Lainaus eräästä toisesta topicista:
Sillä kun maksamme hieman enemmän kyoshon tuotteista täällä suomen maalla ruokimme sitä mitä joku aikaisemmin kommentoi että "itse aijon mennä helsinki motor show:n katsomaan valmiiksi kasattua lazeria" jos emme osta suomesta, eivät myöskään he panosta suomeen, ruokimme samalla myös sitä että kauppiaat pysyvät pystyssä ja pääsemme tuotteita nykyään aika monessa kaupingissa ympäri suomea hypistelemään. Juuri siitä syystä että olemme ruokkineet suomen liikkeitä viime vuosina, on ala kasvanut suuresti suomessa viimeisen vuoden aikana. On tullut lisää uusia liikeitä, mikä tekee nimenomaan sitä tervettä kilpailua, Liikkeet ovat laajentaneet (Hobbbylinna, Atala Rc ja Sabe). Kilpailusta kun puhe tuli niin terveeksi kilpailuksi kutsuisin sitä kun kaikki ovat samalla viivalla eli alv% sama ja maan väestö sama, eli harrastajia saman verran. Suomessakin kannattaa otta huomioon se että kaikki eivät täälläkään toimi samalla tyylillä, eli osa kauppiaista ovat nettikauppiaita joilla ei ole toimi-tiloja joten ei työntekijöitä ym. kuluja, mutta silloin yleensä toimituskaan ei onnistu samaan tapaan emmekä voi käydä siellä tutustumassa tuotteisiin. Silloin siis hinnan saa pienien kulujen takia matalemmaksi mutta palvelua ei varmasti saa samalle tasolle.
Niinpä niin. Totta ainakin toinen puoli. On varmasti kaikille aivan selvää, että kannattaa tukea paikallisia kauppiata, mutta kohtuus kaikessa. Hinnathan ovat suomessa tulleet monessa asiassa sille tasolle, että ei kannata lähteä maailmalta edes etsimään halvemmalla.
Toisaalta vieläkin on mahdollista törmätä kauppiaiden erilaisiin vedätyksiin. Jos ostamme kaikki ylihintaisetkin tavarat kotimaasta, niin on aivan varma, että hinnat eivät ainakaan laske. Sitä paitsi se ei todellakaan ole pelkästään asiakkaasta kiinni minkä hintaista tavaraa täällä tarjotaan eikä Kaikilla muilla aloilla tavaran jälleenmyyjillä on ainakin jonkinlainen neuvotteluasema hintojen suhteen.
Otetaanpa tästä elävä esimerkki:
Asson mattoauto:
RC12L4 Sabe 306€
RC12L4 PrecisionRC Hong Kong $175 +rahti $40 +tulli $10 +alv $50 = $275 /1,20= 229€
Suomalaisen kaupan (Sabe) listahinta on jotain ihan käsittämätöntä. Miten voi olla mahdollista, että sama auto maksaa toisessa kaupassa 77€ enemmän kuin, että tilaa sen auton yksittäiskappaleena itselleen Hong Kongista superpikalähetyksenä.
Selityksiä on muutama: Listahinnasta saa kyllä alennusta, jos tajuaa pyytää, mutta kiltit ja tyhmät maksavat täyden hinnan, suomalainen firma on vain ahne ja ottaa katetta 200€, suomalainen firma on laittanut listoilleen kaikki mahdolliset tuotteet, joita ei tietenkään ole varastossa, vaan kyseinen tuote tilataan PrecisionRc:ltä Hong Kongista, kun joku on sortunut sen tilaamaan heiltä.
Ja sitten vielä myytti niistä eri suuruisista arvonlisäveroista ja Suomen markkinoiden pienuudesta. Jos ostat autopaketin Saksasta hintaan 400€ sis. alv 16%, niin myyjälle jää 344€ ja Suomessa 327€ ja myyjä tilittää valtiolle vain netto alv:t. Valmistajat taasen myyvät kaikki valmistamansa tuotteet tukkureille samaan hintaan. Suomalaiset kauppiaat voivat tehdä esim. yhteistilauksen saksalaisen tai ruotsalaisen liikkeen kanssa, jos eivät muutoin saa tuotteita samaan hintaan.
Suomessa kyllä pystytään täsmälleen samoihin hintoihin kuin mitä maailmalla on, jos on halua. Hyvänä esimerkkinä ovat touringautokitit, jotka maksavat juuri sen saman tai vähemmänkin kuin mitä maailmalla.
Tarkoitus oli siis sanoa, että tuetaan kotimaisia kauppiaita mahdollisuuksien mukaan, mutta yritetään olla myös tietoisia siitä mitä maailmalla tapahtuu, jotta kilpailu alalla pysyisi terveenä.