Kiitokset Laukaan väelle onnistuneista kisoista. Profiili oli maukas ajettava ja pito-olosuhteet jo muutaman ajetun eräkierroksen jälkeen aivan mainiot.
Yhden asian haluaisin nostaa keskusteluun kaikkien A-B-finaalivauhdeissa ajaneiden kuljettajien keskuuteen: ajokulttuurin. Vakioluokassa on nyt erottunut kaksi porukkaa kuljettajia, joista toiset ajavat ja saavat osumia ja toiset ajavat ja antavat osumia. Tämä jälkimmäinen porukka on niitä kuljettajia, joiden jäljiltä aika monen ensimmäiseen ryhmään kuuluvan kuljettajan ajot kärsivät ja aika monen erän tai finaalin jäljiltä savu nousee jonkun ensimmäiseen ryhmään kuuluvan ja pihalle teilatun kuljettajan päästä. Jostain kumman syystä nämä peräänajelijat ovat aina samoja jamppoja, joilla on aina selitys kaikkeen. Jos ei muuta selitystä niin sitten se iänikuinen "kilpailutilanteessa tapahtuu". Mutta kun aina tapahtuu samoille tyypeille, kertoo se kyllä puutteellisesta kyvystä oppia virheistään tai sitten välinpitämättömyydestä ja kunnioituksen puutteesta kanssakilpailijoita kohtaan. Eivät ne törmäilyt niissä kilpailutilanteissakaan johdu siitä että "kisassa sattuu ja tapahtuu", vaan siitä, että ollaan varomattomia myös kilpailutilanteissa. Ei tiukka tilanne oikeuta ajamaan konttiin, tai tee oikeutta sille, että erän jälkeen sanotaan että "sori kun osuin". Todellista taitoa ja osaamista osoittaa se, että pystyy ajamaan lähellä kaveria, mutta ilman fyysistä kontaktia. Jos katsotaan viime vuosien huimimpia kisavideoita maailman huippujen kaksinkamppailuista, ei yksikään niistä ole ratkennut sillä että haastava kuljettaja olisi ajanut päin. Tämä sama pätee lähtösuoran päähän muodostuviin kasoihin: ei niitä siksi tule että kisassa tapahtuu vaan siksi, että ei aktiivisesti varota.
Aina joku voi ajatella, että aiheetonta mussutusta, mutta jos kulttuuria haluaa muuttaa on kulttuurista keskusteltava. Ajamalla tämän tason kisat pitäisi ratkaista, eikä kolaamalla kavereita edestä pois. Lauma nopeita kuskeja oli oheisen videonkin erässä ajamassa, mutta kyllä toisten kanssa ajamista olisi syytä harjoitella muuallakin kuin kilpailussa. Nopeilla alkuerätuloksilla pääsee muiden nopeiden kanssa samaan finaaliin, mutta siellä pelkkä nopeus ei yksin riitä. Hyvä motivaattori siistiin ajotapaan voisi olla se, että jokainen kuljettaja miettisi, millaisesta ajotyylistä haluaisi tulla muistetuksi...
FTT3 Laukaa 13 TSS A Finaali3Kiitos kuvaajalle! Ilman videoita olisivat jälkipelit paljon tylsempiä ;)