Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Stilo

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 27
211
Vapaa keskustelu / Vs: Youtube Jugeboxi
« : 17.08.11 - klo: 20.25 »
Viimisen parin vuoden aikana ehkä koviten iskenyt uudempi bändi:
SYLOSIS - A Serpent's Tongue (NEW 2011!)
Ensimmäinen levy kyllä menee all-time top 10 listalle eikä tuo tuoreempikaan ainakaan huonompi ole.
SYLOSIS - Empyreal

Kotimaisen musiikin puolella kevään yllättäjä oli Ajattara, Loitsulaulujen ja muun härökokeilujen jälkeen palattu enemmän vanhaan tyyliin:
Ajattara - Kunnes Taivas Meidät Erottaa
Vaikken hirveesti bläkkistä kuuntelekkaan, niin tuo toimii.

Kevyemmän musiikin saralla InFlamesin uusi levy kanssa yllätti erittäin positiivisesti.
In Flames - Where The Dead Ships Dwell - 06.wmv

212
Myös omat messukoppa suunnitelmat rupeaa olemaan hyvässä mallissa...pitäis vaan vielä mm. toteuttaa.


213
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 14.08.11 - klo: 17.28 »
Nehän siis on emulsio iskarit eli sielä kuuluukin olla ilmaa. Se iskarinvarren sisäänveto on kanssa normaalia.

214
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 11.08.11 - klo: 19.31 »
RC twin drifting with onboard cam

Tätä ei ollutkaan pastettu kuin tuonne driftitopiciin, joten pistetään tännekkin tulevien Extremen driftikarkeloiden kunniaksi. Editointi by Teemurri.

215
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 11.08.11 - klo: 08.20 »
Diffiboxin rattaat periaatteessa toimii ilman mitään rasvaa, mutta kun laittaa vähän rasvaa niin rataspaketti toimii hiljaisemmin. RCtechin puolella ovat puhuneet, että käyttävät jopa 50w iskariöljyä  rattaissa, voitelee vähän ja ei ilmeisesti roisku ympäriinsä.

216
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 10.08.11 - klo: 08.54 »
Muutama peruskyssäri B4/T4:n tekniikasta auton paremmin tunteville:

1. Pitäisikö slipperin kireyttä pystyä oikeasti säätämään sen avattavan "luukun" kautta irroittamatta aina sitä spurrin suojakantta? Itse kokeilin kiristää diffiä luukusta pitämällä samalla takapyöristä kiinni silti mutteri ei kiristy koska spurri pääsee pyörimään siellä.
Kyllä pystyy kiristämään luukun kautta. Jos se mutteri ei kiristy vaikka pitää molemmista takarenkaista kiinni/painaa niitä jotai pintaa vasten, diffi luistaa. Se Slipperin akselihan on suorassa rataskontaktissa Diffiin joten jos sielä välillä ei tapahdu luistoa niin pitäisi kyllä kiristyä.

2. Vielä kerran, mites nuo taka-akseleiden lukitukseen tarkoitetut roll pinnit on tarkoitus asentaa ja tarvittaessa poistaa siististi? Mulla katkesi T4:sta pari viikkoa sitten toinen pinni ja jouduin uutta asentaessa lyömään sitä ihan reippaalla voimalla paikalleen vasaran avulla. Tuskin laakerit tykkää...
Onko siinä akselissa yhtään päittäisvälystä kun roll pin on paikallaan? Veikkaan että on yksi shimmi liikaa jolloin pinnin reikä jää pieneksi. Normaalisti menee kyllä ihan helposti pihdeillä paikalleen ja pois.

3. Vaatiiko diffin kireyden säätö koko ratasboksin avaamisen vai pääseekö sitä säätämään jotenkin vähemmällä purkamisella?
Diffinruuvin kantahan jää helposti säädettäväksi, senkun ottaa sen puolen nurkasta takarenkaan ja pallokupin irti jotta saa vetarin pois ulostulosta. Sitten vaan 2mm avain ruuvinkantaan ja kiristäen.

217
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 07.08.11 - klo: 21.39 »
Mites muut on saanut iskarit ilmattua?

Asson ohjeiden mukaan

Kun seuraavan kerran teette V2 iskareita, niin kokeilkaa avata iskarin alakorkkia kierroksen/kaksi, jos iskarinvarsi herkistyy, niin silloin kannattaa hioa o-renkaiden välistä holkkia lyhyemmäksi, ettei se purista O-renkaita lyttyyn ja täten jumita iskarinvartta. Omissa molemmissa .1 assoissa tarvitsi hioa holkkia. Iskarit herkistyi huomattavasti. Vinkki kyllä tulee tuolla videollakin.

218
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 02.08.11 - klo: 11.31 »
Tietonikkarista ostin Alcad Lacquers kromimaalia (ALC-114 Chrome for Lexan), maksoi 10,50€/pullo. Kama on vesiohenteista ja mielestäni sillä oli helppo maalata ja lopputulos hieno. Suosittelivat taustamaaliksi liuotinohenteista kiiltävää mustaa. Kuten sanottu lopputulos oli hieno, mutta liuotinohenteisen maalin maalaminen on kyllä ainakin mulle tuskaisaa, samoin välineiden pesu. Seuraavaan maalaukseen laitan kokeeksi ja vastoin ohjeita vesiohenteisen taustamaalin.

Edit: Tuolla maalausohjeissa kyllä kehoitetaan käyttämään vesiohenteista taustamaalia. Liekkö ollut Tietonikkarin ukko sitten loman jälkeen vähän "yössä" vielä.

Otin tänään kokeeksi myös kultamaalia (ALC-118 Gold Titanium) ja paria läpinäkyvää maalia (ALC-401 Red
 ja ALC-403 Blue), katsotaan mitä niillä saa aikaiseksi.

Mielestäni nuo Alcladin maalit ei ole vesiohenteista nähneetkään, melkoista myrkkyä. Tuon Alcladin kromin ja muiden tuotteiden kanssa toimiessa kannattaa ottaa huomioon muutamia juttuja:
- Oikeat liuottimet ruiskun putsaamiseen.
- Maali sulattaa/pehmittää jossainmäärin maskikalvoa jolloin sen irtirepiminen saattaa vaikeutua.
- Kromiin ei saa päästä kosketuksiin liuotinohenteinen maali, esim. Maston, tämä kadottaa kiillon kokonaan.  Jos vetää mastonin taustalle esim. nitroblockiksi niin kannattaa olla kunnollinen peittävä kerros vesiohenteista siinä kromin päällä.
- Taustamaali ei meinaa pysyä kromissa kauhean hyvin kiinni, esim. velcroa kromikerroksen taustalle laittaessa repeää tarra helposti irti irroittaen kromimaalit taustoinen mukanaan. Sama homma on myös jos kromimaalilla maalatun ja esim. mustalla taustatun alueen vierestä repii maskikalvoa pois, repeää taustamaali kromista helposti irti ja taasen on jälki ikävää. Esim. omassa värityksessä olen kylkien tummalla taustalla olevat kromikuviot maalannut ensimmäisenä, sen jälkeen taustannut ne tummanharmaalla, koska tällöin kromikuvion vierestä ei tarvitse irroittaa maskikalvoa. Punaisen ja valkoisen välissä olevan kromiraidan ja pääkallon olen taas maalannut viimeisenä juuri ennen valkoista ja sitten taustannut sen vain valkoisella, sekin toimii ihan kohtuullisesti, ei anna ihan niin hienoa peilausta kuin mustalla taustaus, mutta kapeassa raidassa toimii hienosti.


Peitsamo: Alcaldin transparent värejä ja kromia yhdistellessä saa kyllä todella nättiä värillistä peilipintaa aikaan.

219
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 29.07.11 - klo: 20.28 »
Viimisen 3,5 kauden aikana nuo Vaasan MM kisat oli ensimmäinen paikka jossa tarvitsi SP:n 8,5t konetta kireämpää ja sieläkin oli normaaliin Suomitasoon nähden kova pito ja lyhyet kiihdytykset hyndiin. Uusilla akuilla olisi varmaan kyllä 8,5t myös riittäny, mutta semmoisia ei nyt ollut  :tongue:. Myös 10.5t moottoreilla on ajettu menestykkäästi myös Jyväskylän vanhalla ISOLLA radalla, joten ainakaan rataa pitkin ajaessa ei noilla tehokkaammilla moottoreilla tee oikeastaan mitään.

220
Team Associated / Vs: Team Associated B4 + Kuvat
« : 25.07.11 - klo: 19.13 »
yleisimpiä: (voi pitää pari aina varalla)
Takatukivarret
Takarunkopala (samalla menee välillä diffiboxin kuoret ja tämäkin vain jos hypit tosi isoja hyppyjä)
Takapään c-linkki kiinnityspala, oliko nyt chassis brace nimellä
Takaiskarituki
Siipituet, ainakin jos ajaa JC:n siivellä joka on varsin jäykkä

Vähän harvinaisempia mut voi olla jees olla yks aina varastossa:
Etutukivarret
Ohjauspala + c-pala (ne uudet versiot ihan tuntus kestävän)
Etupään pinnikiinnike
Etuiskarituki
Vanttiruuveja, kannattaa melkein hommata se 6 kpl paketti, saa samalla hyvän säätötyökalun ja linkkejä moneksi vuodeksi.

221
Team Associated / Vs: Team Associated B44+kuvat
« : 04.07.11 - klo: 14.00 »
Etupuskurista ei ole tietoa, ei taida RPM puolestakaan löytyä.

Setuppina toimii käytännössä aina jenkkitiimin LiPo setuppi. Muistaa vaan löydä punttia auton takapäähän tiimin ohjeiden mukaan "Add weight between batteries on LiPo cradle to make battery + weight = 375g". Paino rauhottaa auton perää todella paljon, mutta ei kuitenkaan hirveästi uhraa kääntyvyyttä. Vähintään mustaa takavakaajaa kannattaa myös käyttää aina, vaikka rata olisi röykkyinen. Ilman vakaajaa auto pääsee nojaamaan ihan liikaa ulkokurvin takapyörälle ja spinnaa helposti hanskasta. Röykkyiselle radalle kun ottaa takaa antisquat shimmit pois niin rauhoittaa perää tarpeeksi. Lyhyt akseliväli myös auttaa autoa kääntymään tiukkoihin mutkiin.

edit. Assolla löytyy Youtubesta hyvä ohjevideo uusien V2 mallisten iskarien rakentamiseen, myös muita pieniä tipsejä tuolta videoista löytyy.

222
Oli ihan kiva käydä taasen kokeilemassa huutogrossiakin. Valmistautuminen oli kohdillaan, pari tankillista lavangossa jonka aikana oli lähinnä ongelmia... Kalustoon oli siis luotto ihan täysin kohallaan kisapäivää varten. Kisapäivä tuli vielä aloitettua hienosti toteamalla, että STS halpiskoneessa jolla piti kokeilla ajaa kisat, oli reikä männässä. Noh huutihan se tietty testisession päätteeksi minuutin verran täysillä, mutta tottakai puristukset kannatti testata vasta kisapaikalla.

Kätevästi heti aamulla sitten uuden koneen sisäänajo ja eka treeni väliin (eikös ne ollut lahjattomille). Tähän vielä lisäksi jumittunut takadiffi, palanut starttiboxi ja hajonnut ponderi. Mutta onneksi kaksi kohtuullista alkuerää joilla suureksi ihmetykseksi suoraan semiin. Semistä vika nousupaikka finaaliin ja finaalissa sitten kuskin totaalista räpellystä kunnes ilmeisesti vajaaksi jäänyt vastarin akku loppui kesken.

++++ kelit suosi vaikka etukäteen näytti iha kauhealle
++ TeamC T8/Precirotate D5 kalusto oli suuri positiivinen yllätys, auto kesti finaalin useat triplan kouraamiset ja vauhtikin varsin hyvä testaamisen määrään nähden, koneessakin oli tarpeeksi potkua ainakin meikäläisen taidoille, isot kiitokset euroRC:n jampoille kalustolainasta!
++ mekkari jota ilman kisoista ei olisi tullut mitään, isot kiitokset Pylvikselle!
+ kuulutukset, jos jotain puuttui, niin finaalin aikana olisi voinut käydä koko tuloslistaa läpi vähän useammin
+ Jo syksyllä PM:t läpiajetut supersofti Cityblockit oli vielä finaalin jälkeenkin saman näköiset kuin päivän alussa, voi ajaa vielä seuraavatkin kilpailut
+ ajokulttuuri ei ollut ihan niin kauheaa kuin aikaisemmissa kisoissa joissa tullut ajettua, tai sitten sattui hyvä erä

- finaalilistat oli välillä arvoitus, ei kylläkään onneks omalla kohdalla haitannut
- nostopaikalle tuleminen tuntui joillain välillä olevan hakusessa
- finaalilähtöjen ensimmäinen mutka sokkona kun mekkarit seisoi edessä

Kiitokset vielä Vallille ja Clubbahille starttiboxien lainasta!

Jäi sen verran hyvät fiilikset että voisi suunnitella ajavansa useammankin kisan tänäkesänä.

223
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 09.06.11 - klo: 14.00 »
Pistin juuri muistutusta myös Tiim Lahden Facebook sivuille. Tulossa olen ainakin itse.

224
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 07.06.11 - klo: 11.31 »
Mites nyt sitten olisi joku seuraavanlainen tilannekatsaus:
-Vehmaan radalla on luvat kunnossa polttistouhulle (ei oo ihan itsestäänselvyys tääläpäin), koroke yms. löytyy. Eikö tästä kannattaisi muokata se 1:8 kokoluokan autoille sopiva rata. Pintamateriaalia vaihtaen tjm. Sama ratahan sitten on myös 1:10 kokoluokkaa isommille sähköautoillekkin.

-Tämä uusi rata enemmän pienemmille autoille sopivampana, varsinkin JOS on edes pienet mahdollisuudet saada valituksia melusta, tai muuta "saastuttaa luontoa" palautetta, tulee polttiksilla ajamisesta erittäin hankalaa. Vehmaan rataprojektin kanssa tuli ilmeisesti aika selväksi ettei polttiksiin suhtauduta kovin suvaitsevaisesti täälä viherpiipertäjien luvatussa kaupungissa(siksi se vesivehmaan rata ei edes ole Lahdessa).

-1:10 polttikset ja pienemmät käyvät kyllä ihan hyvin sille pienemmällekkin radalle.  Eivät kuluta rataa sen enempää kuin muutkaan kokoluokan laitteet, eikä näitä paljoa olekaan eikä varsinkaan rataa todennäköisesti enemmän käyttävillä aktiiviharrastajilla. Tämäkin vain JOS sielä ratapaikalla on oikeasti lupa ajaa polttiksilla. Luvatta jollain paikalla aktiivitoiminnan pyörittäminen varsinkin polttiksilla on erittäin kyseenalaista ja saattaa vain haitata harrastuksen julkisuuskuvaa. Varsinkin paikallisesti. Pelkkä maanomistajan lupahan ei aina riitä.

-Jos se radan pinta tulee semmoiseksi, että kestää ihan hyvin, niin miksei sielä sitten voisi joku aloittelija käydä 1:8 autolla kokeilemassa, mutta sitten tietysti innostuksen jatkuessa suunnattaisiin enemmän sinne Vehmaan suuntaan.

Eiköhän pikkuhiljaa olisi aika kokoontua jonnekkin suunnittelemaan porukalla pöydän ääressä. Tai vaikka sielä todennäköisellä ratapaikalla? Ettei mene ihan vaan netissä huuteluksi.

225
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 28.05.11 - klo: 00.47 »
Joku mode vois tän rataväännön katkasta johonki ihan omaan aiheeseen ja poistaa tuosta hoken viestistä asti loput, ihan turhaa jauhamista.

226
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 28.05.11 - klo: 00.44 »
Eikä siinä mitään, mutta kun asiat haittaavat joitain kuskeja yksilötasolla ennenkuin koko rataa on edes sen ihmeemmin suunniteltu.
pthim on kuitenkin pitkälti se henkilö joka näistä asioista päättää... ja ylipäätään päättää minkä tasoinen koko radasta tulee.
Hänen ystävän aluehan nyt on kyseessä.
Hän sen kuitenkin päättää tuleeko siitä vaikkapa ovaali missä ajetaan vain hybridi autoilla alustan ollessa leca soraa.

No me sentään asutaan lähempänä kuin 100km päässä paikasta, toisin kuin teikäläinen! Jos nyt keskittyisit ihan rauhassa siihen lavangon projetkiin, sieläkin on viel sähköradasta vissiin paljon tekemättä vaikka talvella olikin PELKÄSTÄÄN sähkökrossikuskeja sisäradalla ajamassa.(tietty se sisätila saatto rajaa polttikset pois :tongue:)

Tuntuisi siltä, että 1/10 sähköcrossia kaivataan. Itse en osaa kommentoida siihen, että saisiko rataa tehtyä sekä 1/8 että 1/10 skaalan autoille.

Ja eikös tässä pääasiallinen jehu itse juuri totea että 1:10 radalle tuntuisi olevan kovin tarve.

227
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 28.05.11 - klo: 00.37 »
Tämä on kyllä puhdasta höopöhöpöä.
Jos on vaikea ajaa kun ei omaa autoaan kuule niin sitten tarttee treenata.
Ei tartte monesti sähkökrossarillakaan kisaa ajaessa kuulla pihaustakaan omasta autostaan kun tuppaa olemaan hiljainen...
Saati sitten 64 ratasjaolla oleva turisti... Vielä vähemmän oikeastaan polttista kuulee kun erän aikana radalla pyörii 12 kuskia.
Ei hajuakaan omista äänistä.
 

No kai nyt polttiskrossikuski onkin tottunut meteliin. Kyllä määkin voin ajaa vaikka onkin pärinää, kunhan vaan kommentoin kun kyseltiin, että vaikuttaako

En ymmärrä yhtään miksi jotku puhuu puhtaasti omaa napaa tuijottaen siitä miten meteli ärsyttää tai jotain vastaavaa.
Jos toimivaa ratahanketta meinaa pyörittää niin silloin jokin yhtä tai kahta harrastajaa haittaavat asiat ovat puhtaasti toissijaisia asioita.
Ensin kartoitetaan tarve... sen jälkeen mietitään pystyykö sen toteuttamaan...
No kun alueella on jo _pelkästään_ polttiksille suunnattu rata jonka toteutuksesta aikanaan käytännössä poistettiin mahdollisuudet sähköautoja varten. Nyt pari vuotta toteutuksen jälkeen onkin todettu, ettei ne valitut pintamateriaalit olekkaan hyvät kisoja varten treenaamiseen. Sähköautoille ei ole lähistöllä minkäännäköistä ajopaikkaa. Kyseisellä 1:8 radallakin tuntuu olevan käyttäjiä vain muutama.

Itse ajoin viimekesänä lavangon polttisradalla sähkökrossarilla.
Radalla missä polttiksilla ajavat valittelivat radan kunnosta.
Painoin sähköautolla kovempaa kuin moni polttiksella.
Olihan siellä monttua joo, mutta ei sitä irtomoskaa ja paakkua kuten nyt tässä esimerkki salon radassa on.
Suurin ongelma noissa 1:8 radoissa on sähköautolle ihan liian korkeat nopeudet jolloin ne röykyt heittää puolet kevyempää ja pienempää autoa ihan erilailla. Salossakaan ei se irtotavara mikään ongelma ollut, vaan se että nopealla ja reikäisellä _suorallakin_ a-finaali kuskit kaatoivat useaan kertaan. Se että radalla voi ajaa ja se että sielä on mitään käytännön järkeä treenata on kaksi ihan eri asiaa.

Ja mikäs ihmeen asia siinä huvittaa että lavankoon tehtiin eri radat???
Molemmista tehdään kansainvälisen tason radat ja koko hanke on aika järkyttävän suuri myös rahallisesti.
Puhutaan täysin eri asioista mikäli joku antaa omaa maataan käyttöön radan tekemiselle vs. vauhtikeskus minne tulee F3 rata, mikroautorata, on jo motokrossirata , rallicros rata ja pienoisautoradat...
Ja tosiaan radat tehdään sillä tähtäimellä että näissä on mahdollista järjestää kansainvälisen tasoiset kisat...
Jotenkin niin järkyttävän suuri kontrasti näiden välillä.
Jos on mahdollisuus tehdä rata palvelemaan  pelkästään 1:10 kokoluokan autoille, niin miksi siitä pitää väkisin tehdä 1:8 autoille ajomahdollisuus, kun niille kuitenkin on ihan täysin oma ratapaikkansa jossa on luvatkin kunnossa.  1:8 ratoja on suomessa muutenkin vähintään tuplaten 1:10 ratoihin nähden.

Vierestä seuranneena näyttää niinkuin joillain karkais mopo käsistä, vaikka koko homma näytti lähtevän siitä ideasta että on maapläntti minne saatu lupa rakentaa harrasterata.
Nyt pahimmillaan kiukutellaan siitä että rataan on tullut pieni monttu... jonkun auto pitää liian kovaa ääntä omalle korvalle jne.
Käsittääkseni tässä  haluttiin selvittää että minkälaiselle radalle olisi pääasiallisesti tilausta?

Kyllä siitä pystyy rakentamaan 1:8 / 1:10 toimivan radan...
Ajetaanhan tampereellakin yhtä ja samaa rataa niin polttis kuin sähköautoillakin.
Sähköt vain kiertävät selvästi pienempää lenkkiä kuin polttikset.
Eihän sielä Tampereellakaan tunnu kaikki haluavan käydä treenaamassa koska rata ei millään tavalla vastaa perinteistä 1:10 krossiautoille tarkoitettua rataa. Jyväskylässäkin rata on vieläkin lyhennyksen jälkeenkin todella erilainen kuin mitä pitäisi olla sähköradan pitäisi olla maailman mittakaavassa. Ainakin jos haluaa treenata tosissaa 1:10 autolla ja jopa ajattelee käyvänsä ulkomailla ajamassa. Kyllähän sielä ajaa ja treenaa kun ei muutakaan ole.

Tuntuu niinkuin suomessa olis totuttu yhtäkkiä liian hyvään...
Heti kun on radassa monttu niin rata on ajokelvoton.
Ei muuta kuin isoon maailmaan ajamaan niin huomaa että ne montut mitkä suomessa ovat olevinaan pahoja, ovat naurettavia ryppyjä siihen nähden mitä monissa maailman isoissa kisoissa rataan ilmaantuu kisan aikana.
300 autoa tahkoaa klo 8-20 kokonaisen viikon... ja taukoamatta.
Eikä rataa todellakaan korjata välissä.
Jos se on iha sama missä kunnossa se rata on, niin eikö sillon voi vaikka tehä paikalliselle hiekkaparkkiselle radan jossa pörrää ympyrää? Ainakaan sähköautoilla, jotka tykkää hajota suhteellisen pienistäkin osumista, ei kiinnosta rikkoa autoa TREENATESSA kun jatkuva hakkaus rikkoo voimansiirtoa ja röykyistä lähteneet volttisarjat katkovat tukivarsia.


Nyt kiukuttais mikäli pari polttista kävis sillointällöin radalla...
Jos ei EHKÄ hieman isompi radan kuluminen kiukuta niin sitten kiukuttaa ääni...
Ja jos ei vielä sekään kiukuta niin sitten kaverin käyttämä hajuste tai kenties korin väri.

Ottakaa ensin selvää onko tarvetta 1:8 autoille sopivalle radalle... Näyttäis olevan.
Sitten ihmettelette olisiko polttisten aiheuttamasta metelistä haittaa lähimpinä asuville.
Jos ei ole haittaa ja polttiskuskeja on innoissaan lapiot kädessä niin siitä sitten rataa tekemään.
Edelleen niille on se ihan oma paikkansa joka on tehty harrastajien omien toiveiden mukaiseksi. Sieläpäin tuntuu enemmän olevan haitaksi ne muut harrastajat.

On se kumma että myyrin sisäradalla pystyi ajamaan sähkökasit, 10 krossarit, SC jne... vaikka ne kasikrossarit pitivät niin karmeaa ääntä... SC:t kolis pitkin seiniä ja takatuupit oli vaan niin hitaita... Ja voi hitsi... saatto radalla olla parhaimmillaan samaan aikaan 15 kuskia täysin tasoon katsomatta ja kalustoa jopa 6 erilaista samaan aikaan.

Mutta Lahdessa ei missään nimessä mahdu pari polttiskuskia ajamaan kun hitsivieköön just MUA häiritsee se ääni, tai on kuultava oman auton ääni... (ei parane paljon kisoihin sitten mennä kun selostaja jo peittää isoimman osan autojen äänistä)

Tähän loppuun ei voi todeta kuin hohhoijaa ja mieti vähän että oliko sulla nyt ihan jotain todellista syytä edes kirjoittaa koko aiheeseen?

228
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 27.05.11 - klo: 19.10 »
Ja miks ei radasta voisi tulla sen verran kompromissi että saa 1/8 polttiksetkin ajaa. Tämä vetäisi varmasti porukkaa niiltäkin osin. Ja selvähän se nyt on ettei niillä samaan aikaan ajeta vaan erikokoiset vuorollaan.

1. Vehmaalla on polttisrata jo
2. Edelleenkään kompromissi 1:8 ja 1:10 välillä ei käytännössä ole mahdollinen, tai ainakaan millään tavalla järkevä.
3. Kymppikokoisille tehtävän baanan voi myöskin tehdä iha riittävästi pienempään tilaan ja kokoon jolloin rakennusvaiheessakin selviää vähemmällä.

Lahden UA:n porukka ainaki lähtee varmasti talkoisiin ja eiköhän saada ihan isoautopuolen porukoiltakin tukea. Lahden UA:n rahastosta taasen on aika turha mitään odottaa kun ei sielä ihan liikoja ole ja nekin kerätty lähinnä sisäratatoiminnan tukemiseen. Ulkorataprojektia varten en haluaisi niitä uhrata vaan lähetään ihan tyhjältä pohjalta tähän.

229
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 25.05.11 - klo: 22.15 »
Ei perus sähkökuskia oikeen lämmitä se polttiskoneen ääni ja vingutus varikolla + radalla ollessa häiritsee se ettei kuule ollenkaan omaa autoa.(niin hassulta kuin se kuulostaakin)

Sähkökrossi sekä polttiskrossiradan yhdistämisestä tuskin kellään on hyviä kokemuksia. Perus 1:8 radalla sähköllä ajaminen on järjetöntä (maastosarjan kisat Salossa ja Jyväskylän pitkä rata) ja 1:10 rata taasen on ihan liian pieni 1:8 autolle (testannut tämän hyvinkäällä). Tietty jos alueelle mahtuu parikin rataa ja savea tarpeeksi niin mikä jottei molemmat erikseen. Sähköradan pinnaksi kelpaisi tietty myös keinonurtsi.

230
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 25.05.11 - klo: 13.44 »
En ainakaan itse ole kyseiseen ongelmaan ratkaisua löytänyt. Jossain välissä kokeilin pyyhkiä korin pintaa antistaattisella pakkausfoamilla, mutta eipä se tainnu mitään auttaa, en tiedä auttaisiko joku maajohto ruiskusta koriin.  :tongue:  Lähinnä olen ratkaissut ongelman jättämällä kyseiset viritelmät pois kuvioinneista ja pyrkinyt tekemään varjostuksia lähellä toisaan olevilla sävyillä. Matalampi paine tietty vähentää maalin pölyämistä, vois helpottaa.

Hauskin tähän mennessä oli tuossa kuukausi sitten tehty touring kori jonka kromipintaan jäi selvästi näkyviin maskiaineessa olleet pensselin jäljet...

231
RC-kerhot ja -radat / Vs: Lahden uusi crossirataprojekti
« : 25.05.11 - klo: 11.15 »
Mikä järki olisi tehdä toinen 1/8 autoille sopiva rata Lahden tienoolle, eikös se tämän topicin varsinainen rata ole juuri näitä varten. Ennemmin sitten 1:10 sopiva jollaista ei ihan lähistöllä ole. Jos 1:10 savibaanaa ollaan tekemässä niin olen ainakin itse mukana talkoissa kuten varmaan myös lähes kaikki Lahden UA:n sähköautoilijat.  :smiley:

232
Hyvät kisat oli! Rataprofiilin oli nyt todella jees, ehkä se vasen lenkki tosiaan voisi olla lyhyempi. Varsinkin korokkeen oikeasta reunasta se on aika kaukana, mutta eipä se juuri haitannut kun se mutka pysyi hyvässä kunnossa. Radalle muodostuneet muutamat reijät olivat aika isoja, mutta oikealla ajolinjalla niistäkin pääsi kovaa ja varmasti läpi. Kasin tilalle tullut seiska oli loistava, pystyi hyppäämään isosti tai sitten varmasti tai sitten todella varmasti ja rytmiä pystyi vaihtamaan kesken hyppy yhdistelmän. Takatupla oli alkuerissä ja finaaleissa omalla tavallaan hieno kun sielä pystyi hieman taktikoimaan, mutta ehkä vähän turhia kasoja ja päälle hyppäämisiä se muodosti finaaleissa.

Kisat järjestelyiltään oli ihan jees, tuloksia välillä joutui hetken odottelemaan mutta ei mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Muutamat tuloksissa olleet virheetkin korjaantui hienosti. Ainoa mikä vähän itseäni häiritsi oli tämä varsinkin sunnuntain ilmoittautumis/katsastus porukka. Ymmärrän tietty kyllä, että porukkaa on vaikea saada hommiin ja vaikka homma hoituikin niin ei ne alakoululaiset silti niitä vakuuttavimpia toimitsijoita SM kisoissa ole...

+++ Kisafiilis
++ Rata
+ Assolla kerkee
+ K-kaupan värinen teltta (kiitos rikulle!)
+ K-kaupan värisen teltan porukka
+ Keli

+/-  Jotain pikkujuttuja jäi vähän harmittamaan omassa suorittamisessa ja muussakin mutta ei anneta niitten lannistaa!

- Pölyn määrä

234
Pahoittelut minun puolesta... Ei tosiaan nähnyt tarpeeksi ajoissa ja kun käskettiin ajamaan varovasti linjalta niin oli aika säikähdys kun hyppyriin lähtiessä huomaskin edessä jotain ja sillon ei enää jarrut pysäyttäny.

Kuulutuksessa tosiaan sanottiin, että ajetaan linjan yli RAUHALLISESTI/VAROVAISESTI. Mielestäni se tarkottaa että ei ajeta täysillä sielä radalla. Ei finaalin/alkuerän lämmittelyssäkään kerrota jokaisesta rataa korjaavasta henkilöstä ja ruudussa / radan reunassa olevista autoista, kuuluu ihan normaali käytäntöön tarkkailla erityisesti mitä edessä tapahtuu.

235
Tamiya / Vs: Tamiya TRF415
« : 19.03.11 - klo: 21.47 »

236
Yleinen keskustelu / Vs: Korin maalausta
« : 05.03.11 - klo: 19.38 »

237
Tamiya / Vs: Tamiya TRF 417
« : 24.02.11 - klo: 15.11 »
Tuossa taitaa tulla erilaisia mäntiä iskareille?  -ajattelin 3 reikäisiä ja 30wt litkua,kelta/siniset jouset. -ollaanko tässä lähellekkään oikeata setuppia matolla?  -huomioidaan maavara +8mm?
Ei tule kuin yhdet 3 reikäiset männät ja muita ei sitten tarvita. Tuo 30W öljy kuulostaa aika löysältä, mutta en sitten tiedä niistä VTR setupeista, voi olla että liukkailla renkailla toimii ihan hyvin. Jousetkin kuulostaa hyviltä jos on menossa sininen eteen ja keltainen taakse.
Lainaus
Ilmeisesti sitten reboundia 1-2mm?  -ja onko siitä haittaa kun joskus reboundin on laittanut kohdilleen ja vetää iskarivarren ulos niin iskarin "imu" vetää jonkin verran vartta sisäänpäin?
1-2mm reboundia on hyvä, katsoo vaan että varsinkin samalla akselilla on identtiset määrät reboundia. Iskarin varren sisäänimu noilla reboundeilla kuuluu asiaan. Muista myös tarkistaa, että kaikki iskarit ovat samanpituisia keskenään! 8mm maavaralla voi olla, että iskarin alapään lenkkiä joutuu kääntämään pari kierrosta auki ulosjouston lisäämiseksi. Voi ruveta iskarin mitta loppumaan kesken. Ulosjuostot kannatta mitata iskarit paikallaan, että huomaa jos iskari rajoittaa ulosjoustoa.

238
Tamiya / Vs: Tamiya TRF 417
« : 24.02.11 - klo: 13.56 »
Ajattelin kasata auton vakiopalikoin aluksi ja jos jokin hajoaa niin katsotaan jos vaikka vahvempaa vetaria laitetaan.

Suosittelen kyllä ehdottomasti laittamaan ne teräksiset suoraan, säästyy ne alumiiniset sitten varalle takapäähän. Edessä ne rikkoutuu lähes varmasti.

Lainaus
Luin jostakin että niiden vaahtomuovisten palikoiden poisjättäminen iskareista voi muuttaa ajettavuutta huonommaksi/epätasaisemmaksi? -varmaan riippuu missä ajetaan ja miten on muut säädöt tehty.
Niitä ei tosiaan yleensä käytetä missään, maailmalla käyttävät paljon pientä reikää iskarin korkin muoviosassa jolla saadaan reboundia vieläkin pienemmäksi. Pienempi reboundi yleensä tekee autosta helpomman ajaa.

VTR setupeista ei kyllä ole mitään hajua. Ainakin tarpeeksi hintapäällikkö kalusto sinne, mutta on tietty sitten kunnon peli jos innostuu vaikka siirtymään TSS-10 pariin.

239
Kyllä se oli muistaakseni ensimmäinen nopea auto joka taakseni tuli. Kuinka olisin siis tiennyt heti antaa tietä koska tietenkin ajattelin että olemme samalla kierroksella.

Itse muutaman kerran C-12 luokassa peruuttaneena muistan hyvin tuon sekavuuden kun ei tiedä, että kuka on milläkin kierroksella. Mielestäni se nyt vaan kuuluu luokan henkeen, että epäselvissä tilanteissa annetaan tilaa nopeammille vaikka menettäisi itsekkin pari sijaa. Näin toimiessa ei tarvi sitten ainakaan turhaan pilata muitten kisaa ja saada stopparia jossa varmasti ottaa tuloksellisesti vielä enemmän takkiin.

240
Tamiya / Vs: Tamiya TRF 417
« : 22.02.11 - klo: 10.57 »
Otsikon mukainen laite on matkalla tännepäin. Kallis kuin :shocked:, mutta varmasti hyvä. Nyt kun oppisi säätämään ja ajamaan...

-Kertokaas kokemuksia laitteesta, varmasti joitakin on foorumilaisilla?

Ja tuo on ensimmäinen kitti hiilari autoni jonka itse kasaan eli kysynkin  miten kannattaa kuituosat käsitellä? -reunat hion ja ca tai kynsilakkaa(kumpaa ja jos liimaa niin miten se levitetään?) reunoihin?  -muuta huomioitavaa?

-Pate

Hiilikuidun valmisteluun on ihan hyvät ohjeet CRC sivuilla täällä
Pieni viila toimii myös kätevästi. Tärkeintä on pohjalevyn reunojen pyöristys ja liimaus vauriomahdollisuuden vähentämiseksi ja akkuteipin aukkojen reunojen pöyristys. Voihan ne muittenkin osien reunat pyöristellä ja liimailla jos intoa riittää. Liimauksessa topstikku liiman levitysvälineenä helpottaa hommaa ja vähentää liiman joutumista vääriin paikkoihin. 417 ylärungosta kannattaa etu- ja takapäästä ottaa ottaa vähän materiaalia pois, että mahtuu paremmin paikalleen ja vältetään mahdolliset rungon jännitykset.

Kasauksessa ei mitään ihan ihmeellisyyksiä ollut. Muutamia huomioita tulee mieleen:
-Eteen kannattaa laittaa 46mm teräsvetoakselit, näin saa kestävyyttä sekä itse vetoakseleihin, että spoolin ulostuloihin, jotka lyhyemmillä vetareilla menevät helpommin poikki. Ylijäävät alumiinivetarit voi käyttää takapäässä.
-Takapään ripustuksissa voi joutua ottamaan akseliväli shimmeistä 0,2mm pois, tietysti sen voi ottaa tukivarrestakin mutta joutuu sitten mahdollisesti tukivartta vaihtaessa viilaamaan uudestaan. Tamiyassa  sisäpään pinnin ei kuulu olla herkästi tukivarressa, vaan liike tapahtuu siinä pallossa joka tulee tukivarrenkiinnikkeeseen kiinni. Myös takahubia joutuu vähän viilaamaan että liikkuu herkästi tukivarressa. Kun tukivarret on ruuvattu kiinnin, niin koputtelee ruuvimeisselin kahvapuolella tukivarsia edestä/takaa niin asettuvat herkästi paikalleen.
-Takimmaisessa etutukivarsien kiinnikkeessä (Siis se mikä on ns. väärinpäin ohjauksen alla) kannattaa käyttää mahd. pitkiä ruuveja, vähentää sen palan taipumis halukkuutta.
-Iskareissa ei käytetä kumitutin ja iskarinhatun välissä niitä punaisia foamipaloja, reboundia mahd. vähän
-Ohjausräkissä joutui ainakin itsellä käyttämään tuplamäärän shimmejä varsien ja välipalikan välillä, muuten jumitti ruuvia kiristäessä.

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9 10 11 ... 27