MCD CUP 2010 sarjasäännötYhteyshenkilötJokaisessa kilpailukutsussa on yhteystiedot osakilpailun järjestäjille.
Ennen varsinaista kautta voit tiedustella valtakunnallisilta foorumeilta, joissa tiedotamme MCD CUP toiminnasta. Pääsääntöisesti aktiivisin foorumikeskustelu löytyy
http://www.mcdfinland.foorumi.eu/kilpailut.
Voit myös lähestyä kysymyksillä s-postilla mcdfinland@wippies.com
Yhteyshenkilömme vastaa kysymyksiinne. Ristiriitaisissa tai muuten ongelmallisissa kysymyksissä MCD CUP toimikunta ratkaisee yhdessä vastauksen.
IlmoittautuminenIlmoittautuminen kilpailukutsun mukaisesti.
On parempi ilmoittautua kilpailuun hyvissä ajoin, tällöin järjestäjät saavat aikaa ajokaavan suunnittelussa, kuten myös aikataulussa.
KilpailijanumerotKilpailijanumerot määritellään aina edellisen kauden sarjatulosten perusteella kolmelle parhaalle.
Sarjan voittaja saa numeron 1., kakkonen numeron 2. jne.
Uudet kuljettajat saavat ilmoittautumisjärjestyksessä aina seuraavan vapaan numeron, jollei ole varausta.
Kilpailijanumerot voi anoa ennen sarjaa toimikunnalta. Luetteloa kilpailijanumeroista ylläpitää MCD Cup toimikunta. Varauksia on tehty osoitteessa
http://mcdfinland.foorumi.eu/viewtopic.php?f=9&t=582 Alueelle ilmestyy myös lista varatuista numeroista.
Ilman rekisteröintiä foorumille saat kilpailijanumeron varattua s-postilla mcdfinland@wippies.com, mikäli kyseinen numero on vapaana s-postin luentahetkellä. Numeroista 4-99 voi tiedustella haluamaansa numeroa. Yhteyshenkilö toimittaa luettelon kilpailijanumeroista kilpailujen järjestäjälle.
Autossa tulee olla kilpailijanumero kolmessa eri paikassa: katolla, oikeassa ns. etuovessa ja vasemmassa etuovessa.
Kuitenkin riittää, että numero pitää olla havaittavissa selvästi sivuttaissuunnassa.
PalkinnotJokaisessa osakilpailussa palkitaan A-finaalin kolme parasta kuljettajaa muisto- tai esinepalkinnoilla. Kilpailun järjestäjä
hankkii osakilpailun palkinnot.
Viimeisen osakilpailun yhteydessä palkitaan sarjan 3 parasta yhteispisteissä vähintään muistopalkinnoilla. Kts. MCD Cup 2010 tiedote.
SarjapisteetOsakilpailuja ajetaan 6 kpl ja 5 tulosta huomioidaan sarjataulukkolaskennassa.
1. 25p
2. 18p
3. 15p
4. 12p
5. 10p
6. 8p
7. 6p
8. 4p
9. 2p
10. 1p
MCD kuljettajat!
Sarjassa ajetaan samalla valmistajan sarjaa.
Pisteidenlasku valmistajan sarjassa suoritetaan samoin kuten 2009. MCD-kuljettajien pisteidenlasku suoritetaan seuraavasti: 10 ensimmäistä maaliin tullutta MCD kuljettajaa saa pisteet, edellä mainitun taulukon mukaisesti välittämättä kokonaistilanteesta.
Kilpailuformaatti/ajanottoAjokaava ja aikataulu pyritään julkaisemaan edellisenä iltana ennen kilpailupäivää.
Ajokaavio pyritään tekemään niin, että jokaiselle kuljettajalle tulee ajoa n. 20-30min.
MCD cupissa käytetään Robitronic Lap counteria ajanottolaitteistona. Lisätietoa tulossa MCD foorumille ja valmistajalta tietoa linkistä.
http://www.robitronic.com/index.php/lap-counter-en.htmlPonderi suositellaan ostettavaksi omaksi, hinta n.30€. Pondereista tehdään mahdollisesti yhteistilaus kevään aikana.
Ponderin vuokra 5€/kisa ja näitä on rajoitettu määrä vuokrattavana. Vuokraponderia joudutaan mahdollisesti käyttämään useassa autossa. Ponderin vuokraajia opastetaan asennuksessa.
Jokainen kuljettaja on itse velvollinen kiinnittämään ponderin asianmukaisesti autoon ja vastaa ponderin toiminnasta. Ennen alkavaa erää ajanottohenkilöstö tarkistaa ponderin toiminnan ja huomauttaa tarvittaessa kiinnityksestä ja toiminnasta.
Ponderin asettamisesta saa tietoa myös kisapaikalla ilmoittautumisen yhteydessä.
Mikäli sääolosuhteet vaativat, tai muun teknisen vian sattuessa, siirrytään välittömästi käsinlaskentaan. Käsinlaskentaan siirryttäessä kuljettajat ovat velvollisia auttamaan järjestäjiä.
Toimikunta voi määrätä uusintaerän mikäli kierrosten laskennassa on ollut ongelmia, tai muu ulkopuolinen tekijä on häirinnyt selvästi laskentaa.
NostovuorotJokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus ajetun erän jälkeen. Viimeinen erä nostaa ensimmäisen erän. Alle 18v kilpailija saa toimia nostajana ainoastaan huoltajan ollessa paikalla, tai sovitusti ennakkoon järjestäjien kanssa. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu henkilö. Nostovelvollisuuden tahallisesta laiminlyönnistä seuraa huomautus.
Mikäli nostovuoro edellä mainituista syistä siirtyy toiselle henkilölle, nostovuorossa olevan kuljettajan auton huoltaminen on kielletty ilman järjestäjän lupaa. (Järjestäjät joustavat, mikäli iso huoltotyö autossa)
Ajajakokous
Kaikkien osakilpailujen alussa pidetään ajajakokous. Ajajakokoukseen on jokaisen kilpailijan osallistuttava.
Kokouksessa käsitellään mm. kilpailun kulku, lähtötapa, ajanottolinja, radalle nosto (jos muutoksia), tulostaulu, virallinen kisakello, tuomaristo, stop and go paikka, lisämääräykset poiketen normaali säännöistä ja ratakohtaiset yleiset järjestysasiat ym.
Tekniset säädöksetSarjaan voi osallistua millä tahansa 1/6 & 1/5 kokoluokan sarjavalmisteisella bensakäyttöisellä rc-autolla.
Moottorin tilavuus: Vapaa, kuitenkin sarjavalmisteiset rc-autojen 2T moottorit.
Viritys: Vapaa, kts. radiot ja telemetria.
Renkaat: Vapaa, ei nastoitettuja tai pultti/ruuvi renkaita.
Aerodynamiikka: Kaikki kokoluokkiin sopivat siivekkeet sallittu auton takaosassa. Omavalmiste oltava muovia tai hiilikuitua ja tehty auton skaalan mukaisesti.
Omavalmisteosat: Sallittu, ei teräviä reunoja tai muuten huolimattomasti viimeisteltyjä osia. Auton pitää olla selvästi tunnistettavissa sarjavalmisteista 1/5 tai 1/6 RC bensa-autosta.
Auto tulee olla varustettu toimivilla jarruilla.
Suosituksena kaasutin tulee olla varustettu mekaanisella varmistimella, joka palauttaa kaasun tyhjäkäyntiasentoon kaasuttimen ja kaasuservon välisten vipujen vaurioituessa. Sähköiset FAIL SAFE laitteet sallittuja.
Mekaaninen alkuperäinen sammutus on oltava toiminnassa, vaikka käytössä olisi mikä tahansa kauko-ohjattava sammutustoimintojärjestelmä.
Sammutuspainikkeen pitää olla moottorissa sille tarkoitetussa paikassa.
Kullekin kilpailijalle on sallittu vain yksi auto osakilpailussa.
PolttoainePolttoaineena saa käyttää vain vapaasti yleiseltä huoltoasemalta saatavana olevaa bensiiniä. Ainoa sallittu lisäaine on
yleisesti myynnissä oleva 2-tahtiöljy. Erikoispolttoaineet kuten ”racing fuel” on kielletty.
Radiot TelemetriaAutossa saa olla vain kolme kauko-ohjattavaa toimintoa: ohjaus, kaasu/jarru ja sammutus.
Muita elektronisia tai hydraulisia toimintoja auton ohjaukseen tai moottorin toimintaan vaikuttavia radio-ohjattavia toimintoja kolmannella kanavalla ei saa olla, kuin sammutus.
Passiivinen telemetria on sallittu siten,
että näyttö on ainoastaan kuljettajalla.
Passiivisella telemetrialla tarkoitetaan sitä, ettei
telemetriatietojen perusteella mikään säädä autoa aktiivisesti
ajon aikana.
KoritAvoautotyyliset korit ovat kielletty yleisen turvallisuuden vuoksi.
Kilpailussa huomautuksen tai varoituksen aiheita• Poistuminen ajajakorokkeelta erän aikana
• Varomaton ajo radalla tai varikolla
• Vasten ajosuuntaa ajaminen
• Tahallinen tai toistuva oikaisu
• Ajaminen radan ollessa suljettuna erien välillä, ennen/ jälkeen erän, ilman lupaa.
• Selvästi rikkinäisellä autolla ajaminen (Häiritsee muiden ajosuoritusta)
• Ratavarikon virheellinen käyttö, testaaminen kielletty.
• Auton korjaus radalla
• Radalle nostovuoron laiminlyönti
• Syytä ilmoittamatta poisjäänti palkintojenjaosta
• Epäurheilijamainen käytös yleensä (mm. huutaminen
ja aiheeton suunsoitto)
• Päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä ja rangaistaan tarvittaessa
esim. stop and go rangaistuksella. (max 10 s pakollinen pysähdys ratavarikolla tai ajajakokouksessa ilmoitetulla paikalla, ratakohtaisesti.)
Seuraamukset varoituksista huomautuksista ja rikkeistä
Mikäli erän aikana on saanut stop and go rangaistuksen, kuljettaja on velvollinen suorittamaan rangaistuksen kolmen kierroksen
kuluessa ilmoituksesta. Mikäli erä ehtii päättymään ennen kolmen kierroksen täyttymistä ja auto ylittää maalilinjan, lisätään 10s sakkoa erätulokseen.
Jos kolme kierrosta on täyttynyt ja eräaika riittänyt, erän saavutettu sijoitus saatetaan mitätöidä.
Tästä kuljettaja saa myös suoraan varoituksen.
1 x Huomautus = ei mitään, kirjataan.
2 x Huomautus = 1 varoitus (Kahden huomautuksen jälkeen, annetaan suoraan varoitus)
2 x Varoitus = suljetaan pois pahimmillaan seuraavasta erästä, taikka mitätöidään edellinen eräsuoritus.
3 x Varoitus = poistetaan kilpailusta.
Huomautukset ja varoitukset ovat voimassa vasta kolmen kilpailujärjestäjän enemmistöäänellä.
Kilpailutilanteessa pyritään käyttämään pääsääntöisesti stop and go -rangaistusta.
VastalauseetKilpailijalle, jota vastaan on tehty vastalause, ei saa
jakaa palkintoa ennen kuin vastalause on ratkaistu.
Myöskään muita palkintoja, joihin järjestäjien päätös
vastalauseen johdosta voi vaikuttaa, ei jaeta. Palkinnot
voidaan jakaa kuitenkin niiltä osin, joihin vastalause ei
vaikuta.
Perusteeton vastalauseJos vastalause todetaan jätetyn pahansuopuudesta
tai kateudesta, järjestäjät voivat rangaista vastalauseen
tekijää oman harkinnan mukaisesti. Ajanottoa ja kilpailun
tuomarointia vastaan tehtyjä vastalauseita ei
käsitellä.
Kaikki osapuolet ovat velvollisia hyväksymään vastalausetta
koskevan tuomion, lukuun ottamatta niitä tapauksia,
joissa näiden sääntöjen perusteella voi vetoaminen
tulla kysymykseen. Vastalauseen perusteella ei uusintakilpailua / erää
ajeta, mikäli toimikunta katsoo vastalauseen tarpeettomaksi.
Toimikunta ja tuomarit voivat määrätä uusintaerän vastalauseesta huolimatta, mikäli kierroslaskennassa on ollut häiriö tai jokin muu ulkopuolinen tekijä on selvästi häirinnyt kilpailusuoritusta.
Mainostussäännöt ja kuvaaminenKaikki tupakka- ja alkoholimainokset autossa ja muissa varusteissa ovat kielletty.
Jokainen osakilpailuun osallistunut antaa ns."hiljaisen suostumuksensa" kuva- ja videomateriaalien käytöön julkisessa mediassa vetoamatta rikoslain 24 luvun 8 §:n mukaan.
------------------------------------------------------------------------------------------
http://nikanoracing.nettisivu.org/mcd-cup-2010/mcd-cup-saannot/Sääntöihin tehdään tarkennuksia varmasti kevään aikana.
Säännöt ovat virallisesti "lailliset" ennen ensimmäistä kilpailukutsua.