Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 916694 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jkort

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #540 : 28.02.09 - klo: 17.58 »

Minä taidan ottaa numeron 83 , ei tainnut olla vielä varattuna. Ja hienoa että draft-versio säännöistä on jo dokumenttina


Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #541 : 28.02.09 - klo: 17.59 »
sikäli mikäli pääsen sarjan kilpailuihin osallistumaan niin voisin ajaa numerolla 12.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #542 : 28.02.09 - klo: 18.00 »

Näinhän se menee. Tässä vaihtoehdossa moottoreiden tasoero ei kuitenkaan ole hirvittävän suuri, eli millä tahansa hyväksytyistä moottoreista voi pärjätä. Pärjääkö jollain paremmin kuin toisella, jää nähtäväksi. Toisaalta hyväksytyt moottorit ovat kaikki ns. budjettiluokan koneita, joten tälläkin pyritään pitämään kustannukset alhaalla.

Sellainen lisäys tuohon moottorilistaan, että Hobbytech tulee vakiona .21 GO RTR pannulla, joten se pitäisi varmaan lisätä. Jatkossahan vissiin sitten voi halutessaan vaihtaa tuon .28 koneenkin vai ?
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #543 : 28.02.09 - klo: 18.02 »
Kyllä, koska muut autothan tulevat .28 koneella jo vakiona.
Ja HongNor on valittavissa Force tai GO .28 moottoreilla.
Eiköhän tuo sääntö ole vain se mikä on maksimi koko moottorille, aivan kuten se on muissakin luokissa rajattu.
Pienemmällähän saa aina ajaa mikäli tahtoo.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #544 : 28.02.09 - klo: 18.10 »

Näinhän se menee. Tässä vaihtoehdossa moottoreiden tasoero ei kuitenkaan ole hirvittävän suuri, eli millä tahansa hyväksytyistä moottoreista voi pärjätä. Pärjääkö jollain paremmin kuin toisella, jää nähtäväksi. Toisaalta hyväksytyt moottorit ovat kaikki ns. budjettiluokan koneita, joten tälläkin pyritään pitämään kustannukset alhaalla.

Sellainen lisäys tuohon moottorilistaan, että Hobbytech tulee vakiona .21 GO RTR pannulla, joten se pitäisi varmaan lisätä. Jatkossahan vissiin sitten voi halutessaan vaihtaa tuon .28 koneenkin vai ?

muokkaan vastaustani koska selvemmin sanottuna näin sääntöjen mukaan:
vain jos honkkarissa tai jossain muussa rtr paketissa on tuo .28 niin silloin se on sallittu, muutoin GO .21 on ainoa vaihtoehto koska RTR auto toimitetaan sillä.
Ei pitäisi olla vaikea ymmärtää. Mittän koko vaihtoehtoja sinänsä samasta moottorista ei ole tarjolla, ainoastaan se mikä paketin mukana tulee. piste.
ei nyt tulkita sääntöjä mistään truggy luokasta.
« Viimeksi muokattu: 28.02.09 - klo: 18.16 kirjoittanut Mika R »

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #545 : 28.02.09 - klo: 18.21 »

Näinhän se menee. Tässä vaihtoehdossa moottoreiden tasoero ei kuitenkaan ole hirvittävän suuri, eli millä tahansa hyväksytyistä moottoreista voi pärjätä. Pärjääkö jollain paremmin kuin toisella, jää nähtäväksi. Toisaalta hyväksytyt moottorit ovat kaikki ns. budjettiluokan koneita, joten tälläkin pyritään pitämään kustannukset alhaalla.

Sellainen lisäys tuohon moottorilistaan, että Hobbytech tulee vakiona .21 GO RTR pannulla, joten se pitäisi varmaan lisätä. Jatkossahan vissiin sitten voi halutessaan vaihtaa tuon .28 koneenkin vai ?

muokkaan vastaustani koska selvemmin sanottuna näin sääntöjen mukaan:
vain jos honkkarissa tai jossain muussa rtr paketissa on tuo .28 niin silloin se on sallittu, muutoin GO .21 on ainoa vaihtoehto koska RTR auto toimitetaan sillä.
Ei pitäisi olla vaikea ymmärtää. Mittän koko vaihtoehtoja sinänsä samasta moottorista ei ole tarjolla, ainoastaan se mikä paketin mukana tulee. piste.
ei nyt tulkita sääntöjä mistään truggy luokasta.

Mun mielest tos kyl lukee aika selkeesti

Moottorin on oltava hehkutulppasytytteinen, kaksitahtinen polttomoottori, jonka iskutilavuus saa olla enintään 0.28
kuutiotuumaa. Sallittuja moottorimalleja ovat:
- Force .28
- Go .28
- Kyosho GXR28 / GXR28 SG
- Mach .28
Edellä mainittujen moottoreiden lisäksi autoissa voi käyttää samanlaista iskutilavuudeltaan pienempää moottoria. Sallittujen
moottoreiden listaa voidaan päivittää perustellusta syystä myös kesken kilpailukauden, esimerkiksi uuden autopaketin tullessa
yleisesti markkinoille.
Valmispaketin mukaisen moottorin saa halutessaan vaihtaa mihin tahansa edellä mainituista hyväksytyistä moottoreista.
Moottoria saa virittää. Moottoriin voi kuitenkin vaihtaa vain alkuperäisiä vastaavia varaosia. Moottoriin ei saa lisätä mitään
lisälaitteita (ahdin, ilokaasu tms.), eikä moottorista ei saa poistaa mitään siihen alkuperäisesti kuuluvia osia, kuten
vetokäynnistysmekanismi, tms. Moottorin laakerit voi valita vapaasti.
Pakoputkiston tulee olla pienoisautoiluun soveltuva ja yleisesti saatavilla. Moottorin ja pakoputkiston aiheuttamaan meluun
tulee kiinnittää huomiota.
Polttoainejärjestelmän suurin sallittu kokonaistilavuus (tankki, letkut, suodattimet yhteenlaskettuna) on 150 ml. Polttoaineessa
saa olla vain metanolia, nitrometaania ja valinnaista öljyä, sekoitussuhde on vapaa.
Racers Group Finland Team

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #546 : 28.02.09 - klo: 18.25 »
Okei, en ollut huomannut tuota "pienempää samanlaista". Hyvä että tuli esille. Kuka päättää onko se pienempi samanlainen, siis todella samanlainen? Nimike voi olla sama mutta mutta.. No en tiedä onko sillä väliä loppupeleissä. Yleensä .21 kiertää enemmän ja on taloudellisempi. Siinä RTR moottori sitten taas voi jäädä kakkoseksi helposti.
Minusta tämä on huono sääntö ja tulee poistaa. Moottorit ovat ne mitkä paketeissa tulevat.

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #547 : 28.02.09 - klo: 18.29 »
Yleensä .21 kiertää enemmän ja on taloudellisempi. Siinä RTR moottori sitten taas voi jäädä kakkoseksi helposti.

Sinäpä sen sanoit

ÄLÄ NYT RUPEE TAAS VÄNKÄÄMÄÄN, toi on niin täydellinen sääntö ja palvelee kaikkia.
Racers Group Finland Team

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #548 : 28.02.09 - klo: 18.29 »
Tuo maininta moottorin virittämisestä on aika turha...

Säännöissähän yleensä kerrotaan vain mikä on kiellettyä.
Eli jos säännöistä ei jotain mainintaa löydy niin se on silloin sallittua.
Eihän siis tarvitse mainita kuin ainoastaan että moottoriin saa vaihtaa ainoastaan kyseisen moottorin varaosia tai jokin vastaava teksti.

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #549 : 28.02.09 - klo: 18.32 »
Ei ole vänkäämistä jos esitin kantani ja perustelut. Mikä vika RTR moottoreissa taas oli? Sitähän Juska broidisikin kysyi.. ajetaan niillä?

No olen sanonut sanottavani tältä osin. En palaa tänään enää asiaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #550 : 28.02.09 - klo: 18.34 »
Yleensä .21 kiertää enemmän ja on taloudellisempi. Siinä RTR moottori sitten taas voi jäädä kakkoseksi helposti.
Minusta tämä on huono sääntö ja tulee poistaa. Moottorit ovat ne mitkä paketeissa tulevat.

Kuten jo kesällä huomattiin niin kisakireellä .21 koneella varustettu Kyosho ei ollut sen kireempi suoralla tai missään muuallakaan kuin RTR DM-1 omalla RTR pannullaan.
Eli aivan sama jos joku haluaa vaihtaa pienemmän moottorin paikalleen.
Pienempi moottori ei ole taloudellisempi jos sen pitää saada painavampi auto kiihtymään yhtälailla kuin isommalla moottorilla.
Pienemmällä moottorilla pitää runnoa kaasua enemmän, kun taas isommalla voi pienemmällä kaasulla leikkiä väännön kanssa.

Säännöt on tasan tarkkaan parhaiten kaikkia palveleva kun säännöt on rajattu vain maksimi koon mukaan. (Aivan kuten kaikissa muissakin luokissa)

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #551 : 28.02.09 - klo: 18.37 »
Ei ole vänkäämistä jos esitin kantani ja perustelut. Mikä vika RTR moottoreissa taas oli? Sitähän Juska broidisikin kysyi.. ajetaan niillä?

No olen sanonut sanottavani tältä osin. En palaa tänään enää asiaan.
Se lähti liikkeelle siitä kun poinas2 kirjoitti:
Sellainen lisäys tuohon moottorilistaan, että Hobbytech tulee vakiona .21 GO RTR pannulla, joten se pitäisi varmaan lisätä. Jatkossahan vissiin sitten voi halutessaan vaihtaa tuon .28 koneenkin vai ?

Eli saako GO rtr koneen.21 vaihtaa GO rtr .28koneeseen---> saa vaihtaa.

RTR koneissa ei ole mitään vikaa ja ajan sellaisella itsekin, mielelläni.
Racers Group Finland Team

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #552 : 28.02.09 - klo: 19.49 »
Alkaa olee Säännöt kohillaan. Täytyy varmaan oottaa että Jerzi ja mika herää äänestämään.

Minä olen minun mielestä ajannut hyvää asiaa eteenpäin tässä moottori asiassa  :wink:
Juttelin tänään kaverin kanssa (jolla on pidempi kisakokemus kuin minulla ja ajaa aktiivisesti montaa eri kisaluokkaa ympäri vuoden) niin hänellä oli kirjoitus kelvotonta asiaa noista rtr koneista. No se oli hänen mielipiteensä ja hänellä oli myös innostus tulla ajamaan mutta moottori sääntö on liian jyrkkä hänen mielestä  :undecided:
Montakos konetta  :huh: ja varaosia esim Mika vaihtoi viime kesänä :huh: rtr koneille. Frantsilla taisi mennä hermot kuin lohkon palaset lentelivät pitkin pienarta  :shock:
Ja se että Mika mollasi jopa nuo italy koneet noin alas oli jo aika paksua rtr meininkiä  :lol:
Kisat pidetään kesällä ja lupaan että kaikki pääsee mukaan kunhan on jarrut autossa :lol: noissa kisoissa ei PIPO ole kireällä jos katsotaan sääntöjä  :shock:
Miten GT luokan aikaajo jutut menevät ja onko nousu finaaleita ja miten paljon aikaa menee finaaleihin. Yritän tässä sen mukaan tehdä aikataulut jotta nähdään suunnilleen että miten päivä ohjelma menee.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #553 : 28.02.09 - klo: 19.57 »
Ok, luin nämä viimeiset viestit ja sanon vaan lyhyesti että "OK" ettei tarvitse jännittää huomiseen asti tai mitään muutakaan.

Ja samalla sovitaan ettei se minipaino sitten enää nouse siitä 3,5kg:sta (3500gr). Tuskin mitään korin minikorkeutta tarvitaan mutta määritelkää sekin jos siltä tuntuu. Kunhan mun Corvette sopii siihen.

Ja muutenkin homma on nyt valmis niin ettei tarvitse enää hieroa. Onko tämä teille "OK" ?

Eli jäljelle jää enää kisa-aikataulu ja lisenssi -asia. Siihen otinkin jo osaltani kantaa eli "ei väliä".

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #554 : 28.02.09 - klo: 20.05 »
3500g sopii. Oma auto pikkusen päälle... Lisenssiä en kannata.
Liikaa Kyoshoja

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #555 : 28.02.09 - klo: 20.36 »
Mun puolest toi painoraja vois olla sen 3500g.

Racers Group Finland Team

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #556 : 28.02.09 - klo: 20.54 »
Hjuva homma. Jaksaako Peitsamo kirjata nämä asiat vielä sääntökirjaan? Siis muuttuneilta osin. Kiitos erittäin paljon näin etukäteen.

Jerrylle jaksan vastata tämän verran:
GXR28 koneita oli lopulta kaksi ja sisuskalut (mäntä+pytty satsi)vaihdoin tasan kerran, siihen ensimmäiseen, toiseen en vaihtanut. Takalaakerin uusin kahdesti, etulaakerin pari kertaa enemmän. Ei siinä ihmeitä tehty. Toinen kone tuli auton mukana ja toisen ostin 80:llä eurolla _Ileltä jo kohtuullisesti ajettuna.
« Viimeksi muokattu: 28.02.09 - klo: 21.08 kirjoittanut Mika R »

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #557 : 28.02.09 - klo: 21.31 »
Joo, tässä olen yrittänyt käyttää kaiken aivokapasitettini pysyäkseni perässä. Ohessa ensimmäinen "viimeinen" versio, siis sellainen, jossa ei ole yhtään avointa asiaa. Sisältöhän voi muuttua suuntaan tai toiseen, mutta kai tässä nyt jo 95% asiasta on oikeinkin.

Nuo mitat otin "stetsonin menetelmällä", referenssinä DM-1, saa kommentoida perustellen.

Lähetin viestiä AKK:oon ja pyysin heiltä kannanottoa asiaan, infoan heti kun on lisätietoa.

Edit: Ks. uudempi versio sääntöehdotelmasta.
« Viimeksi muokattu: 28.02.09 - klo: 21.39 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #558 : 28.02.09 - klo: 21.33 »
Hyvä.

Sama kuin minimipainon kohdalla "Pienin sallittu (enimmäis)korkeus enintään 150 mm" --> "Pienin sallittu (enimmäis)korkeus vähintään 150 mm"

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #559 : 28.02.09 - klo: 21.37 »
No jos kysyn näin lyhyesti sitten.
Eli kuinka paljon ajoaikaa tarvitsee GT luokka jotta saatte kisat aikaiseksi  :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #560 : 28.02.09 - klo: 21.38 »
Hyvä.

Sama kuin minimipainon kohdalla "Pienin sallittu (enimmäis)korkeus enintään 150 mm" --> "Pienin sallittu (enimmäis)korkeus vähintään 150 mm"

"Aivovamma" korjattu.
Flying Calacucco

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #561 : 28.02.09 - klo: 21.39 »
Niin tietty voisi myös laittaa vain että minimikorkeus 150 mm.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #562 : 28.02.09 - klo: 21.45 »
Minun mielestä ei voi laittaa, koska tulkitsisin sen silloin siten, että auto ei saisi olla mistään kohdin alle 150 mm ja sehän ei ole tarkoitus vaan nimenomaan se, että auton tulee olla ainakin jostain kohtaa vähintään 150 mm.
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #563 : 28.02.09 - klo: 21.54 »
Sanamuoto oli hyvä. Tänks

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #564 : 28.02.09 - klo: 21.56 »
Minun mielestä ei voi laittaa, koska tulkitsisin sen silloin siten, että auto ei saisi olla mistään kohdin alle 150 mm ja sehän ei ole tarkoitus vaan nimenomaan se, että auton tulee olla ainakin jostain kohtaa vähintään 150 mm.

Ainiin unohdin että oli puhe rc-autoilijoista....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #565 : 28.02.09 - klo: 21.58 »
Muutama asia mitä on nyt tässä päälimmäisenä mielessä!

1. Lähinnä Jerzille ja muillekin jotka ajattelevat järjestävänsä Tattiksella kerhokisoja tulevaisuudessa: Aina viimekesän lopulle saakka tattiksella on saanut järjestää omatoimisia kerhokisoja, silloin kuin radalla ei ole muuta järjestettyä toimintaa, vain ilmoittamalla asiasta Nukelle (Nuorisoasiainkeskus). Nyt kuitenkin jo alkusyksystä käytäntö muuttui. Kisoja saa toki järjestää, mutta se edellyttää "tilan" vuokraamista Nukelta, heillä on tätä varten oma kaavake mihin tulee täyttää liuta erilaisia asioita, jne, jne. Lisäksi Helsingin kaupunki ja täten myös Nuke perii tilojensa vuokraajalta - vuokraa! Tattiksen käyttäminen maksoi yksityishenkilölle muistaakseni noin ööpaut 30€/ tunti ja seuralle/ yhdistykselle noin 30€/ päivä!

Joo, okei kerhokisat voinee järjestää ilmoittamatta siitä kenellekkään mutta se ei liene oikea tapa kuitenkaan. Tulevia ensikesän kerhokisoja varten meillä on onneksi PKSRCA Ry käytettävissä ja uskoisin, että mm. Jerzin kerhokisat saadaan järjestettyä ihan "laillisesti"

2. Autojen mitoista oli komitean kesken taannoin puhe että ne määritellään nimen omaan siten, että nykyiset RTR auto niihin mahtuvat - siis ainakin mittojen mukaan. Paino on sitten toinen juttu ja tuo spekuloitu 3500 g vaikuttaa hyvältä.

3. Kisaohjelma: Copter oli jo syksyllä miettunyt ja tehnytkin pari erilaista kisapäivän aikataulua LS-5 + GT-8 ja toinen niistä oli "perinteiseen" malliin ja toinen oli tehty "GT" -tyylisellä vapaalla aika-ajoilla ja molemmilla tavoilla päivän pituus oli likipitäen sama, GT-kaaviolla taisi olla jopa hieman lyhyempi. Eli tämän ei pitäisi olla ongelma. Toinen kysymys on kyllä tuo oikominen. Toisaalta oikominen juuri sopivasti voi olla melko vaikeaa, varsinkin jos lasketaan paras kolmen kierroksen putki - jokaiselle kierrokselle pitäisi saada lähes yhtenevä aika... No joo...

Joitain muitakin juttuja on ollut tässä vilkkaan ja varsin asiallisen kekustelun tiimellyksessä mielessä - vaan ei kuitenkaan juuri nyt...
« Viimeksi muokattu: 28.02.09 - klo: 22.21 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #566 : 28.02.09 - klo: 22.14 »
Se numero on sitten jo autossa kiinni.

Flying Calacucco

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #567 : 28.02.09 - klo: 22.15 »
Hyvä että tuokin asia tuli nyt esille kuin aikaisemmin riitti että nukelle soitti ja kertoi asiasta koska ne taas ilmoitti viranomaisille kuulema, en tiedä :sad:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #568 : 28.02.09 - klo: 22.42 »
Tässä vielä kooste varatuista numeroista:

Mika R   63
Peitsamo   6
HOKE   ?
Niko   14
Jerzi   69
Vesku   13
Juska   33
Pieto   77
Ibubu   7
tturku   12
jkort   83
InfernoGT 59

Yhteensä 12 kuljettajaa
« Viimeksi muokattu: 28.02.09 - klo: 23.01 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #569 : 28.02.09 - klo: 22.46 »
Hyviä kommentteja ja asiantuntemusta Mikko L

Pekka, niin mullakin