Kirjoittaja Aihe: Rotostart pyörii "tyhjää"?  (Luettu 3234 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HasaP

  • Jäsen
    • Profiili
Rotostart pyörii "tyhjää"?
« : 13.02.09 - klo: 09.27 »
Mikähän tuota vaivaa, kun toisessa autossani on rotostart, joka pyörii tyhjää? Se starttisysteemi on ehjä, kun katsoin rattaat. Se koneen päässä oleva osa, johon roton isompi hammasratas tulee, ei tunnu olevan kiinni kampurassa. Ei varmaan kuulukaan koko ajan olla, mutta kun se ei ota kiinni ollenkaan.
Onko siellä takana jokin jousi tms., joka painaa pyöritettäessa sitten jotain kiinni kampiakselille?
En ole aiemmin noita nähnyt tai purkanut.

Uusi vehjes minulle, enkä ole saanut sitä käyntiin kertaakaan. Muutaman kerran se pyöräytti konetta ja sit ei mitään. Pyörii koko ajan vaan tyhjää.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #1 : 13.02.09 - klo: 10.13 »
Roton vastakappale on yksisuuntalaakerin välityksellä kiinni kampiakselissa. Jos Starttilaite itsessään toimii, on vika mitä ilmeisimmin tuossa laakerissa.

Pura päätylevy koneesta ja puhdista laakeri. Jos tämäkään toimenpide ei auta, vaihda uusi laakeri.

Joskus käy myös niin, että kylmällä ilmalla laakeri ei "tartu", liekkö tämä sitten seurausta lämpötilasta ja siitä johtuvista mittamuutoksista materiaaleissa, en tiedä? Voi myös kokeilla lämmittää päätylevyä lämpöilmapuhaltimella, joskus sekin auttaa.
Flying Calacucco

Poissa jaakkooh

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #2 : 13.02.09 - klo: 11.42 »
Jeps...Kyllä se vika on siellä yks-suuntalaakerissa.Kokeile ensin lämmittää ja jos se ei auta niin sitten vasta purkimaan päätylevyä.Ja kun kasaat niin ole tarkkana kuinka päin se laakeri siinä akselilla on. Jos sen laitat väärin päin ei auto lähde käyntiin ollenkaan.

Poissa HasaP

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #3 : 13.02.09 - klo: 11.54 »
Oolraight. Pitänee kokeilla lämmitellä ensin. Mikä sen toimintalämpötila on? Tallissa on +18 ja siellä minä sitä koetin käynnistää. Luulis tuon nyt pitävän toimia kesälämmöissä ilman puhallinta.

Veemäistä, kun auto juur hommattu ja se ei toimikaan. Mitä noi ykssuuntalakrut maksaa jos semmoisen joutuu hommaamaan? Ilmeisesti muutamia kymppejä?

Kiitos vastauksista.

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #4 : 13.02.09 - klo: 12.18 »
Ei se pelkkä laakeri montaa euroa maksa, esim. JP-Nitro racingiltä saa edullisesti. Pitää vaan tietää koko. http://www.jp-nitroracing.com/index.php?cPath=31_37
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #5 : 13.02.09 - klo: 15.33 »
voipi viellä kokeilla putsata se akseli ja laakeri ylimääräisestä öljystä.

-w
-Lithium Love Racing-

Poissa HasaP

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #6 : 13.02.09 - klo: 18.50 »
No niin, potilas purettu, kun lämmitykset yms ei auttanu mitää. Auto on edellisellä omistajalla seisonu viime kesästä.
Ilmeisesti laakeri vaan jostain syystä tuli tiensä päähän, juuri kun ostin tuon. Ei autanu vaikka putsasin ja laitoin paikalleen. Suti vaan tyhjää.
Mietin sitäkin, että mitäpä tuo putsaus auttaa, kun sehän on sit taas heti öljyssä, kun alkaa starttailla. Se laakerihan on siellä kampikammion puolella.

Prässäsin sen laakerin sit veke siitä, kun se on ilmeisesti finaalissa. Itsekseen tippu ainakin yksi niistä rullista sieltä sisältä.
Tommonen INA HF0612 vwx siellä oli. Akseli 6mm ja reikä 10mm pituus 12mm. Löytynee laakerikaupastakin.

öljyä oli aika runsaasti kertyny kampikammioon.
Voiko toi ihan uusi kone tehdä tuon rikkomisen, jos puristuksia on ihan mukavasti ja luistaa hetken startatessa?

Pitää hommata uus laakeri ja moukaroida se paikalleen. Kattotaan alkaako sit startata.
« Viimeksi muokattu: 13.02.09 - klo: 18.56 kirjoittanut HasaP »

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #7 : 13.02.09 - klo: 19.14 »
joka tapauksessa uusi ei maksa hirveitä.

harmi ettei tullut kuntoon kotikonstein silti!

sehän pyörii siellä tyhjää kun kone on käynnissä, niin väkisin kuluu ajan kanssa.

.w
-Lithium Love Racing-

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #8 : 13.02.09 - klo: 19.33 »
On olemassa koneita, joissa lakru on lohkon sisällä ja sitten on koneita, joissa se on takalevyn ulkopuolella. Mielestäni kuolleena syntynyt ajatus tuo konstruktiotuo, jossa lakru on kampikammiossa.

Uusi laakeri kuitenkin auttaa, ainakin vähäksi aikaa.
Flying Calacucco

Poissa HasaP

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #9 : 13.02.09 - klo: 19.41 »
Toi on STS kone.
En näistä nyt niin hirveitä ymmärrä, kun tuossa joulun alla hurahdin vasta ostamaan leluja. Eipä tuolle minkä mahda. p*ska mikä p*ska. Pitäisiköhän lopettaa kättelyssä koko homma, kun aina kaikki hommat pi**aa nilkoille.

Eipä toi tietty kummonen homma oo tota laakeria vaihtaa. Nyt ku tietää, niin kymmenen minsaa ja auto on takas nipussa uuden laakerin kera. Ostaa kerralla tukkupakkauksen 1000kpl, niin hintakin on luultavasti 20c kpl.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #10 : 13.02.09 - klo: 19.44 »
Ei kai nyt sentään harrastusta kannata lopettaa, pieniä vastoinkäymisiä tulee aina. Osa harrastusta on löytää ratkaisuja ja onnistua kiipeämään ongelman yli.

Tästä keskustelusta ei käynyt selville, mikä auto on kyseessä, mutta jos on sellainen, joka mahdollistaa starttiboksin käytön, on se varteenotettava vaihtoehto, eikä pelkästään tämän laakeriasian takia.
Flying Calacucco

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #11 : 13.02.09 - klo: 19.51 »
joo, meiksi osti kans ensin Kyoshon RTR inferno buggyn (1:8) jonka kone kiehu yli (pukkas fuilit takas tankkiin ilman kera)

heti sisäänajon jälkeen.

purkasin ja tiivistin koneen monesti.

kytkin hajos kanssa 2litran paikkeilla.

ja ei sillä sitte ajanut kun gallonan :P

sitten ostin traxxas revon, ja se on ihan eri maata!

joutu siitäkin diffit ratastamaan uusiks, molemmat. mutta kun ne tekee hyvin kerralla, niin sitte kestää.


se on toiminu ku junan vessa, ihan kisoissakin kävin.

eli nää on vähä planeettojen asennosta kii, mut jos teet alusta kaiken oikein, niin planeetat on enemmän suotuisia :D

-w

-Lithium Love Racing-

Poissa HasaP

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #12 : 13.02.09 - klo: 19.52 »
Allekirjoituksen rakkineet on kyseessä. Eli tigerin 21 koneella oleva perusmalli ja sit pro STS 30 koneella.
Muuten kyllä käyttäsin boksia, jota käytänkin tohon pienenpään koneeseen, mutta se ei jaksa pyörittää tota isompaa konetta. Jurisee vaan kun koettaa.
Toi isompi kone on sisäänajossa, joten puristuksia on. 2 tankkia on menty. Toinen tyhjäkäyntiä ja toinen pientä kurvailua.
« Viimeksi muokattu: 13.02.09 - klo: 20.28 kirjoittanut HasaP »

Poissa - JP -

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #13 : 13.02.09 - klo: 22.59 »
mutta se ei jaksa pyörittää tota isompaa konetta. Jurisee vaan kun koettaa.

Tulppaa varttikierros auki ensin startatessa, ja sit ku pyörii kunnolla, niin tulppa kiinni ja hehku paikalleen ja kone tulille, pitäis tiukemmankin koneen lähteä.
HongNor X1X CRT, Kyosho Inferno MP6, GS.21GS.21R, GS.21RR,O.S V-Spec, Force .32

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #14 : 14.02.09 - klo: 11.33 »
katto vielä ettei se boxin pyörä osu siihen auton pohjaan / reiän reunoihin.

.w
-Lithium Love Racing-

Poissa HasaP

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #15 : 14.02.09 - klo: 12.30 »
Miten muuten on, tarviiko toi kone oikein toimiakseen sen tsarttipuolen päädyn ropelin? Siis se missä se yksisuuntalaakeri oli prässättynä?
Onko minun nyt pakko sinne se laakeri kuitenkin laittaa, vaikka en enää käyttäisi tuota rotoa? Tukeeko se sitä kampiakselia? Vai onko noi suunniteltu siten, että se on vain toisesta päästä tuettu koko hoito?

Katalogin mukaan noi laakerit kestää sen 1.76Nm vääntöä. Äkkiseltään käsin kokeiltuna voisin sanoa, että ei riitä alkuunkaan.
http://medias.ina.de/medias/de!hp.ec.br.pr/HF*HF0612;bX999-gcfVC4?clrsb=1

Käyttöä ajatellen, on ihan sama kummalla puolen se laakeri on. Kammiossa vai ulkona. Tietty mahdoton sanoa, mitä voiteluaineita noissa nitrolöpöissä on niinku käytön kannalta.

Pitää seuraavaksi vähän rälläkällä tuota pohjalevyn aukko isontaa ja kokeilla sitten siihen laatikkoon uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 14.02.09 - klo: 12.44 kirjoittanut HasaP »

Poissa HasaP

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #16 : 16.02.09 - klo: 13.17 »
Pistin auton pakettiin uuden laakerin kera.
Starttiboksi sitten tästä eteepäin saa toimia käynnistimenä. Hieman piti sitä pohjan aukkoa leventää, jotta mahtui kunnolla pyörimään se pyörittäjärulla.

Pitää joskus kokeilla, montako starttikertaa tuo rotopäädyn yksisuuntalaakeri kestää.

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Rotostart pyörii "tyhjää"?
« Vastaus #17 : 16.02.09 - klo: 18.39 »
Sehän riippuu moottorista että kauan kestää.
Itsellä kesti aikoinaan yhden käynnistyksen.
Kyseisessä moottorissa laakeri oli lohkon sisällä.
Toisessa koneessa taas kesti laakeri kauemmin kuin kampura.


#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐