Kirjoittaja Aihe: Keskustelua suomalaisesta ajokulttuurista ja korokekäyttäytymisestä  (Luettu 16784 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pari kaveria kertoi noista ohitus jutuista mutta yksi erittäin tärkeä asia unohtui ihan kokonaan.
Laitan sen isoilla kirjaimilla siinä toivossa että se menee jokaisen kaaliin pysyvästi.
ELI KUIN OLET ANTANUT TIETÄ, ANNA KAVERILLE MUUTAMA METRI RAKOA JOLLOIN SEURAAVASSA MUTKASSA EI TULLA KONTTIIN.
Aina olen ihmetellyt sitä että kuin alkueriä ajetaan niin silloin ei tule tietä niin helposti kuin finaaleissa. Ihme juttu.
Ja se tien antaminen kannattaa koska silloin omakin ajo sujuu paremmin ja pysyy kasassa kuin ei ole ketään niskassa hengittämässä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
jerzi miten olisi tämä viestini?

Jos hetkellisesti nopeampi kuljettaja on virheherkkä niin ei kannata heti lähteä painostamaan toisen beesiin vaan jättää pienen hajuraon. Kontissa roikkumalla saa edellä ajavan tekemään taas uuden ajovirheen ja samaa rumbaa jatketaan pahimmassa tapauksessa hiitin loppuun

Mitä mieltä jerzi olet tuosta radan reunalta huutelusta? Käsittääkseni harrastit sitä Nokian radalla vaikka et ottanut osaa kilpailuun millään tavalla? Jos itse tapaan järjestämissäni kisoissa tuollaisia radan reunalta huutelijoita niin heille tulee lähtö, kilpailijoita ja nostajia ei saa häiritä.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Joo olin äänessä ja tulen jatkossakin olemaan äänessä  :wink:
Jos halutaan harrastaa jotain missä ollaan hiirenhiljaa niin voi siirtyä kirjastoon lukemaan tai tuo kirkkojuttu voisi toimia myös. Noissa paikoissa pitää olla hiljaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Suosittelen jerzi tutustumaan sääntöihin. Epäurheilijamaisesta käytöksestä voidaan langettaa rangaistuksia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Mistäs lähtien säännöt on koskenu katsojia?

Miten henkilölle joka on kilpailupaikalla vain katsojan roolissa, voidaan antaa rangaistus ilman että hän huutelee sopimattomuuksia?

Hmmm... toisaalta...
Senverran kaikenlaisia perättömiä syytöksiä foorumin lukijatkin saaneet nähdä että en ihmettelis vaikka mä saisin penaltia olemalla kotona 100 kilsan päässä kisapaikasta.


Ps: Ihmettelen myös että miten tällä topikilla on tällainen otsikko kun Jerzi ei tuossa viestissä puhunut tippaakaan ajokulttuurista tai kokokekäyttäytymisestä.
Kivasti henkilöiden sanominen saadaan muutettua päälaelleen erottamalla se asiayhteydestä ja lyömällä siihen viestiin liittymätön otsikko päälle
« Viimeksi muokattu: 16.01.13 - klo: 00.03 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ei hätää Heuli  :wink:
Tulen edelleen olemaan äänessä kuten aina olen ollut.
Jos mä haluan jotain hiljempaa harrastusta niin minö siirryn noita kirjoja lukemaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Täytyy muuten kertoa niin hauska juttu tuosta epäurheilumaisuudesta.
Ftt kisoissa tapahtui seuraavaa.
Olin seuraamassa radan vierestä kuin kaverini ajoi finaalia.
No ihan finaalin loppuvaiheessa kaverini edestä kaveri mokas ja minähän olin riemuissaan että hyvä xxxxx ja näin hän sai paremman sijoituksen.
No minulle tuli kilpailun johto tehtävissä oleva kaveri sanomaan että noin ei saa tehdä.
Me oltiin kaverin kanssa siinä ihan suut auki että mitä....
Joten kaipa minusta on jo nähty joskus että olin jo tuolloin ihan mulkvist huutaja joka kannusti kaveria/ kavereita.
Joten hyvät ihmiset.
Mikäli ette halua saada lähtöpasseja kisapaikalta älkää huutako eikä ei saa kannustaa kovaan ääneen koska se voi häiritä eritoten nostajia :grin:
Jerzi

PS onko Heuli ollut kv kisoissa ajamassa?
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
jerzi: Lueppa jälleen tarkemmin, avausviestissä olen kertonut että KV-kokemusta löytyy ihan riittävästi kirjoittaakseni tähän aiheeseen.

Kaikista kisakutsuissa löytyy tämä tekstinpätkä:
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia ohjeita.

Aivan samoin jokainen foorumin käyttäjä sitoutuu noudattamaan foorumin ylläpidon antamia ohjeita. Jerzille ja Hokelle tässä ohje: teidän mielipiteenne asiaan on kuultu, ei tarvitse kirjoittaa enää tähän aiheeseen.


Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Kaikkien kannattaa muistaa että ilmoittautuessaan vahvistaa tuntevansa kilpailusäännöt. Jos säännöt ei ole hallussa niin ne löytyvät täältä: http://www.autourheilu.fi/saannot/ (kansalliset määräykset, pienoisautoilu sekä erilliset sarjasäännöt)

Korokkeella ja radan reunalta huutelijat todellakin voidaan poistaa radalta jos eivät osaa käyttäytyä:

67. Tuomariston puheenjohtajan ja tuomariston tehtävät

Heillä tai kilpailunjohtajalla on oikeus kieltää osanotto
kilpailuun ohjaajalta tai ajoneuvolta, jos he katsovat
näiden vaarantavan kilpailun tai jos järjestelytoimikunta
ilmoittaa nämä vaaraksi tapahtuman turvallisuudelle.
Heillä tai kilpailunjohtajalla on oikeus muuttaa eräjako
ja hyväksyä erotusajo tasatuloksen sattuessa sekä
ohjaajan vaihto. Heillä tai kilpailunjohtajalla on oikeus
hylätä kilpailusuoritus, sulkea kilpailusta tai sen osasta
ilmoittaja tai ohjaaja, joka ei ole hyväksyttävä tai jonka
he katsovat syyllistyneen sopimattomaan käyttäytymiseen
tai epäurheilijamaiseen tekoon. Edelleen heillä on
oikeus antaa karkottaa kilpailuradalta tai kilpailualueelta
jokainen ilmoittaja tai ohjaaja, joka kieltäytyy tottelemasta
kilpailutoimitsijan antamaa määräystä. Heillä
ja kilpailunjohtajalla on oikeus, mikäli olosuhteet niin
vaativat, siirtää kilpailu tai peruuttaa jokin kilpailun osa
turvallisuuteen liittyvien painavien syiden perusteella.
Heillä on myös oikeus paremman katsoja-kilpailijaturvallisuuden
saavuttamiseksi tehdä kilpailuun myös
muita oikeutettuja muutoksia.


EDIT: Pienoisautosäännöistä löytyy tämä

1.4. SEURAAMUKSET SÄÄNTÖJEN NOUDATTAMATTOMUUDESTA
Sen lisäksi mitä yleisissä säännöissä on sanottu, on pienoisautoilussa:
Kilpailussa huomautuksen tai varoituksen aiheita
ovat mm:
• varomaton ajo radalla tai varikolla
• vasten ajosuuntaa ajaminen
• tahallinen tai toistuva oikaisu
• ajo radan ollessa suljettuna erien välillä, ennen/ jälkeen
erän
• selvästi rikkinäisellä autolla ajaminen
• ratavarikon virheellinen käyttö
• auton korjaus radalla
• radalle nostovuoron laiminlyönti
• radiojakson vaihto ilman kilpailujohdon lupaa
• radiolähettimen vienti radalle tai palauttamatta jättö
säilöön
• syytä ilmoittamatta poisjäänti kilpailusta johon oli
ilmoittautunut
• syytä ilmoittamatta poisjäänti palkintojenjaosta
• epäurheilijamainen käytös yleensä (mm. huutaminen
ja aiheeton suunsoitto)


Kaikista uskomattominta tässä on se että kenties Suomen kokenein kuski (ainakin omien puheidensa mukaan) ei osaa vieläkään sääntöjä 25 vuoden (?) jälkeen.

Olen jutellut Teron kanssa SC-sarjan virallisestamisesta. Mielestäni Nokian kisa osoitti hyvin että sille olisi aihetta. Tuomariston puheenjohtaja ei ole mikään turha AKK:n määräämä henkilö vaan tärkeä osa kilpailuorganisaatiossa:

Tuomariston puheenjohtaja valvoo että niin kilpailijat
kuin järjestäjätkin toimivat voimassaolevien sääntöjen
ja kilpailun lisämääräysten mukaisesti. Tuomariston
puheenjohtaja tarkastaa radan ja sen laitteet (kierroslaskenta,
katsastus, kuulutus ym.) sekä kilpailuluvan ja
muut luvat ennen kilpailua. Tuomariston puheenjohtajalla
on oikeus antaa kilpailijalle varoitus, hän on tässä
tehtävässään faktatuomari, jonka päätöksestä ei ole
vastalauseoikeutta.
« Viimeksi muokattu: 16.01.13 - klo: 06.40 kirjoittanut Heuli »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Korokekäyttäytymisessä kannattaa myös muistaa, varsinkin kun kaverukset on vierekkäin, pitää ne suut kiinni. Ekassa WJ:ssä olin tuomarina ja hiiviskelin välillä korokkeella huomauttelemassa jatkuvasta pulinasta kun kaverukset selostaa toisilleen monia tilanteita, aivan kuten treeneissä. Tämä jatkuva pulina vie toisilta keskittymisen pulinan kuunteluun ja oma suoritus kärsii.

Toisilla taas on paha tapa alkaa kommentoimaan toisen ajamista kesken hiitin. Ne avautumiset myös voi jättää pois korokkeelta ja jos jollain on ongelmia toisen ajon kanssa niin avautuu vasta kun pääsee korokkeelta alas.

Korokkeelta huutelusta pieni muistutus. 2010 eräässä kilpailussa 14 vuotias poikani oli nostamassa ja kun ei heti huomannut nutullaan olevaan autoa niin aikuinen mies korokkeelta alkoi törkeästi homottelemaan alaikäistä nostajaa. Ite olin röökillä juuri tuolloin ja multa jäi kyseinen episodi kuulematta, ihmettelin pojan alakuloisuutta kun tulin röökiltä takaisin ja vasta myöhemmin mulle selvisi mitä oli tapahtunut. Homoksi huutelijalla kävi sinä päivänä uskomaton tuuri että mun mirkku oli paikalla puhumassa mulle järkeä, muutoin olisi suurella todennäköisyydellä voinut tapahtua jotain ikävää varikolla. Siinä vaiheessa kun omaa poikaa aletaan nimittelemään noinkin törkeästi niin multa loppuu sivistys välittömästi, ja tuskin olen ainoa lajissaan. Käyttäydy korokkeella samalla tavalla kun haluat itseäsi kohdeltavan, se ei ole nostajan vika jos olet ajanut autosi nutulleen, tai se on tuupattu nurin.
Kylätason RC-kuski.

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moi,

Edellisistä kisoista kimmonneena aiheena tämä on hyvä ja toivottavasti kaikki pysähtyvät hetkeksi miettimään omaa käytöstään kuumassa kisatilanteessa.

Tiedostin omasta käytöksestäni ainakin seuraavaa: kun mokaan, niin pärisen ääneen korokkeella ja mukaan saattaa tulla voimasanoja. Ei hyvä. Ennen myös yritin häipyä korokkeelta alas kesken ajon, nykyään otan muutaman askeleen taakse ja mökötän tyytyväisesti lauteilla ;-)

Turun kisoissa taas huomasin kuinka paljon muiden höpinät korokkeella voi haitata ja karjuinkin kilpailun keskeyttäneelle höpöttäjälle ;-)

Nokia kisojen osalta tuli selväksi myös se, kuinka iso merkitys katsojilla voi olla kisaan ja siitä tehtäviin tulkintoihin. Jo paljon huomiota saanut nostotilanne (jossa nostaja toimi muuten todella hyvin ja itse en olisi ollut yhtä pätevä ko. tilanteessa), tiedän kuulleeni "*itun apina" lauseen.

Seuratessa autoja ja kuulessani tuon, niin oletin sen tosiaan tulleen kuskin suusta. Videosta ei saanut äänistä paljoakaan selvää, mutta muiden kommentteja kuunellessa se ei ainakaan ole tullut kuskin suusta -vaan yleisöstä.

Kuten Hoke Nokian tuloksien tredissä pyysi: Anteeksi turhasta syyttelystä omasta puolestani.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Hienoa että oikaisit asian.

Kiitos.

Annoit myös hyvän esimerkin miten asian voi nähdä tilanteen aikana aivan eritavalla kuin se oikeasti onkaan.
Varsinkin radan viereltä katsottuna.

Mainittu kisa tuntui mun mieleen siltä kuin suurin osa koko paikallaolijoista olis nautiskellu nokian tehtaan vettä.
Erittäin moni kävi todella lämpösenä... Ja varsinkin todella moni teki kaikenlaisia johtopäätöksiä.
Syyteltiin kuskia tahalleen pidättelystä kierroksella ohitustilanteessa, vaikka kuljettaja luuli ajaneensa sijoituksesta kilpaa eikä hänen korviin saakka kuulunut tilananto kehoituksia.
Olin vieressä kuuntelemassa kuinka tällainen keskustelu käytiin ja kyseessä oli kuljettaja joka ei todellakaan tuollaista tahallaan tee.
Hän joutui kyseistä asiaa myös vakuuttelemaan monta minuuttia... lähes turhaan.
Tämän katsojan mielestä kun tilanne tasan meni niin että hän aivan tahallisesti esteli vaikka tiesi tilanteen.

Minä sain korokkeella huutoryöpytyksen joka kesti parin kierroksen ajan kun tein virheen, eli kolaroin yhden kaverin kanssa...
Hän jatkoi matkaa pyörillään ja minä tarvitsin nostajaa.
Sieltä tuli huudot miten oon pilaamassa muiden kisan kun ei oma ajo suju ja sitä on ollu koko päivä jne jne.
Seuraavaksi sattui vielä muutaman kierroksen jälkeen käymään niin että kun otin saman auton taas kiinni ja tulimme korokkeen edessä olevalle hyppyrille peräkkäin... Kaveri hyppäsi lyhyenä ja minä tulin perässä pitkällä hypyllä olettaen että niin edelläolevakin...
Laskeuduin puoliksi edelläolevan päälle.
Kumpikaan ei kaatunut ja sijoitukset säilyivät ennallaan.
Tästä tuli sitten jo huutoja "uskallas vielä kerran jne"
Totesin takas jossain välissä että nyt on kyllä ihan turhaa mutinaa.
Kyseinen huutelu häiritsi varmasti häntä itseään kuin myös muita lauteilla olijoita enemmän kuin minua.
Okei... tätä asiaa ei tarvitse puida yhtään enempää koska keskustelimme asian läpi ennen seuraavaa starttia ja homma siis sitämyöden selvä.
Ekassa tilanteessa siis vetäisin jarrutuksen pölyisillä renkailla vahingossa ylipitkäksi.
Jep osuin ja moka oli minun.
Tokalla kerralla hyppäsin niskaan koska en tiennyt kaverin hyppäävän lyhyenä.
Jep... minä hyppäsin päälle... Enpä voi kesken ilmalennon kasvattaa autolle siipiä tai ilmajarruja.
Kumpikin tilanne vahinkoja ja tilanne raukesi molemmilla kerroilla niin ettei sijoitukset muuttuneet mihinkään ja minä kärsin tilanteesta enemmän.

Kisojen jälkeen pyöritelly koko päivää mielessä ja naureskelin itsekseni että onko se tosiaan niin ihmeellistä jos minä teen virheen, että sitä pidetään tahallisena yms?
Kaikille tulee virheitä.
Ja minä pyrin aina tekemään tilanteissa niin että jos kolistelen kaveriin niin päästän hänet edelle.
Jos kaadan kaverin niin pysähdyn radan viereen odottelemaan että kaadettu kaveri tulee edelle.
Tarkoituksella en aja kenenkään päälle vaan osumat ovat kyllä ihan puhtaita vahinkoja ja pyrin aina ratkaisemaan tilanteen välittömästi.

Varmasti myös moni mun kanssa samassa finaalissa ajava tietää että minä yritän aina ajaa mahdollisimman korkeasta sijoituksesta... Tavoitteena on aina voitto.
Tiedän miten voittoja tulee, eikä siihen kuulu toisten päälleajo joten välttelen sitä aina mahdollisimman paljon.

Josta tulikin aasinsillalla eräs toinen tapaus mieleen mistä sain kuulla että meikäläisestä oli radanvierellä taas tehty johtopäätöksiä.
Ekassa finaalissa mun ajo loppu lyhyeen. Heti parin kierroksen jälkeen.
Sain kuulla että porukka luuli mun lopettaneen ajamisen kuin vastalauseeks muita kisaajia kohtaan "pitäkää tunkkinne jne"
Ei... mulla hajos auto kun tulin hyppyristä täysin väärin alas.
Kyseisessä tilanteessa tultiin kaverin kanssa rinnakkain hyppyrille ja jossain vaiheessa autot osuivat yhteen jonka lopputuloksena siis laskeuduin ties missä asennossa ja auto palasiks.
Varmasti mun naama näytti sen jälkeen siltä että moni näki tilanteen nostavan meikäläisessä höyryjä.
Jep... hatutti suunnattomasti.
Mutta ei todellakaan kilpakumppanit, vaan ihan se oma toiminta kyseisessä tilanteessa.
Miksi ihmeessä hätiköin itseni kyseisessä tilanteessa samaan aikaan hyppyrille kun tiedän hyvin että se on aina fiftisixti tilanne... miksi ihmeessä hätiköin itseni tilanteeseen kun tiesin että vauhti riittää siihen että menen ohi jokatapauksessa.
Olin näreissäni itselleni kun sössin heti ekan finaalin ennenkuin se ehti oikeastaan edes alkamaan.

Tuokin hyvä esimerkki siitä miten olettamukset voivat mennä pahasti metsään.
Ja tietysti olen jo saanut oppia että aina kun musta tehdään jotain oletuksia niin ne menee juuri näin... Eli metsään.

Olenpa saanut joskus sanaryöpyn niskaan siitäkin kun olen kaverin kanssa keskustellut erän jälkeen varikolla että mitä mä sähläsin radalla...
Kerron mitä tuli hölmöiltyä ja totean jossain välissä sanat urpo tai i*iootti...
Keskustelussa mukana olleet kaverit kyllä tietävät että tarkoitin täysin itseäni, mutta ulkopuolelta tullaan keulimaan miten haukun kanssakilpailijoita ja syyttelen heitä kun itse ryssin...
Huoh...

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE

Aivan samoin jokainen foorumin käyttäjä sitoutuu noudattamaan foorumin ylläpidon antamia ohjeita. Jerzille ja Hokelle tässä ohje: teidän mielipiteenne asiaan on kuultu, ei tarvitse kirjoittaa enää tähän aiheeseen.

Anarkiaa, rok !!

Mun mielstä tää koko keskustelu on täysin sivussa siitä oikeasta aiheesta. Jos ymmärtää ylipäätään miten tulee käyttäytyä, ei mikään näistä asioista ole epäselvää. Sitten kun ei osaa, niin alkaa tulemaan niitä poikkeavia käyttäytymismalleja kun ei se totuttu tikkari tulekkaan kouraan. Tämä koskee yhtälailla sitä kuljettajaa, kuin yleisöäkin.

Mun mielestä SC autoissa on menty ajokulttuurin osalta oikeaan suuntaan, koska ylilyöntejä ei ole juuri tapahtunut ja ajaminen on siistiytynyt paljon siitä mitä se on ollut. Ei se krossikaan ole kokonaan ilman "ajeluita" kuten ei ole turisti tms. Aina on mukana niitä kun venyttää sääntöjä ja niitä varten on tuomarointi. Hyvä sinällään ja toivotaan että suunta jatkuu ja näistä debateista ottaa asianosaiset opikseen (ihan jokainen) ja miettii menikö oikein. Sitten seuraavaksi miettii sitä, tuleeko tänne foorumille jauhamaan shaibaa ja kolmanneksi heti perään puhuuko sitä samaa huttua tuolla muuten (radalla tms.). Kun tämä on suoritettu niin takas ajamaan, sehän tässä on se tärkein pointti.  :wink:

Lopuksi vielä, että kannatan täysin sitä, että sääntötietoutta ja "etikettiä" painotettaisiin enemmän. Mukana on tosiaan paljon porukkaa ja jengi tulee eri lähtökohdista. Ei kaikilla ole sitä vanhaa pierua kertomassa miten homma hoidettiin joskus 70-luvulla tai kerhon puolesta kaveria ohjeistamassa miten käsitellä asiaa kun se kotiradan dominointi ei 1:1 siirrykkään edes kansallisen tason kisoihin saati sitten että se kiinnostaisi kaikkia. Tämän kun yhdistää yleiseen murrokseen joka on menillään, niin kyllä se heijastelee meidänkin lajiin jos asialle ei tehdä mitään varsinkin kun tietää lajia harrastavien egojen koot ja miettii tilannetta jossa joku "junnu" vastaavanlaisella egolla alkaa kampeemaan kylestä sisään.  :grin:  Mikä se "mitään" sitten olisi, niin varmaan tätä meidän lajia koordinoivat tahot voisi sitä miettiä ilman, että vastauksena olisi että ei voida puuttua muihin kuin SM-kisoihin. Voisiko esim seuratasolla ohjeistaa ja ehkäpä seurata onko jotain jutuja jalkautettu tms. Nämä vaan omina hajatelmina. 
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Mikä se "mitään" sitten olisi, niin varmaan tätä meidän lajia koordinoivat tahot voisi sitä miettiä ilman, että vastauksena olisi että ei voida puuttua muihin kuin SM-kisoihin.
AKK ja lajiryhmä voi toki puuttua muihinkin kuin SM-kisojen asioihin, mutta Nokian SC-kisa oli "kerhokisa" eikä järjestänyt seura kuulu edes AKK:n jäsenseuroihin. Tästä päästäänkin siihen kysymykseen että jos SC-luokalle tehdään kansallinen sarja (vastaava kuin esim. GT-8 luokalla kesällä) niin onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä?

Ajattelin ennen Nokian kisaa että vielä ei ole syytä tehdä SC-luokalla virallista AKK:n kisasarjaa, varsinkaan koska EFRA:ssa ei ole vielä suunnitteilla SC-autoille EM-arvoa. Nokian kisan jälkeen kuitenkin vaaka alkaa kallistumaan mielestäni sille puolelle että virallisuus olisi vain ja ainoastaan hyväksi. SC-säännöt on kirjattu myös AKK:n sääntökirjaan mutta varsinaista luokkayhteyshenkilöä ei ole vielä koska ei ole virallista sarjaakaan. SC Cuppia pyörittänyt Tero Piipponen olisi mielestäni siihen tehtävään paras henkilö ja olen häntä suositellut lajiryhmälle jos mennään tulevaisuudessa viralliseen SC-sarjaan.

Terveisin sähköcrossin luokkayhteyshenkilö

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos Tampereen kisassa olisi ollut tuomarointia tätä koko aihetta ei olisi tarvinnut käsitellä.
-Henry Mort

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Edellisessä Tampereella ajetussa kisassa oli kyllä tuomarointi eikä mitään ongelmia ollut ajokulttuurin tai korokekäyttäytymisen suhteen.

Poissa kehveli

  • Jäsen
    • Profiili
Koskaan en ole kisoissa ollut paikalla joten mielipiteeni heitän täysin 'todellisuudesta' tietämättä ihan tämän topicin juttujen perusteella.

Tässä harrastusta uudelleenaloittaessa kuitenkin hieman mietiskellyt sellaistakin vaihtoehtoa, että kun poika kasvaa niin jossain kisoissakin kävisi katsomassa sitä maailmaa (osallistuisi) tms. Kuitenkin tämän topicin lukeneena en taida ihan nopeasti eksyä kisaamaan. Mahtaako edes katsojaksi uskaltaa tulla.

Taitaa aika tunteita kuumuttavaa touhua tuo kisaaminen olla. Niinhän se tuppaa olemaan jokaisessa lajissa. Itse kuitenkin haen rc autoilusta hauskaa mukavaa ajanvietettä. Sosiaalinen puoli olisi plussaa (jota hankaloittaa syrjässä asuminen).


Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Taitaa aika tunteita kuumuttavaa touhua tuo kisaaminen olla. Niinhän se tuppaa olemaan jokaisessa lajissa. Itse kuitenkin haen rc autoilusta hauskaa mukavaa ajanvietettä. Sosiaalinen puoli olisi plussaa (jota hankaloittaa syrjässä asuminen).
Ei tämän keskutelun perusteella kannata jättää kisaamisen aloittamamista.
Tämä kaikki "keskustelu" on pitkälti seurausta muutamasta tapauksesta yhdessä kisassa jossa tuntui monella olevan se totinen kisailija hieman liikaa pinnassa.

kehvelin kommentti siitä että mahtaako se kisaaminen ollakkaan hyvä juttu ei ole ainoa tämän keskustelun seurauksena.
Tämä on ikävää koska mahdollisesti kisoista tulee jäämään pois porukkaa vaikka pääsääntöisesti kilpailut ovat parasta antia mitä RC autoilu ainakin minulle antaa.

RC autoilu ei ole Suomessa niin iso laji että olisi varaa menettää yhtäkään uutta harrastajaa ainakaan forum vääntöjen takia.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Koskaan en ole kisoissa ollut paikalla joten mielipiteeni heitän täysin 'todellisuudesta' tietämättä ihan tämän topicin juttujen perusteella.

Tässä harrastusta uudelleenaloittaessa kuitenkin hieman mietiskellyt sellaistakin vaihtoehtoa, että kun poika kasvaa niin jossain kisoissakin kävisi katsomassa sitä maailmaa (osallistuisi) tms. Kuitenkin tämän topicin lukeneena en taida ihan nopeasti eksyä kisaamaan. Mahtaako edes katsojaksi uskaltaa tulla.

Taitaa aika tunteita kuumuttavaa touhua tuo kisaaminen olla. Niinhän se tuppaa olemaan jokaisessa lajissa. Itse kuitenkin haen rc autoilusta hauskaa mukavaa ajanvietettä. Sosiaalinen puoli olisi plussaa (jota hankaloittaa syrjässä asuminen).
Älä missään nimessä tee johtopäätöksiä tästä topikista. Kisaileminen on TODELLA hauskaa sekä omalla radalla että oikeissa kisoissa. Koko nokia päivän aikana minulla oli sairaan hauskaa, missään vaiheessa ei ollut tylsää eikä tuntunut siltä että kisaileminen ei ole hauskaa. Sosiaalinen puoli on tosi hyvä puoli tässä lajissa, olen harrastanut noin vuoden ja saannut tosi paljon uusia kaverereita joiden kanssa on radalla, radan ulkopuolella ja kisoissa tosi hauskaa. Nyt nokian kisoissa lähdettiin autolla kavereiden kanssa kisapaikalle harjoittelemaan ja sitten yöksi hotelliin. Tämä oli todella mukavaa ja suosittelen lämpimästi tällaisia pidempiä kisareissuja. Nokialla juttelin varmaan 30 erihmisten kanssa autoista, säädöistä tai jostain ihan muusta ja näistä tosimoni oli sellaisia joiden kanssa en ole koskaan ennen puhunut tai edes nähnyt. Ennen ajoin pihalla "bashausta" ja oli se kivaa mutta ei sitä jaksanut päivittäin harrastaa. Nykyään olen radalla niin paljon kun ehdin, viimeeksi eilen heti töiden jälkeen 15-22.30. Suosittelen kokeilemaan!
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
Koskaan en ole kisoissa ollut paikalla joten mielipiteeni heitän täysin 'todellisuudesta' tietämättä ihan tämän topicin juttujen perusteella.

Tässä harrastusta uudelleenaloittaessa kuitenkin hieman mietiskellyt sellaistakin vaihtoehtoa, että kun poika kasvaa niin jossain kisoissakin kävisi katsomassa sitä maailmaa (osallistuisi) tms. Kuitenkin tämän topicin lukeneena en taida ihan nopeasti eksyä kisaamaan. Mahtaako edes katsojaksi uskaltaa tulla.

Taitaa aika tunteita kuumuttavaa touhua tuo kisaaminen olla. Niinhän se tuppaa olemaan jokaisessa lajissa. Itse kuitenkin haen rc autoilusta hauskaa mukavaa ajanvietettä. Sosiaalinen puoli olisi plussaa (jota hankaloittaa syrjässä asuminen).
Älä missään nimessä tee johtopäätöksiä tästä topikista. Kisaileminen on TODELLA hauskaa sekä omalla radalla että oikeissa kisoissa. Koko nokia päivän aikana minulla oli sairaan hauskaa, missään vaiheessa ei ollut tylsää eikä tuntunut siltä että kisaileminen ei ole hauskaa. Sosiaalinen puoli on tosi hyvä puoli tässä lajissa, olen harrastanut noin vuoden ja saannut tosi paljon uusia kaverereita joiden kanssa on radalla, radan ulkopuolella ja kisoissa tosi hauskaa. Nyt nokian kisoissa lähdettiin autolla kavereiden kanssa kisapaikalle harjoittelemaan ja sitten yöksi hotelliin. Tämä oli todella mukavaa ja suosittelen lämpimästi tällaisia pidempiä kisareissuja. Nokialla juttelin varmaan 30 erihmisten kanssa autoista, säädöistä tai jostain ihan muusta ja näistä tosimoni oli sellaisia joiden kanssa en ole koskaan ennen puhunut tai edes nähnyt. Ennen ajoin pihalla "bashausta" ja oli se kivaa mutta ei sitä jaksanut päivittäin harrastaa. Nykyään olen radalla niin paljon kun ehdin, viimeeksi eilen heti töiden jälkeen 15-22.30. Suosittelen kokeilemaan!

+1

Omaa Nokian kisaa ei todellakaan pilannut mikään muu kuin se että ei sujunut niinkuin odotin ja siinä asiassa voi katsoa peiliin.

Näitä keskusteluja käydään juuri siksi että ylilyönnit voitaisiin välttää ja harvemmin niitä sattuu.

 Juuri nuo Maxxin kuvailemat kisareissut porukalla on ollut harrastuksen parasta antia.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Tässä harrastusta uudelleenaloittaessa kuitenkin hieman mietiskellyt sellaistakin vaihtoehtoa, että kun poika kasvaa niin jossain kisoissakin kävisi katsomassa sitä maailmaa (osallistuisi) tms. Kuitenkin tämän topicin lukeneena en taida ihan nopeasti eksyä kisaamaan. Mahtaako edes katsojaksi uskaltaa tulla.

Meidän lapset harrastaa salibändyä seurassa. Se on kiva harrastus myös. Olen sen nojalla ollut katsomassa pari salibandyn naisten SM peliä viime syksynä. En olisi etukäteen arvannut, mutta niissä on minusta aika vihamielinen tunnelma. Koko halli on valjastettu kotijoukkoeen tukemiseen ja myös vastustajien mollaamiseen. En siis tarkoita vain katsojia vaan selostajat, taustamusiikit, väliaikahaastattelut ja muut ovat mukana tässä toiminnassa. Toki tuossa varmaankin on jotain rajoja, joiden yli ei mennä, mutta minusta mennään kyllä liian pitkälle. Ihan vakavasti olen miettinyt haluanko enää viedä lapsiani peleihin... itsestäni olen jo varma, että menen sinne vain jos lapset haluavat.

Arvaisin, että miesten jääkiekon SM liiga on vielä paljon rankempaa. Kyllä tuollainen epäurheilijamainen käytös ja harmaalla alueella liikkuminen on siis levinnyt joka paikkaan - ellei se sitten ole aina ollutkin kaikkialla. Ei urheilukisoissa kukaan lotkauttaisi korvaansa sille, että yleisö haukkuu toimitsijaa apinaksi ja tuomari on ihan vapaata riistaa solvauksille. Sellaista oikeaa rehtiä ja puhtoista kilvoittelua löytää varmaankin vain Suomifilmeistä.

Tähän verrattuna voin suositella RC autoilua aivan estoitta. Sitä osoittaa jo se, että tästä yhdestä kilpailusta on noussut näin paljon keskustelua. Kaikissa RC-kisoissa, joissa olen käynyt katsomassa tai ajamassa on ollut ihan ystävällinen ja hyvä tunnelma. Jos siellä joku onkin hiukan liikaa kierroksilla, niin se on kuitenkin pientä verrattuna mihin tahansa muuhun näkemääni kilpailutoimintaan.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa racersrcshop

  • Veteraani
    • Profiili
    • RacersRCshop
Nimenomaan. Ei todellakaan kiinnosta viedä lastani lauantai illan SM-liiga otteluun. Itsekkin sorrun siihen typerään huuteluun ja nimittelyyn koska se on ihan hyväksyttävää siellä. Vaikka RC kisoihinkin suhtaudun itse aika vakavasti ja tunteella, Niin ei tulisi mieleenkään siellä käyttäytyä samoin.

RC kisoissa (kuten nyt on nähty) se ei ole oikein hyväksyttävää, koska se on epäasiallista ja koska juniorit on paikkapaikoin todella pieniä. Emme haluaisi karkottaa heitä ja heidän vanhempiaan. Muuten laji kuolee, kun vanhat gubbet jauhaa keskenään.

-Janne

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ei urheilukisoissa kukaan lotkauttaisi korvaansa sille, että yleisö haukkuu toimitsijaa apinaksi ja tuomari on ihan vapaata riistaa solvauksille.


Jep... jos mä nyt vielä kerran palaan juuri tähän tapahtumaan mistä koko keskustelu lähti, eli oikein tarkasti oli osoitettu mikä finaali ja minkä mutkan tapahtuma jne.

Tuosta kyseisestä tapahtumasta nähtiin foorumilla mainittavan että kuljettaja on korokkeelta huudellut solvauksia nostajaa kohtaan.
No videoilta jokainen voi kuunnella ja huomata että näinhän ei todellisuudessa tapahtunut.
Moni on todennut jo ennen videoita että ei huuto kuulunut korokkeelta vaan yleisöstä.
No videolta on sittemmin voinut tarkistaa tuonkin.
Yleisöstä kuuluu mölinää kyllä, mutta näitä epäurheilijamaisia solvauksia joista ensin puhuttiin, ei kuulu edes yleisön suusta.
Toisinsanoen koko keskustelu lähti liikkeelle joidenkin katsomon puolella olleiden olettamukseen tapahtuneesta.

Tätä hämmästelen suureesti että mistä tämä johtuu.
Miksi yleisössä olleet henkilöt kuvitteli että tällaisia solvauksia on nostajalle huudettu???
Miksi edes keskustellaan koko asiasta, koska kuvailtuja asioita ei oikeasti tapahtunut?
Johtuiko tämä kenties siitä että monella katsomon puolella olleella kävi tunteet jostain syystä korkealla vai mikä oli, kun keksitään miten joku olisi käyttäytynyt.

Miksi joidenkin katsojien toimintaan ja melkein jopa minunkin toimintaan kuljettajana lähdettiin puuttumaan ensin jopa syytöksin ja kuten nyt nähdään niin nyt keskustelu jopa jatkuu ja pohjana on jatkuvasti ne apina ja i*iootti huutelut joita ei edes tapahtunut???

Osaako joku sanoa mistä tämä johtuu.

Itse en ymmärrä mistä kiikastaa, mutta sen tiedän että tällaista ei laji kaipaa.

Eihän kohta kukaan uskalla tulla katsomaan saati sitten edes ajamaan, kun saadaan huomata että moni paikalla olleista on käärmeissään esim minun toimista, vaikka en edes toiminut kuten alkuun väitettiin...
Johan siinä alkaa juniori miettimään että mitähän siinä tapahtuu kun hän menee radalle ja jotain ei miellytä hänen auton väri... jo alkaa isot miehet foorumilla asti meuhkaamaan hänen toiminnastaan ja keksitään sanoja hänen suuhun.

Joku tässä mättää ja pahasti enkä todellakaan ymmärrä mikä se on.

Mä en nähny tai kuullu videoilta syytettyjen toimesta mitään sellaista mistä nämä keskustelut ovat edes käynnissä.
Ja ihan vilpittömästi voin sanoa että minä odotin videoita ihan senkin takia että voin sieltä käydä katsomassa oman toimintani ja huutelut... mikäli olen tietämättäni kyseiseen toimintaan syyllistynyt niin käyn peilin kanssa todella kivaan keskustelun jotta kyseinen toiminta loppuu välittömästi.
Mutta ei... en tehnyt sellaista mistä sormella osoiteltiin... Lauteilla kaikki finaalit vieressä ajanut henkilökin kertoi ettei hän kuullut mitään sellaista minun tai muidenkaan suusta... Videoilta ei tällaista myöskään löydy.

Silti käymme keskustelua kahdessa topikissa tästä aiheesta.

Hyvä toki että tästä aiheesta käydään keskustelua, ettei kyseistä toimintaa ainakaan ala esiintymäänkään... Ja että ehkä kaikki pysähtyisivät miettimään että miksi ihmeessä porukka jopa sanoo tapahtuneen ylilyöntejä joihin pitäisi mahdollisesti jopa puuttua kun kohtuu kaukana kaikesta sellaisesta kuitenkin tunnelma näissä videoissa on.

Poissa Loomis

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Itse en ymmärrä mistä kiikastaa, mutta sen tiedän että tällaista ei laji kaipaa.

Luin juuri ensimmäistä kertaa tämän tapahtuman kaikki viestit, eikä oikein mistään tullut mitään selvyyttä :)

Ensin kääntäjä oli koittanut vaikuttaa sijoituksiin, mutta olikin toiminut täysin oikein. Toiseksi joku oli huudellut asiattomuuksia korokkeelta, mitä ei ollutkaan tapahtunut ja lopuksi yleisöstä oli huudeltu v*tun apinaa mitä kukaan ei ollutkaan kuullut?

Itse harrastan tätä lajia 7 vuotiaan juniorin kanssa ja mielestäni on todella hyvä juttu että epäurheiliamaiseen käytökseen puututaan välittömästi. Häiriköt voi ja pitää kantaa hankeen rauhottumaan ilman mitään virallisia AKKn sääntötulkintoja.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Kylläh...
Mutta eikös olekin hauskaa että keskustelu lähti käyntiin tapahtumista mitä ei oikeasti ollut edes tapahtunut, vaikka ensin joidenkin mielestä näin oli ollut ja kaikki kumoutuikin kun nähtiin tapahtumat videolta....

Kuvaa jotenkin tätä koko keskustelua... paljon melua turhasta

Jos kyseisissä kisoissa oltaisiin jaettu jotain rangaistuksia epäurheilijamaisesta käytöksestä niin koko touhu olisi ollut täydellinen farssi.
Syyttömät olisivat saaneet rangaistukset, kunnes ne ehkä oltaisiin kumottu kun touhu olisi nähty videolta ja huomattu ettei mitään sellaista tapahtunutkaan.

Kuvaa jotenkin tätä koko asiaa aika hyvin...

"sinä teit sitä ja tätä... ai etpäs sittenkään tehnyt vaan se oli ilmeisesti joku toinen... ai ei se ollut edes joku toinen... no mutta kuitenkin aikuiset miehet olette toimineet naurettavasti..."
Hmmm... vai oliko sittenkään näin.

"no jokatapauksessa olisitte sietäneet saada rangaistuksen... jaa mistä... no olitte paikalla kun joku ei tehnytkään mitään"

Eli jos ja kun käytettäisiin tuota hankeen kantamis touhua todellisuudessa niin nokian kisoista oltaisiin kannettu hankeen henkilöitä jotka olisivat olleet täysin syyttömiä mihinkään...
Sitähän tämä laji kaipaisi että joku hermostuisi hankeen kantamisesta ja nostaisi päällekarkaus syytteen.

Hätiköidyt ja pahimmillaan täysin väärät johtopäätökset ovat niitä mitä koko laji vähiten kaipaa.
« Viimeksi muokattu: 19.01.13 - klo: 03.28 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
En tiedä ilmaisinko itseäni liian epäselvästi mutta Hoke eikä Jerzi eivät kumpikaan kirjoita tähän aiheeseen enää yhtään viestiä. Jos on jotain sanottavaa niin päivittäköön jo aikaisempia viestejä tässä aiheessa. Tänä vuonna olen jakanut paljon banneja ja tiukka linja jatkuu myös eteenpäin. Ainoa saamani negatiiviinen palaute on koskenut sitä, etten riittävän selvästi varoittanut väännön jatkamisen seuraamuksista. Eli viestikin vielä ko. henkilöiltä tähän aiheeseen niin luvassa on kuukauden talviloma foorumin käytöstä.

T: Ylläpito

ps. Muut saavat jatkaa, tämä on tärkeä aihe ja ehkä tästä jotain hyvää vielä seuraa.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Voi Heuli noi bannit on aika naurettavia.... Koko tää aihe on naurettava... Jos nyt kilpailussa joku nostaja otti oikeuden omiin pikku kätösiin ja piti autoa huvikseen ilmassa. Jakaen stopparin kilpailijalle. Se on se rangaistava teko... En yhtään ihmettele jos joku yleisöstä nimitteli nostajaa. Oikeasti Heuli jos olisit viisas kaveri poistaisit tämän koko topicin. Täällä on jauhettu jo ihan tarpeeksi p****a...
-Henry Mort

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Täällä on jauhettu jo ihan tarpeeksi p****a...
+1

Kylläh...
Mutta eikös olekin hauskaa että keskustelu lähti käyntiin tapahtumista mitä ei oikeasti ollut edes tapahtunut, vaikka ensin joidenkin mielestä näin oli ollut ja kaikki kumoutuikin kun nähtiin tapahtumat videolta....

Kuvaa jotenkin tätä koko keskustelua... paljon melua turhasta

Jos kyseisissä kisoissa oltaisiin jaettu jotain rangaistuksia epäurheilijamaisesta käytöksestä niin koko touhu olisi ollut täydellinen farssi.
Syyttömät olisivat saaneet rangaistukset, kunnes ne ehkä oltaisiin kumottu kun touhu olisi nähty videolta ja huomattu ettei mitään sellaista tapahtunutkaan.

Kuvaa jotenkin tätä koko asiaa aika hyvin...

"sinä teit sitä ja tätä... ai etpäs sittenkään tehnyt vaan se oli ilmeisesti joku toinen... ai ei se ollut edes joku toinen... no mutta kuitenkin aikuiset miehet olette toimineet naurettavasti..."
Hmmm... vai oliko sittenkään näin.

"no jokatapauksessa olisitte sietäneet saada rangaistuksen... jaa mistä... no olitte paikalla kun joku ei tehnytkään mitään"

Eli jos ja kun käytettäisiin tuota hankeen kantamis touhua todellisuudessa niin nokian kisoista oltaisiin kannettu hankeen henkilöitä jotka olisivat olleet täysin syyttömiä mihinkään...
Sitähän tämä laji kaipaisi että joku hermostuisi hankeen kantamisesta ja nostaisi päällekarkaus syytteen.

Hätiköidyt ja pahimmillaan täysin väärät johtopäätökset ovat niitä mitä koko laji vähiten kaipaa.
Hoke kiteytti tossa kyllä koko episodin aika hyvin, turhan paljon melua muutamasta yksittäisestä tapauksesta.
Koko Nokian jälkipuinti on liiaksi ollut kuulopuheiden ja olettamuksien tulosta, joten voidaanko jo lopettaa se ja lähteä keskittymään Tiksin kisoihin.

Kiitos ja anteeksi
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
hmort: Jos jakamani bannit ovat mielestäsi naurettavia niin sille löytyy oma paikkansa foorumista - lue siis foorumin säännöt. Jos kilpailussa huutaminen ja toisen päälle ajaminen on mielestäsi normaalia toimintaa ja niiden kritisointi on naurettavaa niin lue AKK:n säännöt.

Aina kun ilmoitat Maxin kisoihin tulet luvanneeksi kilpailunjärjestäjälle osaavasi säännöt. Jos rikot sääntöjä (esim. huutelet radan reunalta, epäurheilijamainen käytös) niin sinut voidaan poistaa kisapaikalta. Jos haluat käyttäytyä huonosti niin mene vaikka HIFK-Jokerit peliä katsomaan, sama meininki ei kuulu rc-radoille.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
hmort: Jos jakamani bannit ovat mielestäsi naurettavia niin sille löytyy oma paikkansa foorumista - lue siis foorumin säännöt. Jos kilpailussa huutaminen ja toisen päälle ajaminen on mielestäsi normaalia toimintaa ja niiden kritisointi on naurettavaa niin lue AKK:n säännöt.

Aina kun ilmoitat Maxin kisoihin tulet luvanneeksi kilpailunjärjestäjälle osaavasi säännöt. Jos rikot sääntöjä (esim. huutelet radan reunalta, epäurheilijamainen käytös) niin sinut voidaan poistaa kisapaikalta. Jos haluat käyttäytyä huonosti niin mene vaikka HIFK-Jokerit peliä katsomaan, sama meininki ei kuulu rc-radoille.

Minusta tuntuu että et lukenut ollenkaan mitä kirjoitin tai sitten et ymmärtänyt... Yritin sanoa että jos jollain nostajalla on oikeus ottaa rankaiseminen omiin pikku kätösiin... Niin en yhtään ihmettele että joku yleisöstä huusi tälle nostajalle.. Ja niin kuin olen tässä jo monesti todennut.. JOS KILPAILUSSA OLISI OLLUT KUNNON TUOMAROINTIA EI TÄTÄ KOKO AIHETTA OLISI TARVINNUT PERUSTAA. Kyllähän jokainen tietää että huutaminen ei kuulu kilpailuun. Tunteet vaan kuumenee kun joku ottaa oikeuden omiin käsiin...
-Henry Mort