl erilaista. Virta kaikissa riitti spectien mukaan hyvin. 6volttia syötettiin ja sitten paikallaan vaan rattia linkusta linkkuun. 3kpl beceistä tiputti ilman mitään konkkaa vastarin jännitettä 3.5-5volttiin. Vastari siis sammui jo huonoimman becin kanssa muutaman kerran. 10v 10000uF konkka rinnan käyttö jännitteen kanssa ja kaikki becit piti sen jälkeen vastarin jännitteen 5.8-6voltissa teki ohjauksella sitten mitä vaan. Melkonen ero siis jo nopeudessakin servon toiminnassa kun jännite ei 30-40% alemmaksi normaalista käännön jossain vaiheessa. Noparin konkat ei täysin samanlailla toimi, liittyvät enempi ison hakkurin "suodatukseen" ja toiminnan parantamiseen, tämä vastarin konkkahan pelaa pääasiassa isolla kapasitanssillaan. Tuota jännite vaihtelua ei ikävä kyllä yleensä yleismittarilla pysty katsomaan tietysti riippuu yleismittarin nopeudestä, oskilloskoopilla tilanne oli kuitenkin aivan selvä :S

152
Sähköautot / Vs: RC - moottorit
« : 24.04.12 - klo: 14.50 »
Ei kestä tuo nopeudensäädin sun konetta kestää 25T koneita ja sulla on 12T kone. Tässä on esimerkki Racing Factoryltä mikä spectien mukaan juuri ja juuri kestää, muita kokemuksia säätimestä ei ole. Toisaalta jos tuota suomennosta ihan suoran lukeen niin ei kestäisi kun yli 12t koneita eli ei kestäisi 12t konetta sekään, mutta lienee käännösvirhe. Toisaalta itse hankkisin kyllä jonkun vähintään 8-10t kestävän noparin niin olisi hieman varaa, eikä nopari joutuisi niin koville. http://www.racingfactory.fi/tuotteet/NOPEUDENSAATIMET-Nopeudensaatimet/Robitronic-Speedstar-2-Speedo-FR-12-Turn-101227

Kuten Mazza sanoi niin järkevintä on hankkia joku käytetty nopeudensäädin, saa luultavasti laadukkaammankin samaan rahaan tai halvemmalla. Niin monet on siirtyny harjattomiin että noita harjallisen nopeudensäätimiä luulis olevan nurkissa porukalla.

153
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 20.04.12 - klo: 13.51 »
Joops totta ei tullukkaan mieleen taas että sehän sai olla "missä" tahansa kunnossa kun sen lähettää tonne korjaukseen. En muista onko tossa viel takuuta jäljellä ei sitä joka tapauksessa montaa kuukautta enään oo, mietityttää vaan johtuisko osalti tuo radion ihme pätkimis vaiva siitä että noi noparin konkat olis sököt.

Vaihdettu jo ongelmaan liittyen erillinen bec ja vastaanottimella on rinnalla 10000uF 10v konkka, mikä ainakin oskilloskoopin mukaan tasas tilannetta selvästi silti pätkii välillä ajossa tota yhteyttä nopeesti pois ja takas ei liity ohjausliikkeeseen tms eli en usko että iso virtapiikki on ongelman syynä. Mietin vaan voisko nuo konkat aiheuttaa sen jotenkin kierosti jos ovat hajoomassa? :S Tuon ulkosen becin syöttöjännitteen rinnallahan ne MMM alkuperäset konkatkin on vaikka on otettu suoraan akun liittimiltä virta becille, tuskin siellä MMM mitään diodeita on ennen konkkia? :S

Joops eipä tuossa särkemisestä mitään huolta, kiitos hyvien neuvojen. Enemmän mietitytti toi takuun voimassa olo pitänee tarkastaa se vielä kotona. Joops se voi olla että pitänee jättäytyä tohon 470uF lukemaan. Bec hommissa huomasin että selvästi paremmin asian hoiti 10000uF, kun esim. 4kpl 1000uF konkkia rinnan tms, mut toki voi olla että katsoin vääriä asioita skoopilla.Vieläkin hieman tasaantui jännite, kun pisti 2kpl 10000uF konkkia, mutta ei enään niin paljon että olisin kokenu tarpeelliseks laittaa toista konkkaa :)

Joops mietin vaan jos tosta Digikeyltä on tavaraa tulossa niin siinä tulis nuo konkatkin siellä se Panasonicin konkka maksaa sen 30-90senttiä kpl. En näkis niin hirveenä tuhlaamisena, tietää varmasti ainakin olevan laatu konkka ja olevan oikeesti low esr, eikä vaan mainospuheessa luvattu. Partco/Elkokin näyttää myyvän pääasiassa Panasonicin FR sarjaa pelkästään Low ESR konkkana, lienee sillekkin joku selitys.

154
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 20.04.12 - klo: 11.53 »
Voiko syy olla konkat?
Oikosulku!!!  :shocked:
http://i41.tinypic.com/j0xvcw.jpg
Korjasin MMM vaihtamalla kondensaattorit.

Niinpä, konkat ovat kytketty suoraan akuille. 4s jännite on 16,8v tai 6s jännite voi olla 25,2v max.
Olenko oikeassa? Voiko joku tarkistaa avaamalla MMM noppari. Jos konka on pullistunut olisi syytä vaihtaa...
Rubycon konka ei ole mikään laatu tavaraa, ongelma on muualla laitevalmistaja niin kuin digiboxilla,
tietokone emolevyllä ja ym.

http://i42.tinypic.com/snniw0.jpg
470uF 35v 105C Low ESR 8mmX20mm. Maksaa 50senttiä/kpl menee 3kpl=1,5€

Onkos kellään tai Vargilla suoraan kokemuksi mahtuuko tuonne esim. 10mm paksu kondensaattori nuo vakiothan näyttää olevan 8mm paksuja. Mitäs nuo sun vaihtamat konkat on ja mistä liikkeestä? Ei ainakaan pikasesti näy mitään merkkiin viittaavaa, ettei vaan oo jotain kiinan kopioita. Panasonicilta näyttäis löytyvän 10mmx20mm 560uF kovalla rippelivirran kestolla ja laatu on varmasti kohdillaan, kestää luultavasti sen mitä MMM tulee ikinä kestämään :) Seuraava konkka on sitten 5mm korkeampi, mutta se ei varmaan mahdu säätimen sisälle?

Onkos kukaan muuten ikinä lähettänyt 70dollarin korjaukseen MMM säädintä missä olisi itse vaihdetut konkat tai onko kuullut että miten on sellasessa projektissa käynyt? :)

155
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 20.04.12 - klo: 09.16 »
JVille puhuu asiaa. Tuo konkka kysymys tässä itselläkin nousi kyll mieleen, toisaalta nopari pelaa ihan ok tällä hetkellä. Mut jos siellä tuollaiset rubiconit on niin kyllähän se mahdollista on että nämäkin on jo kuivanu/pullistunut. Onkos tuosta mitään pikasta ohjetta vedetty miten tuo nopari aukeaa ilman turhaa väkivaltaa siihen vaiheeseen että nuo konkat voisi vaihtaa?

Vois itsekkin vaihtaa kunhan sais tilattua joku kerta uudet konkat varalle. Onkos jollain kenties vakionkonkkien mittoja tarjolla tai sitten mittoja mitkä sinne maksimissaan fyysisesti mahtuu. Onkos porukka käyttäny minkä merkin konkkia korvaamaan nuo alkuperäset? Panasonic tms luulis olevan aika varma valinta.

156
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 19.04.12 - klo: 22.02 »
Jukis ja savo pisti yhteen aika mukavasti varmaan jo toisen vai kolmannen kerran asian mitä itsekkin yritän tuossa kirjotella. Näitä myydään tosiaan niin hirveitä määriä verraten MGM:ään että tällästä vaan sattuu. Samoiten toki tuo itekkin aiemmin aiheeksi otettu hintakysymys, jos laitetaan kaikki vesi yms suojaukset mgm:ään ne on jo 2mamba arvonen jos ei ylikin ja silti jos se sattuu palamaan niin ei käsittääkseni mitään korjauspalveluita järkihintaan ole saatavilla, eli ostettava uus nopari jos ei takuuseen mene.

MMM on tuo hyvä puoli että 70dollarilla menee korjaukseen, oli käyny mitä vaan. Mielestäni se on hyvää palvelua. 4kpl MMM on kokemuksia ja yksikään ei ole vaikeuttanu päivien kulkua, yhdellä ajettu täysin piittaamatta, pulverihiekassa, mudassa, vesisateella, nurmikoilla yms. ilman minkäänlaisia suojauksia ja nopari pelas 1.5vuotta ongelmitta ja pelaa uudella omistajalla edelleen jo 3vuotta ongelmitta. Oma kestänyt nyt sen aikaa mitä sitä kerennyt 6s:llä rääkkäämään, märkänä oli myös joka ajon jälkeen talvella mutta toimii täysin ongelmitta ja lakkasuojauksia ei ole. Katsotaan mitä kesä tuo tullessaa, pari muuta mistä kokemuskia on kavereiden valmiita autoja missä nuo hoitivat hommansa hienosti (2x savage flux)

157
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 19.04.12 - klo: 13.27 »
Tasauksen nopeusta riippuen luulen että venyy lähemmäks 2tuntia kun 1h 30min. Pelkkä arvaus, mutta näin luulen, toki eipä siinä silti mitään järisyttävää eroa ole :)

158
Yleinen keskustelu / Vs: Servot
« : 19.04.12 - klo: 13.22 »
mkeemol, Ei oo kokemuksia mutta uskoisin että servo palaa tuolla akulla, kun saa ylijännitettä. Siitä en ole varma kuinka tarkasti tuo 7.4v on maksimi jännite raja, jos se on niin servo palaa ekalla kytkemisellä :) Jos taas servo kestää about 1voltin ylitystä eli 8.4volttia ongelmitta, niin sittenhän tuon kytkennän kuvan pitäisi toimia. En toki päätäni pantiksi siitä pistä, muutenkin tuon ylijännitteen kanssa pelailu on aina vaarallista, en sen paremmin tiedä servon sisäistä kytkentää, mahtaako olla mahdollista että tuo polttaisi signaali piuhaa pitkin vastarinkin jos sinne liikaa menee ylijännitettä? :S

Itse melkein ottasin varmuuden kautta ja juottasin kiinni laitteeseen esim. 10A Castlen becin sieltä saa valittua sopivan jännitealueen ja virtaa varmasti riittää jatkossakin mihin vaan servoon ja toisekseen saa käyttää 2-6s lipoa.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mazza, Itse kasikrossaria sähkösenä ajanu 2-3vuotta näillä Hk servoilla, nyt kuitenkin ensimäistä kertaa mielestäni todella kohtuu hintainen laatuservo: SC-1258TG http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SERVOT-JA-TARVIKKEET-Servot/Savox-SC-1258TG-12kg008-Digital-Servo-107538

Ohjausmuuttui aivan eriplaneetalle tuolla vaikka jotkut HK servot ovat samoja spectejä lupailleen lähes, niin todella kaukana ollaan kyllä oltu ja luotettavuudenhan Savoxit on käsittääkseni todistaneet jo monia kertoja, kun näitä kisoissakin rohjetaan käyttää :) En siis suosittele mitään listalta vaan tuo Savoxin tekelettä Suomesta tai ulkomailta, tuntuu kyllä tuo Suomenkin hinta olevan erittäin hyvin kohdillaan.

159
...
Oisko muuten heittää vinkkiä onko muuta tehtävissä kuin asentaa wintöötti uusiksi kun käynnistyminen kestää sellasen reilu 5min. Sen jälkeen kone ja ohjelmat toimii ihan ok. En viitsi edes nykyään sammuttaa kun ei jaksa odottaa sitä käynnistystä vaan tulee laitettua kone nukkumaan vaan.

Jos venailu ei kiinnosta käynnistyksessä niin SSD -kovalevy kannattaa pistää hankintalistalle jossain välissä :) Nopeuttaa mielestäni Windowssin yleistä käyttöä niin reilusti ettei tekis mieli enään perus levyllisiä koneita käyttää. Käytännön ero ei ehkä ole normaali käyttäjän silmään mitenkään iso jos otetaan kaupan hyllystä kone jossa on normi levy vr ssd levy. Mutta kun oot asentanu sinne kaikki ohjelmat mitä tarvitset niin siinä vaiheessa ero on yleensä jo mielestäni selvä.

Itse käyttänyt SSD:tä koti koneessa jo 3vuotta ja työkoneessakin 2vuotta, eikä kyllä tekis mieli vaihtaa pois. Kaupanpäälle tulee toki myös täysin äänetön toiminta ja pieni virrankulutus/lämmöntuotto.

Tuli hankittua halvalla käytetty pieni SSD tohon läppäriinkin minkä uutena sain edullisesti ostettua, samantien vesilintua sille vakiolevylle :) Ei ollu Fujitsun takuullakaan mitään vastaan sanomista sanoivat että jos takuu huolet eivät johdu levystä niin sen vaihtaminen ei ole ongelma. Säästin vielä vakiolevyn windowsseineen eli jos tulee takuu keikka heittää sen levyn vaan paikalleen niin homma selvä.

Kotikone (i7 2600K@4,5ghz, 16gb ddr3, hd5870, Enermax 525W ja Intel X25-M 80gb SSD-levy)
Käynnistyminen kestää login ruutuun noin 15sekunttia ja windows on valmis käytettäväksi 30s virtanapin painamisesta. (jostain syystä tuo emolevyn bios ruudut vie kohtuullisen paljon aikaa windowssi ei pyörittele omaa lataus kuvaansa kun about 5-8s tuo biossi ruutujen näyttely vie sen toisen puolikkaan 15sekunnista. Tuo avautumisen "hitaus" (login ruudusta- työpöydälle) johtuu että automaattisessa käynnistysessä mistä JiiPee mainitsikin ei oo poistettu mitään muuta kun täysin turhat, siellä käynnistyy siis muistaakseni 10 (ylimääräistä) ohjelmaa kun windows käynnistyy. Nuo jos ottaa pois niin varmaan alle 20s niin windows käyttövalmiina. Muutenkin toki tuo SSD mielestäni vaikuttaa erittäin positiivisesti normaali käyttöönkin, jos yhtää harmittaa toi turha odottelu. Huom Windows 7 asennus on jo yli 2vuotta vanha ja tavaraa/ohjelmia/tiedostoja menee koko ajan edestakas, entiseen malliin normaali kovalevylle sai melkein 2vuoden välein vähintään tehdä kokonaan tyhjennyksen meni muuten niin hirveäksi tahmaamiseksi kaikki tekeminen S:

Jimmssi nyt tuli ekana suomalaisena kauppana mieleen, jossa myytäisiin windowsia. Toinen vaihtoehto on ostaa windows erikseen, ja tilata osat pixmaniasta.

Kaippa melkeimpä kaikki kaupat mitkä vähän tietotekniikkaan viittaa myy Windowssia.

Kotelo näyttää tutulta oli itelläkin joskus 2004 tms tuollainen kotelo, ikävä kotelo siitä että perus kiinalaatua ja vaikee saada hiljaseks jos sitä yrittää. Taisi tuossa peräti olla 120mm tuulettimen paikat tai ainakin paikka ekojen halppis koteloiden joukossa siihen aikaan.

Siksi omani vaihtui aikanaan Antec P180 koteloon mikä edelleen käytössä, vakiona jo niin jykevä ja vaimennettu että paljon mukavampi pohja oli hiljaselle koneelle ja mielestäni ykseinkertasen tyylikäs :) Nykysin aivan liikaa kaikkia ihme reikiä ja tuuletusaukkoja koneet täynnä, tämä oma mielipide siis :) P182 olis ehkä viel paremman näkönen nykysin, mutta ei oo tarvetta vaihtaa niin samanlaiseen koteloon :) Kumpaakin mallia saa edelleen käytettynä tosi hyvin ja taitaa saada uutenakin tota jälkimmäistä, erittäin suosittuja koteloja edelleen vaikka p180 onkin julkastu joskus 2005 tms.

160
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 17.04.12 - klo: 09.16 »
Juuh eiköhän se MMM ole edellen kovimpia nopareita tähän hommaan, hintansa/korjaus systeemien puolestansa ja melko kovaa rääkkiäkin tuntuvat kestävän. MGM tilanne on juuri tuo mistä OV ylempänä puhui, se on vaan myynnin suhde mistä äkkiä vääristellään tuota tuotteen laatua.

Ja kuten kirjottelin aiemmin toisessa topicissa, niin on niitä MGM vehkeitäkin hajonnut eli ei ne ole mitään ihme tuotteita mitkä ei myös hajoilis ihan normaalissa käytössäkin.

161
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 14.04.12 - klo: 10.14 »
Juuh itse oon ollu erittäin tyytyväinen että harjattomat tuli RC piireihin. Nosti kerralla sähköt todella mielenkiintosiksi laitteiksi, ennen oli tosiaan ongelmia hiilien kanssa ja tälläsistä tehoista ei voinut unelmoidakkaan vaikka oli tupla moottoripukkia yms monstereihin. Vielä kun kiina kamalla pääsee halvalla alkuunkin jos tarttee. Vaikka hieman enemmän maksamalla saa kyllä vielä selkeesti paremman hyötysuhteen ja toiminnan kun noilla esim. hobbykingin 20€ xl moteilla.

Sikäli mielestäni turha niit hiilikoneita sen enempiä poltella, pistää harjatonta kun saapuu niin tehotkin on aivan eri lähtökohdissa, riippuen toki akuista/moottorista.

162
Vapaa keskustelu / Vs: ”Lisä osia” alu salkkuun
« : 12.04.12 - klo: 15.19 »
Tällänen tosta tuli sitten nopeesti pyöräytettyä, hyvin on asiansa ajanu.

Laukku -kuva1
Laukku -kuva2

163
Sähköautot / Vs: Buggy 1/8 -projektit
« : 12.04.12 - klo: 14.46 »
Osaisko joku neuvoa mitä öljyä kannattaa heittää Spider/normaaliin keskidiffiin, ajelu olis pääasiassa hyppimistä ja perus radalla ajamista. Tietäisi vaan suuntaa edes mitä sinne lykkää ettei mene ihan mettään valinnassa.

4s ajoa varten varmaan pääasiassa, 6s tuskin tarvetta hyppiä. Kaverilla olis spider diffi ja itsellä perus diffi, toimiiko nämä tavalliselle tallaajalle ihan yhtälailla jos öljyt ovat oikeat vai onko sähkö vehkeeseen keskelle aina paras olla spideri? Öljyinä on tälläisiä vaihtoehtoja pakissa : 30w (350cSt), 35w, 40w, 45w, 50w ja 55w (575cSt). Nämä vissiin iskariöljyjä pääasiassa. Sitten olis tälläsiä jäykkyyksiä diffeihin, mahtaako näistä mitkään sopia perus diffiin ja joku spideriin vai sattuuko kaikki olemaan vääriä jäykkyyksiä?

öljyt: 1000cSt, 2000cSt, 3000cSt, 5000cSt

Kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita.

164
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 12.04.12 - klo: 12.44 »
Isoin osa latureista tosiaan tasaa vasta lopussa, siksi kestää yleensä siinä loppu hieromisessa aina jonkin aikaa. Paremmilla latureilla yleensä vähemmän aikaa, itse ainakin kaverin kanssa huomattiin, kun osti Turnigyn 20€ laturin missä muuten samat spectit kun Ichargerissa niin tuo turnigy tasas kennoja lopussa niin kauan ettei sitä meinannu viittiä odotella jos piti ajaa peräkkäisiä akkuja 15-45min hiero siin lopussa sitä tasausta. icharger kun sen tekee yleisesti noin 1-5minuutissa.

Ichargerin ominaisuuksista tais saada senkin päälle että tuo tasaa kennoja koko latauksen ajan, mutta eipä oo tullu sitä kokeiltua.

165
Suoritin Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz      7,8
 Muisti (RAM) 16,0 Gt                                                      7,8
Grafiikka ATI Radeon HD 5800 Series                             7,3
Peligrafiikka 8951 Mt grafiikkamuistia käytettävissä       7,3
Ensisijainen kiintolevy 9GB vapaana (74GB yhteensä)   7,3

Tässä olis pisteet, kone pysyny samana melko kauan.

166
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 29.03.12 - klo: 09.04 »
tapsa92, Ei ole tarvetta mustamaalata MGM toimintaa, kun kerron omia mielipiteitä. 2kpl näitä on lähipiirissä palanut. Vanhempaa malliahan nuo luultavasti oli, niinkun tuossa viittasinkin. Joka tapauksessa halusin kokemukseni asiasta kertoa ja myös tämän huoltoon lähetys kokemuksen kun sitä tunnut niin kovasti kehuvan.

Hyvä lisä toki, että optioita saa rahalla valittua mutta ei se tarkoita sitä että säädin olisi loistavin kaikista. Niinkun tuo vanhempi erä MGM osoitti sai silloinkin kaiken valita optio listalta, mutta niin vaan noita hajoili.

Puolestaan en tiedä miksi sun pitää niin kovasti ylistää MGM:ää, MMM ei nyt käsittääkseni ole "susinopari" maineessa. (Enkä sen paremmin tiedä onko XeRun:kaan) MMM myydään varmasti hurjalla prosenttilla maailman markkinoilla RTR vehkeisiin, joiden käsittely on varmasti sitä kaikista väliinpitämättömintä osalal käyttäjistä. MGM tms kallis nopari jos ostetaan, niin sitä luultavasti käytetäänkin erilailla kun esim. MMM noparia joka on siin vakio RTR autossa kiinni. Myynti määrät mun käsityksen mukaan MMM vr MGM Compro on melkosella prosentilla MMM:lle varmasti osasyynä tuo RTR autoissa esiintyminen. Siitä syystä toki normaali markkina systeemiin perustuen tulee myös hajalla olevia MMM enemmän esille.

Castlen ehdottomia vahvuuksia on tuo vaikka muovikököksi palaneen noparin korjaaminen siihen sivuilla ilmotettuun hintaan. Näin ollen suhteellisen halpa uusia nopari jos se palaa jostain syystä.

Ei ole siis MGM mitään vastaan, yritin vaan kertoilla kokemukseni siitä ja samalla kysyä onko kokemuksia näistä uudesta x-sarjan vehkeistä. Kyllä itsekkin sellasen voin joskus ostaa, mutta tällä hetkellä mennään MMM kun se tuntuu hyvin pelaavan ja hinta on huomattavasti halvempi. (+loistava korjaus palvelu)

koivistonkylä:ltä hyvä pointti mitä itsekkin käytän. Tähän omaan rälläykseen ja bashaukseen hyvä hinta/laatu suhde palvelee ja myös tuo MMM hajonneen tuotteen vaihto x summalla "aina". Koska niinkun koivistonkylä sano niin kyllä se vaan harmittaa jos 250€ tai kalliimpi mgm antaa savut ulos. Jokainen noparihan ne voi antaa ulos, varsinkin bashaus käytössä ne tulee yhtälailla sieltä MGM:stäkin ulos jos sopivasti sattuu, silloin ei paljon auta että on kallis MGM nopari. MGM ei taida tarjota mitään korjauspalvelua x hintaan jos nopari on palanut "omasta" syystä vai onko nykyisin tarjolla? Takuuhan on hieman häilyvä käsite RC touhuissa käytännössä aina valmistaja voi halutessaan vedota käyttäjävirheeseen.

167
Vapaa keskustelu / Vs: ”Lisä osia” alu salkkuun
« : 29.03.12 - klo: 08.43 »
Onkos porukka näitä vielä rakennellut itse pitäisi kans jonkunlainen rakentaa tuollainen missä kulki laturit, akut ja ohjain olis loistava, mut hätätapauksesas menis että pelkkä laturi ja akut mahtuis samaan salkkuun.

Tällästä salkkua aattelin hommaan käyttää: http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=162473891

edit: Toimiikos tollasena kuumalanka leikkurina vaikkapa vastuslanka minkä heittää hehkumaan tasavirta lähteellä? Tai onko hyviä vinkkejä diy ohjeisiin miten tuollaisen tekis tulishan sillä nätimpää kun puukolla.

168
Polttisautot / Vs: 1/8 Rallygame autot
« : 28.03.12 - klo: 14.38 »
Komee Focus kyllä koriltaan. Itse tässä vieläkin vaiheessa että sais tuon oman Hyperin muutettua pikaisesti rallygameksi tarvittaessa, käytännössä ajetaan krosseina kaverin kanssa, mutta joskus kesällä vois espooseen tulla ajamaan kun siellä enempi porukkaa on, jos tuo sähkö sinne sekaan hyväksytään. (Videoit allekirjotuksessa)

Onkos vinkkejä pystyykö tuota lexan maalia jollain irrottaan korista vai onko homma menetetty kun se kerran siihen on heitetty? Kestääkö siis lexan itsessään mitään niin kovaa lioutinta tms kikkaa mitä maali ei kestäisi? Olis tuo 1:1 auton kori tossa, mutta siit on joku vetässy ikkunatkin korin väriin. Eli suhassu koko kopan samalla värillä peittämättä mitään paikkoja. Mietin että onko ainoa vaihtoehto jollain yrittää liottaa maali osalti pois että vois vetää ikkunat vaikka sitten tummalla lakalla tai mustaksi kokonaan ettei olis niin tyhmän näköinen :) Tai onko jotain muita vinkkejä millä ongelmasta selvitään.

edit: Mahtaako muuten mestereilla olla tietoa saako tarrasarjoja autoihin mistään, itsellä siis Celica gt-four kori (st205), mutta en oo kyllä tarrasarjaa tuohon löytänyt tois vähän ilmettä jos valot yms olis tarrotettu.

Tälläsiä vanteita löytyy kaapista, onkos nää ok tulla pyörimään tonne rallegame ajoihin mukaan vai minkäslaisella renkaalla siellä yleensä ajellaan? http://www.eurorc.com/product/1602/grp-18-rally-tires---a-extra-soft-premounted--2

Keskilukko on 100% ja muutenkaan ei erikoisempia säätöjä autossa ole, mutta voishan sitä kattoa miten se selviää muitten matkassa ja sais ehkä vinkkejä säätöön asfaltillekkin :) Lahdessa ei taida kukaan rallygame vehkeillä ajella?

169
Sähköautot / Vs: Moottorin lämpötila
« : 28.03.12 - klo: 14.27 »
Olikos näissä vielä sitä että näitä pysty välittään liian lyhyiksikin? Joskus oli juttua että jos harjaton moottori pääsee aivan liian helpolla niin alkaa myös kuumenemaan, sama tilanne siis liian pitkät välitykset? Muistelen vaan että tälläistä joskus puhuttiin en tiedä pitääkö enään paikkansa ja koskeeko rc moottoreita ollenkaan.

Ite oon kans Leopardin lämmöt max 60-70asteen päästäny. Siihen on tullu sitten pysäyteltyä kesällä. Näin talvella moottoria saanu ees 50asteen yli lämpenevään. Juuh kiinakone tai ylipäätään mikä vaan huono kuntonen/huono laatunen voi viedä noparin mennessään. Tähänkin muistuttelen että muistetaan mitata oikein näillä "laserpistooli" mittareilla ettei saada mitä sattuu lämpötiloja :)

170
HPI / Vs: HPI Savage Flux HP
« : 28.03.12 - klo: 09.04 »
Itseltä on palanut saman verran MGM comproja kun kiinan säätimiäkin eli 1kpl kumpaistakin. Siksi ei erikoisemmin oo arvostusta "ylihinnoitellulle" MGM:lle. Voi toki olla että huonoa onnea että tuo MGM aikoinaan paloi, mutta silloisella hintatasolla ainakaan ei hirveemmin pisteitä MGM leiriin kantanut. Ja olihan MGM isoja ongelmia yhteen vaiheeseen tuppas palamaan ja kenkkuilemaan toimintansa kanssa miten sattuu. Tiedä sitten onko sellaiset saatu jo kitkettyä pois.

Takuu toimintaa en omalta osaltani voi ainakaan kehua. Ensin oltiin hyvin auttavaisia että lähetät sen tänne niin katsotaan ja lähetetään korjattuna takaisin. No ensinnä omaan laskuun se piti sinne tietysti lähettää, toisekseen 2viikon päästä suvaittiin vastata että ei tätä korjata. Käyttäjän vikaan nojasivat. Vaikka eipä sillä mitään muuta ollu tehty kun ajettu vielä kaiken lisäksi 4s akuilla (6s kestävä nopari) ja puolet noparin virrankestolla olevaa moottoria. Viileessä säässä vielä pari hassua akullista. Sitten neuvotteluja sähköpostin katuta että onnistuisko joku korjaaminen tai takuu korjatun lähettäminen takaisin tai edes alennusta uudesta, niin eipä ollu sellaiseen mielitekoja nettikauppansa hinnan pistivät mailissa tulemaan.

Toivotaan että MMM pelaa niin ei tartti siirtyä noihin tuotoksiin ennenkun olis positiivisempaa kokomusta toiminnasta. Käytännössä hintahaarukka taitaa tällä hetkellä olla tasoa hk 50€, hobbywing ezrun 80€, MMM 120€ ja MGM compro 200€ (250€ varmaan jos siihen vesisuojauksia yms lisäoptioita ottaa). Kaikilla summilla saa paperilla samaa suorituskykyä, mutta eihän se varmaan käytännössä ihan niin mene :) Joka tapauksessa Ezrunista ei ole pahaa sanottavaa hintaluokassaan kesti hirveetä kohtelua 2vuotta 6s:llä. Katsotaan nyt miten MMM kestää, jos nyt sen aikaa kestäis ja tietysti MMM iso plussa 70dollarilla takuu korjattu tilalle vaikka vanha olis käytännössä sulanut mihin kuntoon vaan :) Ehkä sitten joskus MGM compro jos niitten kokemukset on positiivisemman suuntasia.

171
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 27.03.12 - klo: 08.59 »
Leopardit on todettu hyviksi koneiksi aika monelta taholta itse koittasin jotain näistä moottoreista. Riippuen sitten noparin virrankestosta mitä mallia ja tietysti muistaa akut yms mitottaa myös oikein. Itse en ehkä ottais konetta missä on max virta 100A --> 100A noparille mikä ei vielä erikoisen laadukas ole. Ottasin varmaan jonkun 80-90A max virralla olevan moottorin maksimissaan. Tuo oma Leopard ottaa 100A~ max virtaa ja nopari on mitotettu 150A jatkuvalle virralle näin ollen ei oo mitään lämpö yms ongelmia ollut noparin suhteen. Akku antaa myös 160A jatkuvaa virtaa ja näin ollen akkukin pysyy viileenä vaikka innostuu vähän enemmänkin ajeleen.

http://www.leopardhobby.com/product/product_veiws.asp?id=1258&functionID=01020203

Tuossa vastaavaa kokoluokkaa huomattavasti paremmalla hyötysuhteella kun hobbykingistä linkattu. Tuolta sitten sopivalla kv:lla/ampeeri määrällä oleva malli esim. LBP3660/3.5D tai LBP3660/3D ja välitykset kuntoon sitten kv:n ja akuston perusteella.

ebay varmaan helpoin paikka löytää noita Leopardin koneita. leopard 3660 hakusanaksi näyttä ainakin löytävän.

172
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 27.03.12 - klo: 08.31 »
Lehtilä, 4wdkanootti tarkoitti varmaan että Leopard on teholtaan/kooltaan jo luultavasti liian tehokas tuohon sun autoon (lue: auto ei kestä). Yleensä tuolla Leopardilla ajetaan 1/8 laitteita. Itsellä ja kaverilla sama kone noissa Hypereissä kiinni mistä videota tossa allekirjotuksessa. 6s:llä toki ajellaan että sikäli eri asia.  Pinjoneita ainakin ennen sai Sabelta 5mm akselillekkin. Voi myös olla ettei toi 100A hobbyking nopari tuota kestä tai sitten kestää vaikee arvailla. Itse ajellut konetta MMM noparilla, mutta johtunee pääasiassa 6s akusta. Sitä ennen ajettu Hobbywingin Ezrun 150A mallilla. Itsellä siis käytössä leudompi malli 1774kv, sekin johtuu 6s käytöstä :)


173
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 26.03.12 - klo: 22.51 »
Juuh oma mielipide että BK wanderer on samaa kuraa kun Feigaokin, ainakin omat koneet aikoinaan hajos miten sattu. Sisältä halkes toisesta magneetti ja toisen käämilanka katkes moottorin sisältä.

174
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 26.03.12 - klo: 09.13 »
Tiedä sitten mutta eikös välitykset yleensä silloin ole väärät jo kone liikaa kuumenee :) Tuskin se koneen vika on että se kuumenee liikaa tai mekaanisten jarrujen puute. kv/akut tai välitykset tai jäähdytys pielessä, sillonhan tuota lämpöä yleensä liikaa tulee tai sitten toki oma lukunsa on noin 20€ kiinamoottorit, mitkä nyt kestää ihan kuun asennoista riippuen.

Pelkkä kv lukema ei lämpö ongelmia pöydän alle lakase, pitää ne välitykset ja jäähdytys silti olla kunnossa ja tietysti kokonaiskierrokset oikeassa luokassa. Toki aina löytyy myös viallisia koneita, uusistakin. Onhan vissiin kaikissa tehtaallakin myytäviss harjattomissa autoissa moottorijarruttamassa. Esim. Savage Flux autossa aivan järkyttävät pyörivät massat ja muutenkin liikkuvaa massaa riittää silti ilman lämpöongelmia niitä saa kurittaa menemään alustalla kun alustalla. Samoin toki kaupalliset 1/8 buggyt/truggyt harjottomilla yms. Ja tietysti 95% jos ei enemmänkin sähkökonverssioista pelaa moottorin jarruttamisella.

Toki jokainenhan saa rakentaa oman makunsa mukaan laitteet, mutta sitä aattelin selvennellä ettei ne 2000kv moottorit sen mekaanisen jarrun puuttumisen takia ole palanut. Ja muistetaan mitata esim. näillä "laser" pistooleilla oikein ettei saada mitä sattuu lukemia ja luulla että moottori on normaali lämmöissä. Hyvin kytketty telemetria asia erikseen kun mitataan ihan fyysisellä kontaktilla lämpötilaa ja tietysti osataan pitää lämmöt oikeissa rajoissa. Moottorin sisällä kun on varmasti jonkun verran lämpösempää mitä kannun pinta on.

175
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 24.03.12 - klo: 21.09 »
Itsekkin ihmettelen tuota mekaanisen jarrun tarvetta mitään muuta ei tuu mieleen kun jarruvoiman jako, mutta ei oo tietoa tartteeko sellasta kukaan.

Itse ajanu 2-3vuotta tolla 3.5-5kg krossilla asfaltilla, hiekalla, savella, hiekkamontulla, nurmikolla melkeimpä kaikilla alustoilla mitä mieleen tulee. Autoilla tuntuis nyt olevan pysyvät välitykset jotka yltää 100km/h ja laite kiihtyy vähintään riittävästi. 6s:llä vielä kuritetaan.

Vaikka yhden akun länttää menemään pitkää asfaltti suoraa ja tappaa 100km/h vauhdin nolliin monta kertaa niin mitään ongelmia ei ole lämpöjen kanssa. Moottori on jo tän 2vuotta pelannu parissa hyperissa ongelmitta ja kun tuntuu nuo Savagen yms monsteritkin kestävän moottorin omalla jarrulla. Mietin että kisoissa ajetaan tuon jarrutasapainon takia noilla mekaanisilla jarruilla, mutta Koheltajan viisastamana sielläkään ei oo mekaniisille jarruille tarvetta.

Näiden syiden varjossa aika erikoista että joku haluis laittaa ylimäärästä painoa, lisää hajoovia osia ja ylipäätään tilaa viemään mekaanisia jarruja nykyaikana.

176
Radiolaitteet / Vs: Mistäs sen tietää...?
« : 23.03.12 - klo: 14.36 »
MHZ vehkeet kannattaa kyllä nykysillä hinnoilla melkein vaihtaa ghz vehkeisiin joka tapauksessa. Varsinkin jo on AM vehkeet vielä ja jotkut rtr paketin mukana tulleet :S

Melko varma oon että johtuu radioista tuo nykiminen itsellä ainakin oli vastaavaa ties kuinka monilla radioilla aikanaan Am aikana. FM aikoina ei niitä ollut, mutta FM vehje ei ollu kun 2kk sitten oli tauko ja sitten tulikin käyttöön ghz vehkeet.

177
Vapaa keskustelu / Vs: Millä 1:1 autolla ajelette ?
« : 23.03.12 - klo: 13.41 »
Tälläsen nelivedon voimin tulee ryömittyä..

talvi:


kesä:

178
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 22.03.12 - klo: 10.45 »
Eikös jarrutuksissa tule sen verran paljon sähköä takaisin ettei konkat sitä mitenkään pysty tasaamaan, toki voi olla näinkin. Olen ollut siinä käsityksessä ettei nykyiset noparit kerää jarruenergioita taltee, paitse sellaiset missä se erikseen mainitaan esim. jotkut Hackerin säätimet.

Ripple current tuttu kyllä, ajattelin vaan että sitä ei juuri akusta tule enemmänkin virtalähteistä, varsinkin hakkureista. Toisekseen Ripple current luulis pysyvän hallussa hienosti noparin omillakin konkilla jos konkat vaan ovat sinnepäinkään oikeeta tavaraa. Toki en sitä sanoisi noista hyötyä olis, mutta olis mukava nähdä jostain testiä tai muuta tutkimusta asian suhteen että pääseekö tosiaan nopari/akku helpommalla jos konkkia pistää nipullisen lisää tuohon rinnalle.

179
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 22.03.12 - klo: 08.43 »
Juuh onhan tossa varmaan ylimäärästä hintaa vaikka konkat taitaa kyllä peräti olla Panasonicin FM sarjaa mikä maksaa 2-5e/kpl riippuen vähän millä uF arvolla nuo mahtaa olla. Jos ovat alkuperäsiä Panasonicceja tai Panasonicceja ylipäätään.

Ite ei oo koskaan tullu perehdyttyä olisko mitään käytännön hyötyä ton nykysen vehkeen kanssa ylimääräsistä konkista. Kuitenkin melkosia uF määriä tarvitaan, että pystytään ruokkimaan konetta paremmin kun akku, luulisi ettei hirveetä hyötyä ole muutamasta sadasta ylimääräsesät uf:stä. Mut toki asia voi olla erilaillakin, lipo akku antaa kuitenkin itsessäänkin jo aika reippaasti ja helposti virtaa. Enimmäkseen kiinnottais onko joku tehnyt testejä oikeasti erilaisilla uF määrillä ja niitten vaikutuksella mihinkään.

180
Sähköautot / Vs: Mamba Monster
« : 21.03.12 - klo: 09.06 »
Miksipä tätä ei kehtais myydä, nopari jälleen myydään Traxxasin ja HPI kuorissa ties moneen 10-100 tuhanteen autoon, jos ei ylikin plus vähintään samat verran yksityisille asiakkaille. Jos kesällä ajeltu niin itsekkään en oo kuullut yhdenkään hajoomisesta noparin syystä ja tuntuu aika moni talvellakin näillä ajelevan, niinkun itsekkin.

Myynti näille on niin hurjaa että melko pieni osa taitaa olla loppuen lopuksi korjauksessa noparin takia. Fyysisetkin napsut kun on monesti syynä ja sitten on miljoonat monet syyt mitkä sen voi hajottaa esim. sopivasti hajoova kiinankone tms. Sitten syytellään noparia kun se paloi ja moottorikaan toimi, onhan näitä. Ihan ekoissa monstereissa tais olla vikoja, mutta ne aika kiitettävää vauhtia korjattiin jopa lopetettiin näiden toimitus että ongelmat saatiin korjattua.

Varmasti maineensa arvoinen nopari ja onhan Castle jo toimittanut isompaa mallia 1/5 osa luokkaa varten tai muuten isompaan kalustoon. Castle Mamba XL2 Tiedot, Jännite kestoa olis toki saanut olla enemmän, mutta kaippa sellanenkin aikanaan ilmestyy. Dataloggerikin näemmä saatu jo sisälle.  Video.

Sivuja: 1 ... 3 4 5 [6] 7 8 9 ... 28