No jos lennokki väki on uhkarohkeaa väkeä latauksissaan niin ei nyt missään nimessä kannata tollasia ohjeita jakaa, koska 99% autossa käytetyistä akuista on 1C kennoja.
Ei se uhkarohkeaa ole jos on oikeat vehkeet (laturi siis), tyhmää se on silloin jos latailee millä tahansa laturilla yli ohjearvojen.
Hyperion EOS 1210i 12S 30N CHARGEREnkä minä ohjeeksi ole antanutkaan että yli 1c virralla ladata pitäisi, ja jos joku latailee ja posauttaa akkunsa, on turha minulle valittaa (Jokainen tehkööt sen omalla vastuullaan, varoittanut olen). ;)
Eikä myöskään ole tuossa eka viestissä mitään mainintaa yli 1C lataus virroista tai mistään muustakaan asiaan liittyvästä.
Eipä siellä olekkaan, käytännössä (Se ei siis aina kohtaa teoriaa) vain oikealla laturilla sai akun liki täyteen noin puolen tunnin latauksen jälkeen, siis kun akkua ei ajanut ns piippuun.
Minä en sit todellakaan allekirjoita tuota lataus ohjetta, koska se ei käytännössä kuulu ollenkaan auto Lipoja varten.
Eipä ainakaan kukaan ole sanonut käyttävänsä 2C kennoja autossa.
Mistäs aina edes voi tietää mitkä kennot akkupakan sisällä on, monastihan ne on aivan samoje kennoja kuin lennokkiväen vermeissäkin (Kokam ja Etec esim)?
Tuo 1c on siis vain yleinen suositus jos muuta ei ilmoitettu ole, se ei estä etteikö esim 1.5c ladata voisi (Niin kuin tuo linkittämäni laturi pystyy)!
Akun ikä tietenkin lyhenee, niin kuin millä tahansa kennotyypillä jos ladataan yli ohjearvojen.
Tuota ohjetta voi sitten jakaa kun se on valmistajan puolelta varma homma ja yhtä turvallista kuin tähänkin asti.
Ps: Taitaa tuo munkin laturi hyväksyä 1.2C latausvirraksi.
Niin kuin edellä kirjoitinkin, jos valmistaja mainitsee etta 1c on max latausvirta, sitä on hyvä noudattaa.
Mitkä tahansa akut saa räjäytettyä lataamalla niitä liian suurella virralla, ei se ole vain LiXX akkujen ominaisuus, nimimerkillä pöydän polttanyt NiCd kennoilla.....