On totta että vakion ja ProStockin välinen ero on ehkä hieman kaventunut. Joskin syy ei välttämättä ole pelkästään kalustossa. Se että jossain pienemmässä kisassa keretään vakiokoneella pätevän kuskin toimesta lähelle ProStock kärkeä voi kertoa myöskin monesta muusta asiasta, kuten esimerkiksi erittäin hyvästä kuskista vakiokoneella taikka ProStock kuskien tekemistä virheistä johtuen pienestä radasta ja suuremmasta tehosta.
Se että hitaamman luokan koneella keretään nopeamman luokan vauhtiin ei ole mitään uutta. Jos vakiokoneella on nyt keretty ProStock vauhtiin, niin muistan kyllä myöskin tilanteen jossa ProStock paalulla olisi myöskin päässyt virin A-finaaliin ja kyseessä ei edes ollut mikään kerhokisa. Tällöin ei myöskään alettu miettimään ProStock ja viriluokan yhdistämistä, joten miksi nyt pitäisi alkaa miettimään vakio ja ProStock luokkien yhdistymistä samasta syystä ja vielä kaiken lisäksi yhden kerhokisan perusteella?
Jos taas sitten puolestaan katsotaan todellisuutta ja taisin täällä foorumilla nähdä jonkun käppyränkin aiheesta, niin ProStock on tällä hetkellä se luokka joka vetää harrastajia mattoautojen ohella. Vakio ja viri taas puolestaan ovat menettäneet suosiotaan. Jos nyt lähdettäisiin yhdistämään vakiota ja Prostockkia se voisi myöskin mahdollisesti vaikuttaa negatiivisesti uusien kisakuskien määrään, joita siis tällä hetkellä tulee eniten ProStock luokkaan.
Jos ongelma on se, että vakioluokkaan ei tule tarpeeksi kuskeja, niin vika ei kyllä ole siinä että luokkia olisi liikaa, vaan ehkä ennemminkin siinä että tämä harrastuksemme vetoaa tällä hetkellä enemmän "aikuisiin poikiin", jotka taas puolestaan aloittavat ProStock luokassa. Ehkä ennemminkin tulisi miettiä sitä, että miksi oikeasti nuoria ei lajin pariin tule vakioluokkaan? En tiedä onko kyse siitä että kerhoille ei tule uusia junioireita vaiko siitä että he eivät lähde ajamaan kisaa ja näin potentiaaliset nuoret kuskit eivät näy kisakuskeina ainakaan tällä hetkellä.
Koska itsekin olen paljon nuorisotoiminnassa mukana, niin olen ainakin huomannut sen että nuorten kuskien huoltajilla on paljon kiireitä. Tämä taas puolestaan helposti johtaa siihen, että mahdollisuudet kisoihin lähtemiseen ovat vähissä koska yleensä juniorit eivät kisoihin ilman isukkia lähde. Se miksi taas on kiire varmaan juontaa juurensa nykypäivän yhteiskunnasta, jossa kiire ja stressi ovat yleistyneet. Ehkä hieman aiheen vierestä, mutta kunhan tuli mieleen.
Lajiryhmässä olemme miettineet ja jopa myöskin päättäneet sekä hyväksyneet sen, että ensi vuoden aikana tullaan tuottamaan lajin esittely DVD jota voidaan käyttää apuna lajin markkinoinnissa ja esittelyssä esim. kouluissa ja muissa vastaavissa tilanteissa ja tapahtumissa. Tämä DVD tullaan rahoittamaan markkinointubudjetilla, jota saimme anottua käyttöömme lajin edistämiseksi AKK:lta. DVD:n lisäksi rahaa varmaan jää hieman yli, joka sitten tullaan muuten myöskin sijoittamaan vielä tällä hetkellä tuntemattomalla tavalla lajin markkinointiin ja nimenomaan pääpainona on lajin esille tuominen ja uusien harrastajien saaminen lajin pariin.
Mielestäni M-8 junnu on sellaisenaan ihan OK kuin se nyt on, mutta en myöskään näe että sitä olisi kovin järkevää milläin tapaa soveltaa sähkötouring puolelle. En myöskään näe hyvänä että junnuluokan kalustoon tehtäisiin minkäänlaisia muutoksia, koska mielestäni on hyvä että junnut myöskin kilpailevat kokonaiskilpailun tuloksista. Jos kuitenkin jollain on tähän liittyen ehdotuksia, niin ne kannattanee kirjallisena esittää luokkayhteyshenkilölle.
Ja tiedoksi sille joka ketjun alkupäässä mietiskellä onko mitään muuta luokkaa kuin M-8 jossa vakiot / junnut ajavat samassa luokassa kuin virit / pääluokka. M-8 lisäksi sähkökrossissa vakiot ajavat virien seassa ja erotellaan sitten lopputuloksissa. Tosin näin ei tehty tänä kesänä muistaakseni.
Tässä näin muutamia kommentteja mitä tuli mieleen.