RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 09.51

Otsikko: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 09.51
Pikku kommentti... Tuo 1C latausvirranrajoitus on niin aataminaikainen, että ei voi kn hymyillä... Akkuja tulisi saada ladata sillä virralla mitä valmistaja ilmoittaa.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Heuli - 19.01.13 - klo: 10.00
Bigbear: Paljonko SC4-10 auto vie sähköä 5 minuutin hiitissä, alle puolet kuitenkin 5000 mAh akun kapasiteetista? Tuollaisenhan lataa täyteen puolessa tunnissa 1C virroillakin. Kisoissa eräväli on yleensä vähintään tunnin niin missä ongelma?
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 10.06
Bigbear: Paljonko SC4-10 auto vie sähköä 5 minuutin hiitissä, alle puolet kuitenkin 5000 mAh akun kapasiteetista? Tuollaisenhan lataa täyteen puolessa tunnissa 1C virroillakin. Kisoissa eräväli on yleensä vähintään tunnin niin missä ongelma?
Kahta luokkaa ajavana tuo homma ei ihan toimi. Toisaalta sulle ei jää tuntia lataamiseen jos noudattaa nosto velvollisuutta ja menee suoraan nostopaikalle eikä lähde ropaamaan autoa. Sääntöjä voisi myös päivittää kun tekniikka kehittyy?
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Heuli - 19.01.13 - klo: 10.09
Varmaankin kriittisin luokka sähköjen kanssa on C-12 missä ajetaan 6000 mAh akku tyhjäksi 8 minuutin erän aikana. Latausaika 1C virroilla on hieman yli tunnin mutta kyllä kisoissa selviää hyvin kahdella akulla ja yhdellä laturilla. Tuossa olet ihan oikeassa että kun tekniikka kehittyy niin sääntöjäkin voi päivittää sen mukaan.

Omasta kokemuksesta voin kuitenkin sanoa että varikolla kun on kaikenlaista itse tehtyä virtalähdettä, halvinta mahdollista kiinalaturia yms. niin se 1C on ihan hyvä juttu. Mutta jos näet tuon ongelmana niin tee sääntömuutosehdotus akkusääntöihin lajiryhmälle niin varmasti käsittelevät sen ja menee läpi jos on vaan hyvin perusteltu.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 10.21
Meni äskeinen kirjoitusbittiavaruuteen...

Mitä säännöt sanoo jos lataan useasta akusta tehtyä patteristoa 1C virroilla jolloin kokonais virta voi olla vaikka 30 A?

Mitä suurilla virroilla lataamiseen tulee, niin olen ladannut reilusti yli 1C virroilla LiPo akkuja jo muutaman vuoden ilman yhtään ongelmaa.

Kisa tapahtumat on kuitenkin melko pieni osa koko harrastusta siis ajallisesti. Suurin osa latauksista tapahtuu seurojen radoilla ilman sen suurempaa valvontaa. Ainakaan Tikkurilassa ei ole tietääkseni akkuja palanut siis latauksessa...
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: goos - 19.01.13 - klo: 10.24
Meni äskeinen kirjoitusbittiavaruuteen...

Mitä säännöt sanoo jos lataan useasta akusta tehtyä patteristoa 1C virroilla jolloin kokonais virta voi olla vaikka 30 A?

Mitä suurilla virroilla lataamiseen tulee, niin olen ladannut reilusti yli 1C virroilla LiPo akkuja jo muutaman vuoden ilman yhtään ongelmaa.

Kisa tapahtumat on kuitenkin melko pieni osa koko harrastusta siis ajallisesti. Suurin osa latauksista tapahtuu seurojen radoilla ilman sen suurempaa valvontaa. Ainakaan Tikkurilassa ei ole tietääkseni akkuja palanut siis latauksessa...
Ei ole ongelma jos latausvirta ei ylitä 1C, säännöt ei ota kantaa siihen lataatko 1A 5A vai 100A, säännöt tosin ottavat kantaa mitä akkuja voit käyttää joten se toki rajaa sit hiukan tätä.

Totuus on varmaan se että 1C latausvirta on hiukan vanhentunut, mutta se on sääntöihin kirjattu ja se ei muutu sieltä jossei joku tee muutosehdotusta ja lajiryhmä sen käsittelee. Henkilökohtaisesti veikkaan että esim 1.5C tai 2C olisi about yhtä turvallinen.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Heuli - 19.01.13 - klo: 10.25
Jaoin aiheen kun tästäkin saadaan varmasti hyvä keskustelu aikaiseksi.

Mitä säännöt sanoo jos lataan useasta akusta tehtyä patteristoa 1C virroilla jolloin kokonais virta voi olla vaikka 30 A?
Sallittua kunhan vain laturi balansoi kaikki kennot erikseen.

Mitä suurilla virroilla lataamiseen tulee, niin olen ladannut reilusti yli 1C virroilla LiPo akkuja jo muutaman vuoden ilman yhtään ongelmaa.
vaikka 30 A?
Olen itsekin kokeillut ladata isommilla virroilla mutta viriluokissa siitä ei ole mitään hyötyä. Vakioluokissa sen sijaan akun latausvirralla on merkitystä, esim. jos 5000 mAh akkua lataa 5 A:lla vs 10 A:lla niin eron huomaa. Ainoa ongelma isommissa latausvirroissa on kalliimpi latauskalusto. Moni akku on yli 5000 mAh jolloin laturinkin pitäisi pystyä lataamaan yli 10A ja ne taas ovat kalliita. Jos lataussääntö muutetaan 1C:stä 2C:hen niin silloin käytännössä kaikkien vakioluokkaa ajavien on pakko päivittää laturit että pärjää kisoissa - tätä tuskin kukaan haluaa?

Kisa tapahtumat on kuitenkin melko pieni osa koko harrastusta siis ajallisesti. Suurin osa latauksista tapahtuu seurojen radoilla ilman sen suurempaa valvontaa. Ainakaan Tikkurilassa ei ole tietääkseni akkuja palanut siis latauksessa...
Jep kisoissa mennään tietyllä tapaa sen takia että tilanne on kaikille tasapuolinen. Treeneissä on sitten omat sääntönsä, osalla kerhoista on kyllä lataussääntöjä treeneissä (esim. liposäkki) vakuutusten takia.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 10.29
Tuon kovilla virroilla lataamisen vaikutukset akun antotehoon ajattelin testata omalla testipenkilläni. Katsotaan mitä numerot kertovat.
Erinomaisen 10A laturin saa alle satkulla, joten investointi ei ole kova. Laturit kestää vuosia. Toinen vaihtoehto on ostaa kasa kalliita akkuja.. Kumpi olikaan halvempi?
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Heuli - 19.01.13 - klo: 10.31
Mulla on 200 euron LRP Pulsar Touch mikä lataa 12A virralla eli mulla ei oo mitään ongelmaa 2C virtojen suhteen. Yritän vain ajatella aloittelijoiden ja harrastajien kannalta mikä heille on hyväksi.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: goos - 19.01.13 - klo: 10.33
Tuon kovilla virroilla lataamisen vaikutukset akun antotehoon ajattelin testata omalla testipenkilläni. Katsotaan mitä numerot kertovat.
Erinomaisen 10A laturin saa alle satkulla, joten investointi ei ole kova. Laturit kestää vuosia. Toinen vaihtoehto on ostaa kasa kalliita akkuja.. Kumpi olikaan halvempi?
Halvempi on toki ostaa halvin akku ja halvin laturi. Parhaan tuloksen saat luultavasti isolla latausvirralla ja parhaimalla akulla. Toki akut kuluvat nopeammin kun lataat niitä isoilal virroilla... Eli kalleinta lienee jos on isot latausvirrat sallittu.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 10.36
Halvinta on olla kotona kirjoittelemassa nettiin.

Hyvin moni nykyinen laturi pystyy suuriinkin virtoihin ja latureitakin pitää joskus uusia, niin miksi ei ostaisi nykyaikaista ja tehokasta laturia samaan hintaan kuin heikkotehoisen?
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: goos - 19.01.13 - klo: 10.39
Halvinta on olla kotona kirjoittelemassa nettiin.

Hyvin moni nykyinen laturi pystyy suuriinkin virtoihin ja latureitakin pitää joskus uusia, niin miksi ei ostaisi nykyaikaista ja tehokasta laturia samaan hintaan kuin heikkotehoisen?
Näinhän 80% harrastajista tekeekin tällä hetkellä, mutta niinkuin snaoit laturit kestävät vuosia. Veikkaisin että hyvin monella on 10A laturit, mutta paljon on myös 6-7A latureita käytössä.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 10.43
Kuinka suuri ero saavutetaan lämpimällä akulla tai suurella latausvirralla verrattuna 1C ladattuun akkuun jossain stanuluokassa tai jossa erot ovat suurimmillaan. Jajohtuuko erot siis akun lämmöstä vai suuresta latausvirrasta
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: rizardi - 19.01.13 - klo: 10.47
Eikös akut ole kulutustavaraa? Olen ymmärtänyt, että suuret virrat kuluttaa akkua enemmän. Pitääkö tämä kutinsa?
Jos on varaa ostaa 100€ laturi luulisi, että pystyy hankkimaan toisen akunkin. Varsinkin jos kahta luokkaa ajaa.

Latausvirran nosto johtaa auttamatta siihen, että aloittelijalle tulee yksi satanen lisää aloituskustannuksiin.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: goos - 19.01.13 - klo: 10.48
Latausvirran nosto johtaa auttamatta siihen, että aloittelijalle tulee yksi satanen lisää aloituskustannuksiin.
Ei tule, aloittelija pärjää vielläkin sillä 4A laturilla, ero on niin pieni että ajamalla heillä paranee tulos enempi kuin latasusvirralla kikkaileminen.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: rizardi - 19.01.13 - klo: 10.57
Latausvirran nosto johtaa auttamatta siihen, että aloittelijalle tulee yksi satanen lisää aloituskustannuksiin.
Ei tule, aloittelija pärjää vielläkin sillä 4A laturilla, ero on niin pieni että ajamalla heillä paranee tulos enempi kuin latasusvirralla kikkaileminen.
Ja aivan varmasti, kun hetken harrastaa niin laturi vaihtuu. Ihan vaan siksi, että muillakin on ja jos saisi edes sen pienen eron.
Siitä onko siitä sanottavaa hyötyä on eri juttu, mutta jos suuret virrat sallitaan niin 4-6A laturit häviää. Tämä siis nostaa kustannuksia laturin hinnassa ja akkujen kestävyydessä.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: jerzirccar1 - 19.01.13 - klo: 11.39
Päivän vitsi on lohkaistu  :laugh:
Jotta on mieli pärjätä vakioluokassa sinun pitää silloin päivittää laturi.
Voihan nunnunnuu sanon minä.
Eikös tänäpäivänä enää tarvitsekkaan ajella ympäri lainkaan jotta haluaa pärjätä, ei näköjään, siihen riittä että ostat uuden laturin kaveri....
Olen tässä ajellut iän ikuisillä vanhoilla akuilla ja lataan 0.9ampilla ja en nyt muista että olisin kovinkaan jalkoihin joutunut.
Jerzi
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 12.24
Mä lataan 30A:lla ja pyörin C finaaleissa. Ehkä pitää ladata suuremmilla Virroilla, jotta pärjään.

Kuuma akku antaa hiukan enemmän virtaa ulos? Onko kisoissa katsastus ennen starttia akkujen lämmöistä? Uskon myytin suuresta lataustehosta johtuvan tehonlisäyksen johtuvan tuosta lämmöstä. Uudet hyvät akut ei lämpiä juurikaan esim. 2c latauksesta
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: pijokela - 19.01.13 - klo: 13.06
Ja aivan varmasti, kun hetken harrastaa niin laturi vaihtuu. Ihan vaan siksi, että muillakin on ja jos saisi edes sen pienen eron.
Siitä onko siitä sanottavaa hyötyä on eri juttu, mutta jos suuret virrat sallitaan niin 4-6A laturit häviää. Tämä siis nostaa kustannuksia laturin hinnassa ja akkujen kestävyydessä.
Olen itse ladannut akkua treeneissä 2C virralla, koska siten voin treenata yhdellä akulla ja ajaa kuitenkin aika tiiviisti. En ole havainnut mitään suorituskykyeroa, mutta teenkin tuota siksi, että näin tarvitsen vain yhden akun. Tuolla tehokkaammalla laturilla voin myös purkaa akun jopa 15A virralla säilytykseen.

Eli siis hyvä laturi on käytännöllinen ja säästää minun aikaani. Ei se minulla kyllä kierroaikoja ole parantanut.

Edit: niin ja jos tarkoitus on lämmittää akkua, niin tarvitaan kyllä kova virta laturista. 2C ei lämmitä yhtään noita kisa-akkuja.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: KooBee - 19.01.13 - klo: 13.43
Onko tuosta 1C säännöstä jotain haittaa jonkun mielestä?
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: *HOKE* - 19.01.13 - klo: 14.23
Ei mitään haittaa.

Tuohan on lähes jokaisen akun suositus latausvirraksi.

Kyseinen sääntö kisoissa on oikein hyvä.
Myös parempi että kaikkia mielummin opetetaan lataamaan akkunsa 1C niin ei tarvitse nähdä kun alkaa aloittelijat nostelemaan savuavia akkuja pöydiltä sisätiloissa.

Akkuja on kuitenkin todella paljon erilaisia markinoilla... Käyttäjiä vielä enemmän.
Oikein hyvä sääntö käyttää tuota mikä on oikeastaan jokaisen akun suositeltu latausvirta.

Kisoissa ei koskaan pääse tulemaan (tai no okei... mattiksessa ajetaan akut aikalailla loppuun) tilannetta että ei ehtisi 1C latausvirralla lataamaan akkua täyteen ennen seuraavaa erää.

Itse latailin esim viime SC kisassa yhtä ja ainoaa akkua alle 1C virralla kun en muistanut vaihtaa laturissa muistipaikkaa.
Teen myös usein niin että laitan latauksen alkamiseen vartin viiveen että akku ehtii kunnolla jäähtymään ennen latausta...
Eikä mitään ongelmia ehtiä seuraavaan hiittiin.

Jos taas puhutaankin kerhojen suosituksista latausvirroille niin mun mielestä on sekin oikein hyvin perusteltua aikaisemmin mainitsemastani syystä.
Ei ole kiva jos joku onnistuu sohlaamaan pienimuotoisen liekkimeren varikolla ja kaukaa haettuna jopa pahimmillaan saisi sprinklerin laukeamaan... Jotenkin veikkaan että ei tarttis PKSRCA porukan enää haaveilla tikkurilan tiloista.

Sisätiloissa kuitenkin leikitään näilä härveleillä ja kisoissa on useita kymmeniä latureita samaan aikaan päällä.
Alkais mahdolliset riskit kasvamaan aika selkeästi jos yhtäkkiä sallittaisiinkin esim 2C tai jopa isommat latausvirrat.

Turvallisuustekijä, ja mun henkilökohtanen mielipide on että turvallisuus on vihonviimeinen asia mistä kannattaa ruveta viilailemaan.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 14.25
Onko tuosta 1C säännöstä jotain haittaa jonkun mielestä?
lue aiemmat viestit.

Jos 1C latausta noudatetaan, niin ainakin itse joudun ostamaan toisen laturin tai lisää akkuja. Ei mielestäni järkevää kun pärjään nykyisillä hyvin jos lataan suuremmilla Virroilla.

Vanha sääntö, joka on varmaan ollut hyvä aikanaan. Ajat muuttuu ja säännöt voisi muuttua mukana.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: *HOKE* - 19.01.13 - klo: 14.31
Miksi joudut ostamaan toisen laturin tai lisää akkuja???

Missä kilpailussa et ehdi lataamaan akkua 1C latausvirralla ennen seuraavaa hiittiä?

Hmmm... ainiin... jos ajaa kahta luokkaa ja omistaa vain yhden akun ja laturin.
Mutta sitä ei mielestäni voi oikeastaan edes laskea mukaan.
Jos ajaa kahdella kalustolla niin sit pitää olla myös kaks kalustoa edes akkujen ja ehkä jopa laturin muodossa.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 14.41
Miksi joudut ostamaan toisen laturin tai lisää akkuja???

Missä kilpailussa et ehdi lataamaan akkua 1C latausvirralla ennen seuraavaa hiittiä?

Hmmm... ainiin... jos ajaa kahta luokkaa ja omistaa vain yhden akun ja laturin.
Mutta sitä ei mielestäni voi oikeastaan edes laskea mukaan.
Jos ajaa kahdella kalustolla niin sit pitää olla myös kaks kalustoa edes akkujen ja ehkä jopa laturin muodossa.

Tai sitten kikkailen erilaisten sarjaan tai rinnan kytkentä systeemien kanssa jolloin yksilaturi riittää. 2C lataus on toisaalta ainakin kiinan akuille turvallinen tapa, joten luulisi sen toimivan myös highend akuissa. Isompi riski aiheuttaa lipo palo on tehdä väärä kytkentä kuin ladata 2C tehoilla.

Tietenkin turvallisuus ennenkaikkea, kenties joskus tekniikka kehittyy ja sallii myös huippuakuille nopeamman latauksen.

Miten kisoissa tarkistetaan ettei akkuja ole lämmitetty? Onko lämpötilan mittaus ennen erää?
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Heuli - 19.01.13 - klo: 14.54
Minäminä-asenne :wink:

Sääntöjä laatiessa pitää aina miettiä keitä kaikkia se koskettaa ja tehdä paras kompromissi niiden suhteen. Tämä sääntöhän koskee sekä 15 vuotta C-12 luokkaa ajanutta hallitsevaa Euroopanmestaria että juuri ajamaan opettelevaa TSS-10 luokan 12 vuotiasta junnua. Jos vaakakupissa on nyt se että Bigbear joutuu ostamaan toisen akun (eli pidetään nykyinen sääntö) tai muutetaan lataussääntö 2-5C:hen niin kumpikohan on järkevämpää?

Esim. FTT-kisoissa on käynyt välillä tuomari varikolla kiertämässä ja huomauttamassa jos ei ole liposäkit kunnolla kiinni, siitä ei ole hyötyä jos säkki on auki. Samoin on pistokoemaisesti kierretty varikolla ettei kukaan lataa yli 1C:n virroilla. Yleensä ainakin kerran kisapäivän aikana ennen erää käydään katsastuksen kautta mittauttamassa akut ettei ole ylijännitettä (2S lipoilla max. +8.44 V).
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 15.22
Kyllä mä tiesin, että tämä keskustelu otetaan minäminä asenteena. Maailma muuttuu ja sääntöjen tulisi muuttua samalla. Kun lataaminen on turvallista vaikka 2C Virroilla, niin miksi sitä ei sallittaisi. Ei mun kisaaminen kaadu jos ostan jonkun halpis laturin, mutta se on vain turhaa. Mikään ei estä lataamasta 1C Virroilla jos se mieltä lämmittää.

Ladataanko missään muussa rc lajissa akkuja nopeammin kuin 1C esim hekoissa? Mutta jääköön tämä tähän. Täytyy tehdä kirjallinen sääntö muutos pyyntö AKK:lle
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Heuli - 19.01.13 - klo: 15.35
Aivan samalla periaatteella voisi arvostella miksi pitää käyttää liposäkkiä? "Ei oo mulle koskaan käynyt mitään". Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että ville-veikko 10-v osaa ladata sillä kiinasta ostetulla 20 dollarin näytöttömällä laturilla liponsa oikein 2C virroilla. Mutta aivan oikein teet, lajiryhmälle vaan sääntömuutosehdotusta niin se käsitellään varmaankin reilun kuukauden päästä pidettävässä kokouksessa.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: McJones - 19.01.13 - klo: 15.54
Liposäkin käytöstä ei ole haittaa, mutta jos ville-veikko 10-v ei osaa ladata lipojaan oikein 2C virroilla, niin tuskin osaa myöskään 1C virroilla. Liposäkistä voi olla iloa molemmissa tapauksissa.

Ehkä se sääntö voisi kuulua niinkin, että ladata (esim.) 2C, mutta kuitenkin enintään akun myyjän/valmistajan ilmoittaman mukaisesti tai 1C, jos akussa ei ole myyjän/valmistajan merkintää max. latausvirrasta.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Heuli - 19.01.13 - klo: 16.02
Ja tästä päästään taas siihen ongelmaan että millä se varikolla kiertävä toimitsija tuon tietää että mitä kuuluu ladata 1C:llä ja mitä 2C:llä? Ei kannata ehdottaa sääntöehdotuksia jos ei tarkastele kaikkia näkökulmia. Mielestäni sääntö on silloin huono jos sitä ei pysty järkevästi valvomaan.

Esim. Maastosarjassa oli ennen kielletty Prolinen M4 seos, nyt se on sallittu. Ainoa mistä ne renkaat erottaa toisistaan on maalattu täppä renkaan reunassa, Proline ei ole tehnyt eri muottia sille kuten JC missä renkaan kovuus ilmenee väritäpän lisäksi myös renkaan reunasta tuotenumerolla. Käytännössä siis jos sattui cleanerilla puhdistamaan merkin pois niin renkaat oli laittomat, tosin ei ketään sen takia hylätty mutta nyt ei haittaa merkkien puuttuminenkaan kun sekä M3 että M4 on sallittu tuupissa.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: pijokela - 19.01.13 - klo: 16.34
Vääntö kisoissa sallitusta latausvirrasta on myös ajan kysymys. Kun 1C sääntö tehtiin, se oli järkevä rajoitus ja akkuvalmistajat suosittelivat 1C latausta myös. Muutaman vuoden päästä voi olla, ettei hyväksyttyjen akkujen listalla enää ole akkua, jota ei saisi valmistajan mukaan ladata 2C virralla. Silloin voi ehdottaa, että 1C muutetaan 2C:ksi. Toisaalta myös akkujen kasvavat kapasiteetit kasvattavat akkujen sallittua latausvirtaa ampeereissa mitattuna. Varmaan on ihan järkevää, että kisojen säännöistä sovittaessa ollaan aika konservatiivisia.

TSS-10 luokan autolla selvisin ihan hyvin kerhokisastamme yhdellä akulla, vaikka latasin 1C virralla (5A). (Minulla oli toinen akku vieressä varalla, mutta en tarvinnut sitä kertaakaan.) Tehokkaammissa luokissa ei ehkä selviä.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Zakko - 19.01.13 - klo: 16.45
Mietitään kisoissa varikkojen sähköjä lauteksen kannalta:
nykyinen 1C lautaus. Oletetaan keski määrin 6000mAh akut ja 50 kuskia --> 8,1V*6A= 48,6W laturin hukkatehoo 10% --> 53,46w --> 50*53,46w= 2673W --> 2673W/230V = 11.6A otetaan sähkö verkosta pelkästään lataukseen. Jos tämä tuplataan alkaa monessa kiinteistössä sulakkeita paukkumaan. (Arvot on oletettuja keski arvoja)
Otsikko: Re: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: mamyllyn - 19.01.13 - klo: 17.40
Pakko tuoda oma kokemus keskusteluun, kun puhutte noin olemattomista C-arvoista: olen ladannut Turngy Nano-techejä useinkin 30 A:lla ,eikä ne ole kyykänneet vaikka olen toki päivittänyt akkuja aika usein. Omien kapasiteetti pyörii 6 000 mAh:n kohdalla, eli yli 3:lla C:llä on menty.

Yleensä käytän kahta akkua ja 20 A:n virtaa. Hyvin nämä ovat siitä selvinneet.

Eli eiköhän tuo 1 C ole jo historiaa ja akut selviävät huomattavasti kovemmasta latauksesta ilman merkittävää haittaa.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 17.54
Mietitään kisoissa varikkojen sähköjä lauteksen kannalta:
nykyinen 1C lautaus. Oletetaan keski määrin 6000mAh akut ja 50 kuskia --> 8,1V*6A= 48,6W laturin hukkatehoo 10% --> 53,46w --> 50*53,46w= 2673W --> 2673W/230V = 11.6A otetaan sähkö verkosta pelkästään lataukseen. Jos tämä tuplataan alkaa monessa kiinteistössä sulakkeita paukkumaan. (Arvot on oletettuja keski arvoja)
ihan vaan keskiarvon kannalta kaikki 50 ei lataa yhtaikaa ja toisaalta monella voi olla useita tai usea kanavaisia latureita, jolloin tilanne taas muuttuu.

Ps. Eihän nyky sääntö etä lataamasta nytkään vaikka 30 Ampeerilla kunhan vaan ladattavaa on 30 Ah
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Heuli - 19.01.13 - klo: 17.54
Olen minäkin ladannut testin vuoksi 4C:llä (20A) akkuja, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Mihin on noin kiire? Zakko toi oikeasti tärkeän asian esille minkä mamyllyn täysin sivuutti. Jos nostetaan latausvirtoja niin nostetaanko samalla osanottomaksuja että kilpailunjärjestäjä varautuu sähkökatkojen varalle varageneraattoreilla?  :grin:
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 18.04
Olen minäkin ladannut testin vuoksi 4C:llä (20A) akkuja, mutta ei siinä mitään järkeä ole. Mihin on noin kiire? Zakko toi oikeasti tärkeän asian esille minkä mamyllyn täysin sivuutti. Jos nostetaan latausvirtoja niin nostetaanko samalla osanottomaksuja että kilpailunjärjestäjä varautuu sähkökatkojen varalle varageneraattoreilla?  :grin:
mä voin tuoda omat sähköt mukana jos saan vastaavasti alennusta :)

Zakkon laskut oli oletuksia ja niissä oli myös virheitä. Mutta hyvä pointti. Minkälaiset sulakkeet eripaikoissa on?
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Potski - 19.01.13 - klo: 19.46
Moi,
 
Joku viisas tuossa edellisessä akkuväännössä tokaisi, että suuremmilla latausvirroilla ja kovemmilla purkuvirroilla akku saadaan heräämään paremmin ja näin ollen antamaan tehoa paremmin ulos. Myös lämmittämistä on tässäkin väännönpoikasessa jo sivuttu. Eli toisin sanoen, kun akun laittaa koville, se myös potkii kovemmin - ei välttämättä tulipalon suuruinen riski, mutta kuitenkin. Oli myös pakko kokeilla.

 Ei millään testilaudalla, tai millään muullakaan, vaan ihan perstuntumalla, ajamalla samalla autolla, samalla setupilla, samalla radalla ja vieläpä samojen kaverien kanssa samaan aikaan. Testasin akkuja, joilla olin aiemmin samana päivänä ryykäissyt nelkkukrossia, testasin akkuja, jotka latasin 2x nimelliskapasiteetin virroilla jne. Vaikka tuolloin kokemusta touring autoista oli n. 1 viikko, oli ihan selvästi havaittava juttu, että enemmän rääkätyt akut potki kivemmin. Näin ollen aloin ladata isommilla virroilla treeneissä.
  Tästä ei sitten mennyt aikaakaan kun akut alkoi tuntua vähän uupuneilta (3-5 viikkoa kovaa ajoa). Tuuppikrossilla ei eroa Tikkurilassa juuri huomannut, mutta TSP autolla oli vähän tympeä ajaa, kun kierrosajoissa oli selvä alenema pitkin hiittiä.

 En pysty tietenkään osoittamaan, että suuremmat latausvirrat olisivat puuduttaneet akut pitkässä juoksussa, mutta ainakin tuo akkujen puutuminen kuukauden sisällä siitä, kun aloin isompia virtoja käyttää "osui sopivaan kohdalle". Puutuma ei todellakaan ole suuren suuri, enkä itse ainakaan tuupilla normaalista poikkeavaa puutumista huomaa, mutta porolla tuo puutuma on juuri sopivan ärsyttävä, että oli pakko hankkia uudet akut.
 Uusia akkuja olen ladannut aina vain nimelliskapasiteetin suuruisella virralla, sillä sen verran jäi kalvaamaan tuo vanhempien (elokuussa hankitut akut) akkujen äkillinen hiipuminen.

Lopputulemana voisin siis oman "kokemuksen" perusteella heittää:
 - isompi latausvirta (purkuvirta) = isompi rääkki = parempi potku
  -> etenkin vakioiduissa luokissa uusi "normi" ladata akut isolla virralla
  -->akut puutuu nopeammalla tahdilla

 ---> lopputuloksena: tarvitaan paremmat laturit ja akkuja tarvitsee päivittää useammin oman kilpailukyvyn säilyttämiseksi

 Varmastikaan tuo akkujen puutuminen ei ole Suomen tasolla krossiluokissa juurikaan ongelma, mutta prostockissa ja stockissa vaikutus voi alkaa jo joissain tilanteissa näkyä.

En siis näe tarpeelliseksi päivittää sääntöjä tuon latausvirran osalta - etenkään, kun varsinaista ongelmaa ei nykyisillä säännöillä ole. Joku voi olla eri mieltä ja varmasti onkin, mutta itse olen edelleen 1C latausvirran puolella.

Samppa

 P.S Ennen kuin joku kommentoi jotain lätkäanalogiaa ja toteaa, että kisat voitetaan ajamalla, niin ei. Jokeritkaan ei pelaa tieten tahtoen alivoimalla, vaikka silloin tällöin maalin vajaamiehin tekevätkin.
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Bigbear - 19.01.13 - klo: 20.30
Hyviä testejä. Eli saavutanko parempia tuloksia stanu luokissa vaikka rääkkäämällä akkuja aamulla ennen kisoja? Kauan tuon kovan latauksen hyöty siis säilyy ja missä luokissa hyöty on havaittavissa? Onko hyöty uurempi kuin halvan ja kalliin akun ero tai ero C arvoissa suhteessa kapasiteettiin?
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: JJ57 - 19.01.13 - klo: 20.57
En siis näe tarpeelliseksi päivittää sääntöjä tuon latausvirran osalta - etenkään, kun varsinaista ongelmaa ei nykyisillä säännöillä ole. Joku voi olla eri mieltä ja varmasti onkin, mutta itse olen edelleen 1C latausvirran puolella.

Samppa

 +1

Jaska
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: JiiIii - 19.01.13 - klo: 22.20
Esim. Maastosarjassa oli ennen kielletty Prolinen M4 seos, nyt se on sallittu.

Ihan aiheen vierestä, onko se siis sallittu kaudelle 2013, ei ainakaan viime vuonna ollut?
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Heuli - 19.01.13 - klo: 22.31
Tuolla rengasasiasta lisää: http://rc10.fi/index.php?topic=67490.msg639086#msg639086 (http://rc10.fi/index.php?topic=67490.msg639086#msg639086)
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: rizardi - 19.01.13 - klo: 23.22
Miksi muuttaa toimivaa tyyliä?
Siksi, että jollain on parempi laturi???
SAMALTA VIIVALTA LÄHDETÄÄN!

Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: bcan - 20.01.13 - klo: 00.18
Mun mielestä 1C riittää.

Joka kisaan ennemmin "lipopoliisi" joka katsoo että kaikilla on lipot pussissa kun niitä ladataan.
Moni ei tunnu tajuavan että kisoissa akkujen lataaminen pussissa on määrätty säännöissä.
Siitä mulla ei ole tietoa että miten muilla radoilla, mutta ainakin Turuus LRP areenan säännöissä on että lipot ladataan pussissa.
Riski siihen että jotain sattuu ladatessa on pieni, mutta toi pienikin riski riittää koska seuraukset voi olla todella pahat. Lipopussit ei maksa omaisuuksia ja akun laittaminen sinne on helpoa eikä edes kestä kauaa kun vähän treenaa.
Otsikko: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: jannes28 - 20.01.13 - klo: 01.51
Turun WJ kisoissa myös käytiin nykimässä akkujen piuhat irti jos ei ollut pussissa ladatessa. Itse olen aina ladannut 1C ja tulen vastedeskin lataamaan. Näin akut pysyvät kunnossa pitkään. Hyvin tuntuu silti potkivan. Koskaan ei ole tarvinnut odotella että akku latautuu jos radalle tullessa on ollut kaksi täyttä akkua mukana ja sitä mukaa lataa kun tyhjenee.

Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: jerzirccar1 - 20.01.13 - klo: 02.01
Jos en väärin muista niin säännöt sanoo että kisasta pois ellei akku ole suljetussa pussissa.
Jerzi
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Vesa - 20.01.13 - klo: 04.40
Moi,
 
Joku viisas tuossa edellisessä akkuväännössä tokaisi, että suuremmilla latausvirroilla ja kovemmilla purkuvirroilla akku saadaan heräämään paremmin ja näin ollen antamaan tehoa paremmin ulos. Myös lämmittämistä on tässäkin väännönpoikasessa jo sivuttu. Eli toisin sanoen, kun akun laittaa koville, se myös potkii kovemmin - ei välttämättä tulipalon suuruinen riski, mutta kuitenkin. Oli myös pakko kokeilla.

 Ei millään testilaudalla, tai millään muullakaan, vaan ihan perstuntumalla, ajamalla samalla autolla, samalla setupilla, samalla radalla ja vieläpä samojen kaverien kanssa samaan aikaan. Testasin akkuja, joilla olin aiemmin samana päivänä ryykäissyt nelkkukrossia, testasin akkuja, jotka latasin 2x nimelliskapasiteetin virroilla jne. Vaikka tuolloin kokemusta touring autoista oli n. 1 viikko, oli ihan selvästi havaittava juttu, että enemmän rääkätyt akut potki kivemmin. Näin ollen aloin ladata isommilla virroilla treeneissä.
  Tästä ei sitten mennyt aikaakaan kun akut alkoi tuntua vähän uupuneilta (3-5 viikkoa kovaa ajoa). Tuuppikrossilla ei eroa Tikkurilassa juuri huomannut, mutta TSP autolla oli vähän tympeä ajaa, kun kierrosajoissa oli selvä alenema pitkin hiittiä.

 En pysty tietenkään osoittamaan, että suuremmat latausvirrat olisivat puuduttaneet akut pitkässä juoksussa, mutta ainakin tuo akkujen puutuminen kuukauden sisällä siitä, kun aloin isompia virtoja käyttää "osui sopivaan kohdalle". Puutuma ei todellakaan ole suuren suuri, enkä itse ainakaan tuupilla normaalista poikkeavaa puutumista huomaa, mutta porolla tuo puutuma on juuri sopivan ärsyttävä, että oli pakko hankkia uudet akut.
 Uusia akkuja olen ladannut aina vain nimelliskapasiteetin suuruisella virralla, sillä sen verran jäi kalvaamaan tuo vanhempien (elokuussa hankitut akut) akkujen äkillinen hiipuminen.

Lopputulemana voisin siis oman "kokemuksen" perusteella heittää:
 - isompi latausvirta (purkuvirta) = isompi rääkki = parempi potku
  -> etenkin vakioiduissa luokissa uusi "normi" ladata akut isolla virralla
  -->akut puutuu nopeammalla tahdilla

 ---> lopputuloksena: tarvitaan paremmat laturit ja akkuja tarvitsee päivittää useammin oman kilpailukyvyn säilyttämiseksi

 Varmastikaan tuo akkujen puutuminen ei ole Suomen tasolla krossiluokissa juurikaan ongelma, mutta prostockissa ja stockissa vaikutus voi alkaa jo joissain tilanteissa näkyä.

En siis näe tarpeelliseksi päivittää sääntöjä tuon latausvirran osalta - etenkään, kun varsinaista ongelmaa ei nykyisillä säännöillä ole. Joku voi olla eri mieltä ja varmasti onkin, mutta itse olen edelleen 1C latausvirran puolella.

Samppa

 P.S Ennen kuin joku kommentoi jotain lätkäanalogiaa ja toteaa, että kisat voitetaan ajamalla, niin ei. Jokeritkaan ei pelaa tieten tahtoen alivoimalla, vaikka silloin tällöin maalin vajaamiehin tekevätkin.

Tällasesta omistautumisesta aiheeseen meikä dikkaa. Voin kertoa että omakohtaista kokemusta on kyseisestä aiheesta "riittävästi", kuten myös näyttöä miten homma toimii.

+1
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Heuli - 20.01.13 - klo: 07.00
Jos en väärin muista niin säännöt sanoo että kisasta pois ellei akku ole suljetussa pussissa.
Jerzi

Hienoa, säännöt luettu!

Lainaus
Akkujen sääntöjen vastaisesta latauksesta seuraa kilpailun johdon päättämä rangaistus, joka voi tilanteesta riippuen olla:
   a.   Musta lippu
   b.   Tuloksen hylkäys
   c.   tai muu tilanteen vakavuuden mukainen rangaistus
Otsikko: Vs: Keskustelu akkujen latausvirrasta
Kirjoitti: Koheltaja - 20.01.13 - klo: 07.44
Vantaan WJ:ssä tuomarit kierteli välillä varikolla ja tarkasti lipopussit ja yritti silmäillä latausvirtoja, ensimmäisen tarkkailu on helppoa, jälkimmäisen ei. Pussien käytön puuttumisesta oltiin lempeällä tuulella eikä suljettu ketään pois kisasta, riitti kun huomautti lipopussin käytön puutteesta.

EDIT: Kieliasua korjattu pyynnöstä.