Nyt on niin jännä vika, että teen uuden aiheen tätä varten. Harjattomien moottorien topikissa ei myöskään paljon vastauksia tullut, tässä kuitenkin pohjustus sinne kirjoittamallani viestillä.
Tänään ilmeni kahdessa GM evo3 moottorissa sama jännä vika, ja nyt tarttis vähän apua analyysiin. Eli eilen itseasiassa ekan kerran oireili, kerran kävi niin, että renkaat vaan nytkähti, kun kaasutti. Hetken ihmettelin ja sitten tönäsin autoa samalla kun painoin kaasua, lähti liikkeelle. Loppuilta meni siltä osin ongelmitta.
Tänään ongelma äityi niin pahaksi, että vaihdoin moottorin, ja oletin sensorin menneen sököksi edellisestä. Taas mentiin ilman ongelmia, kunnes akun loputtua pysähdyin radan reunalle, ja lähdin korokkeelta hakemaan autoa. Taas ei tapahtunut mitään, ennen kuin tönäsin autoa.
Onko nyt käynyt niin, että kaksi samanlaista moottoria (eri käämityksellä tosin) menivät samalla tavalla rikki samana päivänä, vai voiko nopari rikkoa moottorissa olevan sensorin? Moottorin vaihdon jälkeen toimi tosiaan niin ku pitääki, mutta pari akullista meni ja taas pätkäsi. Noparina Speed Passion GT 2.0 Pro, moottoreina GM Evo3 7.5T ja 5.5T.
Ilmeisesti tommonen pätkäsy, mikä käytännössä siis moottoria pyöräyttämällä menee ohi, liittyy melko varmasti sensoriin?
Jatkoa tarinaan. Kaveri otti ton mun tökkivän GM 7.5T motin lainaan, jotta pääsisi edes jotenkin ajamaan. Alussa tökki hänelläkin, mutta kun vain ajoi hetken tasaisesti, niin ongelma katosi kokonaan. Ei pätki enää ollenkaan, toimii niinkui pitää.
Tästä hämmästyneenä päätin kokeilla tuota 5.5T moottoria Losin Xcelorin noparin kanssa, jos sekin vaikka virkoisi. Aiemmin olin ajanut losin omalla 10.5T moottorilla, ja nopari toimi hyvin. Löin 5.5T moottorin kiinni ja lähdin ajamaan.
Hetken ajettuani totesin, ettei moottorissa ole ollenkaan vääntöä, eikä tökkiminen ota loppuakseen. Menin taas vaihtamaan Losin moottoria paikalle, jotta pääsisin ajamaan kunnolla. Hämmästys oli melkoinen, kun kyseinen Losin moottori alkoi tekemään nyt samaa. Ei lähde pyörimään enää ilman alkuvauhtia. Juotin Losin moottorin kiinni Speed Passionin säätimeen, joka siis toimi ainakin uusilla moottoreilla. No, sepä ei toiminut siinäkään. Kyseinen moottori siis toimi kuitenkin ennen, kuin laitoin 5.5T moottoria kiinni losin säätimeen. Tämän jälkeen Losin moottori meni sitten rikki, ennen kuin kerkesi edes pyöriä? Speed Passionin kanssa kokeilin vielä kaverin Speed Passionin moottoria, ja auto kulki niin kuin pitääkin. Sensoripiuhaakin on vaihdeltu jo.
Nyt vain mietityttää..
1. Myös Gm 7.5T moottori pätki, siitä alunperin vaihdoinkin tuohon 5.5T moottoriin. Miten 7.5 nyt toimii kaverilla moitteetta? Speed Passionin säädin tosiaan toimi ihan mallikkaasti tuon Gm 5.5T moottorin kanssa 2 akullista, ennen kuin alkoi pätkimään. Vika moottorissa vai noparissa..?
2. Missä vaiheessa meni Losin moottori rikki??
3. Miten saan saman vian (ehkä)kahteen nopariin ja kolmeen moottoriin?
4. Uskaltaako tuolle Speed Passionille nyt enää moottoria ostaa, jos se alunperin rikkoikin GM:n moottorit?
Muut mahdolliset vian aiheuttajat on suljettu pois, eli on kokeiltu eri akuilla, sensoripiuhalla, vastarilla/lähettimellä ja servo kytkettynä irti, vaikka vastarilla ja servolla en keksikään mitään tekemistä tämän kanssa.