Porttien lukumäärä ei ole kuin suuntaa antava tieto moottorin ominaisuuksista, mutta usein se kulkee moottorin hinnan kanssa kimpassa. Useampi reikä on kalliimpi valmistaa, siksi ns. sporttikoneet on vähempi porttisia.
Toinen asia on, että varsinkin luokkaa aloitteleva henkilö on nopeampi vähemmän huipputehoa antavalla moottorilla kuin sillä vimosen päälle kireällä koneella. Tässä luokassa on moottorissa tehoa enemmän kuin sitä pystyy hyödyntämään. Vain muutamassa kohdassa rataa on ehkä hyppy, jossa on tehosta selvää hyötyä, mutta se ei ratkaise juuri mitään. Samoin pääsuoran nopein kaveri ei ole voittaja, vaan se, joka on paniikissa suoran loputtua. Sporttikoneiden tehokäyrä on yleensä lineaarinen eli helppo hallita. "Kisakireiden" koneiden vika voi olla äkillinen tehon lisäys. Sama koskee myös moottorin säätöjä. Sporttikone on helpompi säätää tai ei ole niin kriittinen vääristä säädöistä.
Pakoputkella ja sen mitalla (säädetään usein nykyää pakokäyrän pituudella) on iso vaikutus moneen moottorin ominaisuuteen. Pakoputkisäännöt uudistuivat tänä vuonna. Isois kisois ulkomailla ei saa ajaa kuin 3 alkavilla pillin numeroilla, mutta Suomessa saa ajaa ainakin pari seuraavaa kautta 2 alkavilla pilleillä tai jopa vanhemmilla. Siksi kauppiailta voi saada halvalla ns vanhenevia pillejä tai sitten käytettynä. Pilli ei kahta kautta enempää taida kenelläkään kestää.
Kytkimeen ei kannata sijoittaa vähiä varojaan vaan ihan perus kolmilapainen kytkin toimii loistavasti.
Soittele niille suomimyyjille, jotka käytännössä löytyvät tämän foorumin alalaidasta. Webistä maailmalta muutama euro halvemmalla ei nyt kannata.