RC10.FI
Muut => Vapaa keskustelu => Aiheen aloitti: blenheim - 30.03.03 - klo: 18.12
-
Kuka mahdollisesti olisi tehnyt tuommoisen auton itselleen, ne jotka ovat, kertokoot siitä ja sen rakentamisesta jos viitsivät!
Itselläni olisi ajatuksissa 1:5 skaalan Hummer maasturi, sillä ainakin pääsisi paikasta toiseen!!!
-
Onhan tommonen pikkuinen runkoprojekti tuolla.. Mutta pitäisi saada diffit ja semmoset rojut kiinni. Taitaa olla vähän pitkissä saappaissa tuo mun rojekti :wink:
-
Minkälainen proju?
-
No tuo alarungon tein alunperin aplhaan laitettavaksi, mutta enpä sittan jaksanutkaan virittää kiinni sitä.. Eli jäi tuo alusta tuonne pyörimään, mutta kunhan nyt saisin jotain siihen ympärillekkin aikaan.. :wink:
-
Joo, muuten, mistä saisi halvalla suht koht paksua alumiinilevyä? Nyt tarvittais semmosta!!!
-
Kannattaa kysellä jostain metallifirmasta. Menee sisään vaan ja kysyy, niin kyllä jo alumiinia tungetaan nenän eteen.
Itse ostin paikallisesta firmasta Landmaxin pohjalevyksi 4 mm ja levennettyihin tukivarsiin 8 mm alumiinia. "Roskapaloja" kun olivat, niin sain ne hieman leikeltynä vain 5,- . Sitten valmistin koulun metallityöluokassa ilmaiseksi osat, jotka kaupan hyllyltä haettuna maksaisivat 70,-!!
Jos jollain olis hiilikuitulevyä 2mm ja 4 mm, niin ostaisin pois!
-
No ehkä käyn jossain firmassa katsomassa, olisikohan Fundialla, taitaa valmistaa vain terästä... Suositelkaa jotain metallifirmaa pk-seudulta! Itse en taida tarvita tuota koulun metallityöluokkaa kun kotona jo on aika hyvä... :D
-
Moikka, mulla olis 4mm alumiinilevyä, joten jos et löydä mistään muualta, heitä viestiä. Itse asiassa sitä oli aika hankala saada ainakin alle neliömetrin palana. Voin myydä loput.
-
Jos jollain olis hiilikuitulevyä 2mm ja 4 mm, niin ostaisin pois!
Ihan varoituksena muistathan että hiilikuitulevyn käsittely vaatii hengitys- ja silmäsuojan koska se tekee erittäin pientä pölyä joka on terveydelle vaarallista hengitettynä. Se ei sula kropassa ja kulkeutuu tehokaasti verisuonissa jne
-
On minullakin varmaankin yksi Tee-Se-Itse autoksi luokiteltava projekti, joka on vielä hieman kesken. Katsomassa voi käydä osoitteessa http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/krossari.html
Runko on siis 3 mm alumiinia, jota hain Tampereella Rauta-Soinin romukasasta. Sieltä voi tehdä todellisia löytöjä, koska kasoissa voi olla käytännössä mitä tahansa - eripaksuisia levyjä, putkia, profiilirimoja tms. Tietenkään tästä romukasasta ei löydy mitään tiettyä tuotetta varmasti.
-
Tosi siististi tehty runko. Takatukivarret ja niiden paikka näyttää jo aika "viritykseltä", mutta toimii varmasti ihan hyvin.
Ja hihnavetoinen versio vielä 8)
-
On kyllä hienon näköinen...minkäs kopan tohon meinaat laittaa?
-
Takatukivarret on todellakin mielenkiintoinen ratkaisu. En ole tainnut törmätä vastaaviin - tai sitten en vain muista. Ne näyttää toimivan ihan hyvin, mutta testausta kenttäolosuhteissa ei ole luonnollisestikaan suoritettu.
Kopaksi tulee varmaankin Asson Viper, koska mitoiltaan auto on vanhan RC10:in kokoinen. Titenkin jos löydän paremman näköisen, suunnitelmat voi muuttua.
-
Aika mielenkiintoinen auto!!!
Oma autoni on edennyt Hummer.com:in tutkimisen jälkeen työpöydälle piirustuksiin asti. Mahtavaa, eikö vain. Saatan saada auton aluille jo tänä keväänä! Ehkä jo tässä kuussa!!
-
Olen ainakin periaatteessa rakentamassa itse autoa halpatuotanto-Hummerista, jonka kaikki sähköä syövät sisuskalut olen vaihtanut kertaheitolla (esim. moottori oli fyysisestikin paljon pienempi, nyt olen hartsimassalla pakottanut normikokoisen sen tilalle..) .
Laitan nettiin artikkelin, kunhan saan kuvia aikaiseksi. Metallirunkoprojektinikin kyseiseen autoon on pahasti kesken.
Lisäksi tähtäimessäni on rakennella yöajoa varten valot yms. käytännönläheistä (tarvikkeet ovat pääosin jo olemassa).
-
Siis minkälainen siitä oikein on tulossa? Ei oikein selvinnyt tuosta, onko se kuinka iso jne... Kerro lisää ja laita ihmeessä niitä kuviakin.
-
Olisin itsekin tekemässä tuollaista omatekoista kiihdytysautoa.
Tietääkö joku että onko siihen pakko laittaa diffi, vai voiko vedon laittaa menemään suoraan ilman diffiä?ja tarvitseeko kiihdytysauto iskareita?
-
Periaatteessa kiihdyrysautolla ajetaan suoraan, joten jäykkä taka-akseli ajaa asian ihan hyvin. Löysä diffi taitaa olla pelkästään haitaksi. Kyllä kiihdytysauton voi rakentaa ilman iskareitakin. Toisaalta jos hirveästi nostelee keulaa etuiskarit voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. :wink:
-
Eikös se TapHaap ollu tekemässä kiihdytysautoa. Ehkä taakse voisi laittaa iskarit niin olisi vähän parempi pito lähdössä. Tosin ilman niitä saisi kunnon "burnoutit" :wink: .
-
Eihän se vaikuta mitenkään burnoutteihin onko autossa iskarit vai ei.
Lähdössä se taas vaikuttaa enemmän..
Mutta tuskin mistään rc-autosta löytyy tarpeeksi tehoa että iskareista olisi ihan todellista hyötyä kiihdytyksessä.
Ennemmin itse panostaisin pitoon..mutta jos pitoa löytyy tarpeeksi niin sitten tuleekin jousitus kysymykseen...
-
Ehkä taakse voisi laittaa iskarit niin olisi vähän parempi pito lähdössä. Tosin ilman niitä saisi kunnon "burnoutit" :wink: .
Tarkoitin siis että jousitus parantaisi pitoa lähdössä. Burnout oli vaan läppä (siksi hymiö). Vaikeetahan tänne on mitään kirjottaa kun aina tulkitaan väärin.
-
eli ei diffiä (tulee helpommaksi), mutta ehkä sitten iskarit
-
l150040:
Hieno projekti. Osat ovat näköjään Andy's Assosta, jolla itsekin ajoin aikanaan kilpaa. Ystävällisenä vinkkinä: Kun sull aon tuo hihnaveto, niin jos MIP:n boksi vain sallii (vakio ainakin sallii), niin käännä tuo moottori toiselle puolelle. Jos moottori joutuu pyörimään väärin päin, niin auto varmasti puskee todella paljon kiihdytyksissä. Nuo heiluritukivarret olivat silloin Andyssä optiona ja ne toimivatkin liukkaillla radoilla varsin hyvin. Ne vaativat kuitenkin yllättävän raskaat jouset, koska muuten kallistelee todella paljon.
-
l150040:
Hieno projekti. Osat ovat näköjään Andy's Assosta, jolla itsekin ajoin aikanaan kilpaa. Ystävällisenä vinkkinä: Kun sull aon tuo hihnaveto, niin jos MIP:n boksi vain sallii (vakio ainakin sallii), niin käännä tuo moottori toiselle puolelle. Jos moottori joutuu pyörimään väärin päin, niin auto varmasti puskee todella paljon kiihdytyksissä. Nuo heiluritukivarret olivat silloin Andyssä optiona ja ne toimivatkin liukkaillla radoilla varsin hyvin. Ne vaativat kuitenkin yllättävän raskaat jouset, koska muuten kallistelee todella paljon.
Hauska kuulla edes jotain kokemuksia kyseisistä osista. Valitettavasti en aivan tajunnut mitä tarkoitat tuolla moottorin siirtämistä toiselle puolelle. Voisitko hieman havainnollistaa mitä tarkoitat?
Väännellessäni autoa käsissä arvelinkin tarvittavien jousten olevan melkoisen jämäkät, joten kiva saada vahvistusta asialle.
Ei sinulla sattuisi olemaan kunnollista kuvaa sähköisessä muodossa (Internet-sivukin käy). Muistan joskus aikoinaan nähneekin niitä, mutta en ole pienellä etsimisellä löytänyt sellaista tai kuvaa sellaisesta. Olisi kiva nähdä sellainen taas. :D
-
Tarkoitin sitä, että moottorin akseli osoittaisi vasemmalle, eli tuo koko hihnaveto siis siirtyisi auton vasemmalle puolelle. Tällöin moottori pyörisi alkuperäiseen suuntaan, eikä kiihdyttäessä keventäisi niin paljon keulaa. Sori, kuvia ei ole.
-
Kiitos! Olisihan minun heti pitänyt älytä mitä tarkoitit. Täytyypä suorittaa kyseinen kääntäminen joku ilta, jos tuo vaihteisto antaa myöten. Jos ei anna, niin tarvitsee varmaankin vaihtaa tuohon Stealth-vaihteisto tai keulia.
Loputkin tarvittavat osat on jo tilattu, joten pian pääsenkin testaamaan kyseistä autoa. :lol:
-
Tai kokeile nyt ainakin ensin. Kunhan tiedät, että moinen vaikuttaa.
-
Hmm itse olen myös miettinyt jos ostaisi jonkun ikivänhan infernon joka on aika hyvässä kunnossa (onko kellään?Jos on mailaa privana), ja tekisin sen diffeistä monsterin, sillä oma autoani en viitsisi likastaa jas pikkuveljen autoon ei saa edes koskea.
-
Itsekin olen miettinyt noita tasauspyörästöjä ja tukivarsia. Tukivarret ajattelin tehdä itse jos löydän jostain sopivan kevyttä ja lujaa alumiinia/terästä. Titaani olisi hyvää, mutta se maksaa niin paljon... Jos jonkun pitäisi päästä eroon vanhasta infernostaan/muusta krossarista tai ylipäänsä pitkät tukivarret omaavasta raadosta, niin tarjotkoon yv:hen. Radioita tai moottoria on turha tarjota, ellei ihan ilmaiseksi lähde. Tai ellei jollain ole tarjota 4- kanavaista radiota halvalla + servot,etc.
-
Mä tein noi alatukivarret 8mm venealumiinista ja kevensin niitä jättämällä niiden sisään X-muotoisen tukitrakenteen. kevyet ovat ja kestää. Tuli nimittäin ~40 km/h veljen jalkaan, eikä mitään merkkejä vaurioitumisesta. No varvas vähän kärsi... Kyseessä ei ollut mikään ajovirhe, vaan kiteen irtoaminen vastarista :shock:
-
Mä tein noi alatukivarret 8mm venealumiinista ja kevensin niitä jättämällä niiden sisään X-muotoisen tukitrakenteen. kevyet ovat ja kestää. Tuli nimittäin ~40 km/h veljen jalkaan, eikä mitään merkkejä vaurioitumisesta. No varvas vähän kärsi... Kyseessä ei ollut mikään ajovirhe, vaan kiteen irtoaminen vastarista :shock:
Tukivarret nähtävillä alla olevasta osoitteesta Landmax-osiossa krossarin kuvalinkin takana.
-
Jalka on kumminkin suhteellisen pehmeää ainetta, joten ei siitä varmaan pahemmin autolle ole haittaa.
Onko sulla vielä alumiinia jäljellä? Jos on, niin paljonko. Tässä sitä ollaan ahkerasti haettu alumiinilevyä joka olisi tarpeeksi jäykkää ja paksua
-
Onkoha tää mesta viel käytössä. Mul o tossa itetehty... Neuvosto-armeijan PASI...6-pyörää vetää...4-pyörä ohjaus...kulkee maalla... kulkee veden pinnalla (uitettu Saimaassa, eikä tippaakaan tullu vettä sisään). ...kori 0.8mm alupeltiä... joka pyöräs jousitus/nesteiskarit ...sisältää aparaatin 2:lla servolla 14 toimintaa...maamoottorina akkuporakoneen portaaton/peruutus... 12v moottoripyörän akku, tunnin kestää jatkuvaa ajoa, yllätyin miten tehokas on väännön suhteen, kiipeää vaik puuhun...vedessä kulkuun oma moottori, peräpotkurit kuten Pasissa 2/14 toiminnan kautta... Neuvostoliiton värein???...ilmarenkaat (tuunattu Big Bearista ilmatiiviiksi)...tein projektia 2-3vuotta...elämäni mielenkiintoisin, etenkin ekatestit saimaalla... kyljessä vennäikielellä "sosialistisen työn sankari"...ois kuvia mut ne on isoja ei kuulemma mahdu rc10 !!! Tää oli valmis ku Nasa lähetti Marsiin mönkijän, eipä tajunneet soittaa, ois tää joutanu... Tästä on laaja teko-ohje juttuni Pienoismalli- lehdessä 2/2005 /Neukku-Pasi... terveisiä vaan päätoimittajalle!
-
Jos joku haluaa tietää nixin, kui saadaan akselin olosmeno vesitiiviiks, voin neuvoo yhden konstin. Tos Neukku-Pasi proggigses (kuva yllä) on toistakymmentä akselin reikää, eikä ainutkaa vuotanut sisätiloihin vettä !
-
Ken haluu tietää kui saa 2:lla servolla toimimaan esim. 14 eri laitetta. Täältä löytyy vastaus ( vastaus vain tällä sivulla ei sähk.postiini)...