Terve!
Miteskä tuollaine:http://www.kyosho.fi/modell_detaljer.aspx?ArtNr=01.30930&familj=FazOffRoad&BildLopNr=01
istuis rallisarjaan? Kori tarvis vaihtaa, mutta mitä muita muutoksia?
tuohan sopisi sarjaan erittäin hyvin, niinkuin mikä tahansa muukin kymppi krossi. Ongelmaksi tulee vain tuo jo aiemminkin mainittu korien löytyminen
Millainen ralliauto krossarista tulee? Eikö siinä ole tosi suuri raideleveys ja pieni akseliväli? Olisiko vaikka näyttää kuva sellaisesta, kun olen tällainen n00b, joka ei noista vanhoista sarjoista ole koskaan kuullutkaan.
Eikös nuo ulkomaiset rallisarjat perustu touring auton muotoisiin autoihin .. kiinnostaisi kyllä sellainenkin ja siihen saa koreja vaikka kuinka.
Aikoinaan ennen kuin touring löi itsensä läpi, oli oikeastaan vain krossareita ja sitten jäykällä taka-akselilla olevia rata-autoja. Silloin oli hyvin saatavissa henkilöauton koreja krossareihin, jotta sai autosta hieman enemmän oikean auton näköisen. Mittakaavahan ei näissä krossareissa ollut täysin oikea, joten korien mittasuhteet oli vähän sinnepäin... Näille kopille sai kukin sitten itse askarrella koritolpat, kun tietääkseni valmiita muutossarjoja ei ollut.
Tässä vähän perustietoa krossari vs. touring vs. Kyosho DRX auton mitoista:
Touring: Leveys 190-200mm, akseliväli 260mm
Krossari: Leveys 250mm, akseliväli n. 273mm
Kyoshon DRX (1:9): Leveys 260mm, akseliväli 316mm
DRX:ää on maailmalla kritisoitu sen uniikkien mittojen takia. Näyttäähän se hyvältä ja varmaan ihan ok ajaa, mutta koppavaihtoehtoja on todella vähän. Ja tuo on ainoa runko maailmassa noilla mitoilla, joten se olisi sitten merkkiluokka...
Krossareihin sopivia koppia löytyy jokunen Saksan ebaystä ja satunnaisia myös muualta. Valikoima ei ole kovin laajaa, joten vaikea uskoa, että tämä buumi tulisi takaisin... Ennemmin jos haluaisi ajettavuutta ja rallikoppia, niin suuntaisi 1/8 rallygamen pariin. Nämä kun perustuvat myös krossareihin, niin koreissa on nähtävissä samat mittasuhdevääristymät kuin aikoinaan 1/10 kopissa. 1/8 rallygame koppia löytyykin sitten huomattavasti helpommin.
Itse olisin edelleen näiden touring-pohjaisten autojen luokan kannalla, sillä ne ovat lähimpänä esikuvaansa ulkonäöllisesti ja niiden saatavuus on erinomainen. Eikä haittaa se että moni RTR paketti käy suoraan sellaisenaan! Se, että olisi useita eri kokoisia autoja samassa kisassa, ei mielestäni toimi. Leveämmät vaativat levempää baanaa ja alustan ominaisuuksista ei voi puhua edes samana päivänä. Tasaväkisintä ja näyttävintä, kun max leveys 200. Kilpailunjärjestäjä kun ottaa rataa tehdessä huomioon autojen tekniset rajoitteet ja sen, että ajaja seuraa autoa, niin mitään ongelmaa ei pitäisi tulla.