Kirjoittaja Aihe: Mikä laturiksi, lipo akuille?  (Luettu 15236 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« : 26.10.06 - klo: 15.07 »
Eli yleisesti kyselisin 3200mAh lipoakuille laturia, mikä olisi sopiva ja mahdollisimman monipuolinen, mutta hinnaltaan edullinen?

Miten on sen Ice laturin mahkut?

Poissa Badawan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Ice
« Vastaus #1 : 26.10.06 - klo: 15.50 »
Mulla on muutaman kuukauden ollu toi Duratraxin Ice eikä oo pahaa sanottavaa, tosin en oo kun yhtä akkua sillä lataillu (1500  mAh Li-po), joten en sen ominaisuuksia oo liiemmin hyödyntänyt, mutta enpä siitä oo huonoo kuullu. Ainoo miinus on oikeestaan taustavalon puute, mut sellasenkin saa ainakin e-baysta.  Ite tilasin laturin täältä: http://www.b-p-p.com/ , tuli noin parissa viikossa. Hintaa tuli posteineen karvan alle satku, eikä jääny tulliinkaan. Moni muukin on tietääkseni saanu ko puljusta kamansa tullin ohi... Vanha laturi oli Swallow Advance eikä siitäkään oo pahaa sanottavaa, hyvä vaihtoehto sekin jos et paljoo isompia Li-Poja meinaa hommata.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #2 : 26.10.06 - klo: 15.52 »
Mites nuo latausajat, eli kauanko hidaslataat 1500mAh lipoa?
Kauanko vastaavasti menee, jos lataa 3200mAh akun täyteen?

Poissa Badawan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #3 : 26.10.06 - klo: 15.59 »
Lainaus käyttäjältä: "-SS-"
Mites nuo latausajat, eli kauanko hidaslataat 1500mAh lipoa?
Kauanko vastaavasti menee, jos lataa 3200mAh akun täyteen?


Lipoo kun ladataan 1 C:llä niin siinä menee käsittääkseni se tunti, on akun koko mikä tahansa, jos vaan laturissa puhti riittää. Mulla on siinä välissä Li-Po guard mikä vähä hidastaa, eli jotain tunti ja 10 minuuttia on yleensä menny kun oon akun niin tyhjäks ajanu kuin Mamban Li-Po cutoff antaa. Eli noin tunnissa pitäis olla sunkin akku latautunu. Joku korjatkoon jos oon väärässä...

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #4 : 26.10.06 - klo: 16.08 »
Juu, eli onko tossa Ice laturissa myös purkuri, käsittääkseni sekin siitä löytyy? Ja näytöltä näkee digitaalisesti paljonko akku on latautunut, eikö?
Mites tarviiko se virtalähteen?

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #5 : 26.10.06 - klo: 16.18 »
Joo näytöstä näkee montako mAh on mennyt sisään ja virtalähteen tarvitsee.
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #6 : 26.10.06 - klo: 17.14 »
Millainen virtalähde olisi hyvä olla, että kaikki tehot saa laturista hyötykäyttöön?

Poissa Joonas.O

  • Tiim Lahti
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #7 : 26.10.06 - klo: 17.19 »
Vähintään 8 ampeeria ulos antava virtalähde.

Esim. täällä on hyviä vaihtoehtoja: http://www.rcpiste.pp.fi/laturit.html .

^Rullaa alas :wink: .

Paras hinta/laatusuhde vaihtoehto noista olisi tuo 14A LRP virtalähde.
|Sekanen Hamsteri Racing Manager|S-Grafix|

Poissa Juke-

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #8 : 26.10.06 - klo: 17.26 »
Kärkkäiseltä 20 ampperin poweri hintaan noin 60€ ;)
joo o

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #9 : 26.10.06 - klo: 17.50 »
Mitäs laadullista eroa suhteessa tuolla kärkkäisen powerilla on tuohon LRP:n 14A virtalähteeseen?

Kärkkäisen on n. 40e halvempi, mutta onko sen laatu hyvä, tuolle Ice laturille, vai miksi hinta eroaa noin paljon? Vai maksaako LRP:n poweri osin
myös merkkinsä ansiosta?

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #10 : 26.10.06 - klo: 17.57 »
Mä olen hyvällä menestyksellä lataillut kaikki akut (1400 Mah Ni-Cd viiva 8000 Mah Lipo) tuolla Swallow ac/dc:llä.... Tosin antaa "vaan" 5 Amp maksimissaan, mulle kyllä riittänyt.... Eikä tarvitse poweria erikseen ku käy suoraan "valtakunnanverkkoon"...



http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=30120&grpid=5018
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa m@sse

  • Veteraani
    • Profiili
    • Max-EV
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #11 : 26.10.06 - klo: 19.32 »
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #12 : 26.10.06 - klo: 19.56 »
mullakin on hyviä kokemuksia tä'hän asti icen käytöstä 8000mAh lipoihin.
ja pari latausta nimh/ nicd ympäristössäkin ookoo

ps sen virtalähteen pystyy tekemään tiettiksen virtalähteestäkin....
re:
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/sahkot/sahko.html#virtalahde

tosin kuvaan on löydetty selkeän tyhjän olonen yksilö johon sai helposti mahtumaan vastukset, liittimet jne. mun tekemissä ne on kaikki jääneet ulkopuolelle ettei laite muutu vaan tekijä vastaa yhä....
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #13 : 26.10.06 - klo: 20.26 »
Itse olen käyttänyt Graupnerin Ultramat 10. Lataa 1-4 LiPoa, nicd ja nimh kennot. Tyytyväinen olen ollut. Toimintojen vähäisyydestä johtuen suht edullinen, 80e kieppeillä hinta sabessa, ei tarvitse virtalähdettä.
| Academy | Axial |

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #14 : 26.10.06 - klo: 21.02 »
Ok, nyt selkenee hyvin ja tuo ice tulee hommattua, mutta mites tasaaja?
Kuinka tärkeää sen käyttäminen?, mistä sellainsen saa? Paljonko se maksaa keskimäärin?

Eli tasaako se akkujen kennojen virran tasan?

Poissa Badawan

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #15 : 26.10.06 - klo: 21.33 »
Lainaus käyttäjältä: "m@sse"
http://atalarc.fi/kauppa/view_product.php?product=12VG6NPL58

Tuossa varmaan halvin vaihtoehto.


Mulla on toi ja en suosittele, pudottaa sillontällöin jännitteen liian alas ja lataus keskeytyy kun laturi alkaa valittaa low input powerii....  Parempi on hakusessa ja tota Muchmoren Powermaster WE 24A virtalähdettä oon kattellu jos jossain vaiheessa hommaa toisen Icen...

Poissa Juke-

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #16 : 26.10.06 - klo: 22.40 »
Lainaus käyttäjältä: "-SS-"
Mitäs laadullista eroa suhteessa tuolla kärkkäisen powerilla on tuohon LRP:n 14A virtalähteeseen?

Kärkkäisen on n. 40e halvempi, mutta onko sen laatu hyvä, tuolle Ice laturille, vai miksi hinta eroaa noin paljon? Vai maksaako LRP:n poweri osin
myös merkkinsä ansiosta?

No se kärkkäisen poweri on varmasti hyvä, se on graupnerin tekemä. Meidänkin kerholla niitä on useampia koska siinä on todella hyvä hinta/laatusuhde. Tuo kärkkäisen poweri riittää hyvin kahdellekkin laturille.
joo o

Poissa ToniL

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
T Toni L  www.sabe.fi/hobby
rc@sabe.fi   Puh02-2473222

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #18 : 27.10.06 - klo: 08.50 »
Lainaus käyttäjältä: "4wdkanootti"


ps sen virtalähteen pystyy tekemään tiettiksen virtalähteestäkin....
re:
http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/sahkot/sahko.html#virtalahde

tosin kuvaan on löydetty selkeän tyhjän olonen yksilö johon sai helposti mahtumaan vastukset, liittimet jne. mun tekemissä ne on kaikki jääneet ulkopuolelle ettei laite muutu vaan tekijä vastaa yhä....


Mitä tarkoittaa: "...tekijä vastaa yhä" ?

Olen joskus tuota asiaa itekin pohdiskellut, että mikä, taikka kuka korvaa esim. palovahingot, jos tollasella ihan ite viritetyllä virtalähteellä saa vahinkoa aikaan. Mun oikeustaju sanoisi, että se laitteen käyttäjä on vastuussa viime kädessä kaikesta, jos vahinkoa tulee. Valmistaja pessee kätensä varmasti asiasta, jos virtalähdettä on muuteltu, taikka käytetty muuhun kuin alkuperäiseen tarkoitukseen.

Vahinkoilmoitukseen: "Latailin rc-auton akkuja kotona itse tekemälläni virtalähteellä, ja nyt pitäisi saada uusi parketti, kun vanha syttyi palamaan."  :wink:

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #19 : 27.10.06 - klo: 09.05 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr.MR"
Olen joskus tuota asiaa itekin pohdiskellut, että mikä, taikka kuka korvaa esim. palovahingot, jos tollasella ihan ite viritetyllä virtalähteellä saa vahinkoa aikaan. Mun oikeustaju sanoisi, että se laitteen käyttäjä on vastuussa viime kädessä kaikesta, jos vahinkoa tulee. Valmistaja pessee kätensä varmasti asiasta, jos virtalähdettä on muuteltu, taikka käytetty muuhun kuin alkuperäiseen tarkoitukseen.


Sattuneista syistä lennokit.netissä on käyty samaa keskustelua viimeaikoina myös. Oman (ja lennokkifoorumin useimpien) käsityksen mukaan vastuussa on laitteen muokkaaja, ei laitteen käyttäjä. Toki jos itse on laitteen modannut, on silloin myös vastuussa.

Nykyisillä virtalähdehinnoilla en kyllä poweria lähtisi modaamaan. Joskus sitäkin tuli kyllä testailtua romu-pc:iden powereilla, vaihtelevalla menestyksellä..
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa Mr.MR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #20 : 27.10.06 - klo: 09.31 »
Mullakin tuollainen tietokoneen virtalähde on, ja hommansa on toistaiseksi hoitanut. Suurimmillaan olen 7 ampeeria siltä pyydellyt. Hintahan tuossa houkutteli vielä silloin harrastusta aloitellessa, kun oli vielä joku outo tunne, että jossain kohdassa voi vähän säästää rahaakin.  :wink:

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #21 : 27.10.06 - klo: 10.44 »
Eikös tuo kaikenjärjen mukaan mene sillein, että jos on käytössä erillinen virtalähde mikä antaa maks. 13.8V niin sillä ei voi ladata yli 4S Lipoja koska ei jännite riitä vaikka laturi siihen pystyisikin?
Axial SCX 10 TR

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #22 : 27.10.06 - klo: 10.46 »
Minä en noista oikein tiedä, mutta sitä piti kysymäni, että mitä tasaaja tarkaalleen ottaen lipoille tekee? Mistä tuollaisen hyvän tasaajan saa hankittua ja millaisissa hinnoissa ne liikkuvat?

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #23 : 27.10.06 - klo: 11.25 »
Tasaaja tasaa kennojen jännitteen samaan arvoon ja Lipojen kennoja tulee tasata jottei kenno pääse alijännitteeseen ja näin hajoa.
Itse lataan tuon tasaajan kautta joka kolmas kerta niin pysyy kallis Lipo kunnossa.

Itsellä tämä. http://www.rc-monster.com/proddetail.php?prod=SKY-HOLIC_BALANCER&cat=18 Kuvasta poiketen uusin malli on kovissa muovikuorissa. Tämä siis tasaa kun kennojen jännite ero on yli 0.01V.

Tälläsen löysin Suomesta nopeasti hakemalla.
http://www.frii.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=65_36_44&products_id=869
Axial SCX 10 TR

Poissa solar4

  • RSRCA
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #24 : 27.10.06 - klo: 18.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Duster1"
Eikös tuo kaikenjärjen mukaan mene sillein, että jos on käytössä erillinen virtalähde mikä antaa maks. 13.8V niin sillä ei voi ladata yli 4S Lipoja koska ei jännite riitä vaikka laturi siihen pystyisikin?


Joissain latureissa (Duratrax Ice, Platium EX yms) on sisäänrakennettu invertteri / muuntaja tjsp jonka ansiosta ulosantojännite voi olla korkeampi kuin sisääntuleva. Jo 8 kennoisella vanhalla lähetinakulla latausjännite saattaa nousta korkeammaksi kuin sisääntulojännite, itselläkin vanhoilla latureilla tuli ongelmaksi ladata lähetintä juuri tuosta syystä. Viimeiset muutama sata milliampeeria menivät virralla 0.5 - 0.1A.

Mikä tuohon lipobalansseriin tulee, rautalangasta väännettynä (usein tehokkain keino ;)) voisi asian selventää esim. Etecin balanserin kanssa seuraavasti:
Balanseri kytketään laturin ja akkujen väliin. Tämä toki vaatii akulle oman piuhan johon tasauslaite kytkeytyy kenno kerrallaan ("kaikista" uudemmista akuista löytyy jonkin sortin liitin). Normaalissa latauksessa tasalaturi keskeyttää sen kennon latauksen jonka jännite on muita korkeampi ja jatkaa ko. kennon latausta kun se on muiden kennojen tasolla.

Balanseri lisää latausaikaa olosuhteista riippuen 5-15%. Markkinoilla näyttää olevan myös tasureita jotka tasaavat purkamalla, mutta tasalatauslaite toimii sikäli fiksummin että purun alkaessa kennot ovat tasapainossa + kennojen latauksessa pullistumisen vaara pienenee.

Etecin balanseri on tuon näköinen http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27038&grpid=5018. Latausvirran rajoitteena tuossa on 3A.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
"Latailin rc-auton akkuja kotona itse tekemälläni
« Vastaus #25 : 28.10.06 - klo: 12.59 »
Vahinkoilmoitukseen: "Latailin rc-auton akkuja kotona itse tekemälläni virtalähteellä, ja nyt pitäisi saada uusi parketti, kun vanha syttyi palamaan."  :wink:[/quote]

Temppuilemalla ja sääntöjen ynnäilyllä siis saatiin:
1.PC-maxitorni virtalähteineen jossa on kaikki piuhat originaalikunnossta.
2. minitehoinen,ja-kokoinen emolevy integroiduilla osilla kopan yläkulmaan -ei käytetä, mutta tekee laillsen käyttöympäristön.
3. saatiin palosuojakoppa lipojen lataamiselle ;)
ja tilaa on ulkoiselle sovittemiselle, -esim latain mahtuu CD-asemakelkkaan
jabalanceri kovelevyjen kelkaan.
Vielä mahtuu vaikka pussillinen hiekkaa palon rajoittamiseen virtalähteen ja pohjan lähellä olevan ladattavan akun väliin. Siis niin, ettäpalonalku polttaisi pussin puhkki ja hiekat rauhoittaisivat akun lämpöä -ja liekin leviämistä.

Vahinkovaatimuksessa vain kuva ulkoapäin maxitornista....
ja tietokoneeseen alunperin kuuluneet osat lueteltuna.
Aika monet usbi, tai virtapiuhaliitäntäiset lelut pc-maailmassa on lähes yhtä karmeita turvallisuuden kannalta..

ETTÄ ollanko pilkun perässä ;)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #26 : 28.10.06 - klo: 13.51 »
Mitenkäs on kun minulla on 2 x kennosta rakennettu 7.4v - 3200Ah lipoakku ja kytkisin  kaksi tuollaista 2 kennosta tehtyä 7.4V akkua sarjaan eli tulisi sarjaankytkettynä 14.8V - 3200Ah akku.

Voiko tuollaista pakettia ladata ihan laturilla tollasena akkupakettina, vai pitääkö ladata erikseen 7.4V akkuna ja toisena 7.4V akkuna? Jos tuollaisena 14.8V akkuna voi ladata, niin minkälaisilla virroilla?

Kiitos jo etukäteen vinkeistä!  :D

Poissa ToniL

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #27 : 28.10.06 - klo: 15.05 »
Voit ladata akkuja sarjassa mikäli:

-Akut ovat täysin samanlaiset ja käytetty saman verran.
-Akut on ladattu ensin erillään täyteen jonka jälkeen purettu sarjassa.

Latausvirtana yhä tuo 1C eli tässä tapauksessa max 3,2A

Jos akut ovat erillaiset tai käytetty erimäärä niin en suosittele sarjassa lataamista/ käyttöä. Erilaisuudesta johtuen akut ei lataudu tasaisesti ja toinen menee helposti epätasapainoon.
T Toni L  www.sabe.fi/hobby
rc@sabe.fi   Puh02-2473222

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #28 : 28.10.06 - klo: 15.40 »
mitä mieltä ootte robben ultimate mallistosta lipo laturina

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
Mikä laturiksi, lipo akuille?
« Vastaus #29 : 28.10.06 - klo: 20.17 »
Nyt on Duratrax Ice laturi ja 20A poweri hankittu, miten voin ladata ja millä purkaa akun? Kun vaihtoehtoina näkyy valikossa olevan monipuolisuuksia eli Reflex Charge, Re-Peak Charge, Manual, Automatic.

Eli voisiko joku ystävällisesti auttaa miten lataan 7.2V - 3300 ja 3700mAh akut ja sitten 12V - 3300mAh akun sekä 7.4V - 3200 lipon?

Löytyykö laturille mistään suomalaisia manuaaleja?

Kiitos.