Kirjoittaja Aihe: 2-tahti moottorin virittely  (Luettu 330266 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #540 : 21.01.13 - klo: 08.25 »
Öljyprosenttia voi kanssa lisätä.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #541 : 21.01.13 - klo: 18.07 »
Tässä aika veikeä viritys bensa twinistä jossa on vesijäähdytetty rcmk:n kone.
http://www.hpibajaforum.com/forum/showthread.php?t=136352

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #542 : 27.01.13 - klo: 21.27 »
Ihmetyttää ton männän kohtalo edellisellä sivulla. Ylösvirtauskanavan kohdalta kuitenkin ottanut kiinni. Yleisempäähän se on että pakoaukon kohdalta menee kuumaksi.
Oma resepti tolle ois että, kaasari vaihtoon ja kaikki muut hilut pytyn ja ilmanputsarin välillä.
Viime talvena mulla X4:n kone otti pakoaukon kohalta kiinni ja oireili aiemminkin jo laihuuttaan. Kaasari vaihtoon ja sen jälkeen on pelannut. Kaasari oli jotenkin tukkiutunut/hapettunut jumiin.

Halpa moottorin henkivakuutus heittää uus kaasari kun oireilee tai muuten vaan yllättäen rupee moottori moomottamaan. Varsinkin silloin jos ei yläruuvi tossa tilanteessa reagoi mitenkään.
Racers Group Finland Team

Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #543 : 28.01.13 - klo: 08.06 »
Ihmetyttää ton männän kohtalo edellisellä sivulla. Ylösvirtauskanavan kohdalta kuitenkin ottanut kiinni. Yleisempäähän se on että pakoaukon kohdalta menee kuumaksi.
Oma resepti tolle ois että, kaasari vaihtoon ja kaikki muut hilut pytyn ja ilmanputsarin välillä.
Viime talvena mulla X4:n kone otti pakoaukon kohalta kiinni ja oireili aiemminkin jo laihuuttaan. Kaasari vaihtoon ja sen jälkeen on pelannut. Kaasari oli jotenkin tukkiutunut/hapettunut jumiin.

Halpa moottorin henkivakuutus heittää uus kaasari kun oireilee tai muuten vaan yllättäen rupee moottori moomottamaan. Varsinkin silloin jos ei yläruuvi tossa tilanteessa reagoi mitenkään.

olen juskan kanssa samaa mieltä.
itse veikkaan että vika moottorin hajoamiseen löytyy käyttövirheestä eikä valmistusvieheestä.
miltein jokaisen videon kuva textissäkin käyttäjäkin toteaa että auto ei ole säädöissään.

TRKMANS racing

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #544 : 28.01.13 - klo: 14.44 »
Parit lisätestit tehty.
Shell advance ultra ja panolit race öljyt oli nyt testissä.
Eka kuvissa shell.

Ennen pakastusta.


ja jälkeen pakastuksen.
Noin 16-tuntia -18´C pakastimessa pullot oli.
Sinne pohjalle taas oli kertynyt öljyä shellin seoksella.


Panolin.

ennen


jälkeen
väri muuttui ja ihan muutama pieni pisara öljyä oli pullon pohjalla, eli tätä voisi käyttää huoletta talvella.


Samaa pienkone bensaa oli kummassakin testissä.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #545 : 29.01.13 - klo: 10.45 »
Laitetaanpas vielä tähänkin ihan varmuuden vuoksi.

Eli kaveri toi tuossa eilen oman autonsa pytyn minulle ja pyysi että kiillottaisin siitä kanavat. Aloitin jo dremelillä niitä jyrsimään.

Sain kuulla että kanavat ei saisi olla peilikirkkaat koska se saattaa aiheuttaa bensan pisaroitumista? Tähän kysymykseen olisi mukava saada vahvistus asiasta enemmän perillä olevalta.

Pakoaukon varmaan saanee kiillottaa, sillä ei varmaankaan ole enää vaikutusta.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa moska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #546 : 29.01.13 - klo: 11.23 »
Jep, pakoaukon saa kiilottaa niin pysyy puhtaampana, mutta muut jätetään karkeammaksi. Joku toinen saa kertoa optimi pinnan ja tekotavan.
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #547 : 29.01.13 - klo: 11.44 »
Optimista viis kun ei ole optimi seppäkään kairaamassa  :grin:

Multa löytyy kyllä nippu erilaisia teriä mutta jos tähän hommaan joku tietää parhaat terät niin niitäkin voisi laittaa näytille.

Tällaisia löytyy muodoltaan montaa erilaista, itsellä kaikki vaaleanpunaisella seoksella. Toimivat muuten hyvin pytyn viilaukseen mutta huokoset tukkeutuvat noista aika äkkiä.

http://www.ikt.fi/product_details.php?p=2388
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #548 : 29.01.13 - klo: 12.14 »
Mulla kans tuo kopio dremeli odottaa pytyn kairauksen aloittamista, mutta toistaiseksi olen pitäytynyt vähän järeämmissä kairauskoneissa.

Itse olen käyttänyt paineilmalla toimivaa kairauskonetta tähän saakka. Jälki on hieman rosoista ja tarkkana saa olla ettei kone lipeä minne sattuu pytyn reunoille, mutta muuten kyllä materiaali poistuu tehokkaasti pytyn seinämiltä.

Jos terä alkaa tuntua tukkoiselta niin välillä antanut pienen lämpöhoidon ihan tavalliseen mustaan rautaan jolloin on saatu hampaat taas auki.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #549 : 29.01.13 - klo: 12.29 »
Mulla kans tuo kopio dremeli odottaa pytyn kairauksen aloittamista, mutta toistaiseksi olen pitäytynyt vähän järeämmissä kairauskoneissa.

Itse olen käyttänyt paineilmalla toimivaa kairauskonetta tähän saakka. Jälki on hieman rosoista ja tarkkana saa olla ettei kone lipeä minne sattuu pytyn reunoille, mutta muuten kyllä materiaali poistuu tehokkaasti pytyn seinämiltä.

Jos terä alkaa tuntua tukkoiselta niin välillä antanut pienen lämpöhoidon ihan tavalliseen mustaan rautaan jolloin on saatu hampaat taas auki.

Joo itekki välillä vähän putken laippaan surautin kun siinä vielä vähän on varaa ottaa. Isot koneet on aina parhaita mutta näin koti olosuhteissa siihen ei oikein mahdollisuutta ole.

Nämä pytyt on kuitenkin suhteessa aika pieniä työstettäviä joten pieni kone on siinä mielessä aika näppärä
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #550 : 29.01.13 - klo: 19.17 »
Parit lisätestit tehty.
Shell advance ultra ja panolit race öljyt oli nyt testissä.
Eka kuvissa shell.

Ennen pakastusta.


ja jälkeen pakastuksen.
Noin 16-tuntia -18´C pakastimessa pullot oli.
Sinne pohjalle taas oli kertynyt öljyä shellin seoksella.


Panolin.

ennen


jälkeen
väri muuttui ja ihan muutama pieni pisara öljyä oli pullon pohjalla, eli tätä voisi käyttää huoletta talvella.


Samaa pienkone bensaa oli kummassakin testissä.
Tuo panolinon öljy on kyllä ollut semmoinen henkivakuutus ettei paremmasta väliä, ja näköjään toimii talvellakin todella hienosti.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #551 : 29.01.13 - klo: 19.53 »
Joo, toimii pakkasellakin ongelmitta.
Tota meinaan talven käyttää, ja tiedä vaikka jäisin tohon öljyyn.. :azn:


Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #552 : 29.01.13 - klo: 22.15 »
Tuohon kairausasiaan liittyen,
Pinnan saa jättää karkeaksikin.Itte oon pyyhkäissy lopussa 150 hiomapaperilla isoimmat rosoisuudet pois.
Kannattaa käyttää ihan kunnon metalliteriä ja ihan näkyvällä hammastuksessa,kun näissä seteissä mitä tulee dremelin tahi jonkun muun kanssa,niin ei taho tehdä kovin kummosia.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #553 : 30.01.13 - klo: 11.52 »
Tuohon kairausasiaan liittyen,
Pinnan saa jättää karkeaksikin.Itte oon pyyhkäissy lopussa 150 hiomapaperilla isoimmat rosoisuudet pois.
Kannattaa käyttää ihan kunnon metalliteriä ja ihan näkyvällä hammastuksessa,kun näissä seteissä mitä tulee dremelin tahi jonkun muun kanssa,niin ei taho tehdä kovin kummosia.

1:1 auton kansia ku kairailen ni oon 80 paperilla tehnyt loppusilauksen. teriin ku laittaa sinolia ni ei tartu alumiini kiinni ja voi tiheehampaisellakin raudalle tarkoitetulla terällä hioa.
ilmastointiteippiä voi käyttää suojana pintoihin mihin ei terä saa koskea jos sattuu lipsahtaa mutta vuosien kokemus auttaa tässäkin.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #554 : 30.01.13 - klo: 13.05 »
Ihan hyviä käytännön vinkkejä.

Teipillä noita reunuksia jo suojasinkin. Pesin sylinterin niin hyvin kuin nyt kotona tuon voi pestä. Kaveri töissä Dewaltin huollossa ja heiltä löytyy sitten liuotin pesukoneet jossa ne saa ainakin puhtaaksi jos jää huolettamaan.

Siellä oma nitron kone kävi ainakin pesussa konerikon jälkeen. Pääsin halvalla, uusitun laakerin hinnalla  :azn:

Ilmeisesti kanavat saa jäädä aika karkeaksikin jos noin karkealla paperilla ne voi vielä vedellä. Veikkaisin nykyisen pinnan olevan hiekkapaperi asteikolla noin 200 laatua, liekkö jo liian sileää?

Dremeli on ainut työkalu joka tähän työstöön näin kotoa löytyy. Nuo vaaleanpunaiset terät tosiaan tukkeutuu nopeasti ja pitää välillä terä "puhdistaa" johonkin kovempaan materiaaliin.

Santapaperi teriä noihinkin saa mutta näissä vehkeissähän pytyn kanavat on niin pienet ettei niihin edes halkaisijaltaan 10mm kiekolla enää pääse.


Noh. Kyllä se siitä kun rauhassa tekee.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #555 : 30.01.13 - klo: 13.38 »
Esim tälläinen on aika hyvä setti:

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarvikkeet/Multislip/Raspit-10-kpl-20544/

Noilla tulee suoraan suht sopiva pinta kanaviin. Kun käyttää sinolia, crc:tä tms niin ei tukkeudu.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #556 : 31.01.13 - klo: 16.27 »
Aika hyvän idean rb innovativen pojat saaneet aikaan.
Tosin ei käy kuin hpi baja/losi autoihin.
Ja jos käyttää tavallista 2-kenkäistä kytkintä.
Tälläsen jos saisi mcd:hen niin ostasin heti.

RC Cooling Clutch Plate
Palikkaa saa mm davelta.
http://www.davesmotors.com/gt225x_6

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #557 : 31.01.13 - klo: 17.01 »
Tällänenkin juttu tullu zenoahilta.
Ruenneet mäntiä pinnoittamaan.

molybdenum pinnoite ja ihan jaappanissa tehään tuo.
Löytyy 36mm ja 34mm männät.
27,50$-32,50$.
http://www.davesmotors.com/ca332mdzenoah36mmmolybdenumdisulfidepiston_2
http://www.davesmotors.com/ca350mdzenoah34mmmolybdenumdisulfidepiston


Poissa tonij

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #558 : 31.01.13 - klo: 17.41 »
Aika hyvän idean rb innovativen pojat saaneet aikaan.
Tosin ei käy kuin hpi baja/losi autoihin.
Ja jos käyttää tavallista 2-kenkäistä kytkintä.
Tälläsen jos saisi mcd:hen niin ostasin heti.

RC Cooling Clutch Plate
Palikkaa saa mm davelta.
http://www.davesmotors.com/gt225x_6

kuin ei käy mcd:hen?
TRKMANS racing

Poissa diezel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #559 : 31.01.13 - klo: 18.17 »
Use on any 1/5th scale application including; HPI Baja 5B/T, Losi 5IVE & others

Kyllä tuo taitaa sopia muihinkin.

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #560 : 31.01.13 - klo: 19.20 »
Kai minä sen tiedän että se käy, mutta ei toimi yhtä hyvin kuin zenoah mallinen kytkimenpidin joka työntää sen kytkimen syvemmälle kelloon.
Väännetään nyt vielä rautalangasta besserwissereille.
Eli tässä on cy:n kannatin ja joka on tolta otepinnaltaan samanlainen kuin tuo rb:n.

zenoahin mallissa on tollaset olakkeet jotka työntää sen kytkimen syvemmälle kelloon.

Joten nyt varmaan tajuat mitä tolla tarkoitin että ei käy mcd:hen. :azn:
Tuolla cy:n pitimellä kytkin ei mene ihan kokonaan kytkinkellon sisälle, ei ainakaan omassa mcd:ssä mennyt kun oli se gizmon kone ja obr/tr kytkinpuolen moottorinkannatin..

Poissa diezel

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #561 : 31.01.13 - klo: 20.40 »
Jaa, miksi ei heti sanoa  :laugh:

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #562 : 31.01.13 - klo: 21.38 »
Koska mina olla niin soomalainen :laugh:
Ois pitänyt heti kirjottoo niin ei ois tullut ihmetystä, sorry guys :wink:

Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #563 : 02.02.13 - klo: 13.20 »
Esim tälläinen on aika hyvä setti:

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hiomatarvikkeet/Multislip/Raspit-10-kpl-20544/

Noilla tulee suoraan suht sopiva pinta kanaviin. Kun käyttää sinolia, crc:tä tms niin ei tukkeudu.

onko kestänyt? mulla meno roskiin tommonen ku varret meni mutkalle ja katkes aika helposti.

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #564 : 04.02.13 - klo: 09.05 »
Kai minä sen tiedän että se käy, mutta ei toimi yhtä hyvin kuin zenoah mallinen kytkimenpidin joka työntää sen kytkimen syvemmälle kelloon.
Väännetään nyt vielä rautalangasta besserwissereille.
Eli tässä on cy:n kannatin ja joka on tolta otepinnaltaan samanlainen kuin tuo rb:n.

zenoahin mallissa on tollaset olakkeet jotka työntää sen kytkimen syvemmälle kelloon.

Joten nyt varmaan tajuat mitä tolla tarkoitin että ei käy mcd:hen. :azn:
Tuolla cy:n pitimellä kytkin ei mene ihan kokonaan kytkinkellon sisälle, ei ainakaan omassa mcd:ssä mennyt kun oli se gizmon kone ja obr/tr kytkinpuolen moottorinkannatin..
Mulla on juuri vastaava cy:n kannatin MCD:ssä!!! Jotenn varmaan johtu siitä sun orb/tr kytkin kannattimesta eikös juuri kyseisen osan joudu modaamaan että käy tr:n systeemin sisään...
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #565 : 04.02.13 - klo: 10.23 »
Nyt tossa on ihan normi zenoahin moottori jossa vakio kytkinpuolen kannatin.
Tollahan ei ole merkitystä onko se vakio vai obr/tr kannatin, koska se ei vaikuta siihen miten ulos se kytkinpidin tulee ulos kampiakselilta.
Tuo zenoah mallinen pidin työntää kytkintä enempi ulos kuin cy:n.
On ihan mitattu :azn:
Täten se kytkinpala on syvemmällä kytkinkellossa.

Poissa alaa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #566 : 04.02.13 - klo: 21.44 »
Hyvin on bilteman terät kestänyt. Varret taipuvat kyllä suht helposti mutta sen kun tiedostaa niin pärjää kyllä. Terästäkin nuo tuntuvat sietävän hyvin.

Nyt alkaisi olla penkin uusi tiedonkeruu ja softa kunnossa. Nyt saa livenä näkymään kierrokset, momentin, tehon, lämmöt ym. Sekä tietysti tallennettua samalla.

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #567 : 04.02.13 - klo: 22.21 »
Hyvin on bilteman terät kestänyt. Varret taipuvat kyllä suht helposti mutta sen kun tiedostaa niin pärjää kyllä. Terästäkin nuo tuntuvat sietävän hyvin.

Kiva kuulla. Täytyy viikolla käydä paikallisesta biltemassa katsomassa löytyykö noita sarjoja hyllystä

Nyt alkaisi olla penkin uusi tiedonkeruu ja softa kunnossa. Nyt saa livenä näkymään kierrokset, momentin, tehon, lämmöt ym. Sekä tietysti tallennettua samalla.

wautsi  :azn: Hyvältä kuullostaa
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa ari-mikael

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #568 : 04.02.13 - klo: 22.45 »
hienoa ALAA ja sulle voi tossa lähettää sit gizmon zenoah viilatun pytty setin joka viilattu ni penkitettäväksi :wink: tilauys tossa loppukuusta :tongue:
Savage 4.6 ss ja tyytyväinen :)

juhamatti

  • Vieras
Vs: 2-tahti moottorin virittely
« Vastaus #569 : 05.02.13 - klo: 10.35 »
Pojot alaa:lle.

Zenoahkin on ruennut tehtaallaan kasaamaan 30,5cc tehdasmoottoreita.
Walbro wt-990 kaasari, 36mm kitti jossa 30mm iskulla oleva kiertokanki.
Eli ei sinäänsä mitään uutta, muuta kuin että yksi lisä moottorivalikoimiin heillä.
Moottorin bongasin sparetecin sivuilta.

330€.
http://www.sparetec-rc.com/boutique/moteur-1-5eme/moteur-complet/12008-moteur-305cc-zenoah-4-points-36mm.html