154
« : 17.04.05 - klo: 08.02 »
Ohi aiheen, mutta tätä keskustelua selatessa huomaa kyllä erinomaisesti kuinka lapsista ja nuorista on tullut ihan potentiaalinen asiakaskohderyhmä markkinoille, joista kännykkäkauppa on hyvä esimerkki. Itse kun olin 12 (n. 15 vuotta sitten) ei ollut oikeastaan mitään vastaavaa ilmiötä farkkujen lisäksi, joissa lapsen olisi pitänyt "seurata aikaansa" ja hankkia säännöllisin väliajoin viimeistä huutoa olevaa tavaraa. En tosin osaa olla tästä katkera, tuntuu usein että meillä oli helpompaa juuri tämän takia ja vanhempien vähät varat säästyivät muuhun.
Toinen tuttu huomio on se, että vahvasti tunnepohjaisten ostopäätösten, kuten kännykät tai autot, teossa ja niiden markkinoinnissa on hyvin onnistuttu siinä, että kuluttaja "myy tuotteen itselleen" ts. argumentoi ostopäätöstään täsmälleen niillä ulkoa opituilla lauseilla, jotka myyjä tai mainos on hänelle syöttänyt. Ei siinä tietystikään mitään pahaa ole, markkinatalous maailmaa pyörittää, mutta tämä on hauska ero jos verrataan kännykkäkauppaa useimpiin muihin viihde-elektroniikkatuotteisiin - imagon merkitys TV:tä valittaessa on melko vähäinen.