Jotain kommentteja tuosta DEX410R:stä ja sen kasaamisesta... Taustaa sen verran että tänä kesänä tuli 20 vuoden tauon jälkeen hankittua jälleen auto ja valinta kohdistui tuohon dexi-ärrään. Eli jotain asioita oli mielessä vuosien takaa, mutta käytännössä lähdettiin taas kerran aloittelijana liikkeelle...
Ensin kasaamisesta pari sanaa. DEX:n ohjeet ovat erinomaiset ja niillä saa kaiken tehtyä loogisesti ja helposti eli mitenkään vaikeasta hommasta ei ole kyse kunhan ensin suunnittelee ja mielikuvaharjoittelee toimintaa miten saa "nuppineulaluokan" osat toisiinsa kuvan esittämällä tavalla. Joku "kolmas käsi" on hyvä olla kasaamispaikalla (pieni ruuvipenkki tms.), johon saa isommat osat tuettua kun näprää jotakin pinnejä paikalleen. Ja koska osat ovat tosiaan aika pieniä, niin kannattaa homma tehdä järjestyksessä aukoen muovipussi kerrallaan ja varmistaa että mitään ei pääse tipahtamaan lattialle tai ohimenevän kotieläimen turkkiin jne (tätäkin kävi...)
Yleisesti ottaen setin mukana tulleissa kaikissa komponenttipusseissa oli tarvittavat osat ihan kuten pitikin. Yhden pussin osalta puuttui joku perusruuvi, mutta sekalaista-pussissa (miscelaenous) oli korvikkeita näitä tilanteita varten eli ongelmaa ei tullut. Samoin ohjekirjaan nähden yhden pohjalevyyn tulevan ruuvin pituus (en muista enää mikä) oli merkitty väärin, muistaakseni pidemmäksi kuin mikä siihen oikeasti mahtui. Pussissa taisi kuitenkin olla oikean mittainen ruuvi. Tuossa manuaali jos joku haluaa vilkaista:
http://www.team-durango.com/pdf/manuals/TD102003/DEX410R%20Instruction%20Manual.pdfRuuvilukitetta tulee kasaamisen aikana käyttää aika moneen ahtaaseen paikkaan. Kannattaa olla tarkkana että lukitteella ei tule sohittua kaikkea liikettä jumiin mm. vetareissa... Sitä saa nimittäin hetken aikaa puhdistaa ja hioa että saa notkeat liikeradat taas palautettua (kokemusta on). No seuraavia kasatessa olikin jo oppi mennyt perille...
Muoviosiin ruuveja laitettaessa hommaa voi helpottaa kun ensin hieman "avartaa" muoviosien ruuvireikien alkuja jollain reikään oikean kokoisella ruuvilla, esim. M3X10. Tämä helpottaa kun on monia paloja soviteltavana toisiinsa, jolloin mikään ruuvi ei ole siinä vaiheessa sitten menossa "ekaa kertaa" reikään eli voimaa ei tarvita niin paljoa. [no niin peervot, mielikuvat pois
]
Sarjan mukana valmistajalta tuleva kuusiokoloavainsarja toimii tarkoituksessaan, mutta varret ovat aika lyhyet. Suosittelen suoraan ostamaan kunnon sarjan. Katsellassani paikallisessa HongKong-halpismyymälässä kuusiokoloavainsarjoja, oli vaihtoehtoja paljon hintaluokassa 1,5 euroa - 12 euroa. Halvimmat ovat puhdasta kiinalaista kuraa (työstöjälki jo paljaalla silmällä näyttää kamalalta). Itse ostin "Made In USA - Lifetime Warranty" -avainsarjan merkkiä Bondhus. Pitkät varret, varsien toiset päät pyöristetyillä (pallo-) kulmilla ja hintaa oli n. 8,5 euroa. Sarjassa oli avaimet Dexin joka ruuville ja ovat olleet laadukkaita.
Noista Dexin ruuveista sen verrran että heti ensimmäisen ajon jälkeen (ja oikeastaan joka välissä) tulee niitä kiristää pitkin runkoa. Voimaa on sen verran joka paikassa että ruuvit alkavat löystyä lähes kaikkialla (no okei, siipi pysyy paikallaan kyllä).
Dex410R:n pahin akilleen kantapää on tässä threadissa aiemmin todettu muovista tehty etummaisten hingepinnien tuki (osa TD330126, ohjekirja s. 25). Tuota osaa ei ole todellakaan tarkoitettu ottamaan minkäänlaista iskua vastaan, eli siinä on tehty metallisesta osasta R-versioon muovinen. Tuo on aivan välttämätöntä korvata metalliversiolla, jota varaosana myydään (eli TD330037 + TD330004).
Vielä korista... Jos leikkaa dexin muovisen korin leikkausohjeen mukaisesti, niin kori jää mahdollisesti hieman ylös auton pohjaan nähden (eli roskaa voi päästä auton sisään kyljen matkalta). Kannattaa siis tosiaan leikata alareuna muutama milli (n. 4mm) alemmaksi valmistajan ohjeelliseenm leikkausviivaan nähden. Tähän tosin vaikuttanee myös se kuinka hyvin saa sähköt tungettua ahtaaseen tilaan. Hetken kaksipuoleisen teipin kanssa kikkailtua sähköistys onnistui kuitenkin aika vaivattomasti.
Korin maalaamisesta sen verran että ei siitä kaunista tullut, mutta onnistui kuitenkin (oli tasan yhtä sprayväriä maalia kaapissa...). Siiven maalaamisen kanssa kävi huvittava moka kun en puusilmänä huomannut että siinäkin oli suojaava muovikalvo... Maalasin sitten siihen kalvon päälle kiireessä. Tapaus toki paljastui kun ensimmäisessä ajossa maali alkoi lohkeilla siivestä suurina paloina radalle - no suojamuovi pois ja uutta maalia kehiin...
Jos tuota ruuvien löystymistä (syy: huolimaton "varikkotoiminta" ajojen välissä) ja alkujaan muovista tehdyn hingepinnien tuen ongelmaa ei lasketa niin muutoin olen ollut kovin tyytyväinen autovalintaan. Asiaan liittyen sain mukavasti tukea muiden komponenttien valintaan keskusteluissa paikallisisten harrastajien kanssa, jolloin servoksi valikoitui Savöx SC-1257TG, nopari ja moottori Hobbywing EzRun 60A 8.5t Combo-B5, pinjoneita mallia RW Racing, DX3S DSM radio ja vastaanotin ja akut GM V-MAXX Lipo 5600 60C. Tuolla kokoonpanolla ajelee mukavasti paikallisella radalla ei-kilpailumielessä.
t. srela