Kalenteriin linkitetyt tapahtumat

  • M2/4-10 SM / Vaasa: 13.06.09 - 14.06.09
  • M2/4-10 SM / Vantaa: 04.07.09 - 05.07.09
  • M2/4-10 SM / RiiUA: 18.07.09 - 19.07.09

Kirjoittaja Aihe: Maastosarja 2009 säännöt  (Luettu 4120 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Maastosarja 2009 säännöt
« : 26.04.09 - klo: 19.50 »
M2/4-10 SM-SARJA 2009

1.1. SM-kilpailujen järjestäjät

Vuoden 2009 SM-sarjan kilpailut järjestävät seuraavat seurat :

Päivä              Seura   Yhteyshenkilö    Puhelin                 Email
16-17.5.2009   Jkl Srk    Matti Eskelinen    040-5726257    matti.eskelinen@kolumbus.fi

13-14.6.2009   VUA     Jussi Luopajärvi    050-3342625   jussi.luopajarvi@vaasanua.net

04-05.7.2009   UAU     Sami Salmela       0400-881179    sami.salmela@delta-auto.fi

18-19.7.2009   RiiUA     Toni Latvio          0400-716511     toni.latvio@luukku.com


Soita ja kysy tarvittaessa yhteyshenkilöiltä lisätietoja.

1.2. Ilmoittautuminen kilpailuihin

Kilpailuihin ilmoittaudutaan AKK:n sivuilla KITI järjestelmään. Viimeinen ilmoittautumispäivä on viikko kilpailua edeltävä perjantai. Tämän jälkeen tuleva ilmoittautuminen katsotaan jälki-ilmoittautumiseksi ja siitä joutuu maksamaan korotetun osallistumismaksun.

         Viim. ilm.päivä   SM maksu   SM kor. maksu   Kans.    Kans kor. maksu
SM I,    8.5.09                   25€              +10€             20€      +10€
SM II,   5.6.09                   25€              +10€             20€      +10€
SM III,  26.6.09                 25€              +10€             20€      +10€
SM IV,   10.7.09                 25€              +10€             20€      +10€

Ilmoittautumisen yhteydessä mainittava: nimi, seura, kilpailunumero, lisenssinumero, luokka, 4 taajuutta, kontaktitiedot ja sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista.

Ilmoittautumisen peruutuksen pitää tapahtua ennen ilmoittautumisajan päättymistä, muussa tapauksessa järjestäjä voi periä ilmoittautumismaksun. Kilpailusta syytä (force majeure eli ylivoimainen este) ilmoittamatta poisjääminen voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi käytökseksi ja voi johtaa seuraamuksiin. Ilmoittautuminen, jossa on virheellisiä tai vääriä tietoja, on mitätön. Ilmoittajaa voidaan rankaista ja hän menettää maksun.

1.3. Kilpailuluokat

Kilpailuluokkina Maastosarjassa ajetaan SM-luokat M2-10 ja M4-10 sekä kansallisina kilpailuina M4-10 ja M2-10.
Kansalliset kilpailut ajetaan mikäli niihin ilmoittautuu määräaikaan mennessä vähintään viisi (5) kilpailijaa. Näitä luokkia ei ajeta sarjakilpailuina.

1.4. Palkinnot

Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan luokissa M2-10 ja M4-10 A-finaalin kuusi (6) parasta, B-finaalin kolme (3) parasta sekä seuraavien finaalien voittaja muisto- tai esinepalkinnoin. Järjestäjät voivat halutessaan palkita enemmänkin.
Kansallisten kilpailujen palkitsemisesta päättää järjestäjä. Suosituksena on palkita A-finaalin kolme (3) parasta sekä muiden finaalien voittajat.
Kauden viimeisessä osakilpailussa palkitaan sarjassa menestyneitä. SM-sarjoissa  palkitaan vähintään 10 parasta muistoesineellä.
Luokkayhteyshenkilö vastaa palkintorahaston keräämisestä ja sarjapalkintojen hankkimisesta.

Kauden lopuksi palkitaan molemmista luokista paras alle 16-vuotias kilpailija muistoesineellä. Järjestäjien tulee tätä varten ilmoittaa luokkayhteyshenkilölle järjestämäänsä kilpailuun osallistuneet alle 16-vuotiaat kilpailijat.

Kauden viimeisessä kilpailussa järjestetään myös arvonta, johon automaattisesti osallistuvat kaikki vähintään kolmeen SM-osakilpailuun yhdessä luokassa osallistuneet kilpailijat. Arvonnan palkintoina on Maastosarjan tukijoiden lahjoittamia tavarapalkintoja.
 
Kaikki SM-mitalistit (1-3) tulevat saamaan myös kutsun AKK:n palkintojen-jakotilaisuuteen.

On kohteliasta osallistua palkintojen jakoon. Syytä ilmoittamatta poisjäänti palkintojen jaosta voidaan tulkita epäurheilijamaiseksi käytökseksi.

2. SARJAN KILPAILUSÄÄNNÖT

Sarjan säännöt ovat pääsääntöisesti pienoisautoilun sääntökirjan mukaisia muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.   

2.1. Kilpailun SM-arvo


Suomenmestaruus (SM) ajetaan sarjakilpailuna ja avoimena eli osallistua saavat suomalaiset kuin ulkomaalaiset ajajat. SM-pisteitä ei jaeta, jos osakilpailussa on vähemmän kuin 15 kilpailijaa.




2.2. Kilpailupäivät

Kilpailu ajetaan kaksipäiväisenä. Jos lauantain kilpailu estyy esim. sääolojen vuoksi, on ensisijainen varapäivä on aina seuraava päivä eli sunnuntai. Tällöin kansallisina kilpailuina ajettavat luokat jätetään ajamatta. Mikäli sekään ei onnistu, niin silloin haetaan kalenterista vapaata hetkeä tai ajatetaan seuraavan osakilpailun yhteydessä molemmat osakilpailut. Mikäli osakilpailu ajetaan toisen osakilpailun yhteydessä jätetään kansalliset kilpailut ajamatta.
Luokat jakautuvat kilpailupäiville seuraavasti:

- lauantaina ajetaan M2-10 SM-sarjakilpailu ja kansallinen M4-10
- sunnuntaina ajetaan M4-10 SM-sarjakilpailu ja kansallinen M2-10

Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Mikäli tämä ylittyy tapahtuu karsinta kansallisen kisan ilmoittautuneista.
 
2.3. Sarjan pisteytys

Loppupisteisiin lasketaan järjestetyt kilpailut -1, paitsi mikäli kilpailuja on 3 tai vähemmän, jolloin lasketaan kaikki kilpailut. Tasapisteiden sattuessa katsotaan paremmaksi se, jolla on enemmän voittoja. Jos tämä ei tuo ratkaisua on tasapisteisiin päättyneistä parempi se, joka oli parempi viimeisessä osakilpailussa
Kaikki saavat SM-pisteitä AKK:n sääntökirjan mukaisesti


2.4. Ajoformaatti

2.4.1 Ohjattu harjoittelu


Kilpailut alkavat kahdella ohjatulla harjoituksella. Varsinaista eräharjoitusta ei ennen alkueriä enää ole vaan transpondereiden toiminta ja mahdolliset radiohäiriöt selvitetään toisessa ohjatussa harjoituksessa. Tällöin kaikkien kuljettajien tulee olla ajakorokkeella radio päällä vaikkei ajaisikaan.

2.4.2 Alkuerät

Alkueriä ajetaan 4 kierrosta. Finaalipaikat määräytyvät EFRA round by round-periaatteella. Alkueräkierroksista jaetaan sijoituspisteet seuraavasti: Nopeimmalle 0, kakkoselle 2, kolmoselle 3 jne. Eräkierrokselta ilman tulosta jääneille kilpailijoille 100 pistettä. Lopullisiin alkuerätuloksiin huomioidaan eräkierrospisteet 2/4 tai 2/3, jos ajetaan vain 3 alkuerää. Tasapisteissä parempi alkueräsijoitus (pienemmät pisteet) ratkaisevat. Jos nämä ovat samat, niin parhaan alkueräsijoituksen tulos (kierrokset ja aika), toisiksi parhaan alkueräsijoituksen tulos jne.
Mikäli alkueriä päästään ajamaan vain 2 tai vähemmän, määräytyvät finaalipaikat paras tulos-periaatteella.

2.4.3 Finaalit

Lähtöväli finaaleissa vähintään 3 metriä. Luokittain  ajetaan  max. 10 kilpailijaa per finaali. Mikäli finaalissa ajaisi vähemmän kuin viisi (5) kilpailijaa, jaetaan finaalipaikat siten, että ylemmässä finaalissa ajaa kahdeksan (8) ja alemmassa kuusi (6) kilpailijaa. A-finaali ajetaan aina kymmenellä kuljettajalla.

2.5. Teknisetsäännöt

Autojen tekniset ja muut tässä mainitsemattomat säännöt löytyvät pienoisautoilun säännöistä

2.5.1 Rengassäännöt


Eturenkaat ovat vapaat kaikissa luokissa, mutta M4-10 luokassa niitä sallitaan kaksi paria per ajaja/kilpailu ja ne on merkittävä katsastuksessa ennen käyttöä. M2-10 luokassa eturenkaiden määrää ei ole rajoitettu, eikä niitä tarvitse merkitä.

Takarenkaina on molemmissa luokissa sallittu ainoastaan Pro-Line Hole Shot LP (#8184). Renkaiden määrä on rajattu kahteen pariin per ajaja/kilpailu ja ne on merkittävä katsastuksessa ennen käyttöä.

Renkaiden lainaaminen kilpailijoiden kesken on kielletty.

2.5.2 Akkusäännöt


NiMh-akkujen osalta noudetaan voimassa olevaan Efran akkulistaa

LiPo-säännöt

1. Käytettävän akun tulee olla kovakuorinen ”hard case” akku (ABS tai muu vastaava materiaali),
joka on hyväksytty:
a. EFRA 2009 listalla (päivätty 16.2.2009)
b. ROAR 2009 listalla (päivätty 26.3.2009)
i. ROAR 2009 listalla on myös ns. ”soft pack” akkuja, jotka eivät ole sallittuja.
2. Akkukoteloon ei saa tehdä mitään muutoksia. Kotelon tulee olla ehjä ja alkuperäisen muotoinen.
3. Akun pohjassa olevat jalat (tabs) saa lyhentää mikäli ne eivät ole rakenteeltaan ontot.
4. Akut on ladattava standardilla CC/CV (Constant Current/Constant Voltage) -latausohjelmalla
max 8.40V jännitteeseen (mittaustoleranssi +/- 0.04V).
5. Latauksen yhteydessä on käytettävä jännitteen tasaajaa (balanseri). Jännitteen tasaajan tulee
olla:
a. Sisäänrakennettu laturiin, jolloin akku kytketään + ja – napojen lisäksi laturin
tasausliittimeen
b. tai ulkoinen niissä tapauksissa joissa laturissa ei ole sisäänrakennettua jännitteen
tasaajaa. Näissä tapauksissa jännitteen tasaajan pitää olla mallia, joka kytketään laturin
ja akun väliin. Soveltuvia tuotteita ovat:
i. Graupner LiPo Balancer Plus
ii. JP EnErG Li-Poly In-Line 2-5 Cell Balancer
iii. tai vastaava muu kaupallinen tuote.
c. Jännitteen tasaajat jotka kytketään pelkästään akun tasausliittimeen laturin rinnalle ovat
kielletty.
6. Akkujen lämmittäminen on kielletty.
7. Akkujen lataus ja säilytys suorassa auringonpaisteessa on kielletty.
8. Akun latausvirta max. 1C (1C = akun yhden kennon kapasiteetti, esim. 5300mAh = 5.3A)
9. Akku tulee sijoittaa latauksen ajaksi käyttöön tarkoitettuun latauspussiin. Soveltuvia tuotteita
ovat:
a. Speed Passion Lipo Safe Bag
b. MaxAmps Lipo Sack
c. tai vastaava muu kaupallinen tuote.
10. Akkujen sääntöjen vastaisesta latauksesta seuraa välitön hylkäys kilpailusta ilman varoitusta.


3. KILPAILUNUMEROT

Kaudelle 2009 kilpailijat saavat henkilökohtaisen kilpailunumeron, joka ilmoitetaan aina ilmoittautumisen yhteydessä. Kilpailunumerot määräytyvät kauden 2008 SM-tulosten mukaan ja uusien kuljettajien tulee anoa kilpailunumero luokkayhteyshenkilöltä ennen kauden ensimmäistä kilpailua.
Kansallisena ajettavissa kilpailuissa SM-sarjaa ajavat kuljettajat käyttävät henkilökohtaisia numeroita, muut ajavat järjestäjän antamilla numeroilla.
Numeroita jaetaan yhteensä 4 kpl / kilpailija luokkaa kohden ja numerot tulee sijoittaan auton korin molempiin kylkiin. Mikäli kilpailija tarvitsee kauden aikana enemmän numeroita vastaa hän itse niiden hankkimisesta. Numeroiden aihiot löytyvät AKK:n sivuilta Fintrack Tourin sääntöjen yhteydestä.




4. TIEDOITUS

Kilpailukutsut, tulokset, sarjatilanne ja muut mahdolliset asiat löytyvät parhaiten osoitteesta http://rc10.fi Kilpailut-alueelta

5. RATOJEN SIJAINNIT


Ratojen tarkat sijainnit ilmoitetaan kilpailukutsussa. Kilpailujen yhteyshenkilöiltä voi tarvittaessa kysyä lisätietoja.



6. MAASTOSARJAN TUKIJAT


www.medasec.com

www.rcpiste.fi

www.racingfactory.fi
« Viimeksi muokattu: 18.11.09 - klo: 14.20 kirjoittanut Heuli »
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa tomije

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #1 : 02.05.09 - klo: 20.30 »
"Autojen tekniset ja muut tässä mainitsemattomat säännöt löytyvät pienoisautoilun säännöistä"

Löytyykö linkkiä kyseiseen sääntökirjaan?
AKK pienoisautoilu osiosta en löytänyt mitään (olen vissiin puusilmä) :wink:
-Tomppa
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #3 : 12.05.09 - klo: 14.53 »
En tota LiPO-listaa löytänyt näppärästi täältä foorumilta, niin tässä suora linkki tämän hetkiseen listaan:
http://www.efra.ws/2009%20EFRA%202S%20LiPo%20List%20V4%20pdf.pdf

Uusimman listan löytää täältä etusivun linkistä: http://www.efra.ws/

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #4 : 12.05.09 - klo: 17.14 »
Lista kilpailunumeroista löytyy täältä http://rc10.fi/index.php?topic=33437.0
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #5 : 20.07.09 - klo: 02.15 »
Miten on ensi kaudella tuon finaali määrän kanssa. Olen muutaman vuoden kysellyt että miksi alemman tason finaalit ajetaan vain 2 kertaan ja A-finaali ajetaan 3 kertaan. Ja aina on vastaus että EFRAN mukaan mennään JOO JOO :undecided: Vähennetään sitten 1 alkuerä pois tai yksi treeni erä pois.
Miksi näin on, no ehkä sen takia että aina on ajettu tai että päivästä tulee liian pitkä jos kaikki saa ajaa yhtä paljon.
Erien pituuteen voisi myös kohta ottaa hihasta kiinni. Takavetoisilla ajetaan jo 20min putkeen (lipo 3200mah ja 8,5 kone).
Minkä ikäisiä jannuja siellä EFRAssa on kuin ei mitään tapahdu vaikka tekniikka menee huimasti eteenpäin. Voisi olla todella siistiä seurata kuin sähkäautot ajaisivat 20min finaalit, siinä ainakin ehtii tapahtua ja paljon mitä ei voi sanoa 5min erässä.
Kuin minä järjestän kansallistason kerhokisoja  :lol: ei tekis mieli lainkaan laittaa vähemmän ajoaikaa alemman tason finaaleille koska kaikki ovat maksaneet sen saman osallistumis summan ja haluan että kaikki pääsee ajamaan yhtä paljon tasapuolisuuden takia.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #6 : 20.07.09 - klo: 09.42 »
Jerzi varmaan nyt puhuu kerhokisoista. Kansallisen tason kisoja et tietääkseni ole pahemmin järjestellyt. Erien pituuksista sen verran, että jos erien pituuksia kasvatetaan, niin nykyisellä 4 alkuerää + finaalit kisapäivän pituus kasvaa ihan kohtuuttomaksi. Pelkästään jo erien pituuden nostaminen esim. 5 -> 7 min muuttaa päivän pituutta dramaattisesti. Puhumattakaan sitten että mentäisiin 20 minuutin finaaleihin, mutta ehkäpä Jerzi tässä tarkoitti tilannetta jossa sitten vain ajettaisiin yksi finaali eikä 3 kpl kuten nyt.

Toisaalta varsinkin nelivedossa voisin kuvitella että 20 min finaalissa alkaa jo lämmöt olemaan ongelma ja toisaalta ajoaika myös nelkussa jäänee saavuttamatta nykyisellä akkutekniikalla. Takavedossa näitä ongelmia ei tosin varmaan tule vastaan, mutta kaikilla ei välttämättä ole niitä uusimpia 5300mAh LiPoja tms.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #7 : 20.07.09 - klo: 10.29 »
Joo siis hommahan on näin että akku ja moottori tekniikka on tehnyt huiman harppauksen eteenpäin ja jotain voisi sen asian eteen tehdäkkin koska siihen olis mahdollistakin.
Esim joskus voisi kokeilla kerho kisoissa vaikkapas M8 ajokaaviota, fiksaten tietysti ajominuutit sähköautoihin sopivaksi.
Joku sanoi että 5 vuoden päästä ei ajeta enää polttis koneilla M8 luokassa vaan ne korvataan juuri tällä sähkötekniikalla koska se antaa sen mahdollisuuden.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #8 : 20.07.09 - klo: 10.36 »
Jerzi: Eikö M8-luokan nousufinaaliajoformaatti ole juuri huonoin mahdollinen sinun peräänkuuluttamallesi "kaikki ajaa yhtä paljon" idealle? Huonoimmassa tapauksessa voi tippua jo ensimmäisessä nousufinaalissa ja voi pakata kamat klo 14 kun toiset ajaa pitkälle iltaan asti.

Joku 10 minuutin ajoaika sähköcrossissa voisi tulevaisuudessa olla asiaa, mutta kuten copter totesi niin laitteiden lämpeneminen rajaa aika pitkälti pidemmät maratonhiitit pois.

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #9 : 20.07.09 - klo: 10.49 »
Jotenkin tuntuu, että "kaikki ajaa yhtä paljon" on vaikea toteuttaa ja onko se edes enää kynnyskysymys SM-kisoissa ja siitä ylöspäin? Kerhokisoissa asia on varmasti tärkeä ja siellä asia tulisi huomioida.

Ajoformaateista yleensä, että niitä olisi mielestäni syytä miettiä uusiksi. Sähköluokissa ollaan ajettu samalla formaatilla varmaan kolmekymmentä vuotta ja edelleen voittaja voi selvitä ennen kuin kilpailu on ohi. Lisäksi finaalit ovat enemmänkin yksittäisiä eriä kuin yhteinäinen kokonaisuus (lähtöruutu on sama kaikissa finaaleissa). Oli Hyvinkään varikolla asiasta puhetta ja siellä nousi myös polttiskrossin nousufinaalit esiin mahdollisena uutena formaattina. Itse ajattelin, että Vaasan SyysCruisingissa kokeiltaisiin jotain uutta formaattia crossiluokissa, esimerkiksi nousufinaaleja.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #10 : 20.07.09 - klo: 11.05 »
Hyviä pointteja. Mielestäni Vaasassa voitaisiin kokeilla kaksihaaraista nousua sekä sitten EM:stä tuttua alkueräkierrosten rotaatiota, jossa siis eräkierroksen aloittaa aina eri erä. Miltäs kuullostaisi?

Näitä voitaisiin myös jollain tapaa kokeilla Winter Jumpseissa, joten ko. sarjan puuhamiehet voisivat ottaa asian huomioon.

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #11 : 20.07.09 - klo: 12.17 »
Ooplen foorumin blogista löytyy varsin hyvä juttu tästä aiheesta.

Mielestäni koko sähköautoluokkien hienous kiteytyy tähän yhteen lauseeseen: "the true art, if you like, of electric racing, is the difficulty of the perfect 5 minute run with a 35mph car."

Nykyiset sähköautot tahtovat olla niin herkkiä hajoamaan, että esim. pitkät 15 minuutin finaalit muuttuvat tiukasta vääntämisestä lähinnä ylivarovaiseksi kyttäilyksi, ainakin ensimmäisten 10-13 minuutin ajaksi. Toisin on vaikkapa polttiskrossissa jossa autot kestävät käytännössä ihan mitä vain ja se yksi virhe ei todennäköisesti pilaa koko erää auton rikkoutumisen vuoksi. Eilen Hyvinkäälläkin nähtiin 5 minuutin a-finaali jossa maaliin pääsi vain 5 autoa...
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Maastosarja 2009 säännöt
« Vastaus #12 : 20.07.09 - klo: 12.54 »
Ei se polttiksissa pilaa välttämättä erää auton rikkoutumisen takia, mutta nousufinaaleissa taso kyllä jo 1/4 alkaen alkaa olemaan sitä luokkaa, että yksi virhe helposti riittää tiputtamaan nousupaikasta. Eli kyllä polttiksissakin se virheetön ajo ja jatkuva eteneminen radalla on kaiken A ja O.