Lyhyt katsaus Kruisereihin nyt kun niillä on talviajoa kertynyt molemmilla jo kohtuullisesti.
Aloitetaan VE:stä eli harjattomasta. Muuten vakio, mutta ohjausservo päivitetty 30kg Futabaan. Alkuperäiset 27 mHz radiotkin siis. 2 x 2S 5400 mAh 30C lipot.
Plussaa käytön helppous ja teho, kunhan vaan jaksaa ladata akut. Minigrip pussi säätimen ympärille ja nippusiteellä kiinni, niin homma on toiminut kuin junan vessa ongelmitta.
Negaa lyhyestä kantomatkasta, joka jo parinkymmenen metri päässä alkaa pätkimään. Näillä tehoilla ei kovin hyvä juttu, koska silloin sattuu ei toivottuja liikkeitä ja pahimmassa tapauksessa tuloksena rikkoutuneita osia. Auto on kyllä uskomattoman kestävä, kun ottaa huomioon millä tehoilla sitä seitsemän vuotiaskin on rääkännyt.
Pinjonin lukitusruuvi on niin tiukalla, ettei sitä huonoilla työkaluilla ole tarkoitettu avattavaksi. Se kyllä luultavasti kestää hyvin pitkään, koska pääratas on nylonia eikä terästä ja menee luultavasti vaihtoon pinjonia aiemmin. Äänetönhän tällainen ratkaisu on verrattuna metalli-metalli -räminään. Olisi se silti kiva saada auki joskus..
Säätimen säädöt ovat maksimilla suoraan laatikosta; hyvä juttu tottuneelle kuskille mutta aloittelijalle jonkin verran raju, kannattaa harkita erillisen säätöboksin hankintaa, jolla säästää autoa ja vähentää rikkoutuneita osia. Backflip paikaltaan onnistuu näillä 30C akuilla suoraan laatikosta asfaltilla helposti.
Sitten Nitro versioon. Ohjaukseen vaihdettu 20kg Orion servo ja radioina vakioiden tilalla Spektrumin DX3R. Kaasu/jarru -servo Kyoshon vakio. Vastarin akkuna 1500 mAh hump pack.
Ehdotonta plussaa varmakäyntisestä ja sopivan tehokkaasta moottorista, jonka pitäisi olla kohtuullisen helppo myös aloittelijalle. Toisaalta se on vetokäynnisteinen ja vaikka vauhtipyörä on pohjalevystä esillä, on vaikea kuvitella startteria jonka sinne saisi sopimaan. Joten jos vetokäynnistisen moottorin käyttö ei suju, niin käyttö voi jäädä vähäiseksi, siitä jonkin verran negaa. Polttoaineena on ollut 16% Modeltechnics big bang ja käytössä vieläkin alkuperäinen tulppa (auto ostettu syksyllä).
Plussaa myös yksinkertaisesta rakenteesta, kuten toki VE:ssäkin lähes identtisiä kun ovat, mutta harjatonta versiota kevyempänä jonkin verran ketterämpi käsitellä.
Näistä kahdesta Nitro versio on ehdottomasti oma valintani kovaan tykitykseen niin, että rapa tai lumi lentää, oma osuutensa tässä tietysti pakokaasulla ja -äänellä.
Myös kytkin tuntuu tekevän pehmeämmän ajettavan kuin VE keveyden lisäksi, joten auto sopii mielestäni paremmin Monster Jam tyyppiseen bashaukseen esteiden yli suoraan paketista ja on siten jotenkin ajettavampi. VE:llä kyllä tekee pidempiä loikkia vääntönsä takia jos ajotilaa on vähemmän.
Hiljaakin ajaminen onnistuu, mutta ei läheskään niin hyvin kuin VE:llä joka sopii myös maastossa crawling -tyyppiseen kruisailuun, jossa VE voittaa Nitro version 6-2.
Molempien huippunopeus on sanalla sanoen riittävä ja lähellä toisiaan.
Osia on mennyt rikki ajovirheiden seurauksena jonkin verran, mutta ei mielestäni mainittavasti ajon määrään ja laatuun nähden.
Alunperin hieman mietin että mitenhän nuo vaihteen rattaat nitroversiossa kestävät, mutta käytännössä huoli on ollut aiheeton - vaihteet ovat toimineet moitteettomasti. VE versio on sitävastoin 1-vaihteinen ilman 3-portaista laatikkoa, joka kyllä tuo nitro versiolle vertailussa plussaa; onhan se hauskaa kun vaihteet kiihdyttäessä vaihtuu (2 kertaa!) ja tuo lisäfiilistä suttaukseen. (Jos tällä sattuisi ajamaan kisaa niin ehkä harkitsisin laatikon päivittämistä 2-portaiseen IGW008 malliin, nyt se kuitenkaan ei ole ollut ajankohtaista millään tapaa.)
Nitro versiosta paukkui rikki etuiskareiden diafragmat/bladderit viime ajokerralla, ja auton sisätilat saivat kirkkaan öljypinnoituksen. Tästä on annettava negaa, koska kyseisiä diafragmoja ei saa erikseen varaosana. Paikallisen Kyoshon mukaan asia on tiedossa Japanissa asti ja asiaan odotetaan pikaista korjausta. Vaikuttaisi että isoilla hypyillä pakkasessa on osuutta asiaan. Iskareilla voi ajaa hätätilassa ilman öljyjäkin vaikkei se tietenkään aivan sama asia olekaan, asian korjausta odotellessa.
VE malliimme on tulossa 2.4gHz radio. Jonkin verran olen myös vaihdellut säätimen asetuksia ohjelmointiboksilla ja näitä täytyy vielä kokeilla lisää mistä löytyy ajamisen kannalta paras yhdistelmä. En silti odota itse viihtyväni VE:n ratissa yhtä pitkiä aikoja kuin Nitro versiolla, joka on erinomainen ajanvietepeli ihan pihapiirissäkin, ja koska se ei ole kovinkaan äänekäs siitä myös plussaa. Tehoistaan huolimatta VE on omaan makuuni pikkasen "pliisu".