Korostetaa nyt vielä, että toi tulpan vaihto on enemmänkin ohjeellista, mutta voihan sitä kokeilla. Paremman tuloksen talvella saa jos peittelee hieman niitä korissa olevia jäähdytysaukkoja.
Kyllä sen koneen tulisi olla sopivan lämpöinen. Liian kylmä tai kuuma kone ei ole hyväksi sille. Pienten koneiden (.12 ja .15) tulisi olla noin 100 asteen lämpöisiä tulpan juuresta mitattuna, kun kone on ajettu lämpimäksi. Tähän käy se perinteinen sylkitesti. Eli tippa sylkeä tulpan juureen, ja pisaran pitäisi haihtua siitä muutamassa sekunnissa. Se ei siis saa kiehahtaa välittömästi pois ja se ei saa jäädä siihen useiksi sekunneiksi. Suuremmat koneet (esim. .21) tulisi käydä hieman lämpöisempinä, eli noin 120 asteessa. Tähän ei taida olla oikein helppoa testiä. Liian kylmänä käymisen voi tietenkin todeta sillä sylkitestillä. Tällöin syljen pitäisi kiehahtaa välittömästi sieltä tulpan juuresta. Nämä on siis vain summittaisia ohjeita. Joillakin koneilla on muita suosituslämpötiloja.
Jos kone ei käy sopivan lämpöisenä, niin se pitäisi säätää uudestaan. Talvella lämpötila ero kesään on niin suuri, että kannattaa aloittaa peittämällä ne korin jäähdytysreiät korista. Toinen hieman rajumpi keino saavuttaa sopiva käyntilämpötila on vaihtaa/trimmata kansi. Eli joskus aikoinaan tuli ajettua talvellakin. Tällöin hyväksi ratkaisuksi osottautui vaihtaa talvella kanneksi malli, jossa oli puolet vähemmän jäähdytyslamelleja. Oli siis toinen kansi, josta oli sahattu puolet pois. Eli jos tätä haluaa koittaa omalla vastuulla, niin kannattaa sahata vain yksi lamelli kerrallaan pois ja kokeilla, ettei mene yli. Kokeiltiin me silloin myös versiota, jossa lamellien halkaisijaa oli sorvattu jonkun verran pois. Tälläkin tavalla saavutettiin ihan sama tulos. Sahaaminen oli kuitenkin helpompaa. Ainakin jotkut Kyoshon koneista tuppaa käymään kesällä liian kuumina, joten tällöinhän ne soveltuu paremmin kylmällä kelillä ajeluun. Jossain on suositeltu myös kaikenmaailman folioita kannen päälle, mutta aloittain kuitenkin ensin muista jäähdytystä vähentävistä tavoista.