119
« : 30.09.05 - klo: 22.18 »
Näitä juttuja kun lukee joku pilkun tarkasti niin on ihan varma ettei TP-10 luokkaan saada lisää osallistujia. Tällä foorumilla kun kaikki aktiivisimmat kirjoittelijat on enempi M-8 luokkaan kääntyneitä.
Itse olen ajanut ratapolttiksia muistini mukaan 6 kesää kilpaa ja en voi mitenkään allekirjoittaa varikkoalueen jäykistelystä. En ole krossikisoissa käynnyt katsomassa, mutta täytyy yrittää käydä ensikesänä katsomassa sitä kuuluisaa "kaikki yhtä pehettä" fiilinkiä.
En ole M-8 autoa ajanut, mutta mitä videoista olen katsonut on se täysin erityyppistä kuin TP-10 autolla. M-8 autolla ajaminen kuulostaa enemmän kaasun pumppaamiselta kuin kuin TP-10:llä.
Niistä säädöistä. On totta että TP-10 luokassa auton säädöillä on erittäin suuri merkitys auton kulkuun radalla, mutta kun laittaa autoa kasatessa auton mukana tulleet perus säädöt niin voin olla melko takuuvarma että se auto on ihan ajettava. Ja kun omat taidot lisääntyy niin sitten rupeaa hakemaan parempia säätöjä. En usko että M-8 autokaan huonoilla säädöillä on mikään mukava auto ajaa.
Kustannuksista. TP-10 luokassa kuluu renkaita melko paljon. Mitä tehokkaampi kone niin kulutus senkuin lisääntyy, niin se lisääntyy M-8 autossa kanssa. TP-10 auto kuluu PALJON vähemmän. Radalla ei ole kovinkaan paljon roskia joten auto ei kulu esim hiekan takia. Koneeseen ei pääse likaa kun vaan öljyää putsarin hyvin. M-8 luokassa autot uskoakseni kuluu paljon enemmän juuri lian takia ja myös lajin luonteeseen liityen radan hyppyristä ja muista isoista epätasaisuuksista.
Tiedän että suomenmestaruuden voi voittaa TP-10 luokassa kahtena vuonna peräkkäin samalla autolla, toki koneita siihen on vaihdettu.
Taitaa olla niin että molemmissa luokissa pärjää melko hyvin jos auto ja kone on suht. nykyaikaisia kunhan laitteet toimii nousufinaaleissa alusta loppuun hyvin eikä itse mokaile. Itse olen ajanut joka kisassa semifinaalissa semmoista vauhtia että finaali paikka olisi tullut, mutta se jäi aina teknisen vian takia saavuttamatta. Oma kalustoni on ollut rungon ja moottorin osalta niin että niillä oli kilpailtu jo viimekesäkin.
Olen ihan varma että jos haluaa nousta palkintojen jaossa korokkeelle pokkaamaan isointa pokaalia niin auton ja koneen on oltava ihan viimeistä huutoa. Suomessa kun molemmissa lajeissa se kärki on ihan euroopan tasolla huippua.