Savea on luvattu Tuusulan puolelta Lahelasta ensi viikolla alkavalta työmaalta. Savea toimittaa Louhintahiekka Oy, jonka toimitusjohtajaan olen ollut yhteydessä viimeksi perjantaina 4.4.
Aloitin saven kyselemisen marraskuussa Helsingin kaupungin Rakennusvirastolta, josta muutaman puhelun jälkeen tavoitin Veijo Hämäläisen joka ilmoitti että savea on mahdollista saada. Sovittiin että kun saven toimitus voi alkaa, minuun ollaan yhteydessä. Joku joulukuinen perjantai sain puhelun kuorma-autokuskilta joka savea kuskasi. Autonkuljettaja totesi ensimmäisten savikuormien olevan huonolaatuisia, seassa ruohoa ja kiveä, ja ehdotti että odotellaan hiukan että laatu paranee. Totesin että mikäs siinä, eihän tässä vielä kiire ole. Kului varmaan kolme viikkoa niin ettei mitään tapahtunut, sitten ajattelin että nyt puhelin käteen, soitin Hämäläiselle ja kyselin että jokohan savea kohta saataisi. Hämäläinen ilmoitti luulleensa ettei savea tarvitakaan, mulla jäi haavi auki että mitäs nyt. Kerroin tilanteen ja sanoin että toki tarvitaan, taas sanottiin että ilmoitetaan kun tulee. Kului taas useampi viikko ja mitään ei kuulunut. Soitin Hämäläiselle joka oli juuri jäämässä lomalle, neuvoi kääntymään Olli-Pekka Vatasen puoleen. Parin yrityksen jälkeen tavoitin Vatasen joka kertoi että savi jota oli luvattu Suutarilasta oli jo mennyt ja lupasi ilmoittaa kun uutta tulee. Meni taas pari viikkoa ja mitään ei kuulunut, sitten meni myös usko tähän HKR -projektiin ja soitin Tuusulan kuntaan. Tuusulan kunnasta neuvottiin kääntymään Louhintahiekka Oy:n puoleen, ja sillä tiellä ollaan nyt.
Se tästä saviprojektista, en ole mustasukkainen siitä jos sitä joku muu saa hankittua, tulkoon vaikka mun puolesta useammasta paikasta, pääasia että tulee. Yritän sitä kuitenkin parhaani mukaan hankkia.
Jos savea tuodaan paikalle suuria määriä, UAU:n hallituksen toivomus olisi että savi (suurina määrinä) varastoitaisiin asfaltoidun varikkoalueen takana olevalle sepelikentälle sen laitaan, sieltä sitä voidaan koneella tarpeen mukaan kuskata. Toki radalle suoraan käytettävä savi on hyvä tuoda suoraan rata-alueelle.