Kirjoittaja Aihe: AA-kennot Space Chargerilla  (Luettu 1931 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AA-kennot Space Chargerilla
« : 13.09.03 - klo: 11.58 »
Aattelin laittaa tän tälle puolelle, kun sähköistä on kyse.
Eli lataan lähettimen (8 kennoa) ja vastari (5 kennoa) akkuja space chargerilla. Ongelmana on katkaisu. Laturi ei sitten millään katkaise itsestään latausta. Peak on Ni-MH kohdassa vastarin akuilla (GP 2000 mAh), mutta akku kuumenee, voltit tippuu laturin näytönkin mukaan n. 0.2 V ja ylikin, ladatun määrän mukaan olisi täynnä jo aikaa sitten, eikä silti katkaise latausta.
Sama homma lähettimen (Ni-cd) kanssa, ei katkaise.

Onko tuttua vai onko käyttäjässä vika. Myyjän mukaan pitäisi pystyä lataamaan 5:tä tai 8:saa kennoa.
Power-Save-Racing Team

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AA-kennot Space Chargerilla
« Vastaus #1 : 14.09.03 - klo: 00.46 »
Millä virralla lataat? Se voi hyvinkin katkaista kohtalaisen oikeilla arvoilla mutta AA-kennot kuumenee helpommin isommilla latausvirroilla. Niille hyviä virtoja ovat noin 200-300mA kieppeillä.

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
AA-kennot Space Chargerilla
« Vastaus #2 : 14.09.03 - klo: 09.56 »
Itse lataan Space Chargerilla GP:n akut 0.5-amppeerilla tai 1-amppeerilla.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AA-kennot Space Chargerilla
« Vastaus #3 : 14.09.03 - klo: 11.51 »
Lataan nimellisesti 0.5 A:lla, mutta se ei ole vielä koskaan katkaissut itsestään. En ole uskaltanut antaa akkujen olla niin kauaa.
Kuinka korkeaksi lämpötilan voi antaa nousta AA kennoilla? 50 C ?
Power-Save-Racing Team

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AA-kennot Space Chargerilla
« Vastaus #4 : 14.09.03 - klo: 12.49 »
Hidaslatauksessa (200mA) ne ei sais lämmitä oikeestaan ollenkaan. Isommilla virroilla ladatessa varmaan samaa luokkaa kuin ajoakkuina käytettävillä eli jotain 40-45C. Olen jokusen aikaa sitten ostanut tuommoisen AA-kennojen lataukseen tarkoitetun laitteen jossa on myös purku ja latauksen katkaisu delta peakillä. Se lataa 600mA ja lämmittää akut melkoisen kuumiksi. Ei ole kokemuksia/tietoa onko se ihan hyvästä...
---
EDIT: Yleensä latailen kyllä itsekkin lähettimen akkuja CS:n Space Charger Pro:lla. Sen olen huomannut että laturi tiputtaa itse latausvirtaa, joskus jopa 0,3A (en oo ihan varma) ja että mun virtalähteessä ei riitä jännite lataamaan täyteen 8 kennon pakettia.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AA-kennot Space Chargerilla
« Vastaus #5 : 14.09.03 - klo: 14.14 »
Mulla tulee 13.8 V virtalähteestä, joten pitäisi riittää 8:lle kennollekkin. Laturi tiputtaa tarvittaessa latausvirtaa alle 0.5 A:n (näin ohjeen mukaan ja näytttäisi näin tekevän).
Oletko tarkkaillut volttien näyttöä latauksen aikana. Voltit käy n.13,5V:ssa ja lähtee jo putoamaan, muttei katkaise. Vastaavasti vastarin akun kanssa.
Onko laturi rikki vai kokeilenko ja annan olla niin kauan, että katkaisee.
Power-Save-Racing Team

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AA-kennot Space Chargerilla
« Vastaus #6 : 14.09.03 - klo: 15.18 »
En ole oikeastaan kattellu niin tarkasti, mutta mun poweri ei anna kun vähän yli 12V... Yks mitä olen miettinyt on se että jos se jännitteen lasku on niin hidasta ettei laturi sitä huomaa.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AA-kennot Space Chargerilla
« Vastaus #7 : 14.09.03 - klo: 18.08 »
Joo, toi vois olla muuten syynä. Voltit lähtee putoamaan kohtuullisen rauhallisesti. Oisko toi kennomäärä sitten syypää siihen ? Voi kun olisi yks 6 kennonen akku jolla testata tuon laturin toiminta. Yks joku tosi vanha Ni-cd löytyy, mutta uskaltaako sillä testata, ollut monta vuotta lataamatta.
Power-Save-Racing Team

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
AA-kennot Space Chargerilla
« Vastaus #8 : 14.09.03 - klo: 19.05 »
Kelpostihan sitä luulisi lähetinakkuun saavan johdot kiinni siten että olis 6 kennoa latauksessa. Ite lataan yleensä ensin 8 kennoa ja kun lähteen jännitteet ei riitä, lataan ensin 4 täyteen ja sitten toiset 4 ja sillon kyllä piikki toimii. Voi tosiaan johtua hidas jännitteen lasku kennojen määrästä, tai sitten kennotyypistä tai siitä että kennot tulee niin eri aikaan täyteen että kun yhden jännite lähtee tippuun niin muiden vielä nousee ja sitten ykstellen kennot lähtee tippuun, mutta siihen asti että 4 kennoa on täynnä niin jännite nousee ja jos parilla kennolla on poikkeuksellisen suuri kapasiteetti niin ne voi täyttyä hyvinkin paljon myöhemmin johtuen pieestä latausvirrasta jolloin muutamat ehtii pahasti ylilatauksen puolelle ja elinikä kärsii varmasti.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AA-kennot Space Chargerilla
« Vastaus #9 : 16.09.03 - klo: 15.31 »
Kokeilin aamulla vielä vanhalla ajoakulla, ei toiminut silläkään. Peakin kohta tuli selkeästi, mutta lataus vain jatkui.
Äskettäin kannoin laturin takaisin liikkeeseen, jossa lupasivat kokeilla sitä ja jos eivät saa toimimaan, niin uutta tilalle. Ilmeisesti vastaava tapaus on sattunut aiemminkin, mutta oli korjaantunut jollain säädöllä.
Pitäisi tulla takaisin perjantaina, laitan sitten lisätietoa kuinka kävi.
Power-Save-Racing Team

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AA-kennot Space Chargerilla
« Vastaus #10 : 24.09.03 - klo: 18.26 »
Tänään tuli tieto, rikki oli. Samanlaista en saanut tilalle kun ei ollut, mutta sopimukseen päästiin ja sain laturin tilalle. Hieman halvemman tosin mutta sopiva hyvitys lienee neuvoteltavissa. Asiasta päättävä taho ei ollut tänään paikalla, jotén neuvonpito huomenna.
Nyt pitäisi akkujen ruveta lataantumaan.

Ajattelin vielä laittaa tänne infoa, jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan.
Power-Save-Racing Team