Onpas melkoinen keskusteluryöppy aikalailla yllättävästä aiheesta noin keliolosuhteet ja vuodenaika huomioiden.
Vaikuttaa lupaavalta ensi kesän talkooinnon kannalta.
Tämä viesti on pitkä, mutta epätietoisten kannattaa lukea loppuun asti.
Koitan vastailla esille nousseisiin kysymyksiin:
-Lavangon rata-aluetta (isojen autojen ja pikkuautojen ratojen muodostama kokonaisuus) hallinnoi VAU ry, jonka vastuulla on mm. alueen ympäristöluvan noudattaminen. Pienoisautopuoli (PA) on sitoutunut noudattamaan esimerkiksi ympäristöluvassa määriteltyjä aukioloaikoja.
-Lavangon PA-rataa, sekä Rajatorpan rataa ja VAUn osuutta tattarisuon radasta ja niihin liittyvää toimintaa koordinoi 6 henkinen VAUn PA-jaos, jossa toimivat
- pj. jarkko Kuusinen (1/10 touring, Tattarisuo ja Rajatorppa)
-Lavangon yhteyshenkilöt Jose Quaqraine ja Ari Heinonen
-Nappe Fager (kisojen ajanotto, Rajatorppa, C-12)
-Ilpo Koivisto (LS-5 luokka)
-Veikko Jalas
Kotisivuillamme VauRC.fi todetaan "Tavoitteenamme on pienoisautoilun puitteissa nuorisotyön ja autourheilun edistäminen koko pääkaupunkiseudulla".
-Lavangon ratamestarina toimii Wimmu ja hänen sanansa pätee
-Lavangon ratamaksuilla, joita on kertynyt tänä vuonna yhteensä noin noin 900 euroa on ylläpidetty Lavangon rataa ja kustannettu yhtä ja toista pientä tai isompaa radan pitämiseksi parhaassa mahdollisessa kunnossa. On meidän onni, ettei radasta tarvitse maksaa isolle VAUlle vuokraa, koska se tarkoittaisi ihan erilaista kustannuspainetta. emme siis ole Lavangossa millään ilmaiseksi annetulla kaupungin alueella vaan VAUn kainalossa ja riippuvaisia myös sitä kautta tulleista säännöistä.
-Täällä mainittiin, että Lavangon ratamaksuilla kustannetaan myös Rajatorpan ratamaksuja. Ratamaksut palaavat kyllä Lavankolaisten hyödyksi kokonaisuudessaan. Sen sijaan eri radoillamme järjestettyjen kilpailujen tuotto menee korvamerkkaamattomana yhteiselle tilille, mistä PA-jaoksen päätöksen mukaan rahoitetaan eri lajien ja harrastuspaikkojen kehittämistä.
-Lavankoon liittyen ei ole olemassa mitään kaikenkattavaa sääntökokoelmaa, niinkuin ei harrastustoimintaan liittyen oman kokemukseni mukaan yleensäkään ole. Koska meillä ei ole päätoimista organisaatiota eikä henkilökuntaa, on oman terveen harkinnan käyttö suositeltavaa seuran puitteissa harrastamiseen liittyen. Säännöistä saa tietoa ns. Lavangon aktiiveilta.
-Tämä homma toimii vain yhteisellä panostamisella harrastukseemme ja se tarkoittaa muutakin kuin vain ajamista. Vastuuta ovat halukkaat aina tervetulleita kantamaan. Lavangon osalta tällä foorumilla on asiasta tiedote sitten, kun taas kootaan vastuunkantajien porukkaa.
-”ison” VAUn hallituksessa on pienoisautoilijoiden edustaja Sami Salmela (sähkökrossi, 1/10 touring ja C-12)
-Mukaan toiminnan kehittämiseen ovat kaikki henkilöt, ideat ja mielipiteet tervetulleita. Kuten muussakin toiminnassa osa ideoista on mahdollista toteuttaa heti, osa viiveellä ja osa sitten on vaan toimintaan nähden epärealistista.
-Säännöt perustuvat joko virallisempiin määräyksiin tai kokeneiden ja asiantuntevien harrastajiemme näkemyksiin.
-Tämä ei ole julkista palvelua vaan omarahoitteista harrastustoimintaa. Myös sellaiset ”säännöt” jotka eivät ole itsekunkin omien toivomusten ja mieltymysten mukaisia ovat sitovia tai muuten jostain kohtaa putoaa harrastamiselta pohja pois.
-demokratia toimii täälläkin niin, että vastuuta pääsee kantamaan tasapuolisesti.
PA-jaoksen puolesta
jarkko kuusinen
jarkko.kuusinen@fountainpark.fi
puh. 040-5050081
edit: PS. Hyvä juttu, Ari ehtikin jo käynnistää tapaamisjärjestelyt.