Kirjoittaja Aihe: Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.  (Luettu 4910 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jare

  • Tulokas
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« : 29.12.03 - klo: 19.43 »
Löytyipä tommonen Kyoshon 1/10 land cruiseri tuolta nurkista. Sitä suunnittelin vähän testailla kohtapuoliin. Pari kysymystä asiaan liittyen, kun olen itse aikalailla aloittelija tasolla ainakin näiden polttisten kanssa.
1. Minkälaisia huoltotoimenpiteitä kannattaisi tehdä? Moottoria tuskin uskallan lähteä availemaan, kun en mikään polttisharrastaja ole.
2. Pitääkö huomioida jotain erityistä puhdistuksen ja mahdollisten huoltotoimenpiteiden jälkeen ennen moottorin starttausta?
3. Jollakin antaa basic-vinkkejä tuon GS-11X moottorin säätöön, jos vaikka käynnistystä helpottaisi?
4. Kauan noi bensat yleensä säilyy? Löytyy Model Technicsin Qwikfire 10 kanisteri (4litraa), vuoden tai pari vanhaa, ja 2/3 jäljellä. Korkki on ollut hyvin kiinni ja autotallissa säilytetty (=~0-25°C).

Poissa hannu_s

  • Veteraani
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #1 : 29.12.03 - klo: 21.55 »
Hämmentele kunnolla se polttoaine niin luulis lähtevän "öljyn" pohjalta ja sekoittuvan muuhun aineeseen.
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

Mika R

  • Vieras
Re: Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #2 : 30.12.03 - klo: 10.25 »
Lainaus käyttäjältä: "Jare"
Löytyipä tommonen Kyoshon 1/10 land cruiseri tuolta nurkista. Sitä suunnittelin vähän testailla kohtapuoliin. Pari kysymystä asiaan liittyen, kun olen itse aikalailla aloittelija tasolla ainakin näiden polttisten kanssa.
1. Minkälaisia huoltotoimenpiteitä kannattaisi tehdä? Moottoria tuskin uskallan lähteä availemaan, kun en mikään polttisharrastaja ole.
2. Pitääkö huomioida jotain erityistä puhdistuksen ja mahdollisten huoltotoimenpiteiden jälkeen ennen moottorin starttausta?
3. Jollakin antaa basic-vinkkejä tuon GS-11X moottorin säätöön, jos vaikka käynnistystä helpottaisi?
4. Kauan noi bensat yleensä säilyy? Löytyy Model Technicsin Qwikfire 10 kanisteri (4litraa), vuoden tai pari vanhaa, ja 2/3 jäljellä. Korkki on ollut hyvin kiinni ja autotallissa säilytetty (=~0-25°C).


1. Vähintäänkin tulppa irti ja siitä reiästä voiteluainetta (esim CRC) sisään ja pyörittele vauhtipyörää jotta mäntä alkaa liikkua. Voisit myös irroittaa kannen ja katsoa missä kunnossa sylinteri on. Ei vaikeaa. Muuta avaamista tuskin kannattaa tässä vaiheessa tehdä.
2. Hanki uutta polttoainetta ja kevyesti ryypytä ennen käynnistystä. Kandee myös hankkia uusi tulppa niin ei ole siitä kiinni.
3. Tuossa on varmaan 1-neulainen kaasari. Jos epäilet ettei ole säädöissä, ruuvaa säätöruuvi n. 3 kierrosta auki ja kokeile lähteekö. Siitä 1/4 - 1/2 kierrosta kiristäen jos mitään ei tapahdu.
4. Ostaisin uutta, niin ei jää siitä kiinni.

Poissa Jare

  • Tulokas
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #3 : 02.01.04 - klo: 20.38 »
Nonnih, sepäs käy hienosti ja pörisee :]

Piskuinen (säätö)ongelma vaan, että jonkusen minuutin kurvailun jälkeen auto ei vastaa kunnolla kaasuun ja lopulta sammuu. Kaasarissa on 2 säätöneulaa. Pääneula ja tyhjäkäyntineula. Noilla varmaan saadaan jotain aikaan tuohon ongelmaan? Pääneula on tällähetkellä 2,5kiekkaa auki (manuaalin mukaan piikki olisi ~2kiekkaa auki) ja tyhjäkäyntineulasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta kyllä se tyhjäkäyntiäkin käy ;). Sitä voisi varmaan hieman kiristää, koska auton saa sammumaan, jos pitää jarrua tarpeeksi kauan pohjassa.

Vanhat bensat tuntuvat toimivan sekoituksen jälkeen ainakin ja autossa on myös uusi tulppa.

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #4 : 02.01.04 - klo: 20.58 »
Koska ostit?
Paljonko maksoit tosta autosta?

Poissa Jare

  • Tulokas
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #5 : 02.01.04 - klo: 21.02 »
Lainaus käyttäjältä: "pegi90"
Koska ostit?
Paljonko maksoit tosta autosta?


Tuohan on jo vanha. Mitäköhän sanoisin, varmaan 1999 vuosimallia ja hinnasta ei ole tietoa, kun tuon silloin joululahjaksi sain :). En usko että kallis oli, veikkaisin että menee aika samoihin noiden nykyisten pureten polttisten kanssa.

Mika R

  • Vieras
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #6 : 03.01.04 - klo: 09.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Jare"
Nonnih, sepäs käy hienosti ja pörisee :]

Piskuinen (säätö)ongelma vaan, että jonkusen minuutin kurvailun jälkeen auto ei vastaa kunnolla kaasuun ja lopulta sammuu. Kaasarissa on 2 säätöneulaa. Pääneula ja tyhjäkäyntineula. Noilla varmaan saadaan jotain aikaan tuohon ongelmaan? Pääneula on tällähetkellä 2,5kiekkaa auki (manuaalin mukaan piikki olisi ~2kiekkaa auki) ja tyhjäkäyntineulasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta kyllä se tyhjäkäyntiäkin käy ;). Sitä voisi varmaan hieman kiristää, koska auton saa sammumaan, jos pitää jarrua tarpeeksi kauan pohjassa.

Vanhat bensat tuntuvat toimivan sekoituksen jälkeen ainakin ja autossa on myös uusi tulppa.


Hienoa. Ettei toi toinen neula olis alakierrosten säätöä varten eikä varsinainen tyhjäkäyntiruuvi joka lienee vielä erikseen (yleensä niissä on jousi). Säädä ekaks yläkierrokset kohdilleen pääneulasta ja sitten alakierrokset niin että lähtee nätisti kun ekaks pidät 5s paikallaan ja sitten avaat kaasun. Jos sanoo böö ja sammuu niin kiristä 1/2 kierrosta; jos ottaa kovasti kierroksia ekaks ja sitten meinaa sammua niin avaa 1/2 kierrosta.

Poissa Jare

  • Tulokas
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #7 : 03.01.04 - klo: 12.35 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Hienoa. Ettei toi toinen neula olis alakierrosten säätöä varten eikä varsinainen tyhjäkäyntiruuvi joka lienee vielä erikseen (yleensä niissä on jousi).

Tai noniin, neula ja neula. Siis pitkä ruuvi, jossa on tuo mainitsemasi jousi ympärillä. Muuta tuossa kaasarissa ei mielestäni ole, kuin tuo pääneula ja sitten se ruuvi, jonka ympärillä on jousi.

Rikastaako kylmä ilma seosta?

Poissa Jare

  • Tulokas
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #8 : 04.01.04 - klo: 21.55 »
Nonnih, nyt sain tuon häkkyrän säädettyä mielestäni aikas hyvin.

Nyt tuli vastaan ongelma, josta on jo aiemminkin kokemusta tuon auton kanssa. Nimittäin vetonaru alkoi vetää tyhjää. Ei ottanut mihinkään kiinni, vaan pyöri vain tyhjää ja välillä satunnaisesti otti jälleen kiinni. Sitten kun lämmitin moottoriosiota autosta, niin naru otti jälleen hyvin kiinni ja auto lähti heti toisella yrittämällä käyntiin :). Onko muilla ilmennyt vastaavaa pull-starttien kanssa? Parin tankin ajon jälkeen veti taas vähän tyhjää, joku jähmettymis-/jäätymisongelma?

Mika R

  • Vieras
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #9 : 04.01.04 - klo: 22.17 »
Niin, siinähän on yksisuuntalaakeri joka voi olla öljyinen tmv. Avaa ja puhdista mutta varo jousta sisällä ettei pjongaa silmään

Poissa Jare

  • Tulokas
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #10 : 04.01.04 - klo: 22.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Niin, siinähän on yksisuuntalaakeri joka voi olla öljyinen tmv. Avaa ja puhdista mutta varo jousta sisällä ettei pjongaa silmään

Joo, katsotaan nyt jos se ei enempää ala vihoitella. Yllättävän hyvin se kyllä käyntiin lähtee, kunhan vain naru pitää. Kiva 'lelu' on :)

Poissa !marco!

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #11 : 04.01.04 - klo: 23.05 »
laitahan kuvia siitä autosta ;)

Poissa plaa

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.saunalahti.fi/plx
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #12 : 11.01.04 - klo: 17.32 »
Työporukan kesken tuli hinku RC-harrasteen pariin ja allekirjoittanut suunnisti hetkohta "koti"kotiinsa autotallinhyllyjä penkomaan.
Sieltä löytyikin sekalainen RC-kasa, wanha (=20v) Sigma Panther 1/8 buggy SuperTigre 3,5cc motilla ja KO digiace tikkuradiolla, startti ja PowerPanel. Varsin yleinen yhdistelmä kultaisella 80-luvulla.

Joskus 10v sitten viimeksi otin laitteesta koesavut, silloin startti onnistui kohtuullisesti.
Nyt tankissa oli vihreää mömmöä pohjalla ja kone/kaasari jumissa.
Pienten herkistelyjen ja pesun jälkeen motti oli käyntivalmiudessa, 20v wanhaa polttoainetta oli vielä reilu 3L jäljellä joten aittelin koittaa josko onnistuisi..

Säädöt meni tietty hukkaan kun koko motin pesin joten käyntiinlaitto oli aika arpapeliä, varsinkaan kun ei enää muistanut mikäruuvi mitäkin säätää joten piti turvautua nettiin josta onneksi perusasiat äkkiä löytyi.. Lopulta kuitenkin laite suostui joinkuin käymään mutta heti kun otti hehkun irti niin sammui.
Wanha löpö oli jotain 10% nitroseosta, tulpan arvoista ei hajua eikä toimivia varatulppia ollut joten nitrot lienee haihtuneet ja tulppa ei pelkällä metanolilla jaksa hehkua.

Mutta sevverta nostalgiapläjäystä risiiniöljyntuoksu jätti että hommaa jatketaan jahka uuden tulpan ja vähän löpöä saa tilattua..
Haaveissa vielä hommata uusi/käytetty 4wd buggy tuon wanhan tilalle, ovatten vehkeet kehittyneet toisaalta runsaasti toisaalta ei ollenkaan tänä 20v aikana.

Sitä kummasti +35v nuortui taas 15-kesäiseksi kun tuota ruuvaili.

Poissa !marco!

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #13 : 11.01.04 - klo: 18.43 »
laita kuvia siitä kaarasta?

Poissa plaa

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.saunalahti.fi/plx
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #14 : 11.01.04 - klo: 20.51 »
Tuolta löytyy huonoja kännikamerakuvia, saa niistä jo osviittaa minkälaiset lelut aikanaan oli..
http://www.saunalahti.fi/~plx/rc/

Poissa !marco!

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #15 : 11.01.04 - klo: 20.53 »
siis meneekö toi jopa eteen päin!!?? voi hittovie..

Poissa !Ottoi

  • Tulokas
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #16 : 11.01.04 - klo: 21.19 »
Muistuttaa vähän Marcon omaa radista xD
Tähän kuuluu kuva -->  <--

Poissa !marco!

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #17 : 11.01.04 - klo: 21.20 »
eipä nyt ihan.. johdot on kyllä tossa siistimmin kun omassani  :roll:  mutta yhtä vanhan näkönen se ei oo (kyosho sandmaster stadium truck)

Poissa !Ottoi

  • Tulokas
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #18 : 11.01.04 - klo: 21.22 »
Muistuttaa sitä liikaa..
Tähän kuuluu kuva -->  <--

Poissa plaa

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.saunalahti.fi/plx
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #19 : 11.01.04 - klo: 21.50 »
Jep noita bensafilttereitä käytettiin aika yleisesti tohon tarkoitukseen..
Huomatkaa kunnon servoboksi, mamman pakasterasia ja tiiviit servotankokumit.
Tuolla tuli ajeltua kelissä kuin kelissä ilman huolta vedestä. Joskus se pölähti ojaan jossa vettä sevverta että pelkkä antenninpää näkyi. Uusi käynnistys ja taas menoksi.
Noi nykyvehkeet näyttää kauhean suojattomilta, miten niissä radiot ja servot kestää vettä ollenkaan?!?

Ja kyllä se kulkee, huomioikaa vääntynyt etupuskuri..

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #20 : 12.01.04 - klo: 10.55 »
Kyllä mä luulen että siinä on vaan yläkierrostensäätö, mulla on puretenissa GS12, ja siinä ainakin on vaan yks neula.

Säädä tyhjäkäynti niin että otat ilmanputsarin pois, ja säädät sen ruuvilla niin että kaasarin kurkku jää noin millin auki,

sitten moottorin käydessä hienosäätö jos tarpeen, sen kyllä kuulee koska rupee ottaan lisää jenkaa, ja vastaavasti kuulee kun kierroksen hiljenee.
Kyosho Inferno MP9e

Poissa plaa

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.saunalahti.fi/plx
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #21 : 12.01.04 - klo: 13.11 »
Tuohon koneen sijoitukseen:
Luulen ja veikkaan että senaikaisella maailmankatsomuksella yritettiin saada paljon painoa taka-akselille jotta teho siirtyisi maahan eikä vain pyöriin. Nelivedot oli vasta tulossa ja sikahintaisia.

(vrt.VW Kupla joka menestyy esim jokkiksesssa just tuon takia.)
On toi silti niinkuin lekaa heittäisi varsi edellä..

Poissa Ville Vainio

  • Veteraani
    • Profiili
    • Vilkutin.1g.fi
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #22 : 12.01.04 - klo: 13.15 »
(vrt.VW Kupla joka menestyy esim jokkiksesssa just tuon takia.)
On toi silti niinkuin lekaa heittäisi varsi edellä..[/quote]

juu sillon ennen vanhaan kupla oli myös metsurien keskuudessa suosittu auto, takaveto ja kone akselin päällä... ja korkeahko maavara niin kyllähän pääs lumessa paremmin ku monimuu auto.

jahas, son hei, mie poistun sotaväkeen tj 36x eli jokunen päivä viel
Kyosho Inferno MP9e

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #23 : 12.01.04 - klo: 14.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Ville Vainio"
jahas, son hei, mie poistun sotaväkeen tj 36x eli jokunen päivä viel


Hajoappa sitte sinne oikeen kunnolla "mortti"...  :wink:  :lol:  Ei herneitä...  :wink:  Sori OT....
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Mika R

  • Vieras
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #24 : 12.01.04 - klo: 16.36 »
Lainaus käyttäjältä: "plaa"
Tuolta löytyy huonoja kännikamerakuvia, saa niistä jo osviittaa minkälaiset lelut aikanaan oli..
http://www.saunalahti.fi/~plx/rc/


aika kolee! hienoa jos kulkee.

noista takavetoisista: R/C autoja ei oikein voi verrata kuin ei ns. perstuntumaa kuten oikeassa autossa

Poissa Happo

  • Tulokas
    • Profiili
Vanha polttis löytyi autotallin kätköistä.
« Vastaus #25 : 21.01.04 - klo: 20.37 »
mäkin innoistuin laittamaan tota mun pari vuotta vanhaa polttista kuntoon..into lopahti viimeksi startti narun katkeamiseen = koko systeemi lensi ulos jousineen, kun uutta narua laitoin eikä se takasin tietenkään mennyt. nyt pitää vaan hommata uusi stratti. ja autohan oli robben dirt devil