Kirjoittaja Aihe: Ongelma harjattoman kanssa  (Luettu 2384 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kojootti

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ongelma harjattoman kanssa
« : 13.11.08 - klo: 22.49 »
Terve!

Ongelma on seuraava: Kaasua painaessa säätimeen syttyy valot osa- ja täyskaasulle normaalisti, mutta moottori ei pyöri. Vasta kun isorattaasta pyöräyttää moottoria, niin alkaa toimimaan, ja pyörii aivan normaalisti. Kaasun, kun laskee pois, ja moottori pysähtyy, niin välillä lähtee pyörimään, välillä tarvii pyörittää moottori "oikealle kohdalle" ennenkuin alkaa toimimaan. Toivottavasti tuosta tajuaa. Servo toimii kaikissa tilanteissa täysin normaalisti. Säätimen perussäädön olen tehnyt, ja setupit asettanut tehdasasetuksiin. Laitteet ovat käytettyjä.

Säädin on LRP Sphere TC-spec ja moottori Novak 4,5.

Harjattomien kanssa en ole aikaisemmin ollut tekemisissä, joten kaikki on mahdollista.

Avusta kiittäen,

-Henkka
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ongelma harjattoman kanssa
« Vastaus #1 : 13.11.08 - klo: 22.59 »
Katsopas nyt aluksi ohje kirjaa. Onko kaikki varmasti oikein kytketty ? ja oletko ohjelmoinut sen noparin oikein sille motille. Tarkista myös varmuuden vuoksi, ettei pinjoni ole liian tiukkaan painettuna isorattaaseen "moottorin asento väärä "
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa kojootti

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ongelma harjattoman kanssa
« Vastaus #2 : 13.11.08 - klo: 23.09 »
Johdot menevät ohjeen mukaan, akulle + ja - normaalisti, sekä moottorin kolme johtoa kirjaimien perusteella A, B ja C. Pitääkö eri valmistajien laitteet( LRP ja Novak )
laittaa eri järjestykseen? Sensorijohto ei mene toisin päin paikalleen.
Pinjonin ja isorattaan välyksen olen asettanut sanomalehden avulla.

Tuntuu aivan kuin moottorin asentotieto ei tulisi säätimelle asti kaikissa moottorin asennoissa. Mutta koska en ole hiilettömien kanssa ollut aiemmin tekemisissä, en tiedä onko vika moottorin vai säätimen päässä.

Miten säätimen voi ohjelmoida väärin moottorille? Ohjeen mukainen "perussäätö" on tehty(neutral, throttle ja brake).

-Henkka
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ongelma harjattoman kanssa
« Vastaus #3 : 13.11.08 - klo: 23.32 »
Miten säätimen voi ohjelmoida väärin moottorille? Ohjeen mukainen "perussäätö" on tehty(neutral, throttle ja brake).

-Henkka
[/quote]

Juu niin se taitaa joka säätimellä ja motilla olla. Itse kirosin tänään kun ohjelmoin säädintä, mutta kaikki kuitenkin toimi hyvin lopulta. Mulla on kyllä käytössä hiilettömälle motille tarkoitettu nopari ja moottori jossa on hiilet. Mutta nopari käy molemille. Hmm ettei vain sinun motti tai säädin ole hajalla? Koska kyllä motin pitäisi pyöriä normaalisti kun perusasetukset on tehty. Minulla on itselläni sellainen pieni ns "tietokone" jolla ohjelmoidaan nopari tietylle kone tyypille sopivaksi. Ettei asetukset ole säädetty hiilelliselle koneelle?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa kojootti

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ongelma harjattoman kanssa
« Vastaus #4 : 13.11.08 - klo: 23.39 »
LRP:ssä on automaattimen tunnistus onko harjaton/hiilellinen.
Joten alan pikkuhiljaa kallistua tuohon vialliseen moottoriin/säätimeen.
Koska moottori on halvempi "kokeilla" ensin, täytyy alkaa siitä.
Huomenna kauppaan. Taas hyvä esimerkki, ettei kannata ostaa köytettyjä vehkeitä.

Kiitti avusta!

-Henkka
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Ongelma harjattoman kanssa
« Vastaus #5 : 13.11.08 - klo: 23.40 »
Onko käytössä lipoakut? Onko akuissa virtaa riittävästi?
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ongelma harjattoman kanssa
« Vastaus #6 : 13.11.08 - klo: 23.46 »
LRP:ssä on automaattimen tunnistus onko harjaton/hiilellinen.
Joten alan pikkuhiljaa kallistua tuohon vialliseen moottoriin/säätimeen.
Koska moottori on halvempi "kokeilla" ensin, täytyy alkaa siitä.
Huomenna kauppaan. Taas hyvä esimerkki, ettei kannata ostaa köytettyjä vehkeitä.

Kiitti avusta!

-Henkka

Ai siinä on sellainen hienous. Jos sinulla on mahdollisuus niin kokeile moottoria toiseen nopariin ja päin vastoin. Näin saat selvitettyä että onko vika näissä laitteissa. Ja jos on, niin ei muuta kuin viestiä myyjälle. Kyllä käytettynä voi ja kannattaakin ostaa, mutta tuotteiden tulee toimia! Onnea!

PS älä nyt vielä osta mottia/säädintä vaan pyri testaaman ne jossain
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ongelma harjattoman kanssa
« Vastaus #7 : 14.11.08 - klo: 03.15 »
Kato Henkka et pinjonin kiinnitys ruuvi ei ole liian tiukalla ---> Saa vedon jumittamaan kunnolla.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: Ongelma harjattoman kanssa
« Vastaus #8 : 14.11.08 - klo: 07.11 »
Aloita eka testaus sensoripiuhasta! Se ei maksa ku muutaman euron ja saat ainakin varmuuden että onko siinä kosketushäikkää tai katkosta. Joskus niiden liitoskohdat voi olla pyhällä hengellä kiinni ja pikku kosketus johtoon antaa kontaktin takaisin.

Mitkä akut on käytössä?

Poissa uosua

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Ongelma harjattoman kanssa
« Vastaus #9 : 14.11.08 - klo: 08.37 »
Täällä sama säädin ja sama vika. Eikä toimi muillakaan moottoreilla eikä sensoripiuhoilla elikä vika minulla ainakin säätimessä. Onko kukaan koittanut LRP:n limited lifetime warrantyä kuinka se toimii. On se ainakin hivenen halvempi kuin uusi säädin jos tulee toimivana takaisin, kulut lrp:n sivujen mukaan 30-150 taalaa.

Arto

Poissa kojootti

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ongelma harjattoman kanssa
« Vastaus #10 : 14.11.08 - klo: 10.12 »
Mulla on Nimh-akut käytössä, ja virtaa on riittävästi. Auto pelaa kuin enkeli, vaatii vaan tosiaan sen, että moottori on oikeassa asennossa että lähtee liikkeelle.

Pitänee ottaa yhteys myyjään.
Vaasan kisaan mennessä pitäisi vielä päästä ajamaan edes muutama akku. Viimeksi olen pikkuautoa ajanut n.2vuotta sitten.... :undecided:

-Henkka
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi