Kirjoittaja Aihe: Touring Rally  (Luettu 4059 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Touring Rally
« : 09.04.03 - klo: 15.37 »
Käykää ihmeessä tutustumassa luokaan ja sen sääntöihin. Sopii erityisesti niille, ketkä pitävät rennosta kilvanajosta. Linkki löytyy allekirjoituksesta tuosta alhaalta.

Mika R

  • Vieras
Touring Rally
« Vastaus #1 : 09.04.03 - klo: 15.51 »
No toihan kuulostaa hyvältä  8)
Mitkäs on hyviä autovaihtoehtoja ? Eiks assosta (TC3) löydy tommonen konversiosarjakin

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #2 : 09.04.03 - klo: 16.06 »
Asso on hyvä. Lisäksi kisoissa on näkynyt Yokomoita, HPI:tä, Corallya, XPressiä, XRayta, Loseja ym. Ei oo automerkistä kiinni. :)

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Touring Rally
« Vastaus #3 : 09.04.03 - klo: 16.53 »
Onko tr-ratoja sitten missäpäin suomea, kun on kiinnostanut tuo rc-ralliautojen ajaminen jo pitkään, mutta ei ole oikein ollut kunnollista tarjolla.
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #4 : 09.04.03 - klo: 17.31 »
Kiinteitä juuri tätä luokkaa varten tehtyjä ratoja on tällä hetkellä tietääkseni vain 1 ja se sijaitsee Kuusankoskella. Mutta touringautoja korkeamman maavaran ansiosta kisaa voi ajaa esim. marketin parkkipaikalle tai koulun pihaan rakennetulla väliaikaisella radalla.

Mika R

  • Vieras
Touring Rally
« Vastaus #5 : 09.04.03 - klo: 20.24 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Mutta touringautoja korkeamman maavaran ansiosta kisaa voi ajaa esim. marketin parkkipaikalle tai koulun pihaan rakennetulla väliaikaisella radalla.


Eli autot on siis "oikeasti" rally autoja vaikka asfaltilla ajetaankin? Vai onko niin että ne on enemmänkin touring autoja joita on vähän modifoitu (maavaraa nostettu 5 mm tai jotain) luokkaan sopivaksi. Jos hankkii esim Rally auton HPI:lta, ne sehän on ihan eri auto kuin TC3. Missä vedetään siis raja ja onko suosituksia tältä osin?

Poissa ra

  • Tulokas
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #6 : 09.04.03 - klo: 21.02 »
Minuakin kiinnostaa eri turistien sopivuus lajiin.

Pitääkö autoja viilailla esim. tukivarsien laajempia liikeratoja varten? Miten vakioiskareissa riittää pituus. Omassa (iki)vanhassa SW:ssa maavaran saa vakioiskareilla juuri yli 10 mm:n. Ulosjouston säätämistä ei sitten enää tarvitsekaan murehtia, kun ei sitä ole.

Valmista rallisarjaa ei taida olla kuin TC3:seen?

Poissa Turhala

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~turhala
Touring Rally
« Vastaus #7 : 09.04.03 - klo: 23.17 »
Weaponiin on rallimuutossarja olemassa. Suomessa niiden saatavuus on tosin heikonpuoleista...

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Touring Rally
« Vastaus #8 : 09.04.03 - klo: 23.56 »
se jäi vielä vähän avoimeksi, että tartteeko ralliin osallistuminen lisenssiä?
EuroRC / TEK

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #9 : 10.04.03 - klo: 00.03 »
Sillä perusteella mitä tuossa linkin takana luki, niin ei siinä tarvitse eikä edes kannata muuta kuin leventää auto 200mm leveäksi ja säätää korkeampi maavara. Mua olis taas enemmän tuo rallicross kiinnostanut, tuo vaikkuttaa aivan samalta kuin touring paitsi että radassa on pieniä korkeuseroja ja erät ovat lyhyempiä.. Eli kestopäällysteistä rinkulaa kierretään. Tietysti jos siihen radalle heitetään hiekkaa tai jotain niin... Mutta ihan sama mulle, pyörätuolilla ei kumminkaan pääse noille ulkoratojen korokkeille millään niin jää ajot väliin jokatapauksessa..

Poissa Ismael

  • KUArc
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #10 : 10.04.03 - klo: 09.01 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Eli autot on siis "oikeasti" rally autoja vaikka asfaltilla ajetaankin? Vai onko niin että ne on enemmänkin touring autoja joita on vähän modifoitu (maavaraa nostettu 5 mm tai jotain) luokkaan sopivaksi.

Autot ovat ihan touringautoja. Erona on että rallissa on väh. 10mm maavara, eri renkaat ja eri korit. Suurin ongelma on saada tuon 10mm lisäksi ulosjoustoa mutta ei se loppujen lopuksi ole kovin hankalaa, osaan autoista tuon saa ilman dremeliäkin.

Mika R

  • Vieras
Touring Rally
« Vastaus #11 : 10.04.03 - klo: 09.11 »
Okei, kiitti tiedoista Ismael, näin vähän arvelinkin. Eli touring auto on sopivampi. Mutta esim TC3:een kannattais ostaa se konversiosarja vai onko ihan turhaa?

Jos radassa olisi hiekka osioita niin kyseessähän olisi ihan eri laji, tai vaikka silleen että osa kisoista ajettais kovalla hiekalla mutta pitäs olla sama auto.

Silti pidän tätä mielenkiintoisena kyllä.

Poissa Ismael

  • KUArc
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #12 : 10.04.03 - klo: 09.26 »
Tosta konversiosarjan hyödystä TC3:ssa osaa ehkä Cale kertoa paremmin.
Radalla ei ole hiekkaa sen takia koska useimmissa turistiteissa on avoin hihnaveto eikä hihnat ja hihnapyörät pahemmin hiekasta ja kivistä tykkää.
Eikä hiekalla ajaminen ole ehkä loppujen lopuksi niin hauskaa mitä voisi kuvitella, esim. krossia ajetaan savella.
Lainaus
Silti pidän tätä mielenkiintoisena kyllä.

Ja sitä se on ja hauskaa kaiken lisäksi :wink:

Mika R

  • Vieras
Touring Rally
« Vastaus #13 : 10.04.03 - klo: 09.28 »
Aivan. Hiekalla tarkoitin kuitenkin siis tuollaista maantietyyppistä kovaa alustaa, en irtohiekkaa, joka ei toimi. Silti tällöin "oikeista" ralliautoista olisi tällöin enemmän hyötyä, koska touringilla ei voisi ajaa. Se taas ehkä vähentäisi osallistujia entisestään (ei hyvä).

Miten on Cale tuo konversiosarja?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #14 : 10.04.03 - klo: 11.48 »
Lainaus käyttäjältä: "N|ko"
se jäi vielä vähän avoimeksi, että tartteeko ralliin osallistuminen lisenssiä?
Lisenssi tarvitaan.

Lainaus käyttäjältä: "nici"
Mua olis taas enemmän tuo rallicross kiinnostanut, tuo vaikkuttaa aivan samalta kuin touring paitsi että radassa on pieniä korkeuseroja ja erät ovat lyhyempiä.. Eli kestopäällysteistä rinkulaa kierretään.
Rallicrossi oli hauskaa kyllä. Rallicrossissa oli kuitenkin omat ongelmansa nimen omaan tuon hiekan takia. Rata ei meinannut millään kestää kasassa ja hiekan takia tehtävien suojausten vuoksi kalusto kävi todella kuumana (4WD, 8kennoa). Lisäksi homma oli aika sottasta, mikä osaltaan vähensi joidenkin innostusta. Krossin "kuoltua" ei krossiautoilla ajetut rallicross-kisat enää vetäneet porukkaa. Nyt on paljon helpompaa, koska touring-pohjasta kalustoa löytyy reilusti.

Paperilla voi tosissaan näyttää siltä, että luokka on hyvin lähellä tavallista touringia. Näin ei kuitenkaan ole. Niinkuin mainitsitkin rata on touringista poikkeava. Radalta löytyy erilaisia päällysteitä, joten pito radan eri puolilla on hyvin erilaista. Kuusankosken radan "kevennyksistä" yksi on kisavauhdissa käytännössä hyppyri. Lisäksi rataa muutetaan jokaiseen alkueräkierrokseen.

Toinen suuri ero on se, että alkuerät ajetaan touringista poiketen yhteislähdöllä. Eli autot lähtevät samalta viivalta yhtä aikaa. Tämä on juuri rallin (ja oli edesmenneen rallicrossin) suola. Jokainen erä ajetaan mies miestä vastaan. Touringissahan alkuerät ajetaan "yksin" kelloa vastaan.

Kolmas suuri ero touringiin on auton ajettavuus. Pieni takasiipi vähentää downforcea. Tästä syystä autoja ajetaan usein luistossa, toisin kuin touringautoja.

Yhteislähtö ja lyhyt erä yhdistettynä "riittävään" tehomäärään luovat sellaisen määrän satunnaismuuttujia, että homma ei rupea puuduttamaan. ;)

Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Miten on Cale tuo konversiosarja?
Konversiosarjassa on ihan käyttökelpoisia osia. Itselläni sarjasta on käytössä alatukivarret, linkit (ylätukivarret ja ohjausvarret) sekä pitkät iskarin akselit. Autojahan ei ole mikään pakko leventää 200mm. Joten vakio TC3:kin toimii ihan kivasti, kunhan ulosjoustoja saa vaan tarpeeksi.

Ennen Assoon siirtymistä ajoin rallia levennetyllä HPI RS4 Pro:lla. Siinä on vakio tukivarsissa mahdollisuus levennykseen. Samat levennysosat käyvät ilmeisesti lievästi modattuna myös Pro 2:seen. Reittilä osaa kertoa siitä lisää.

Mika R

  • Vieras
Touring Rally
« Vastaus #15 : 10.04.03 - klo: 12.29 »
Kiitos Cale hienosta vastauksesta! Pitää vissiin ryhtyä kasaamaan kalustoa tohon.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #16 : 10.04.03 - klo: 15.30 »
Ykis lisämauste on myös nousufinaalit, eli periaatteessa alkuerien viimeinen voi teoriassa voittaa koko kisan.
-Pekka

Poissa Erkhart

  • Veteraani
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #17 : 11.04.03 - klo: 23.19 »
Ajettaispa tota polttiksilla ja niin että pitäis olla oikeen tai sais olla ralliautokin. Tr-15 ralluylla olis hyvä pistellä menemään!
Hpi nitro rs4 3, Micro

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #18 : 13.04.03 - klo: 11.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Pitää vissiin ryhtyä kasaamaan kalustoa tohon.
Todellakin!

Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Ykis lisämauste on myös nousufinaalit, eli periaatteessa alkuerien viimeinen voi teoriassa voittaa koko kisan.
Juuri näin. Tätä unohdin mainostaa.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #19 : 16.04.03 - klo: 10.50 »
Pitää vissiin alkaa tsekkaamaan, onko 8x2 ja 9x2 koneet iskussa kesän koitoksia varten :)
-Pekka

Poissa hoj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/oulurcracing/
Muutossarja
« Vastaus #20 : 16.04.03 - klo: 12.47 »
200 mm leveä auto syntyy kätevästi +5 mm offset vanteilla. Ne ovat halpa tapa tehdä Touring-autosta Ralliase! +5 mm offset vanteita löytyi ainakin aikanaan…

Eihän näin nyt aivan voittaja-autoa synny, mutta pääseepähän kokeilemaan.

Poissa Ismael

  • KUArc
    • Profiili
Re: Muutossarja
« Vastaus #21 : 16.04.03 - klo: 14.17 »
Lainaus käyttäjältä: "hoj"
200 mm leveä auto syntyy kätevästi +5 mm offset vanteilla.

Jep, ainakin Yokomolla on vanteita joilla auton saa 5mm leveämmäksi ja niitä pääasiassa käytetään. En sitten tiedä löytyykö kunnollisia vanteita isommalla offsetillä että saisi leveyden sinne 200mm asti ja jotka istuisivat vielä noille renkaille?

Poissa KyPak

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Touring Rally
« Vastaus #22 : 27.05.03 - klo: 16.31 »
Ihan vaan muistutuksena. Ensimmäiset kisat ajetaan 7.-8.6. Kilpailukutsu löytyy täältä.