RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: JUkka-san - 27.03.18 - klo: 20.36

Otsikko: M8 2018
Kirjoitti: JUkka-san - 27.03.18 - klo: 20.36
Kesä toivottavasti tulee tänäkin vuonna! M8-luokkien SM-sarja ajetaan neljän osakilpailun voimin. Lisäksi PM-kisat ajetaan Vantaalla elokuussa.

Kisakalenteri näyttää seuraavalta:
•   26.5. Turku
•   30.6. Vantaa
•   21.7. Salo
•   1.9. Vaasa


Sääntöuudistuksia ei suuremmin ole tullut. Joitain sanamuotoja on viilattu, joten tutustukaa alla olevaan ohjeistoon.
Lisäsin sääntöihin erillisen junnufinaalin tai sijoitusfinaalin semifinaaleista tipuneille kuskeille. Säännöt ovat tässä kohtaa aika joustavata, sillä junnuille ei ole määritelty ikärajaa. Kilpailun järjestäjät voivat käyttää harkintaansa näytösfinaalin järjestelyissä.

Tälle vuodelle M8e on saanut SM-arvon!

M8 säännöt https://drive.google.com/open?id=1DurHjFPbUdfnEE65NdSkn1QR18F7-6ad (https://drive.google.com/open?id=1DurHjFPbUdfnEE65NdSkn1QR18F7-6ad)
M8e säännöt https://drive.google.com/open?id=1ZavqGz6v6_ur3-5KQ5ilqMew71ZGcEZp (https://drive.google.com/open?id=1ZavqGz6v6_ur3-5KQ5ilqMew71ZGcEZp)

Muokattu sääntöjä 5.5.2018: osanottomaksu muutettu 30 eurosta 40 euroon.
Muokattu sääntöjä 24.5.2018: sähköluokan finaalijaossa muutoksia
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: tvih - 27.03.18 - klo: 20.50
Sain juuri tässä patteriauton ajovalmiiksi akkuja myöten, saa nyt nähdä eksyykö sitä moisiin SM-kisoihin vielä. Heräsi kysymys tuosta moottorisäännöstä jota en tajunnut ennakkoon tarkistaa viime vuoden säännöistä, eli 39mm staattorin ulkohalkaisija? Miten se tarkalleen lasketaan? Tai no, lähinnä olennaista kai että kai vielä 42mm kannulla ainakin menee tuohon mittaan? Jos ei, niin se sitten ainakin ratkaisee osallistumisen (tai paremminkin osallistumatta jättämisen).
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: JUkka-san - 27.03.18 - klo: 22.29
Taitaa olla aika harvassa moottorit jotka tuohon sääntöön eivät mene. Halkaisijaltaan isompi kone ei yleensä autoon mahdu.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Loomis - 28.03.18 - klo: 06.50
Hienoa että m8e nostettiin samalle viivalle nitrojen kanssa :)
Kisapaikat vois lisätä tähän ketjuun?
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: W-tec - 28.03.18 - klo: 07.40
Montako autoa alkuerissä ajaa erässä, 10 vai 12kpl?
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: JUkka-san - 28.03.18 - klo: 09.15
Kilpailun järjestäjä päättää radan koon mukaan.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: tvih - 28.03.18 - klo: 15.39
Taitaa olla aika harvassa moottorit jotka tuohon sääntöön eivät mene. Halkaisijaltaan isompi kone ei yleensä autoon mahdu.
Joo, noinhan se varmaan. Piti omastakin autosta ottaa yksi pohjan läpi tuleva reunamuovin kiinnitysruuvi ottaa pois ettei tuo 4270-kokoinen moottori kanittanut siitä kiinni.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: micsa.fi - 28.03.18 - klo: 15.43
Hienoa että kesäkausi taas pikku hiljaa häämöttää. Kalustovalmistelu itsellä ja monella muulla jo käynnissä.

Perjantaitreeniin oli tullut sääntöihin suht selvä kirjaus, toivottavasti kisajärjestäjät myös huomioivat tämän:

Kilpailukutsussa on oltava maininta miten rata on auki harjoittelulle ennen kilpailua. Perjantain
harjoittelu voidaan sallia vain erityistapauksissa (esim. kauden avauskisassa jos keliolosuhteet eivät
ole mahdollistaneet harjoittelua aiemmin)
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: HVoltage - 29.03.18 - klo: 10.19
jäähdytystä varten koriin saa tehdä 9 kpl reikiä, halkaisijaltaan maksimissaan 10 mm

Tarkoitaa siis käytännössä, joko pyöreitä tai ellipsin muotoisia reikiä? Miten katsastus valvoo, ettei reijät ole yli 10mm halkaisijaltaan, tulkilla?

Mitä jos reikiä on tiheästi yhdessä paikassa ja niiden välissä oleva korin osa irtoaa esim. kolaritilanteissa, tai jos, kori särkyy ao. tavalla kisapäivän aikana, onko silloin maalattava uusi kori ja tehtävä uusi reijitys?

Hylätäänkö silloin tulos, jos kori ei ole sääntöjenmukainen?
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: pintakaasu - 29.03.18 - klo: 12.00
jäähdytystä varten koriin saa tehdä 9 kpl reikiä, halkaisijaltaan maksimissaan 10 mm

Tarkoitaa siis käytännössä, joko pyöreitä tai ellipsin muotoisia reikiä? Miten katsastus valvoo, ettei reijät ole yli 10mm halkaisijaltaan, tulkilla?

Mitä jos reikiä on tiheästi yhdessä paikassa ja niiden välissä oleva korin osa irtoaa esim. kolaritilanteissa, tai jos, kori särkyy ao. tavalla kisapäivän aikana, onko silloin maalattava uusi kori ja tehtävä uusi reijitys?

Hylätäänkö silloin tulos, jos kori ei ole sääntöjenmukainen?
Moro,

tuskin Suomen kisoissa tulee niin kuumia säitä tulevalla kaudella, että koria tarvitsee rei'ittää kovinkaan paljon ja miettiä reikien hajoamisia yhdeksi isoksi aukoksi kolaritilanteessa.

Ajoin kesällä 2016 4kpl M8e-kisaa. Korissa oli 4 isoa reikää. Kaveri ohjeisti että reiät kannattaa teipata umpeen. Teippasin. Ei ilmennyt ylikuumenemisia. Tosin silloin kisoissa ei ollut kertaakaan +35 asteen helteitä. Silloin varmaankin tulee rei'itys tarpeelliseksi sekä lisätuulettimet moottorille liikalämmön siirtämiseksi korin ulkopuolelle.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: jerzirccar1 - 29.03.18 - klo: 12.54
Kyllä mää veikkaan että +10c kelissäkin saa koneen ylikuumaksi olkoon reikiä tai ei.
Jerzi
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: HVoltage - 29.03.18 - klo: 14.37
jäähdytystä varten koriin saa tehdä 9 kpl reikiä, halkaisijaltaan maksimissaan 10 mm

Tarkoitaa siis käytännössä, joko pyöreitä tai ellipsin muotoisia reikiä? Miten katsastus valvoo, ettei reijät ole yli 10mm halkaisijaltaan, tulkilla?

Mitä jos reikiä on tiheästi yhdessä paikassa ja niiden välissä oleva korin osa irtoaa esim. kolaritilanteissa, tai jos, kori särkyy ao. tavalla kisapäivän aikana, onko silloin maalattava uusi kori ja tehtävä uusi reijitys?

Hylätäänkö silloin tulos, jos kori ei ole sääntöjenmukainen?
Moro,

tuskin Suomen kisoissa tulee niin kuumia säitä tulevalla kaudella, että koria tarvitsee rei'ittää kovinkaan paljon ja miettiä reikien hajoamisia yhdeksi isoksi aukoksi kolaritilanteessa.

Ajoin kesällä 2016 4kpl M8e-kisaa. Korissa oli 4 isoa reikää. Kaveri ohjeisti että reiät kannattaa teipata umpeen. Teippasin. Ei ilmennyt ylikuumenemisia. Tosin silloin kisoissa ei ollut kertaakaan +35 asteen helteitä. Silloin varmaankin tulee rei'itys tarpeelliseksi sekä lisätuulettimet moottorille liikalämmön siirtämiseksi korin ulkopuolelle.

En kysynyt reikien tarpeellisuudesta, kysyin miten sääntöjä tulkitaan.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Hidastelija - 29.03.18 - klo: 16.18
jäähdytystä varten koriin saa tehdä 9 kpl reikiä, halkaisijaltaan maksimissaan 10 mm

Tarkoitaa siis käytännössä, joko pyöreitä tai ellipsin muotoisia reikiä? Miten katsastus valvoo, ettei reijät ole yli 10mm halkaisijaltaan, tulkilla?

Mitä jos reikiä on tiheästi yhdessä paikassa ja niiden välissä oleva korin osa irtoaa esim. kolaritilanteissa, tai jos, kori särkyy ao. tavalla kisapäivän aikana, onko silloin maalattava uusi kori ja tehtävä uusi reijitys?

Hylätäänkö silloin tulos, jos kori ei ole sääntöjenmukainen?

Reikien muodosta ei säännöissä ole mainintaa. Sehän silloin tarkoittaa, että reikä voi olla minkä muotoinen tahansa: s, z tai jotain siltä väliltä :). Reikien pitää käytännössä vain sopia 10mm halkaisijalla olevan ympyrän sisälle.

Kolaritilanteista tietysti on hyvä saada tulkinta. Sama ongelmahan koskee muitakin osia säännöissä. Esimerkiksi minimipaino saattaa alittua kolarin jälkeen, jos autosta on törmäyksessä tippunut osia pois.

Ymmärtääkseni auton pitää erään lähdettäessä olla sääntöjen mukainen, siis myös korin reikien. Näin ollen kori pitää kolarin jälkeen seuraavaa erää varten korjata. Koska säännöissä ei taideta mainita korin materiaalia, korjauksen voinee tehdä esimerkiksi teippaamalla.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: VHY - 29.03.18 - klo: 20.09
Onko tietoa ajetaanko M8 PM kisojen yhteydessä M8E luokkaa? Pitäisi lyödä kalentereita lukkoon niin olisi hyvä tietää.

Ville
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Jämsä - 29.03.18 - klo: 20.13
Mielenkiintoista keskustelua. Sen verran kyl kiinnostaa tämä kommentointi kun kasikrossissa on katsastus erän jälkeen.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: JUkka-san - 29.03.18 - klo: 22.03
Tässä tulee hieman mietintää yllä esitettyihin kysymyksiin...

Korin tuuletusaukot menevät juuri kuin nimimerkki "Hidastelija" kirjoitti. Muodolla ei ole väliä, kunhan aukko mahtuu 10 mm halkaisijaisen ympyrän sisään. Jos kori hajoaa ajossa, asiasta ei muodostu ongelmaa. Jos saman kuskin kori hajoaa aina samalla tavalla asiasta voi muodostua ongelma. Jos ilmanottoaukot todetaan katsastuksessa sääntöjen vastaisiksi, seuraa siitä kyseisen erän tuloksen hylkäys.

Minimipainosta.... Jos autosta irtoaa osia tai jotain rikkoutuu, punnitaan auto irronneen/rikkoutuneen osan kanssa. Esimerkiksi jos takasiipi irtoaa, katsastukseen tuodessa takasiipi on käyty poimimassa radalta ja katsastuksessa auto punnitaan siiven kanssa. Jos autosta irtoaa lisäpainot, auto punnitaan ILMAN lisäpainoja. Kiinnittäkää siis mahdolliset lisäpainot huolellisesti.

PM-kisoissa ajetaan myös sähkökasit.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: HVoltage - 29.03.18 - klo: 22.11
Korin tuuletusaukot menevät juuri kuin nimimerkki "Hidastelija" kirjoitti. Muodolla ei ole väliä, kunhan aukko mahtuu 10 mm halkaisijaisen ympyrän sisään. Jos kori hajoaa ajossa, asiasta ei muodostu ongelmaa. Jos saman kuskin kori hajoaa aina samalla tavalla asiasta voi muodostua ongelma. Jos ilmanottoaukot todetaan katsastuksessa sääntöjen vastaisiksi, seuraa siitä kyseisen erän tuloksen hylkäys.

Eli tähän sääntöpykälään liittyy mielivaltaista tulkintaa? Joko tulee ongelma tai ei? Mistä se katsastushenkilö tietää tulkita onko hylkäykseen perusteet vai ei? Erilliset katsastuohjeet?

Entä jos leikkaa korin reunaan kolon?
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: JUkka-san - 29.03.18 - klo: 22.25
Ei kannata tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Radalle lähtiessä auton korissa on sääntöjen sallima määrä jäähdytysreikiä. Jos ajon aikana kori rikkoutuu, niin auto läpäisee edelleenkin katsastuksen. Jos samasta autosta kori "rikkoutuu" aina samala tavalla, erän tulos hylätään.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: HVoltage - 30.03.18 - klo: 08.45
Ei kannata tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Radalle lähtiessä auton korissa on sääntöjen sallima määrä jäähdytysreikiä. Jos ajon aikana kori rikkoutuu, niin auto läpäisee edelleenkin katsastuksen. Jos samasta autosta kori "rikkoutuu" aina samala tavalla, erän tulos hylätään.

Juu ei tehdä, mut mä en ole sääntöjä kirjoittanut, joten kysymyksiä saa varmaan esittää?

<Lainaus M8e säännöt 2018 30.3.2018 klo 23:10>
Radiolla ei saa olla mahdollista säätää muita toimintoja kuin ohjausta sekä kaasua ja jarrua. Muut sallitut
elektroniset laitteet autossa ovat transponderi ja virtakytkin.

</Lainaus>

ps. Olettaisin, että nopari on sallittu elektroninen laite M8e luokassa... :wink:

Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: JUkka-san - 31.03.18 - klo: 21.03
Säännöissä ei oteta kantaa siihen millaiset systeemit ohjausta, kaasua ja jarrua käyttävät. Ne voivat olla myös elektronisia laitteita, mainitaanhan säännöissä että "muut sallitut elektroniset laitteet ovat...."
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: *HOKE* - 31.03.18 - klo: 23.00
Kun nyt säännöistä on veivattu niin pistänpä itsekin kyselyn.

Anteeksi mutta missä kohtaa M8 luokan säännöt on onnistuttu kusemaan ihan AKK kirjaan.

Meillä on ollut jo miesmuistin ajan minimipaino 3200g
Mutta kun katsotaan AKK kirjasta niin ehei... sinne on otettu speksit ties mistä.

Renkaan mitatkin on naurettavat.
Halkaisija 75-120mm

En jaksa edes lukea enempää etten löydä ties mitä ihmeellisyyksiä.
Tuntuu että säännöt on jossain kohtaa copypastettu erittäin vanhasta kirjasta ja tällä välillä olleet muutokset kadonneet.

Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: JUkka-san - 01.04.18 - klo: 13.44
Sääntöjen saaminen AKK:n sääntökirjaan on aikataulullisesti ollut hankalaa. Materiaali pitää toimittaa kesän lopulla, ja esimerkiksi tämän vuoden sääntökirja taidettiin painaa jo viime vuoden syksyllä. EFRA:n säännöt vahvistetaan marraskuun alussa, joten on mahdotonta saada kauden 2018 sääntöjä 2018 vuoden AKK:n sääntökirjaan. Näin ollen en ole ollut kovin innokas päivittämään sääntöjä, kun ne laahaisivat kuitenkin vuoden perässä.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: *HOKE* - 01.04.18 - klo: 14.55
Kyse ei olekaan nyt vuodesta tai edes kahdesta.

3200g on ollut jo vajaan 10 vuotta.
Renkaan kokokin on suoraan sanottuna hilpeä.
M8E rengas on oikein, mutta polttiksessa on joku naurettava 75-120mm

Minähän vuonna M8 sääntöjä on viimeksi edes muokattu kun näkyy että ollaan EFRA säännöistä useita vuosia perässä.

On muuten auton maksimipituuskin aika hupaisa 730

Auton korkeus on oikein, mutta siitä puuttuu kokonaan maininta että auto alas painettuna.

Noi ei ole sääntöjä jotka olis tullu EFRA säännöiks edes 5 vuoden sisään vaan kyseessä on pidempi aika.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: HVoltage - 01.04.18 - klo: 17.22
Näin ollen en ole ollut kovin innokas päivittämään sääntöjä, kun ne laahaisivat kuitenkin vuoden perässä.

Kelläs se into pitäisi olla, ellei luokkayhteyshenkilöllä? ( Ei tartte vastata... )

Säännöissä ei oteta kantaa siihen millaiset systeemit ohjausta, kaasua ja jarrua käyttävät. Ne voivat olla myös elektronisia laitteita, mainitaanhan säännöissä että "muut sallitut elektroniset laitteet ovat...."

No kappas, niin onkin, entäs lisätuulettimet?
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Metsäläinen - 01.04.18 - klo: 18.58
Sääntöjen nostamis kohtaan voisi lisätä, ettei nostovuorossa olevat näprää kännyköitään.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Potski - 01.04.18 - klo: 22.36
Moi,

Silmäilin läpi nopeasti, eikä osunut silmään.

Miten suhtaudutaan headsetteihin? Toivoisin ja olettaisin että mennään EFRA säännön mukaan ja sallitaan nyt Neossakin nähdyn kaltaiset yhden korvan headsetit?

Nimimerkki Ettei aina tarttis huutaa
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Dille - 01.04.18 - klo: 22.39
Moi,

Silmäilin läpi nopeasti, eikä osunut silmään.

Miten suhtaudutaan headsetteihin? Toivoisin ja olettaisin että mennään EFRA säännön mukaan ja sallitaan nyt Neossakin nähdyn kaltaiset yhden korvan headsetit?

Nimimerkki Ettei aina tarttis huutaa

Jossain kohtaa säännöissä luki et kuljettajan ja mekaanikon välinen yhteys sallittu tjtn.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: JUkka-san - 01.04.18 - klo: 22.40
Headsetit on sallittu jo viime kaudesta lähtien.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Potski - 02.04.18 - klo: 19.29
Headsetit on sallittu jo viime kaudesta lähtien.

Herää kysymys miksen herännyt asiaan jo viime vuonna..

Kiitos nopeasta vastauksesta. Oletettavasti siis EFRA speksien mukaiset vehkeet sallittuja (alle x tehoiset, vain toinen korva jne.)?

Samppa
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: JUkka-san - 03.04.18 - klo: 07.55
Semmoset kuulokkeet että pystyy kuulemaan myös ajajakorokkeelta tulevat kuulutukset.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: jon.lindgren - 03.04.18 - klo: 10.42
Semmoset kuulokkeet että pystyy kuulemaan myös ajajakorokkeelta tulevat kuulutukset.

Heh, kovin monessa kisassa ei kuule kuulutuksia korokkeelle oli päässä luurit tai ei.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: micsa.fi - 03.04.18 - klo: 12.00
Jos jollain on tiedossa sopivia headsetteja, niin laittakaa ihmeessä vinkkejä jakoon.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: PMi - 03.04.18 - klo: 12.52
Jos jollain on tiedossa sopivia headsetteja, niin laittakaa ihmeessä vinkkejä jakoon.

Onhan noita esim: MSA Sordin Supreme ja Peltorilta löytyy myös

https://www.asejaera.fi/tuotteet/ampumaurheilu/kuulosuojaimet/305/ (https://www.asejaera.fi/tuotteet/ampumaurheilu/kuulosuojaimet/305/)
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Potski - 03.04.18 - klo: 14.33
Moi,

http://www.eartec.com/ultralitepg1.html (http://www.eartec.com/ultralitepg1.html)

Näitä käyttivät vetomiehet Neossa. Saa eri uudelleen brändäyksillä.

Samppa
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Joppe75 - 05.04.18 - klo: 15.56
Moi, tuolta löytyy headsettejä edullisesti ja vielä suomesta.
www.rxtx-tuote.fi (http://www.rxtx-tuote.fi)
Soittelin juuri kyseiseen firmaan ja hinnat 2setille 170€-500€.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: jon.lindgren - 06.04.18 - klo: 08.14
Testaan prm-puhelinta headsetillä kun rata aukeaa. Hinta näille on aika sopiva (~10€) varsinkin kun puhelimet oli jo eikä nekään paljoa maksa.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: JUkka-san - 24.05.18 - klo: 18.28
Huomatkaa vielä pieni muutos säännöissä sähköautojen finaalijaon osalta.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: FLANA64 - 24.05.18 - klo: 21.52
Ekat kisat tulossa. Hienoa, että on kuskeja! Mihin tässä nyt nämä B, junnu, 40+, yms finaalit ovat unohtuneet?
Ekös tuohon päivään nyt joku keräilyeräfinaali olisi mahtunut? Paljon oli puhetta, että ajoaikaa saisivat myös muutkin kuin A-finaalikuskit.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: micsa.fi - 24.05.18 - klo: 22.13
Ekat kisat tulossa. Hienoa, että on kuskeja! Mihin tässä nyt nämä B, junnu, 40+, yms finaalit ovat unohtuneet?
Ekös tuohon päivään nyt joku keräilyeräfinaali olisi mahtunut? Paljon oli puhetta, että ajoaikaa saisivat myös muutkin kuin A-finaalikuskit.

Katsoppas Turun kisan aikataulua, siellä on myös nitrossa B- ja C-finaalit.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: FLANA64 - 24.05.18 - klo: 22.41
Anteeksi ja kiitos nopeasta vastauksesta.
Ilmeisesti tullut luettua liian monta 8e aikataulua ettei vaan tajunnut, että onhan noita polttisfinaalejakin useampi.
Hienoa vielä, että on 20 min B ja C.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: pintakaasu - 24.05.18 - klo: 23.44
Tuo B- ja C-finaalit nitroluokassa on aivan loistava uudistus. Hienoa!!
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Hidastelija - 25.05.18 - klo: 10.20
Todella hienoa, että nitroluokkaan on otettu alemmat finaalit mukaan. Mielestäni aloittelevien kuskien kannalta hieno asia ja tukee lajin kehitystä.

Niin hieno asia kuin alemmat nitrofinaalit ovatkin, ihmettelen kovasti tapaa, jolla nitrofinaaleja varten on aikatauluun tehty tilaa. Kahdesta SM luokasta sähköt joutuvat nyt ajamaan ylisuurella alkueräryhmällä, jotta aikataulua saadaan vähän lyhemmäksi.

Turun kisan erälistoissa on siis kaksi sähköalkuerää, 12 ja 13 kuskia. Samaan aikaan nitroissa alkuerät ovat 9-9-10-10. Pidän asiaa itsestäänselvyytenä, että alimman nitrofinaalin lisääminen järjestetään vähentämällä nitrojen alkueriin käyttämää aikaa. Nitroissa kolmeen alkuerään meneminen tarkoittaisi 12-13-13 eriä. Erät olisivat vaastaavan kokoisia kuin sähköluokkaan esitetyt erät.

Nitro- ja sähköluokissa ajokaaviot poikkeavat toisistaan, nitroissa finaaleihin päädytään nousufinaalien kautta. Näin ollen sähköluokassa aika-ajon merkitys on jopa nitroluokkaa suurempi. Odotan, että erälistoihin tehdään muutoksia vielä ennen huomista Turun kisaa.

Ystävällisesti,
Ilkka
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: jon.lindgren - 25.05.18 - klo: 10.39
Lyhyesti... Nitrossa ei voi kasvattaa kuskien määrää/ erä jos ratavarikolle tehdä kunnolla lisää tilaa. Jokaiselle pitää olla metrin verran pöytää starttiboksille yms. ja mekkareiden pitää mahtua toimimaan. Aika-ajoissakin.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Tony_L - 25.05.18 - klo: 10.55
Vielä kun saataisiin nitrojen b-finaali muutettua last change finaaliksi josta voittaja nousee pääfinaaliin niin olisi jo ihan täydellistä.
Alemmat sijoitusfinaalit on jo huikea parannus kisoihin ja tuo varmasti monille uutta intoa luokan ajamiseen.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Hidastelija - 25.05.18 - klo: 11.08
Vielä kun saataisiin nitrojen b-finaali muutettua last change finaaliksi josta voittaja nousee pääfinaaliin niin olisi jo ihan täydellistä.

Ei onnistu, koska varikolle ei mahdu kuin 12 mekkaria.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: VHY - 25.05.18 - klo: 11.38
Tuo kuskien määrä M8E alkuerissä on kyllä liian iso. Varsinkin, kun sähköluokissa alkuerien merkitys on suurempi, kuin polttiksessa.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Stinde - 25.05.18 - klo: 12.01
Ajanoton kommentteja :

Mitä ollaan valmiit jättämään pois nykyisestä aikataulusta, jos lisätään esim yksi erä sähkökaseihin ?
Koska sitten päivä venyy "meluaikojen" ulkopuolelle.

Nykyistä aikataulua ei pidä lukea kuin raamattua, koska onko kertaakaan M8-kisoja ajettu esim. ilman teknistä kymppiä/kymppejä ?

Viimetipan muutokset ajanoton kannalta on ...syvältä.

T.Timppa
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Ilari58 - 25.05.18 - klo: 12.08
Seuraavaksi kaksipäiväisiä kisoja? Säännöt sallivat sen jo nyt. Aloittaisi lauantaina myöhemmin, että ehtii aamulla lähtemään kisoihin ja lopettaa kisat sunnuntaina iltapäivällä. Silloin edelleen joutuisi majoittumaan vain sen yhden yön, mutta ehtisi ajamaan enemmän. Ymmärrän toki heidänkin kannan ketkä haluavat vain viettää yhden päivän kisoissa, mutta itse olen sillä kannalla, että jos järjestetään kisat (varsinkin SM), niin ne sitten myös on kisat. Ja jos kaksipäiväisen esteenä on vain, että ei löydy talkooväkeä, miksi yleensä sitten seura järjestää SM kisat?
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: VHY - 25.05.18 - klo: 12.12
Kyllä tässä aletaan olla sen kaltaisessa tilanteessa, että kun polttikseen lisättiin finaaleita, niin päivässä ei kertakaikkiaan riitä edes tällä kuskimäärällä aikaa koko shown läpiviemiseen järkevällä tavalla. Nyt seurauksena vain yksi harjoitus (joka on ehdottomasti liian vähän) ja liikaa kuskeja alkuerissä sähköluokassa.

Osallistujiahan on nyt yhteensä 63.

Tällä setupilla tuntuisi järkevämmältä ajaa polttis ja sähköluokat eri päivinä. Etenkin sähköluokka kärsii nyt paljon. Harjoituksia saisi olla se kaksi ja sähköluokassa neljä alkueräkierrosta olisi luontevampi koska luokka on enemmän "alkueräpainotteinen" kuin polttis.


Ville

Ajanoton kommentteja :

Mitä ollaan valmiit jättämään pois nykyisestä aikataulusta, jos lisätään esim yksi erä sähkökaseihin ?
Koska sitten päivä venyy "meluaikojen" ulkopuolelle.

Nykyistä aikataulua ei pidä lukea kuin raamattua, koska onko kertaakaan M8-kisoja ajettu esim. ilman teknistä kymppiä/kymppejä ?

Viimetipan muutokset ajanoton kannalta on ...syvältä.

T.Timppa
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: VHY - 25.05.18 - klo: 12.14
Itse mielummin erottaisin sähkö- ja polttisluokat omille päivilleen. Turha siellä on kahta päivää olla. Lisäksi tämä mahdollistaisi sen, että voisi halutessaan ajaa molemmat luokat.

Ville

Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Ilari58 - 25.05.18 - klo: 12.57
Tuossa tulee sitten se, että ne ketkä ovat jo edeltävänä päivänä ajanut ovat ihan eri lähtöviivalla kuin vain sunnuntaina ajavat. Sillä olen tuon kannalla, että molempia ajetaan kokoajan ns. eteenpäin. Toki kaikkia ei voi miellyttää oli kisat sitten minkälaiset tahansa, mutta kuitenkin kaksipäiväinen kisa olisi tällähetkellä se järkevin, oli se formaatti sitten mikä tahansa.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: micsa.fi - 25.05.18 - klo: 13.20
Multa ääni 2-päiväiselle kisalle, mutta ehdottomasti niin että sähkö- ja nitroluokat ajaa eri päivinä (kuten maastosarjassa ja WJ:ssä) ja yhtä luokkaa ajamalla kisan pituus pysyy yksipäiväisenä. 4 kisaa 2-päiväisenä olisi ainakin minulle liikaa eikä aika kesällä riitä siihen.

Tämä malli mahdollistaisi myös sen, että sähköluokan tasoa saataisiin nostettua nykyisestä (varsin keskinkertaisesta) ylemmäksi kun kärkipään kuskeilla olisi mahdollisuus halutessaan ajaa myös sähkökisa. Luokkakohtainen osallistujamäärä kasvaisi mikä tietäisi lisätuloja kisajärjestäjille.

Ilarin pointti siitä, että lauantaina ajavat saavat etua vain sunnuntaina ajaviin, on toki totta mutta kiinteillä radoilla aika marginaalinen. Kotikenttäetua on kiinteillä radoilla aina ja siihen ei ole mitään aukotonta ratkaisua. Jos sitä haluaa kaventaa, pitää mennä etukäteen treenaamaan kisaradalle. Sama juttu on myös maastosarjassa ja myös WJ-kisoissa jos rataa ei muokata.

Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: VHY - 25.05.18 - klo: 17.00
Itse olen samaa mieltä kuin Micsa tuossa yllä, kun kyse on kiinteästä radasta niin siellä voi yleisesti ottaen käydä ennen kisaa ajamassa niin paljon kuin sielu sietää.

Ville

Tuossa tulee sitten se, että ne ketkä ovat jo edeltävänä päivänä ajanut ovat ihan eri lähtöviivalla kuin vain sunnuntaina ajavat. Sillä olen tuon kannalla, että molempia ajetaan kokoajan ns. eteenpäin. Toki kaikkia ei voi miellyttää oli kisat sitten minkälaiset tahansa, mutta kuitenkin kaksipäiväinen kisa olisi tällähetkellä se järkevin, oli se formaatti sitten mikä tahansa.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: KK9 - 25.05.18 - klo: 18.57
Nyt jo muutenkin tiukan budjetin kanssa taistelevana sanon ei kiitos kaksi päiväisille kisoille!
Todennäköistä on, että meiltä jää jo budjetin takia esim kauden päätös Vaasassa ajamatta.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: FLANA64 - 25.05.18 - klo: 21.05
Meiltä ääni myös yksipäiväiselle kisalle. Polttikset omalle päivälle ja sähkö omalle päivälle. Näin ei tarvitse olla kahta päivää radalla ja ajaa kuitenkin vain sen verran mitä yhden päivän aikana ajetaan. Jos sitten haluaa ajaa kahta luokkaa niin voi rauhassa keskittyä molempiin luokkiin eri päivinä.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: NJ - 25.05.18 - klo: 22.30
Ei perjantaitreeniä, yksi aamuvapaa ja 13 auton alkuerä. Huh. Kannatan edellisiä ehdotuksia jakaa kisat sähköjen ja nitrojen kesken eri päiville.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: *HOKE* - 28.05.18 - klo: 00.58
Jos nitrot ja sähköt jaetaan eri päiville, tulee suuria ongelmia osallistujamäärien takia.

Mikäli kisassa on esim vain 30 ilmoittautunutta niin karusti voidaan laskea että ajamassa on 10 kuskia, nostamassa 10 ja mekaanikkoina 10

Tämä ei vaan yksinkertaisesti riitä ellei lähes jokaisella ole omaa henkilökohtaista mekaanikkoa.

Molemmat ajaa samana päivänä niin nostot saadaan hoidettua tuskattomammin ja sähköporukasta tulee jopa kavereita mekaanikoiksi nitrokuskeille.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: VHY - 28.05.18 - klo: 12.29
Ymmärrän hyvin Hoken pointin ja itse sähkökuskina itse asiassa autoin juurikin Hokea nostamalla hänen puolestaan yhden polttisfinaalin kun itselläni oli aikaa (kahden tunnin odotus finaaleiden välillä) ja Hoken piti mekata. Tällä kertaa en ollut finaaleissa mekkaamassa, mutta sitäkin on tullut tehtyä monta kertaa.

Mutta... mielestäni ei ole sähköluokan tehtävä olla polttiksen "apuluokkana" eli ratkaisut sähkön osalta pitäisi tehdä sähkön näkökulmasta. Luokkahan on ollut hienossa nousussa osallistujamäärien osalta ja ansaitsee tulla kohdelluksi tasavertaisesti.

Nyt kävi niin, että polttikseen lisättyjen finaaleiden (sinänsä hyvä asia) vuoksi sähköluokka joutui kärsimään. En myöskään muista olleeni ikinä kisoissa, jossa on vain yksi harjoitus. Tämäkin sattuu enemmän sähköön kuin polttikseen alkuerien suuremman merkityksen vuoksi.

Ville

Jos nitrot ja sähköt jaetaan eri päiville, tulee suuria ongelmia osallistujamäärien takia.

Mikäli kisassa on esim vain 30 ilmoittautunutta niin karusti voidaan laskea että ajamassa on 10 kuskia, nostamassa 10 ja mekaanikkoina 10

Tämä ei vaan yksinkertaisesti riitä ellei lähes jokaisella ole omaa henkilökohtaista mekaanikkoa.

Molemmat ajaa samana päivänä niin nostot saadaan hoidettua tuskattomammin ja sähköporukasta tulee jopa kavereita mekaanikoiksi nitrokuskeille.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: Metsäläinen - 28.05.18 - klo: 13.43
Mutta... mielestäni ei ole sähköluokan tehtävä olla polttiksen "apuluokkana" eli ratkaisut sähkön osalta pitäisi tehdä sähkön näkökulmasta. Luokkahan on ollut hienossa nousussa osallistujamäärien osalta ja ansaitsee tulla kohdelluksi tasavertaisesti.

Tästä olen samaa mieltä, varsinkin kun luokalla on nykyisin SM-arvo.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: micsa.fi - 28.05.18 - klo: 14.31
Lisätääs yksi havainto tähän keskusteluun Turun kisan kokemusten pohjalta.

Keväällä oli kovasti rutinaa täällä foorumilla siitä että Finnish Open jäi erillisenä sarjana pois ohjelmasta (poislukien joku yksittäinen kisa jonka ajankohtaa/paikkaa ei tietääkseni ole edes päätetty). Minusta tuo oli täysin oikea ratkaisu, ja tätä viestiä olen vienyt myös sarjavastaavillle.

Ainakin ensimmäisen kisan perusteella näyttäisi oikealta ratkaisulta. 62 osallistujaa Turun SM-kisassa oli ylivoimainen ennätys vuosiin ja luvun arvoa nostaa vielä se että kahden luokan ajavia kuskeja ei tainnut olla vaan meillä oli 62 eri kuljettajaa mukana kisassa. Loistavaa! Tämä on juuri esimerkki siitä, miksi kannattaa suuren kisamäärän ja kahden erillisen sarjan sijaan järjestää vähemmän mutta isompia ja laadukkaampia kisoja.

Tähän kun saadaan tueksi vielä Vantaalla, Turussa ja muilla aktiivisilla M8/M8e-radoilla järjestettävät kerhosarjat, niin aletaan olemaan aika hyvässä tilanteessa.
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: jerzirccar1 - 28.05.18 - klo: 16.33
Muutama vuosi sitten oli pelkoa siitä että kaikki eivät mahdu koko kisaan lainkaan.
Nyt tarkoitan m8 luokkaa.
Jerzi
Otsikko: Vs: M8 2018
Kirjoitti: _jtr_ - 28.05.18 - klo: 22.26
Ymmärrän oikein hyvin että monelle kaksipäiväinen ajokaavio ei ole ajatuksena mieleinen, mutta kyllähän se mahdollistaisi huikeita tapahtumia. Jos luokat jaetaan eri päiville, menee homma puuhastelun näköiseksi jos kisapäivänä varikolla käkkii parisen kymmentä jantteria. Nyt varikko näytti kuitenkin jo vähän varikolta! Oma näkemys olis ehdottomasti molemmat luokat kaksipäiväisenä. Lauantaina myöhäinen aloitus niin että kaukaakin ehtii lähtemään aamulla ja ajeltais treenit ja alkuerät pois ( esim 2 treeniä + 4 alkuerää ) ja sitten kylille syömään ja kukin tyylillään valmistautumaan finaalipäivään. Finaalipäivä voitais taas aloitella hiukan myöhemmin aamulla lämmittävillä treeneillä ja silti ehdittäisiin ajaa alemmatkin finaalit esim 30min mittaisina ja kaikki pääsis kotimatkalle jo hyvissä ajoin. Itse tulen niinkin pohjoisesta kuin Jyväskylästä kisoihin ja omalla kohdalla se tarkoittaa sitä että kisapaikalle on lyhimmillään kolme tuntia matkaa, eli hotelliyö pe-la on aika pakollinen ja kotona pitkän kisapäivän jälkeen ollaan aikaisintaan heti puolen yön jälkeen. Uskon että kaksipäiväinen kisa keräisi osallistujia paremmin ympäri suomea kuin nykyinen käytäntö jossa perjantainakaan ei saa ajaa vaikka paikalle pitää raahautua. Tässä puhutaan kuitenkin SM sarjasta ja meidän lajissa sarjan kiertämisen kustannukset on varsin maltilliset vaikka siinä joskus kisakylässä pitäisikin majoittua...