Aikaisemmin on kanssa esitetty kommentteja siitä miten ne junnut stanukoneella joutuvat samoihin eriin "kokeneiden virikuskien kanssa". Käytännössä kaikissa sarjoissa on pyritty aina laittamaan kuskeja jossain määrin taitotason mukaan, joten se aloitteleva junnu on vauhdillisesti sielä samantasoisten seassa. Jos sielä sattuu joku sarjaa kiertämätön kova kuski olemaan seassa, on se nopeusero niin suuri ettei varmasti tule haittamaan ainakaan sen juniorin ajamista. WJ kisoissa on mahdollista, että yksi lisääntynyt luokka pidentää päivää yhdellä ylimääräisellä erällä ja finaalilla ja tämä tekee jo entisestään pitkään päivään noin tunnin lisää.
Pääsääntöisestihän nykyään on erälistojen suhteen menty siihen että kuskit laitetaan sarjapisteiden mukaan eriin.
Joitain poikkeuksia tekee selvästi kovatasoiset kuskit jotka eivät ole ajaneet esim ekaa kisaa eikä siis siltä kaudelta ole saanut pisteitä... Mutta nämäkin kuskit on sitten yleensä laitettu esimerkiksi toisiksi kovimpaan hiittiin tai sitten jos on ollut useampia niin on jopa nähty erä missä on vain kovatasoisia kuskeja jotka eivät ole vielä saaneet pisteitä...
Mutta käytännössä yhdelläkään aloittelijalla tai vähemmän ajaneella junnulla ei ole mitään mahdollisuutta joutua samaan erään oikeasti nopean kuskin kanssa.
Tuohon aikatauluun annoin jo ylempänä ratkaisun.
Ratkaisun joka ennen oli puhdas käytäntö ja jopa säännöissä asti.
Eli ainoastaan A finaalit kolminkertaisena.
Tuosta käytännöstähän luovuttiin kun haluttiin kisoihin enemmän kuskeja ja huomattiin että antamalla jokaiselle sama määrä ajoaikaa, porukkaa tulee enemmän kisaamaan...
Ja niinhän siinä kävi.
Jos nyt yhtäkkiä tosiaan laitetaan stanu luokka mukaan ja ajetaan kaikki finaalit kolminkertaisena ainoastaan mikäli se mahtuu aikataulullisesti... Tiputetaan kolmas finaali muista pois mikäli ei mahdu.
Tällähän tulee jo nykyisillä WJ kuskimäärillä isoimmissa kisoissa äkkiä se rako aikatauluun minkä junnuille suunnattu stanu luokka vaatisi.
Ja tosiaan... pistää sen stanun vaikka sitten vähemmillä erillä mukaan jos se sitä vaatii.
Kuitenkin kyseinen luokka pitäis olla suunnattu aloitteleville ja junnuille... Junnuille jotka hyytyvät monesti jo ennen kuin finaalit edes alkavat.
Nykyään meillä on surkean vähän junnuja ajamassa.
Kisoissa keski-ikä on vain noussut vuosi vuodelta.
Samat vanhat kehäraakit vuodesta toiseen taistelemassa kärkisijoista.
Vain aivan muutama juniori näyttämässä yli kolmekymppisille äijille kaapinpaikkaa.
Naurettavan kauan sitten kun ei esim turistista vielä edes tiedetty, oli stanu joka toi junnut lajin pariin ja jotka sitten nousivat sitäkautta kun olivat stanussa oppineet ajamaan kilpaa oikeasti, nousivat viriin ja tosiaan nuoria kuskeja tuli jatkuvasti lisää.
Samoja jamppoja on tänäkin päivänä muutamat siellä kärkikahinoissa jotka aikanaan aloittivat stanussa.
Ihmettelen lähinnä että miksi tämän kyseisen luokan joka ennen toi uusia lahjakkaita kuskeja kisaamisen pariin, uudelleen herättämisestä keskustellessa jo porukka näkee asian mielummin negatiivisena.