Kyseessä on tosiaan kutistimet, eli puristimet, jotka määrätyllä tavalla käytettynä kutistavat putken. Asiasta taidetaan käyttää nimitystä "tyssääntyminen". Terästä yleensä tyssätään lämmöllä ja kylmällä, mutta koska sylinteriputki on messinkiä, voidaan se tyssätä mekaanisesti, pakottamalla. Itseasiassa käytän kahta työkalua, jotta putken muoto pysyy oikeana. Oikein suoritettuna hyvän lopputuloksen saamiseksi tarvitaan 16 puristusvaihetta ja lisäksi valmistelutyöt, joten ihan kädenkäänteessä homma ei onnistu.
Yllä jo sanottiinkin, että jokaiselle moottorille on omat puristimensa, koska putken läpimitat ovat usein erilaiset. Me hankimme Ossin V-Speciin sopivat työkalut, koska se on moottori jota kannattaa pitää kunnossa puristamalla.
Kun putki on puristettu, niin sitten nähdään onko noista mihinkään.
PS. Kyseessä ei ole parin kympin "työkalut" :mrgreen: