Kuten lupailin, alla koostettuna sääntöjen ja sarjan rakenteen muutos ehdotukseni seuraavalle kaudelle ja tulevaisuuteen.
Yleisesti luokkien tilanteesta.C-12 ja CS-12 on ajettu FinTrack tourin yhteydessä käytännössä 90-luvulta asti, aluksihan koko FinTrack12 oli vain mattorataluokista koostuva sarja jossa touringit olivat sivuluokkana. Myöhemmin 2000-luvun alussa siirryttäessä kuudesta 4-kennoon suurten tehojen tehdessä autoista vaikeita ajaa ja renkaita ja kalustoa syöviä, vakioluokka putosi pois kyydistä noin vuonna 2000. Sitä ennen Cj-12 luokan nimellä ajettiin alle 12, alle 16 ja yli 16v sarjat. Ajoaika oli 5minuuttia.
Myöhemmin tulivat lipo-akut, ja meni vuosia kunnes vakioluokka herätettiin henkiin vuonna noin 2010, jolloin se ajettiin 10.5t koneilla ja lipoakuilla. Ekoina kausina kuskeja oli parhaimmillaan toistakymmentä, kuten virissäkin reilu 20-30 kuskia.
Mielestäni tilanne on se, että uusien kuljettajien rekryäminen suoraan viriluokkaan on todella vaikeaa, jo senkin takia että taso on erittäin kova ja vauhdit sitäkin kovemmat. Nykyisin ajettaessa suurilla ja nopeilla touringhenkisillä radoilla vauhdit ovat ajoittain myös kärkikuskeille liikaan, saati vähemmän ajaneille. Toisaalta vakioluokkaa on todella tylsä ajaa isolla lentokentällä, ainakin joka kisaa. Luokalle ominaisia ratoja ovat tekniset ja hieman pienemmät radat, joissa ei käytetä ns. mollia. EM-kisoissa mollat on kielletty säännöissä. En kuitenkaan näe ongelmaa mollaradoissa jos profiiili on järkevä ja vauhdit sellaisia, että osumasta ei lennä heti 25m suoraan kiviseinään 75km/h:ssa. Noh, ehkä hieman kärjistetty esimerkki.
Se mitä tarvitaan, on mattoautojen vakioluokka, josta kuskit voivat sitten nousta viritettyyn ajan kanssa. Itse uskon maailmalla kisoja viimeisen 10v kiertäneenä että alla olevassa olisi ideaa. Haasteena ovat luonnollisesti kulujen kattaminen, mutta siihenkin on ehdotettu alla ratkaisua. Mielestäni 1/12 luokkien kasvulle olisi tärkeää päästä ympäristöön jossa luokka voi kehittyä sille ominaiseen suuntaan. FTT-sarjan ratojen kompromissit muutaman C-12 kisaajan vuoksi ovat aina hankalia, tällä saavutettaisiin myös tuo etu jatkossa - radat olisivat enempi molempien mieleen. Toki kaikkia ei voi koskaan miellyttää yhtäaikaa. Myös pidon kehitys touringkisoissa olisi luonnollisempi ilman foameja - Oulussa pito kasvaa huomattavasti foamirenkailla ajettaessa, kun taas Laukaalla ja kuusankoskella käy päinvastoin!
Miinuspuolia voidaan nähdä erillisissä kisaviikonlopuissa, mistä löytyy kuskit ja järjestäjät? Itse voin kilpailun järjestää vaikka yksin, ei aiheuta ongelmia kun kokemusta on, KyPAK on myös järjestäjänä alustavasti käytettävissä, enkä näe ongelmaa saada loppuja kahta järjestäjää mukaan. Itse uskon, että varsinkin toteutuessaan GT-12 luokka olisi kiinnostava luokka niidenkin keskuudessa, jotka ovat muinoin ajaneet mattoautoilla, mutta viritehot ovat liikaa. Ja niille jotka empivät 13.5t koneen tehoja, voin kertoa että kyllä sillä ajaa erittäin kovia kierrosaikoja vaikka suoralla ei menekkään 2metriä pitkäksi liikatehon takia :) Kustannusrakenne kilpailuviikonlopulle on ihan eri luokkaa kun kisat ajetaan koulujen saleissa jne. En ole missään FTT-kisoissa nähnyt niin paljoa yleisöä kuin on ollut esim. projektissani EM 2013 -kisoissa Kiimingissä, mainonta auttaa. Joten jos haluaa vetää "suljettujen ovien takana kisaamisen"- kortin esiin niin kannattaa muistaa, ettei niissä hienoissa urheiluhalleissakaan sitä väkeä ole saatu paikalle syystä taikka toisesta. Ajat ovat taloudellisesti vaikeat, mutta yhteistyökumppaneiden avulla homma hoituu, näin uskon.
Kerta-SM ei mielestäni ole järjevä vaihtoehto, kauden ollessa n7-8kk pitkä meillä Suomessa. Muutosten kautta nousuun on minun usko tässä asiassa, mitään menetettävää ei ole. Kriittinen massa on yleisesti ollut se noin 15 kuskia, kun siihen päästään niin tilanne helpottuu huomattavasti. Mutta siihen päästään vain yhdessä aktiivisina, toivoisinkin kaikkien mattorata-autoilijoiden, vanhojen ja uusien aktivoituvan mukaan rekryämään vanhoja jermuja ja uusia lupauksia mukaan koko sarjaa kiertämään! Tiedän, että niitä kavereita on kolmatta kymmentä Suomessa, jotka tulisivat mukaan jos jengiä olisi enemmän. Lisäksi toivoisin, että kisoihin lähtemisen kynnys olisi tällä tavoin matalampi, ja asenne stokkiluokkaa kohtaan suopeampi myös oldskool kavereilla - vaikka virillä ja megatehoilla on aina kiva ajaakkin.
Yleiset muutokset-C-12 = avoin mattorataluokka, SM-luokka
- CS-12 nimi muutetaan GT-12:ksi
-GT-12 = kansallinen mestaruussarja, jossa ei tarvita lisenssiä
- FinTrack12 on neljästä (4) osakilpailusta koostuva mestaruussarja, jossa kilpailut ajetaan marras-maaliskuun aikana siten, että kilpailuviikonloppu koostuu vähintään kolmesta kisaviikonlopusta. Yksi tuplakisa on mahdollinen. Myös 3 erillistä osakilpailua + yksi tuplakisaviikonloppu on mahdollinen (yhteensä 5 kilpailua).
- Kilpailuformaatti on 2-päiväinen, lauantaina C-12 SM-kilpailu + lisäluokka ja sunnuntaina GT-12 + lisäluokka. Sarjassa ovat lisäluokkina kilpailusta riippuen TSS-10, TSP-10, VTR, Formulat tai Minit kansallisena kilpailuna, jossa ei tarvita lisenssiä. Lisäluokkia voi olla mattorataluokan lisäksi max. 2 per päivä, järjestäjän toiveiden mukaisesti. Lisäluokista (1-2) voidaan myös muodostaa sarjan, mikäli niin ennen kauden alkua ohjeistossa määritellään.
- Kisaformaatti kilpailupäivänä koostuu seuraavasti: 2 vapaata harjoitusta, 3-4 alkuerää (nopein tulos jos 3 alkuerää tai 2/4 pisteet jos 4 alkuerää), 3-kertaiset finaalit kaikille.
- Kilpailumaksu SM-luokassa 30euroa, kansallisissa 20euroa
- Kilpailun 3 parasta palkitaan pokaalein, kaikki A-finalistit mitalein. B-finaalin 3 parasta ja muiden finaalien voittajat palkitaan mitalein. Jokaisesta osallistujasta tilitetään 1-2 euroa sarjapalkintoja varten kauden päätöskisan järjestäjälle/luokkayhteyshenkilölle.
- C- ja GT-12 sarjan kuusi (6) parasta palkitaan kunniakirjalla ja/tai pokaalilla/tavarapalkinnolla kauden päätöskisassa.
- Pitoaineet rajataan öljyttömiin, 3-4 vaihtoehtoista ainetta joilla saa ajaa. Lista olemassa EFRA:lla. Pidon kehitys on johdonmukainen ja vältetään radan yhtäkkinen hidastuminen kesken päivän.
- Sarjalle muutama sponsori avuksi, jotka ovat näkyvissä kaikissa osakilpailuissa bannerein sekä painetuin/tulostettujen esitteiden muodossa
GT-12 luokan säännöistä-Siirtytään GT-koreihin, lightweight korit kielletty(?)
http://racepf.com/blog/wp-content/uploads/IMG_2032.jpg-Sallittujen korien lista lajiryhmän ylläpitämä.
-13.5t moottori, lajiryhmä ylläpitää sallittujen moottorien listaa. Moottorin ennakko vapaa. Suositusvälitykset yleisesti saatavilla madaltamaan kynnystä.
-Sallittujen renkaiden lukumäärä rajoitetaan 3 sarjaan (3+3paria) per kuljettaja/kilpailu. Renkaat merkataan ajon jälkeen katsastuksessa. Seokset ovat ainakin aluksi vapaat. Myös Spec-renkaat ovat mahdollisia (tunnistettava värillinen silikooniraita), mutta eivät ainakaan aluksi tarpeellisia, koska lähes kaikki Suomessa myytävät seokset toimivat Suomen matoilla vakiomoottorisilla autoilla.
-Ajoaika 5 minuuttia.
-Osallistumisrajoitus siten, että SM-ja KV-menestyneet kuljettajat saavat osallistua max 1-2 kilpailuun promomielessä kauden aikana.
-Suositus maavaraksi 3mm. Hyvin harvoin pienemmällä maavaralla saavutetaan mitään hyötyä, yleensä päinvastoin.
- Samat tekniset säännöt kuin C-12 - muutamin tarkennuksin
- Autoja ei katsasteta ennakkoon, ajon jälkeen tarkistetaan paino ja renkaat, sekä yleisesti sääntöjenmukaisuus "riittävällä tarkkuudella". Pistotarkastuksina nollaennakko, jännite, moottori - mikäli jotain silmiinpistävää ylivoimaa ilmenee.
Alustavia ilmoittautumisia kauden 2015-2016 kisoihin voisi kerätä vaikka tähän. Tiedostan, että osalla mieli voi vaihtua monta kertaa ennen kauden alkua, mutta tehdään tämä siltikin. :)Nimi - Kalusto - Kisojen lkm - seura
GT-12Tauno Meriläinen, CRC, 3-5 kilpailua, KUA
Vesa Yli, V-Dezign, 1-2 kilpailua
Aapo Koro, V-Dezign, 2-3 kilpailua, MikUA
Janne Idström, V-Dezign, n kilpailua, PKSRCA
Tony Raikas, - , 1-2 kilpailua, KyPAK
Ilari Lamminsivu, - , 2--> , Mäntän UA
Ville Aalto, - , 1-2 kilpailua, JoeUA
Tommi Tirroniemi, 2-> kilpailua, OSPA
Olavi Tenno, 2-> kilpailua, OSPA
Petri Tuomainen, - , 1->kilpailua, PKSRCA
Rami Maikola, - , 3-5 kilpailua, RaumRC
Jari Järviluoma, Asso, 3-5 kilpailua, RaumRC
Artti Viitaniemi , - , 1> kilpailua, Loppi
Jukka Laine, Supastox GT, 1 kilpailu, RiiUA
yht 14
C-12Vesa Yli, V-Dezign, kaikki kilpailut
Ari-Pekka Kyykkä, V-Dezign, kaikki kilpailut, EPUA
Tony Raikas, - , kaikki kilpailut, KyPAK
Panu Vehniäinen, V-Dezign, kaikki kilpailut, TamUA
Sami Munck, CRC, 1-> kilpailua, TamUA
yht 5
Kilpailujen järjestämisestä on alustavasti keskusteltu seuraavien paikkakuntien kanssa:Oulu (V.Yli)
Kuopio
KyPAK
RauRC
Tervakoski